2011-09-13, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinisaksson
Jag förstår inte när jag gjorde lumpen på pansar så hade vi killar som var 2meter och i stridsvagnarna strv 121/122 som både laddare och förare och det var inga problem enligt dom och någon på närmare 195cm som var pbv förare.

har vagnarna krympt eller vad har hänt ?

Det enda stället jag hittar information om krav för längd är pilotutbildningarna,
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-officer/Funktioner/Luftstrid/Stridspilot/
Annars har iaf jag aldrig sett någon om krav vad det gäller längd..
2011-09-14, 08:55
Medlem
Citat:
Jag förstår inte när jag gjorde lumpen på pansar så hade vi killar som var 2meter och i stridsvagnarna strv 121/122 som både laddare och förare och det var inga problem enligt dom och någon på närmare 195cm som var pbv förare.

har vagnarna krympt eller vad har hänt ?

när gjorde du lumpen? kan för övrigt inte komma in på några av FMs sidor just nu, så jag kan inte leta:/
2011-09-14, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flancen
när gjorde du lumpen? kan för övrigt inte komma in på några av FMs sidor just nu, så jag kan inte leta:/

Jag gjorde den på P7 som laddare i 11mån 98-99. fanns långa drular överalt i både pbv och strv,
men några här i tråden påstår att de inte blev antagna till pbv och strv pgr av att de var för långa 192 samt 194cm det tycker jag är lustigt då vi hade en som var 201cm som laddare och några nästan lika långa som pbv förare.
2011-09-14, 11:11
Medlem
Citat:
Jag gjorde den på P7 som laddare i 11mån 98-99. fanns långa drular överalt i både pbv och strv,
men några här i tråden påstår att de inte blev antagna till pbv och strv pgr av att de var för långa 192 samt 194cm det tycker jag är lustigt då vi hade en som var 201cm som laddare och några nästan lika långa som pbv förare.

jag var för lång för strv, så det är inget tomt påstående

återkommer med längdkrav när jag lyckats hitta det på mil.se
2011-09-14, 11:14
Medlem
Längd som överstiger 156 cm och understiger 190 cm står det här: http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-officer/Funktioner/Markstrid/Vagnchef-Stridsvagn-122/

för vagnchef ja, men det bör väl vara samma hela vagnen runt då, var det iaf när jag mönstrade
2011-09-14, 11:28
Medlem
Citat:
jag var för lång för strv, så det är inget tomt påstående

återkommer med längdkrav när jag lyckats hitta det på mil.se

Jaha då har de börjat med det på senare år då det gick utmärkt på värnplikts tiden att vara över 190cm på de tjänsterna, så som jag säger mer ofta desto äldre jag blir *det var bättre förr*
2011-09-14, 18:36
Medlem
Görs jägartestet fortfarande vid mönstring? Om så är fallet, varför gör man det? Om man ändå ska göra minst GMU för att kunna söka till tex kustjägare, vad jag har förstått. Kanske är helt ute o cyklar.

Vad ingår i dagens jägartest om det fortfarande görs?
2011-09-14, 22:02
Medlem
Kan tipsa om en bra blogg: http://blogg.forsvarsmakten.se/flygvapenpilot/
2011-09-15, 08:13
Medlem
föresten, vid GMU har man samma förmåner som under lumpen när det gäller lägenhet? har för mej man fick den betald under lumpen nämligen
2011-09-15, 09:14
Medlem
REALINs avatar
Citat:
föresten, vid GMU har man samma förmåner som under lumpen när det gäller lägenhet? har för mej man fick den betald under lumpen nämligen

Ganska säker på att man får bidrag för lägenhet, men då måste man haft den minst ett par månader.
2011-09-15, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Ganska säker på att man får bidrag för lägenhet, men då måste man haft den minst ett par månader.

haft min sedan feb, så kommer jag in på gmu i jan så är den saken säker, hur är det med andra sorters bidrag förmåner, vad har ändrats sen "sist"?
2011-09-15, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poita_
Hur avgörs dem om man blir uttagen till testerna? Vad baserar dem det på?

Dom baserar det på hur du svarat på ansökan, sjukdomar etc.
Sedan jämförs du med alla dom andra som sökt, och plockas ut efter vad du svarat
vad du är intresserad av.

Givetvis spelar kön in då det finns en kvotering. Det finns många aspekter med det som jag nämnde ovan är det som vi mest går efter. Och ja vi vet att det finns risk att folk svarar med annat än sanningen, men det märks oftast på testerna senare.

Finns mycket att förbättra med ut-tagningen och andra system, men är som att välja mellan pest eller kolera hur vi än gör kommer det komma in folk som är oseriösa och kanske lyckats få en plats som egentligen borde gått till någon annan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in