2013-05-25, 11:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tremendousss
Infiltration och spaning låter verkligen som något för mig. Det extremt övergripande testet på försvarsmaktens hemsida höll med. ;-) Hur svårt är det att få en sådan befattning? Känner mig rätt så säker på fyskraven om dom är likvärdiga med en vanlig jägarbefattning men tänker mer på den andra biten.

Svårt att uttala sig generellt men har du förutsättningarna och viljan så fixar man det, det är jag övertygad om. Spaning är enklare än jägare, roligare också då du slipper de riktiga skitsysslorna (gå 8 mil), däremot är det ju jävligt salt att kunna kalla sig jägare som vi alla vet
2013-05-25, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumulv
Går en utbildning som troligtvis kommer leda till arbete och något som jag dessutom vill arbeta med. Däremot vill jag gärna ha gjort GMU, vad tror ni om att göra i GMU i Nationella skyddstyrkorna på studieorten när jag är färdig (alltså till nästa höst) för att sedan vara med i hemvärnet på den orten där jag får arbete. Verkar det vettigt? Tre månader hit och dit gör kanske inte så stor skillnad.

Ja det låter väl vettigt, förstår inte varför du inte skulle kunna göra det?
2013-05-25, 22:42
Medlem
Smakarsprits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tremendousss
Är stridandet i sig jag är tveksam till. Utlandsmissionen överlag verkar mest spännande. 5st låter inte så mycket, eller hur man nu ska resonera kring människoliv..
Jag ställer mig tveksam till om du verkligen är soldat-material om du inte vill strida. Att vara soldat och kanske behöva strida/använda vapen mot fienden är lika vanligt som att en doktor får se en patient naken eller som polis få hälla ut spriten för a-lagaren.

(Jag vill förtydliga att jag menar att som soldat så får man räkna med att kanske behöva skjuta skarpt mot någon, även fast risken är väldigt liten att få skickas till Affe, det är samma sak som att läkaren räknar med att kanske behöva få se en patient naken när han kliver in i undersökningsrummet)

EDIT: Du kan ju dock söka andra tjänster inom försvarsmakten som inte involverar lika mycket att behöva skjuta människor, köra lastbil, logistisk och sådana saker och då kan man ju slippa bära vapen om dagarna
2013-05-25, 23:00
Medlem
Hej, jag uppfyller alla krav för GMU förutom att jag är diagnosticerad med ADHD och Asperger.
Jag har dock inte medicinerat på två år och har inte haft några problem sen dess.
Borde jag uppge att jag har diagnoserna? Jag känner att dem inte påverkar något jag gör men kollar dem register under undersökningen kommer man se att jag har det.
Jag har googlat men jag verkar inte få något definitivt svar.
Senast redigerad av Golemus 2013-05-25 kl. 23:03.
2013-05-25, 23:18
Medlem
skogspromenads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golemus
Hej, jag uppfyller alla krav för GMU förutom att jag är diagnosticerad med ADHD och Asperger.
Jag har dock inte medicinerat på två år och har inte haft några problem sen dess.
Borde jag uppge att jag har diagnoserna? Jag känner att dem inte påverkar något jag gör men kollar dem register under undersökningen kommer man se att jag har det.

De kan inte se några journaler som är utanför rekryteringsmyndigheten, har du varit där förr och sagt de så finns de kvar. Annars kan de ej se det.

Jag tycker alltid man ska vara ärlig med sådant när man söker, speciellt till något som försvarsmakten, de kanske är något som spelar in på hur du reagerar i de potentiellt farliga situationerna som du kan hamna i som soldat.
2013-05-25, 23:19
Medlem
Citat:

Ja, det borde du göra. Spela med öppna kort. Det tjänar FM på mest i det långa loppet.
2013-05-25, 23:21
Medlem
Har ni nån erfarenhet avnågon som blivit antagen trots ADHD och/eller Asperger
2013-05-25, 23:24
Medlem
Smakarsprits avatar
Citat:

Jag är ingen läkare men är inte ADHD och Asperger saker som sitter kvar stora delar av sitt liv och inget som växer bort? I så fall kan du ju få "återfall" under militärtjänsten. Du kanske får ett sådant anfall under fält och eftersom du inte har sagt vad du har för sjukdom så vet ingen vad det är blir/är för fel på dig så så kan det ju bli en potentiell risk.

Om jag vore soldat så skulle jag inte vilja ha en kamrat vid min sida som tidigare varit diagnostiserad med ADHD och Asperger när det handlar om ett skarpt läge. Tyvärr.

Jag tycker att du bör berätta historien för doktorn och så får han analysera risken och tillämpa sina medicinska kunskaper och sedan ge dig ett ärligt svar.

EDIT: Du kan ju gå till en läkare och bli diagnostiserad igen och se om du fortfarande har diagnoserna eller om de har försvunnit?
2013-05-25, 23:29
Medlem
Jag har så klart konsulterat läkare om det här. Läkare säger att "återfall" inte är normalt.
Du hittar en väg att klara av svårigheter och efter det fungerar det mesta relativt normalt.
Edit:Också tack för dessa koncisa svar. I stället för att gå "adhd/aperger:retard har ni gett mig bra svar.
Jag hoppas kunna genomför GMU med inriktning till hemvärnet nästa år.
Senast redigerad av Golemus 2013-05-25 kl. 23:33.
2013-05-25, 23:32
Medlem
skogspromenads avatar
Citat:
Jag har så klart konsulterat läkare om det här. Läkare säger att "återfall" inte är normalt.
Du hittar en väg att klara av svårigheter och efter det fungerar det mesta relativt normalt.
Säg då detta till läkarna/psykologen och förklara hur bra det går för dig och vad andra läkare sagt till dig om ditt tillstånd. Är det så bra så kanske de tycker att du har en chans att vara med i FM. Det bästa är som sagt att vara ärlig med sådant här och hoppas på det bästa.

Lycka Till!
2013-05-26, 09:13
Bannlyst
Citat:

Nämner du att du har asperger och adhd kommer du inte att bli antagen. Därefter kan du dra dina egna slutsatser.
2013-05-26, 10:31
Medlem
Borde jag lägga vikt på att jag inte har medicinerat på två år.
Har hört att det är det är det stora problemet som får de flesta att bli nobbade.
Sen tror jag, och detta har jag hört från många vänner, att ett liv inom FM skulle passa mig.
Jag har tålamod och är lugnast i min klass, viket är något som är ovanligt för folk med min diagnos.
Sen gillar jag klara direktiv och fysisk aktivitet, vilket jag hört ska vara nånting som händer inom FM.
Sen tänker jag ju inte söka till typ stridspilot, det är ju bara övermänniskor som klarar det.
Jag fick dessa båda diagnoser när jag var 6. Så jag tänker söka om omdiagnosticering det här året.
Senast redigerad av Golemus 2013-05-26 kl. 10:44.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in