2011-12-18, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prz11
Ni som får 7-9 i kondition på mönstringen, vad springer ni milen på ungefär? Och hur mycket spelar det in att träna sig med cykel innan?

Har ingen riktig koll på vad jag springer milen på men skulle tro jag ligger runt 50 min. Jag skulle rekommendera att träna med cykel, definitivt. Fick en 8a förövrigt.
2011-12-18, 04:56
Medlem
Citat:
Ni som får 7-9 i kondition på mönstringen, vad springer ni milen på ungefär? Och hur mycket spelar det in att träna sig med cykel innan?
Jag fick en nia och har aldrig sprungit en mil men spelar hockey. Satsa mer på mjölksyreträning än utålighet T.ex CYKEL.
2011-12-18, 05:34
Medlem
Alp-Ottos avatar
Citat:

Fick 9a på cykeln. Sprang en kuperad mil på 50 minuter och circa 20sek under min GMU. Tränar typ inte i övrigt.

Jag tycker att det är skillnad på löpning och cykel. När jag springer (händer ytterst sällan) så känns det som att det enda som händer är att jag måste flåsa, springer man i rätt hastighet så händer det inte mer än att man flåsar, detta kan man uthärda väldigt länge. Iaf fysiskt, dock så blir det extremt tråkigt IMO.

Om jag cyklar ter sig tröttheten som så att jag blir svagare och svagare i låren tills jag inte orkar pressa längre. Speciellt på mönstringen så måste man ju sitta ner och cykla, vilket tvingar en till att använda låren!

Så jag tycker
Springa: flås
Cykla: benpress

Det är alltid bra att öva på just det man kommer utföra, detta för att vänja musklerna vid en viss rörelse. Så för att bli optimalt bra på cykel så bör man ha träna på just cykling då det är en helt annan rörelse och ansträngning mot löpning. Vet inte hur stor roll det spelar på dessa tester dock, som ju inte är på elitnivå Det är garanterat bra hur som helst!
2011-12-18, 10:39
Medlem
Citat:

Jag springer några gånger i veckan 5 kilometer per gång samt cyklar ganska ofta till olika ställen. Man kommer också ganska långt på bara vilja! Fick en 7:a
2011-12-18, 12:27
Medlem
Tack för alla svaren!
2011-12-18, 15:17
Medlem
Tallskogsboxs avatar
Alla som vill få bra betyg på cykeln.

Till och börja med, benpress och styrkeövningar för benen är helt fel sätt att träna det som ni kommer att testas för på cykeln.

Cykeln testar Anaerob fysik. Läs mera här under.
http://www.dietinfo.nu/aerob-och-anaerob-traning/

Om ni ska få en nia på cykeln så ska ni ta på er löparskorna och köra intervaller tills ni spyr. Om ni ska söka jägartjänst så får ni allt lägga till minst ett marschpass i veckan på 1-3mil i kängor och lätt till tung ryggsäck.

Lycka till grabbar!
2011-12-18, 17:14
Medlem
Hejsan

I och med allt prat om cykeltestet och att jag själv är anmäld för GMU 2-3 undrar jag hur länge bör cyklas för en 6-7:a ? Hört att det påverkas av bland annat vikt/längd ? min : 77/182
2011-12-18, 18:22
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tallskogsbox
Cykeln testar Anaerob fysik. Läs mera här under.
http://www.dietinfo.nu/aerob-och-anaerob-traning/

Så du menar att styrketräning inte kan vara anaerob träning? Förövrigt beror det ju på individen när träningen övergår från aerob till anaerob också.
2011-12-18, 18:49
Medlem
Tallskogsboxs avatar
Irrelevant
Senast redigerad av Tallskogsbox 2011-12-18 kl. 19:14.
2011-12-18, 19:36
Medlem
Ska börja på gmu i Enköping nu i januari men någon som vet vad de säger om piercingar och om man ska ha med sig idrottskläder?

Står olika i papperna jag fått hemskickat om idrottskläder så tänkte kolla hur andra gör.
2011-12-18, 20:29
Medlem
buffalos avatar
Hur bra måste man göra ifrån sig på de olika momenten för att kunna känna sig rätt säker på att få en utbildningsplats?
2011-12-18, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Hur bra måste man göra ifrån sig på de olika momenten för att kunna känna sig rätt säker på att få en utbildningsplats?

Jag vet inte om det finns något generellt svar. Det beror på vilken utbildning du siktar mot och hur populär inriktiningen är.

Jag kom som 4:e reserv på Flygbassäk. Mina resultat är om jag kommer ihåg rätt.

7 cykel
7 dator test.
5 styrka
1.0 syn (bäst)
1.0 färg syn (bäst)
7 eller 8 Psykologen (har inte mina papper här)
Bästa hörsel.
Inga kropsliga hinder.

Kommer inte ihåg om det var något mer. Flygbas säk var dock hyfsat populär.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in