2011-11-13, 13:28
Medlem
aNKones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doffdavid2
Hejsan! Har lite funderingar ifall min längd kan begränsa kan bli ett problem på vissa utbildningar - mer än pilotutbildningarna (193 cm). I synnerhet tänker jag på alla jägarutbildningar.

Jag hade faktiskt samma funderingar som dig, då jag är lika lång. Det finns inga speciella längdkrav där de utbildar jägare.
Du kan vara lugn min vän.
2011-11-13, 15:51
Medlem
doffdavid2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aNKone
Jag hade faktiskt samma funderingar som dig, då jag är lika lång. Det finns inga speciella längdkrav där de utbildar jägare.
Du kan vara lugn min vän.

Så bra då! Vad har stora killar för status i armén egentligen? Nu menar jag inte body-builders, utan stora av naturen (inga tjockisar för den delen heller).
2011-11-13, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Informia
Jag har världens problem. Planerar att genomför GMU men tar studenten dagen efter GMU startar. Jag vill verkligen ta studenten men vill också genomföra GMU så snabbt så möjligt. Finns det någon möjlighet till undantag, alltså att jag kan starta någon dag senare? SVAR UPPSKATTAS VERKLIGEN!

Är det ingen som har något svar eller samma problem?
2011-11-13, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abcdef123456
Jo eftersom att uppgifterna AJB har liknar KJs uppgifter mer än vad amfskytte har, AJB sysslar också till viss del med underrättelseinlämning vilket amfskytte inte sysslar med. Men visst amfskytte är prioriterade eftersom att de tillhör samma bataljon och båda är marines (med allt det innebär).

Även alla förbands spaningsplutoner, UND på K3, eldledare osv har personal med erfarenhet från underrättelseinhämtning. Det är alltid ett plus i kanten om man ska söka till exempelvis KJ-komp, men inget som jag upplevt som något övervägande vid rekryteringen.

Kårmän är däremot prioriterade i rekryteringen, och det säger jag av erfarenhet som anställd i bataljonen. Att man varit på AJB är inte något som är direkt prioriterande.

Citat:
Ursprungligen postat av abcdef123456
Vackert Jakt i hinderbanan?

Stridshinderbanan är alltid trevlig att leka i
2011-11-13, 17:26
Medlem
doffdavid2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Informia
Är det ingen som har något svar eller samma problem?

Tar studenten likaså. Dock är det den åttonde. I alla fall, om de nu gällde skulle jag inte dra mig för att skita i studenten. En ursäkt för att supa - efter tre år i en svensk undermålig skola. Inget och fira.
2011-11-13, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qendrim
Ironiskt nog så har jag sökt till LSS, men har fått helt andra vibbar av vad som komma skall. Visst kan det bli några timmar i vakten då och då, men nog fan är det inga insats soldater vi snackar om så lång jag vet, berätta gärna om du vet något.

Det beror helt på. har du sökt Strilsäk hos LSS, eller 25.flygbaskomp. som tillhör f21 men är stationerade på LSS?
2011-11-13, 21:41
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hankkk
Det beror helt på. har du sökt Strilsäk hos LSS, eller 25.flygbaskomp. som tillhör f21 men är stationerade på LSS?

Varför är det kompaniet stationerade på LSS istället för F21?
2011-11-13, 21:44
Medlem
oRuses avatar
Alla här inne verkar nästan ha jägare som sikte efter sin GMU, får man fråga er vad det är som lockar med att bli jägare?
2011-11-13, 22:32
Medlem
elleps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oRuse
Alla här inne verkar nästan ha jägare som sikte efter sin GMU, får man fråga er vad det är som lockar med att bli jägare?

Bra fråga! Det undrar verkligen jag också...

Citat:
Ursprungligen postat av doffdavid2
Så bra då! Vad har stora killar för status i armén egentligen? Nu menar jag inte body-builders, utan stora av naturen (inga tjockisar för den delen heller).

Vad jag har märkt så är det ingen som bryr sig om kroppsform. Visst, jargongen är ju som den är, men ingen ser ner på någon för att vederbörande har "stor benstomme".
Ibland är det fint med en stor jävel som orkar bära mycket, ibland är det tråkigt att behöva bära herrn när han vid samtliga skademoment blir skadad.
Senast redigerad av ellep 2011-11-13 kl. 22:36.
2011-11-13, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hankkk

Har inte fått veta något om vilket kompani det är tänkt att jag ska hamna på, det jag kan läsa i mina papper är följande:
Markstrid Soldat/Flygvapnet LSS i Uppsala
*Flygbassäkerhetssoldat

Har fanskapet till rekryteringsofficer gett mig fel bild?
2011-11-14, 12:02
Medlem
Är det någon som vet ungefär vad intagningsnivån ligger för gmu inom Amfibie??????
2011-11-14, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilleskutt88
Är det någon som vet ungefär vad intagningsnivån ligger för gmu inom Amfibie??????

Det är svårt att säga eftersom allt handlar om hur många som söker. Jag ska ner och mönstra om knappt två veckor och då ska jag försöka ta reda på hur det ligger till på så många förband som möjligt. Dvs. hur många som har sökt / hur många platser det finns, vilka resultat man bör ha osv.

Sen kommer jag posta det i den separata tråden. https://www.flashback.org/t1679015

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in