2012-02-22, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisseg1
Det gör du visst eftersom du inte har koll på GMU, utan GSU. Det spelar ingen roll hur man gjorde förr. Sedan är inte GMUn exakt samma som GSUn. Bland annat har man lagt till skyddsvaktsutbildningen. Men om du inte tror mig så hör med traedet här på flashback, han är yrkesinformatör inom FM och kommer klargöra för dig hur det ligger till.

Jag har ju till skillnad från dig spenderat närmare ett år av mitt liv i FM och har således sett hur det fungerar med egna ögon. Även om det var ett gäng år sedan, under värnplikten.

Lyssna på mig när jag säger att det inte kommer att fungera att köra exakt likadan GMU vad gäller härdande fysiskt och psykiskt på samtliga förband. Att göra GMU på K4 kommer att vara mycket jobbigare än att göra på Lv6. Anledningen är för att, som jag skrev tidigare, en tjänst som jägare ställer betydligt högre fysiska krav på en än vad Lv kan uppbringa.

Man förbereder folk för vad som komma skall, du kan inte ha likadan GMU på K4 som på "mindre krävande förband" och sen gå pang på med långmarscher med LK100 och sova under bar himmel på vintern. Folk kommer att gå sönder fullständigt. Sen står man där med fallos i hand och ler när 50% av rekryterna man provanställt som jägarsoldater försvinner för att det visade sig att de inte hade något där att göra i första hand, därför att man inte testat dem på riktigt.

Nej, man har inte lagt till skyddsvaktsutbildningen under GMU. Man gjorde den under GSU också.

Vad försvarsmakten säger officiellt är skitsamma, det är nämligen inte sant. Det mesta FM officiellt säger är för övrigt skitsnack, det är jordens värsta byråkrati och the undisputed champion av falska löften. Jag må låta bitter men jag hyser inget agg mot FM, det är bara så det är. En dag efter en tids tjänstgöring, när skimret har lagt sig, kommer du nog också inse det. Men nu avviker jag från ämnet...
2012-02-22, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nejsajag
Jag har ju till skillnad från dig spenderat närmare ett år av mitt liv i FM och har således sett hur det fungerar med egna ögon. Även om det var ett gäng år sedan, under värnplikten.

Lyssna på mig när jag säger att det inte kommer att fungera att köra exakt likadan GMU vad gäller härdande fysiskt och psykiskt på samtliga förband. Att göra GMU på K4 kommer att vara mycket jobbigare än att göra på Lv6. Anledningen är för att, som jag skrev tidigare, en tjänst som jägare ställer betydligt högre fysiska krav på en än vad Lv kan uppbringa.

Man förbereder folk för vad som komma skall, du kan inte ha likadan GMU på K4 som på "mindre krävande förband" och sen gå pang på med långmarscher med LK100 och sova under bar himmel på vintern. Folk kommer att gå sönder fullständigt. Sen står man där med fallos i hand och ler när 50% av rekryterna man provanställt som jägarsoldater försvinner för att det visade sig att de inte hade något där att göra i första hand, därför att man inte testat dem på riktigt.

Nej, man har inte lagt till skyddsvaktsutbildningen under GMU. Man gjorde den under GSU också.

Vad försvarsmakten säger officiellt är skitsamma, det är nämligen inte sant. Det mesta FM officiellt säger är för övrigt skitsnack, det är jordens värsta byråkrati och the undisputed champion av falska löften. Jag må låta bitter men jag hyser inget agg mot FM, det är bara så det är. En dag efter en tids tjänstgöring, när skimret har lagt sig, kommer du nog också inse det. Men nu avviker jag från ämnet...
"Det var så förr och kommer alltid att vara så"... GMU är inte tänkt att förbereda för enskild tjänst utan samtliga soldattjänster oavsett om det är logistik på Lv6 som du så frekvent klagar på, eller jägare på K4 som inte ens existerar längre... gör du GMU hos ett hemvärnsförband ska du kunna söka dig vidare till vilken soldattjänst som helst, därför är GMUn förändrad jämfört med GSUn och lik över hela landet. Sedan om du spenderat ett år inom FM för herrans massa år sedan och tror att du fortfarande har full koll i en organisation som ständigt förnyas så bör du dra dig tillbaka lite. Jag har själv inte gjort varken GMU eller värnplikt, men jag är påläst och har hört med för många andra pålitliga källor för att jag ska ta en avdankad värnpliktiges ord som amen i kyrkan bara för att det var så förr.

