2013-02-04, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Om du läser på deras hemsida ser du att det är flera omgångar per år.

Ja okej, skulle ha läst där först, men vet inte om jag förstod rätt. Är det 3 ansökningsperioder per år?
2013-02-04, 23:32
Medlem
Dr.Galenikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fodrin
Varit och mönstrat fick bra resultat vilket jag är jätte glad över! Har dock missat en sak som jag har förträngt och glömde helt enkelt bort att säga.
Psykologensfråga om jag har varit i domstol eller dömt för ett brott.
Vilket jag är ett otroligt dumt sådant som jag har ångrat och ja, glömt bort.
Snatteri under 200kr. vilket är en skitsumma, och dumt.
Är det bäst att ringa in och säga detta eller ska jag skicka in mitt register?

Har pratat med poliser om polishögskola som jag funderat att söka in på och dem säger att det är inget att tänka på.

Har inget annat på mig utan detta skiten.

Så vad ska man göra?

Vilket år hände detta?
2013-02-05, 00:38
Medlem
Pope666s avatar
Gjort "testerna" på försvarsmaktens hemsida. Det jag tyckte var svårast var att lista ut vad de olika utbildningsplatserna stod för.

När det stod jägare så var det inte så svårt att lista ut men ett alternativ var något i stil med soldat/jägare vid östersund", förstod inte vad som menades men tog det som alternativ tre. Valt jägare och markstrid i alla fall.

Skulle man hamna på markstrid så vore underättelse lite roligt att hamna på, men svårt att veta sånt där. Få se om man kallas till nästa steg då.
2013-02-05, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
Gjort "testerna" på försvarsmaktens hemsida. Det jag tyckte var svårast var att lista ut vad de olika utbildningsplatserna stod för.

När det stod jägare så var det inte så svårt att lista ut men ett alternativ var något i stil med soldat/jägare vid östersund", förstod inte vad som menades men tog det som alternativ tre. Valt jägare och markstrid i alla fall.

Skulle man hamna på markstrid så vore underättelse lite roligt att hamna på, men svårt att veta sånt där. Få se om man kallas till nästa steg då.

Av listan på försvarsmaktens hemsida att döma är det Fältjägargruppen i hemvärnet som åsyftas, vilket inte är så konstigt eftersom det är den försvarsverksamhet som finns kvar i Östersund.
2013-02-05, 05:28
Medlem
jnystroms avatar
En sak att tänka på när man söker. Rekryteringsmyndigheten vet inte alltid vad de pratar om! Det är inte säkert att du får den tjänst du sökt. Det är inte ens säkert att du sökt den tjänst du tror att du sökt. RM och FM har tydligen inte så bra samarbete som man kan tro.

Ex. När jag sökte så kunde man söka MP på LG. När vi väl började GMU visade det sig att MP inte sökte folk och att ingen skulle bli MP. Alla som trodde att de sökt MP hade alltså egentligen sökt ngt annat (utan att veta om det).
2013-02-05, 09:19
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuchullain
Av listan på försvarsmaktens hemsida att döma är det Fältjägargruppen i hemvärnet som åsyftas, vilket inte är så konstigt eftersom det är den försvarsverksamhet som finns kvar i Östersund.

Tack!

Ok låter lite B med hemvärnet...hoppas jag kommer in på något av mina två första val, men det kanske inte är skrivet i sten innan man åtminstone har varit på mönstringen där man går igenom de alternativen som känns trovärdiga för en...
2013-02-05, 09:34
Medlem
Ockletts avatar
Om en av ens föräldrar har gjort lumpen en gång i tiden, innebär det då att de har jobbat hos försvarsmakten?

Citat:
Tack!

Ok låter lite B med hemvärnet...hoppas jag kommer in på något av mina två första val, men det kanske inte är skrivet i sten innan man åtminstone har varit på mönstringen där man går igenom de alternativen som känns trovärdiga för en...
Varför låter det B? Vilka är dina två första val?
Senast redigerad av Ocklett 2013-02-05 kl. 09:36.
2013-02-05, 10:04
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ocklett
Om en av ens föräldrar har gjort lumpen en gång i tiden, innebär det då att de har jobbat hos försvarsmakten?

