2013-04-09, 22:44
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dramatisten
Hej! Undrar hur man blir befordrad till Sergeant efter GMU. Är det ledarskapsutbildningar man går för att bli det eller väljs man ut? Hur lång tid tar det att få den graden efter man har blivit anställd? Jag tänker på dem som inte blir gruppbefäl. Kan man bli Sergeant utan att vara gruppbefäl?

Edit; Sen undrar jag vad Sergeanter har för befogenhet inom Armén. Eftersom dem räknas som ickeofficerare, har dem då befogenhet att ge direktorder till Korpraler och meningar? Vad säger krigsregelboken?

Tack, Mvh.

Sergeanter är oftast erfarna gruppchefer som vanligtvis är korpraler. Detta beror dock lite på förband mm jag känner tex en pansarskyttegruppchef som är officer. Om du snabbt blir gruppchef när du får anställning så tar det nog något år innan du blir sergeant. Det går nog att bli sergeant utan att vara gruppchef om man har någon annan befattning som har stort ansvar men i regel blir det nog nej.

Hurvida en med högre grad kan ge order till lägre har diskuterats mycket förut. Tex så är det den klassiska om en överste plötsligt kommer och ger direkt order till Gruppchefen på ett skyddsobjekt i en helt annan del av landet. Jag har dock uppfattat det så att Gruppchefen i detta fall lyder sina egna chefer och vaktar sitt objekt oavsett. Vill översten få genom sin önskan få han ta den vanliga vägen ner genom leden så att det når gruppchefen. Bara för att man har högre grad kan man inte komma och röra om i hela firman. Tyvärr sker det ibland ändå.
2013-04-10, 10:17
Medlem
Mukklers avatar
Vad är alla inriktningar man kan välja inom GMU? Finns någon lista?
Läste precis om någon inriktning "tidvis tjänstegöring" ?

"Som första förband i landet erbjuder nu I 19 i Boden 250 platser till grundläggande militär utbildning, GMU, med inriktning mot tidvis tjänstgöring. Ett perfekt tillfälle att komma in i Försvarsmakten så att du sedan kan kombinera din tjänst med civilt arbete eller studier."

Jag vill verkligen lyckas komma in och utföra GMU samt sedan börja jobba, men då mer på heltid eller deltid eller liknande.
2013-04-10, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mukkler
Vad är alla inriktningar man kan välja inom GMU? Finns någon lista?
Läste precis om någon inriktning "tidvis tjänstegöring" ?

"Som första förband i landet erbjuder nu I 19 i Boden 250 platser till grundläggande militär utbildning, GMU, med inriktning mot tidvis tjänstgöring. Ett perfekt tillfälle att komma in i Försvarsmakten så att du sedan kan kombinera din tjänst med civilt arbete eller studier."

Jag vill verkligen lyckas komma in och utföra GMU samt sedan börja jobba, men då mer på heltid eller deltid eller liknande.

Om du vill jobba heltid som soldat är det nog mer passande att söka till en GMU som efter erbjuder kontinuerlig tjänstgöring sen att GMU:n är likadan överallt som många brukar säga är ju en sak men en kille som jag snacka med när jag hade samma fråga som du sa att det var enklast att söka till det stället och det kompaniet där man sedan vill jobba
2013-04-10, 13:29
Medlem
Ockletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Platonfreak
Sikta definitivt på Amf1 om du vill ha något krävande och prestigefullt, det finns inget värre än att se dem jävla stridspittarna stroppa omkring i sina baskrar.

Men likväl, efter en GMU på Amf1 kan du räkna med GK Amf som basically består av det jobbigaste ur gamla värnplikten (Amf) inpressad på 4 månader.
Okej, haha. GK-amf låter kul.

Hur lång tid efter mönstringen har man på sig att kunna få ändra sina val till vilka regementen man kan tänka sig komma in på?
2013-04-10, 20:37
Medlem
Hur gör man med betygen om man går gymnasiet?
Orkar inte läsa igenom hela tråden för svar..
2013-04-10, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newfagz
Hur gör man med betygen om man går gymnasiet?
Orkar inte läsa igenom hela tråden för svar..

Tar med?
2013-04-10, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0scarr
Tar med?

Jo självklart, men jag har ju inga fullständiga betyg. Ska jag ta med betygen för de kurser jag har läst i ettan och tvåan, eller hur ska jag göra?
2013-04-10, 22:09
Medlem
Citat:
Jo självklart, men jag har ju inga fullständiga betyg. Ska jag ta med betygen för de kurser jag har läst i ettan och tvåan, eller hur ska jag göra?

Du tar med dina betyg men ska ha dom påskrivna av 2 lärare som jag fattade det

Ring/maila rekryteringsmyndigheten och fråga så lär du få ett bättre svar
2013-04-10, 22:49
Medlem
Citat:

Jag frågade så skrev rektorn på min skola ut det och skrev under.
Jag har fått betyg i de ämnen som man är tvungen att ha godkänt i så det var inga konstigheter!
2013-04-11, 10:29
Medlem
på min kallelse står det så här ''Du anmäler dig i Rm reception kl.12.30 den 24 april 2013. Andra prövningsdagen är den 25 april då börjar testerna kl 08.00. rm ordnar sovplats, lakan osv. Efter antagningsprövningen dag 2 kan du boka din hemresa efter kl 16.00.''

kommer själva mönstringen hålla på två dagar?? Vad jag har fattat från alla andra som har skrivit på den här tråden så har det bara tagit en dag.
Senast redigerad av tSfElit3 2013-04-11 kl. 10:52.
2013-04-11, 10:40
Medlem
Adobes avatar
Får man använda koffein under prövning? så man är mer alert och presterar bästa möjliga.
Menar, inte märker dom att man tagit i sig en 200mg koffein tablett?
2013-04-11, 11:34
Medlem
'
Citat:
Ursprungligen postat av Adobe
Får man använda koffein under prövning? så man är mer alert och presterar bästa möjliga.
Menar, inte märker dom att man tagit i sig en 200mg koffein tablett?

Kan påverka puls, hjärtrytm om du tar mycket och sånt kollar de! Isf tycker jag att du säger det så det inte blir konstiga värden

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in