2011-10-18, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krillepille
okej mitt synfel är ändå inte grovt, kör endast med glasögon när jag sitter vid datorn eller spelar tv spel bara för att inte förvärra synen. Vad tycker du om att jobba som som flygbassäk då? Blev lite rädd att det var samma tjänst som bevakningssoldat fast med nytt namn (har fått höra att dom försöker lura in många på den befattningen på olika vis), vill helst göra något på dagarna och inte sitta i någon kur och kolla legg.

Sen så står det en konstig grej i mina papper, står att jag ska anmäla mig på rekryteringsmyndighetens recception kl 8 imorgon. Det som är konstigt är att bussen som går till f21 går omkring 7.50-8.00? Vart i hela fridens namn anmäler jag mig i receptionen och hur ska jag kunna göra det kl 8.00 ifall bussen går från stan vid den tiden?!

behöver du glasögon när du gamear så kommer du behöva det när du skjuter också. Vi har en kille som har ett litet synfel, men han har många års erfarenhet i fm så han kompenserar det om man säger så.
du får helt enkelt försöka hålla tyst om det och hoppas att det löser sig

Säk är jävligt najs. fys och kriga är det enda som gäller. Men eftersom vi inte har nån insatspluton så går man två dygn IBSS varannan vecka. Bra cash dock! rekomenderar verkligen fbassäk eftersom vi liknar ett infanteriförband med tunga vapensystem, men fortfarande behåller det coola med hundar och psg-skyttar är det svar på din fråga?
2011-10-18, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av localfreak
Tja, är 20 år.. tidigare bara dömd för ringa narkotika innehav.

Tar mina planer om att göra GMU'n slut där? eller finns det chans ändå?

Hade en föredetta kompis som höll på med mycket droger, han hade en så kallad "addictive personality" och blev därför fast i allt han provade, han överdoserade några gånger (En gång i spanien på familjesemester när han va 16-17) och lite vad som helst hände, å han kommer ifrån en relativt rik förortsfamilj,

Han sökte GMU, fick 9or på allt (inklusive psykologen som tyckte hans snyft historia va ett tecken på styrka för att han övervunnit sitt beroende...) blev rekommenderad som befälhavare, detta är enligt han själv kan jag tillägga, vet inte om han kom in eller hur sant detta är men allt är möjligt antar jag.

Så dumt att ge upp innan du testar, kör på

Mvh Robin
2011-10-18, 14:38
Medlem
localfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roblin92
Hade en föredetta kompis som höll på med mycket droger, han hade en så kallad "addictive personality" och blev därför fast i allt han provade, han överdoserade några gånger (En gång i spanien på familjesemester när han va 16-17) och lite vad som helst hände, å han kommer ifrån en relativt rik förortsfamilj,

Han sökte GMU, fick 9or på allt (inklusive psykologen som tyckte hans snyft historia va ett tecken på styrka för att han övervunnit sitt beroende...) blev rekommenderad som befälhavare, detta är enligt han själv kan jag tillägga, vet inte om han kom in eller hur sant detta är men allt är möjligt antar jag.

Mvh Robin

Tack för ett riktigt bra svar.

Det ska jag verkligen göra!
2011-10-18, 14:49
Medlem
Jag.Legends avatar
Citat:

Mvh Robin

Vad sa du, var det GMU eller mönstringen 1973? Givetvis fick han 9or på allt. Blandmissbrukare brukar vara lite utav en psykologfavorit. Omdömet brukar vara exceptionellt. "Befälhavare". Somna om, tror du på honom eller?
2011-10-18, 15:07
Medlem
krillepilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hankkk
behöver du glasögon när du gamear så kommer du behöva det när du skjuter också. Vi har en kille som har ett litet synfel, men han har många års erfarenhet i fm så han kompenserar det om man säger så.
du får helt enkelt försöka hålla tyst om det och hoppas att det löser sig

Säk är jävligt najs. fys och kriga är det enda som gäller. Men eftersom vi inte har nån insatspluton så går man två dygn IBSS varannan vecka. Bra cash dock! rekomenderar verkligen fbassäk eftersom vi liknar ett infanteriförband med tunga vapensystem, men fortfarande behåller det coola med hundar och psg-skyttar är det svar på din fråga?

Ok låter riktigt trevligt ska försöka söka till fbssäk ifall jag kan då. Men om jag ljuger och säger att jag inte har några glasögon tror du det blir bättre då? För nog kommer dom märka att jag har ett litet synfel på testet och då är det väl ändå bra att visa upp mina glasögon, som förövrigt är riktigt svaga som dom kommer att få se. För jag klarar ju mig utmärkt i vanliga livet utan glasögon får aldrig ont i skallen eller så och får köra bil utan dem osv.
2011-10-18, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jag.Legend
Vad sa du, var det GMU eller mönstringen 1973? Givetvis fick han 9or på allt. Blandmissbrukare brukar vara lite utav en psykologfavorit. Omdömet brukar vara exceptionellt. "Befälhavare". Somna om, tror du på honom eller?

Gmu, detta året, grupp 3/4 som hade antagningsprov innan sommaren detta året(2011), Jag uttryckte inte någonstans i mitt inlägg att jag trodde på det, men allt är möjligt och han är väldigt vältränad och egentligen ganska smart, att få 9or på GMU testerna är inte särskilt svårt om man vill.