Sedan har jag aldrig sagt att den är EXAKT likadan över hela landet. Det förstår ju vem som helst, men att man vid ena förbandet drillar timtals mer än det andra bara för att de ska bli jägare.. det stämmer inte. Övar du en sak för mycket kommer du missa en annan, detta då det är ett fullspäckat tidsschema. Det finns helt enkelt inte utrymme för extra fälttdygn eller liknande.

Antagningsprövningen fyller också ett syfte. De med bra fysik kan antas till tuffare tjänster, de som ej har det kan det inte. Därav behöver inte GMUn vara något utöver det vanliga för att träna upp rekryterna då de redan har god grundfysik vid inryck. GMU ger dem de grundläggande färdigheterna för att sedermera kliva på befattningsutbildningen. Inför jägartjänsterna görs också SANS-tester för att sålla bort de med för dålig fysisk form. Alltså är det inte nödvändigt att lägga fokus på att försöka förbättra rekryternas fysik då det finns viktigare saker att lära sig under dessa tre månader.
Senast redigerad av nisseg1 2012-02-22 kl. 01:23.
2012-02-22, 12:47
Medlem

I TEORIN är det tänkt att det ska vara så, ja. I praktiken kommer det aldrig att fungera om man inte ska göra skit av alltihop.
Det är väl meningen att de som gör GMU på ett förband ska stanna på samma förband för provanställning (med få undantag), annars kunde man väl centralisera hela GMU-verksamheten och bara skicka ut folk på förband sen. Varför gör man inte det då?
Sen är det väl allmänt känt att det är skitsvårt att få provanställning på ett förband om du gått GMU-HV.

Eftersom du har absolut noll egen praktisk erfarenhet av militär verksamhet så har du ingen aning om hur jobbigt det är.
Mönstringen och div. tester förbereder dig absolut inte på tjänsten i verkligheten. Om det visar sig på mönstringen att du är vältränad, ja det är väl bra men det är knappast att ha bra kondition som är det viktiga, även om det underlättar lite grann.

Jag knäckte milen på dryga 40 samtidigt som jag drog relativt mycket vikt i gymmet när jag ryckte in. Hade spelat fotboll och hockey i princip hela mitt liv. Jag var alltså hyfsat vältränad, var det jobbigt ändå? Jo, det var riktigt jävligt stundtals, främst psykiskt men även fysiskt eftersom jag inte var van den typen av belastning på kroppen och det går inte riktigt att vänja sig innan heller. Jag låg på ett pansarskyttekompani på I19 och alltså inte som jägare. De hade det 2 ggr värre.

Hade jag haft en slapp GSU, som typ bevakningskompanierna hade, så hade jag sedan inte fixat att släpa runt en ksp58 i 2 veckor i skogen och andra saker som ingick i min befattning. Detta visste våra befäl om och utformade våran grundutbildning utefter det. Skulle hela FM bara helt släppt det konceptet?

Därför kommer GMUare på K4 ha hårdare utbildning än på Lv6 (det är lite skämtsamt allmänt känt som försvarsmaktens kvarvarande lökigaste regemente, därav att jag använder det som exempel). De kommer kanske inte drilla saker längre, men de kommer göra det under jävligare förhållanden och framförallt bära tyngre.

