Citat:
Ursprungligen postat av Dramatisten
Hej! Undrar hur man blir befordrad till Sergeant efter GMU. Är det ledarskapsutbildningar man går för att bli det eller väljs man ut? Hur lång tid tar det att få den graden efter man har blivit anställd? Jag tänker på dem som inte blir gruppbefäl. Kan man bli Sergeant utan att vara gruppbefäl?
Edit; Sen undrar jag vad Sergeanter har för befogenhet inom Armén. Eftersom dem räknas som ickeofficerare, har dem då befogenhet att ge direktorder till Korpraler och meningar? Vad säger krigsregelboken?
Tack, Mvh.
Edit; Sen undrar jag vad Sergeanter har för befogenhet inom Armén. Eftersom dem räknas som ickeofficerare, har dem då befogenhet att ge direktorder till Korpraler och meningar? Vad säger krigsregelboken?
Tack, Mvh.
Sergeanter är oftast erfarna gruppchefer som vanligtvis är korpraler. Detta beror dock lite på förband mm jag känner tex en pansarskyttegruppchef som är officer. Om du snabbt blir gruppchef när du får anställning så tar det nog något år innan du blir sergeant. Det går nog att bli sergeant utan att vara gruppchef om man har någon annan befattning som har stort ansvar men i regel blir det nog nej.
Hurvida en med högre grad kan ge order till lägre har diskuterats mycket förut. Tex så är det den klassiska om en överste plötsligt kommer och ger direkt order till Gruppchefen på ett skyddsobjekt i en helt annan del av landet. Jag har dock uppfattat det så att Gruppchefen i detta fall lyder sina egna chefer och vaktar sitt objekt oavsett. Vill översten få genom sin önskan få han ta den vanliga vägen ner genom leden så att det når gruppchefen. Bara för att man har högre grad kan man inte komma och röra om i hela firman. Tyvärr sker det ibland ändå.
sen att GMU:n är likadan överallt som många brukar säga är ju en sak men en kille som jag snacka med när jag hade samma fråga som du sa att det var enklast att söka till det stället och det kompaniet där man sedan vill jobba