Vore uppskattat om du drog ner lite på vad i mina ögon är attityden, man behöver inte försöka nedvärdera någon som berättar en historia som möjligtvis kan vara sann om denna personen erkänner det

Mvh Robin
2011-10-18, 17:38
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krillepille
Ok låter riktigt trevligt ska försöka söka till fbssäk ifall jag kan då. Men om jag ljuger och säger att jag inte har några glasögon tror du det blir bättre då? För nog kommer dom märka att jag har ett litet synfel på testet och då är det väl ändå bra att visa upp mina glasögon, som förövrigt är riktigt svaga som dom kommer att få se. För jag klarar ju mig utmärkt i vanliga livet utan glasögon får aldrig ont i skallen eller så och får köra bil utan dem osv.

Behöver du glasögon för att klara testet ska du använda det på mönstringen.
2011-10-18, 18:07
Medlem
flaggantopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Som sagt är GMU likadan överallt, du kan göra GMU på F21 men sen ta anställning som amfibiesoldat. Det är efter GMU befattningsutbildningen börjar.

okej, alltså är den samma för alla, INga speciella inriktningar ?
2011-10-18, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaggantopp
okej, alltså är den samma för alla, INga speciella inriktningar ?

Nope. Inriktningen kommer vid fortsatt tjänst vid förbandet.
Under GMUn ska du lära dig att skjuta AK5C, hantera cbrn-skyddet, lägga första förband, gå, stå och prata rätt.

Lite som GSUn, fast snällare.
2011-10-18, 18:26
Medlem
Jag.Legends avatar
Citat:
Gmu, detta året, grupp 3/4 som hade antagningsprov innan sommaren detta året(2011), Jag uttryckte inte någonstans i mitt inlägg att jag trodde på det, men allt är möjligt och han är väldigt vältränad och egentligen ganska smart, att få 9or på GMU testerna är inte särskilt svårt om man vill.

Vore uppskattat om du drog ner lite på vad i mina ögon är attityden, man behöver inte försöka nedvärdera någon som berättar en historia som möjligtvis kan vara sann om denna personen erkänner det

Mvh Robin

Nej, att få 9or på det fysiska är inte speciellt svårt är man bara lite tränad.

Att däremot scora en 9a hos psykologen som f.d. missbrukare och dessutom bli rekommenderad för en befälstjänst(finns det ens under GMU?) är helt enkelt lite för otroligt för att vara sant. Tillochmed under värnpliktens senare år var du totalt bränd för tjänstgöring om du sysslade eller hade sysslat med droger, eftersom det tydde på dåligt omdöme. Det var många som slapp göra lumpen genom att ljuga om det. På 70- och 80-talet fanns det många som knarkade i leden eftersom det i princip var omöjligt att slippa tjänstgöring.

Att då idag, när det är mycket, mycket färre som tjänstgör och därmed högre konkurrens på platserna, erkänna för mönstringspsykologen att man har varit missbrukare för bara något år sedan skulle rendera i ett stort, rött nej. Fan, under vpls allra sista år kunde du tillochmed misslyckas hos psykologen för något så banalt som att dina föräldrar var skilda och du berättade om det på, enligt dom, fel sätt.

No offense med attityden.
2011-10-18, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jag.Legend
Nej, att få 9or på det fysiska är inte speciellt svårt är man bara lite tränad.

Att däremot scora en 9a hos psykologen som f.d. missbrukare och dessutom bli rekommenderad för en befälstjänst(finns det ens under GMU?) är helt enkelt lite för otroligt för att vara sant. Tillochmed under värnpliktens senare år var du totalt bränd för tjänstgöring om du sysslade eller hade sysslat med droger, eftersom det tydde på dåligt omdöme. Det var många som slapp göra lumpen genom att ljuga om det. På 70- och 80-talet fanns det många som knarkade i leden eftersom det i princip var omöjligt att slippa tjänstgöring.

Att då idag, när det är mycket, mycket färre som tjänstgör och därmed högre konkurrens på platserna, erkänna för mönstringspsykologen att man har varit missbrukare för bara något år sedan skulle rendera i ett stort, rött nej. Fan, under vpls allra sista år kunde du tillochmed misslyckas hos psykologen för något så banalt som att dina föräldrar var skilda och du berättade om det på, enligt dom, fel sätt.

No offense med attityden.

Jag tycker själv det är sjukt, att bli beroende ifrån början är enligt mig ett tecken på svaghet, sen om man gjorde något när man var "ung" och sen tio år senare sökte till FM så borde det inte vara en deal-breaker. Fast i detta fallet så hoppas jag lite på att det är falskt (Mest för att jag vet att han inte är en passade person för FM) Men om han skulle ljugit om det så borde det kommit fram vid detta laget tycker jag.. Men han är en lurig typ, kan likaväl ha charmat både psykologen och vägledaren.

Men som sagt allt är möjligt, Går psykologerna någon speciell utbildning för att bli psykolog inom FM eller är de "civila"? Skulle förklara mycket om det vore så.

Tog inget illa upp men tycker ibland det är bäst att påpeka

Mvh Robin
2011-10-18, 20:11
Medlem
Svar på lite olika frågor:

- Även om man tex. är inskriven som skyttesoldat så är GMU:n lika för alla. Den inriktning man är inskriven som påbörjas först efter GMU:n. Under GMU:n får alla också genomföra samtal med yrkesvägledare och liknande detta för att man ska kunna söka "rätt" inriktning. Det går alldeles utmärkt att söka annan inriktning och annat förband än det man genomför GMU:n som.

- Nej. Det går inte att göra GMU:n som "befälhavare" . Alla är meniga under GMU:n. Får knappt gå i befattning som dagelev ens.

- NEJ. Det är totalt kört att få genomföra GMU eller bli anställd i FM om man har tidigare domar på sig vid ansökningstillfället.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in