Du kan läsa på hur mycket du vill, det speglar inte verkligheten.
Senast redigerad av Nejsajag 2012-02-22 kl. 13:00.
2012-02-22, 15:25
Medlem
thecages avatar
Har tänkt söka GMU omgång 4/5 med hemvärnsinriktning. Spelar det någon roll var jag söker, eller kan jag bara hoppa in i valfritt hemvärnsförband efter utbildningen?
2012-02-22, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thecage
Har tänkt söka GMU omgång 4/5 med hemvärnsinriktning. Spelar det någon roll var jag söker, eller kan jag bara hoppa in i valfritt hemvärnsförband efter utbildningen?

Du lär ju söka något som ligger i närheten av ditt hem. Kanske inte så kul eller optimalt att åka genom halva Sverige för en övning på 4-8 dagar och HV förbandet ser säkert helst du kommer ifrån någonstans i närheten.

Det lär väl va som för andra GMU också, du får en plats där du genomför utbildningen.
2012-02-22, 15:30
Medlem
traedets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thecage
Du kan genomföra GMU på vilken plats som helst i landet, chansen att du får en plats i ditt lokala hemvärnsförband är stora med tanke på antalet vakanser som finns runt om i Hemvärnet.
2012-02-22, 15:31
Medlem
thecages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sajked
Du lär ju söka något som ligger i närheten av ditt hem. Kanske inte så kul eller optimalt att åka genom halva Sverige för en övning på 4-8 dagar och HV förbandet ser säkert helst du kommer ifrån någonstans i närheten.

Det lär väl va som för andra GMU också, du får en plats där du genomför utbildningen.

Eftersom jag just nu läser på ett universitet i södra Sverige medan mina föräldrar bor uppe i norr så lär jag ju söka till HV här nere, men det förband jag vill börja hos har ingen utbildning under hösten så därför tänker jag att jag kanske kan göra GMU:n "hemma" uppe i norr.
2012-02-22, 22:01
Medlem
Citat:
Därför kommer GMUare på K4 ha hårdare utbildning än på Lv6 (det är lite skämtsamt allmänt känt som försvarsmaktens kvarvarande lökigaste regemente, därav att jag använder det som exempel). De kommer kanske inte drilla saker längre, men de kommer göra det under jävligare förhållanden och framförallt bära tyngre.

Du kan läsa på hur mycket du vill, det speglar inte verkligheten.

Jag har varit med och utbildat GMUare och kan intyga att det finns en hel del restriktioner. Bland annat kring packningens vikt. Hur gärna befäl än ville driva på hårdare och lägga på mer packning så var det ofta inte tillåtet. Vilket upplevdes som ganska frustrerande.
2012-02-22, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gibfel
Jag har varit med och utbildat GMUare och kan intyga att det finns en hel del restriktioner. Bland annat kring packningens vikt. Hur gärna befäl än ville driva på hårdare och lägga på mer packning så var det ofta inte tillåtet. Vilket upplevdes som ganska frustrerande.

Jösses, vad har hänt? Vart utbildade du och hur såg det sedan ut när det var dags för tyngre packning? Har du utbildat vpl och kan jämföra?
2012-02-23, 01:19
Medlem
Citat:
Jösses, vad har hänt? Vart utbildade du och hur såg det sedan ut när det var dags för tyngre packning? Har du utbildat vpl och kan jämföra?

Skönt att kunna säga: "vad var det jag sa? "
2012-02-23, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisseg1
Skönt att kunna säga: "vad var det jag sa? "

Grattis. Jag trodde inte försvarsmakten sjunkit så lågt. Tydligen.
2012-02-23, 08:15
Medlem
Citat:
Grattis. Jag trodde inte försvarsmakten sjunkit så lågt. Tydligen.

Varför skulle det vara lågt att alla får lära sig lika saker under en grundläggande militär utbildning som ska vara lik över hela landet? Det är väl positivt att standarden är densamma över hela landet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in