2013-01-17, 15:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Impox
Japp. Jag citerar: "Höjdmätare med minne för höjdloggar och mätning av höjdskillnader, barometer med stormvarning och vädertrendindikator, automatisk växling höjdm./barom., kompass med halvautomatisk kalibrering och digital riktning, djupmätare, flerfaldiga funktioner för klocka, datum och larm med dubbla tidszoner och nedräkningsfunktion, solens upp- och nedgång på mer än 400 platser över hela världen samt digital termometer.
Låter bra, kikade och föll för "Suunto Core All Black" priset på den ligger på ~2000 kr. Får se hur jag gör förmodligen kör jag på den billigare analoga under GMU och sedan överväger en "bättre" klocka beroende på hur framtiden ser ut Tackar vänligast för förslaget!
2013-01-17, 16:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trummslagarvinkel
Tog kontakt med RM.
De bekräftade bara huruvida man var nominerad eller inte.

De sa att man höll på med säkerhetskontrollen, så man skikar ut svar ifrån nästa vecka.

Men som sagt, det är bara info jag fått via telefon, den kan mycket väl vara inkorrekt.
Här har man gått omkring orolig och trott man inte kommit in.. Men då var det en naturlig orsak iallafall. Tack för svar!

mvh
2013-01-17, 16:46
Medlem
God eftermiddag.

Tänkte bara att passa på och fråga om det är någon här som har sökt till GMU 4 och 5. Med inriktning:

Jägare, K3
Amfibie/Sjöstrid - Berga
Amfibie/Ledning - Berga

Samt vet någon om detta '' Jägare '' på K3 innebär Fallskärms jägare eller bara en vanlig Jägare.

Ha en fortsatt bra kväll.
2013-01-17, 16:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 427490
Samt vet någon om detta '' Jägare '' på K3 innebär Fallskärms jägare eller bara en vanlig Jägare.
Det är "vanlig" jägare, FJS kan du söka först efter minst ett års anställning inom FM.
2013-01-17, 16:58
Medlem
hp91s avatar
Hur mycket tjänar man på att ta med sig en klocka egentligen? Står ju inget på FMs packlista.
2013-01-17, 17:03
Medlem
corsair556s avatar
Du vill ha en klocka, du kommer ha tider att hålla koll på mer eller mindre varje dag, enklare än att fråga om klockan
2013-01-17, 17:23
Medlem
Oddballs avatar
Det här är inte "Stora tråden om klockor" och det finns ingen anledning att ni måste börja visa upp vilka klockor ni har för varandra.

Inlägg raderade.

Oddball
Moderator
2013-01-17, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 427490
God eftermiddag.

Tänkte bara att passa på och fråga om det är någon här som har sökt till GMU 4 och 5. Med inriktning:

Jägare, K3
Amfibie/Sjöstrid - Berga
Amfibie/Ledning - Berga

Ha en fortsatt bra kväll.

Hej, 427490!

Ja, jag har sökt GMU 4/5.

Jägare, K3
Amfibie/Sjöstrid - Berga
Amfibie/Sjöstrid - Göteborg

Hade inte större lust med ledning.
Detta är ju dock bara vad man skulle vara intresserad av, kan möjligtvis bli helt annorlunda efter att man har pratat med yrkesvägledaren vid testerna.

Jag skulle egentligen vilja söka till Arvidsjaur, men de söker ju inte denna omgång, och jag orkar inte vänta mer! Får man bra resultat är det ju bara att söka i efterhand.
2013-01-17, 21:30
Medlem
Även jag har sökt till GMU 4/5

Jägare - K3
Amfibie/sjöstrid - Berga
Amfibie/sjöstrid - Göteborg

Kul med fler som sökt K3.
2013-01-17, 22:44
Medlem
Hur lång tid pågår testerna hos Rekryteringsmyndigheten i Stockholm? Tänker främst på dag 2, när det börjar 08.00. Säsongsjobbar nämligen i fjällen och vill inte ta ledigt mer än nödvändigt, inte säker på hur mycket chefen går med på (ärligt talat är jag ju inte säker på att jag får något ledigt överhuvudtaget, men har svårt att tänka mig att jag inte får det).
2013-01-17, 23:47
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheeler88
GMU hemvärnet. Får man skjuta pistol 88?

Inte under GMU nej. Om din befattning i Hemvärnet efter GMU är beväpnad med pistol 88 då kommer du skjuta med den konstigare än så är det inte. Det är dock bara mc-ordonannser, piloter och hundförare som är beväpnat med pistol i Hv vad jag vet.
2013-01-18, 01:06
Medlem
Enhetscirkelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Inte under GMU nej. Om din befattning i Hemvärnet efter GMU är beväpnad med pistol 88 då kommer du skjuta med den konstigare än så är det inte. Det är dock bara mc-ordonannser, piloter och hundförare som är beväpnat med pistol i Hv vad jag vet.

Stämmer. Dock kan man ta många andra spännande utbildningar efter GMU inom hv som vanlig soldat, bl.a på granatgevär (grg), kulspruta (ksp), psg (prickskyttegevär).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in