Varför låter det B? Vilka är dina två första val?

Vill eventuellt kunna göra utlandstjänst...hemvärnet låter ja lite "gubbigt", tänker typ på åsa-nisse när jag hör det.

Första valet var jägare i södra Sverige tror jag och andra var markstrid ( svårt att veta vad det innebär i praktiken, hade gärna varit i underättelsegruppen).
2013-02-05, 10:17
Medlem
Ockletts avatar
Citat:
Vill eventuellt kunna göra utlandstjänst...hemvärnet låter ja lite "gubbigt", tänker typ på åsa-nisse när jag hör det.

Första valet var jägare i södra Sverige tror jag och andra var markstrid ( svårt att veta vad det innebär i praktiken, hade gärna varit i underättelsegruppen).
Hade fått för mig att alla GMUutbildningar var identiska.
2013-02-05, 10:46
Medlem
Welpuos avatar
Citat:
Hade fått för mig att alla GMUutbildningar var identiska.
Ja i grund och botten är dom det. Och man kan söka alla tjänster inom FM oberoende om man gjorde sin GMU i Norr eller Söder.

Dock så är det så att gör man GMU på det förband man vill jobba på så har man förtur när dom rekryterar.
Exemple:
40 personer har gjort GMU på på förbandet X som kommer att anställa 100 nya soldater efter att GMUn är slutförd. När förbandet X sen anställer folk så söker 35 av dessa 40. Det kommer ytterligare 30 personer som gjort GMU vid andra förband och 40 som gjort GMU/lumpen ännu tidigare. Då har vi totalt 105 ansökande till 100 platser på förbandet X. Säg att alla klarar grundkraven både fysiskt och psykiskt. Då har dom 35 personerna som gjorde GMU vid förbandet X förtur och dom resterande 30+40(70) personerna får fightas om dom resterande 65 platserna.

Sen är det ju så också att dom förband som har högre fysiska och psykiska krav på rekryterna redan innan dom kommer så betyder ju detta att dom kommer att få inte bättre tränade personer.

Eller förband med väldigt många sökande. Dom kan ju välja dom med bäst testresultat. Detta leder ju också till att dom kommer att få inte bättre tränade personer.
2013-02-05, 10:57
Medlem
Ockletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Welpuo
Ja i grund och botten är dom det. Och man kan söka alla tjänster inom FM oberoende om man gjorde sin GMU i Norr eller Söder.

Dock så är det så att gör man GMU på det förband man vill jobba på så har man förtur när dom rekryterar.
Exemple:
40 personer har gjort GMU på på förbandet X som kommer att anställa 100 nya soldater efter att GMUn är slutförd. När förbandet X sen anställer folk så söker 35 av dessa 40. Det kommer ytterligare 30 personer som gjort GMU vid andra förband och 40 som gjort GMU/lumpen ännu tidigare. Då har vi totalt 105 ansökande till 100 platser på förbandet X. Säg att alla klarar grundkraven både fysiskt och psykiskt. Då har dom 35 personerna som gjorde GMU vid förbandet X förtur och dom resterande 30+40(70) personerna får fightas om dom resterande 65 platserna.

Sen är det ju så också att dom förband som har högre fysiska och psykiska krav på rekryterna redan innan dom kommer så betyder ju detta att dom kommer att få inte bättre tränade personer.

Eller förband med väldigt många sökande. Dom kan ju välja dom med bäst testresultat. Detta leder ju också till att dom kommer att få inte bättre tränade personer.
Okej. Vilket förband/inriktning skulle du rekommendera till en som vill anta en sån stor fysisk och psykisk utmaning som det går, nu inför GMU 4/5?
2013-02-05, 12:00
Medlem
Welpuos avatar
Citat:
Okej. Vilket förband/inriktning skulle du rekommendera till en som vill anta en sån stor fysisk och psykisk utmaning som det går, nu inför GMU 4/5?

Vad vill du få ut av din GMU?

Att jobba inom FM efter GMU eller bara göra GMU?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in