2011-08-05, 22:40
Medlem
Abstract-s avatar
Jag har en liten fråga, det är som så att jag har inte bokat min tågbiljett till Skövde än. Hade tänk göra det nu, men hittar verkligen inte den informationen och anvisningarna som ska finnas på försvarsmaktens hemsida enligt kallelsen. Jag kanske bara är dum och trött, men någon som vet vart jag hittar dessa?
2011-08-06, 00:08
Medlem
mikroskopisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abstract-
Jag har en liten fråga, det är som så att jag har inte bokat min tågbiljett till Skövde än. Hade tänk göra det nu, men hittar verkligen inte den informationen och anvisningarna som ska finnas på försvarsmaktens hemsida enligt kallelsen. Jag kanske bara är dum och trött, men någon som vet vart jag hittar dessa?
Har du inte fått ett separat hemskickat papper med dessa anvisningar på?
2011-08-06, 00:15
Medlem
mikroskopisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keykon
Mjo, det är ju just det jag blivit. Rån, ringa narkotika och försök till tillgrepp av fortskaffningsmedel, dessa ser ju jävligt illa ut i deras ögon kan jag tänka mig. Ger ju inte bästa intryck av mig som person direkt.
Men har man inte nån chans att argumentera för sin sak, eller ser dom helt svart och vitt?
Jag har inte blivit dömd för nånting sedan jag fyllde 18, så jag skulle ju kunna peka på att jag var ung och dum men vänt på livet nu, vilket också är sant.

Kommer ihåg att jag såg nån dokumentär på SVT om en snubbe som blivit dömd för en hyffsat grov misshandel och ändå lyckades bli polis.
Skrev ungefär det här tidigare: det är hög konkurrens om platserna. Om din bakgrund ser ut så som den gör så kommer du sannolikt att sorteras bort ganska snabbt i och med att det kommer att finnas betydligt fler sökande som har en betydligt bättre bakgrund.
2011-08-06, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lipton89
hejsan

jag hoppas nån av er kan hjälpa mig
jag sökte till gmu 3-4 men fick 3 på inskrivningsprovet och jag överklagade beslutet.
jag har dyslexi + språksvårigheter har intyg på de okså. jag ringde till Statens överklagandenämnd för 3 veckor som skulle fatta ett beslut men de blev inte så dom sa att vi har skickat tillbaka ärendet till försvarsmakten så dom får fatta ett beslut. nu kommer de jobbiga jag har ringt dom hela föra veckan och ena personen kopplar mig till den andra och ingen ger mig nåt svar. så jag ville fråga er hur ska jag gå tillväga med detta.
jag söker till försvarsmakten för jag vill jobba som kock är utbildad plus har några års erfarenhet.
jag kan definitivt bidra med nåt.

Tyvärr kommer inte en överklagan för inskrivningsprovet att prövas då vi på RM inte tillåter en omprövning på i-testet eller psykolog inom en 1års period + - någon månad.
Att du har dyslexi och språksvårigheter försvårar dina chanser att få en gmu plats avsevärt då det är av storvikt att du klarar av språket till fullo inom försvarsmakten. Men det finns chans för dig med om du söker dig direkt till någon frivillig hemvärns utbildning på din hemort.

men för säkerhets skull ska jag kolla upp din fråga och komma med ett svar när jag gått igenom mina papper nu när semestern är slut.
2011-08-06, 00:55
Medlem
Citat:
Har man nån chans att bli accepterad till GMU om man har domar på sig?
Fick brev från FM för 7 år sen eller när det nu var som berättade att jag inte var lumpen-duglig, men det brevet nämnde bara min avsaknad av betyg som anledning.

Har funderingar på att fixa till mina betyg och ansöka till GMU, men skulle ju kännas onödigt att göra det om jag sen blir nekad pga mitt brottsregister.

Klart du har chansen, allt beror på vad det är för brott du blivit dömd för, men kan dock säga att en dom kommer ligga dig som en belastning i antagningsprövningen då du med en dom ses som mindre pålitlig än dom som inte har någon dom. Så du kommer ligga prio under dom som saknar domar beroende på vad du är dömd för.

/mvh Olof

Citat:
Mjo, det är ju just det jag blivit. Rån, ringa narkotika och försök till tillgrepp av fortskaffningsmedel, dessa ser ju jävligt illa ut i deras ögon kan jag tänka mig. Ger ju inte bästa intryck av mig som person direkt.
Men har man inte nån chans att argumentera för sin sak, eller ser dom helt svart och vitt?
Jag har inte blivit dömd för nånting sedan jag fyllde 18, så jag skulle ju kunna peka på att jag var ung och dum men vänt på livet nu, vilket också är sant.

Kommer ihåg att jag såg nån dokumentär på SVT om en snubbe som blivit dömd för en hyffsat grov misshandel och ändå lyckades bli polis.

Såg detta inlägg nu, Med dom blir det svårt att gå igenom den prövning som RM gör med polisregistret,men alla fall prövas så det kan hända att du kan få någon lägre befattning med tanke på att du var under 18 när bråten skedde, dock som det sagts innan kommer du ligga väldigt lågt på prion med dina domar.
Senast redigerad av Duckula 2011-08-06 kl. 01:04.
2011-08-06, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeroic
Även om det är ett år kvar innan mina studier avslutas så skulle jag vilja veta huruvida jag ligger till på testerna. Att göra webbansökan antar jag är fullt moraliskt, antagen som icke intagen. Men hur ser om man faktiskt skulle gå vidare och få göra antagningsprövningarna, bör jag ändå gå dit och få resultat? Eller är det, så som jag tycker, omoraliskt då jag inte kommer hoppa av studierna även om jag skulle bli antagen?

Det är många som testar på iaf och kan ändra sig gällande skola och sådant, Du kan alltid se det som en värdemätare om hur du ligger jämte andra som söker. Men jag hoppas att om du vet att du ABSOLUT inte vill söka till GMU ej åker på antagningen då din plats kunde ha gått till någon som vill göra GMUn.
2011-08-06, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeroic
Nej jag har ej mottagit ett sådant.

Du behöver inte ha ett slutbetyg för att kunna bli soldat, det räcker med att du uppfyller försvarsmaktens grundläggande behörighet.

Grundläggande behörighet för gmu
Minst godkänt betyg i ämnena matematik A, svenska A, engelska A och samhällskunskap A från gymnasiet.

Du kommer med godkända ämnena hanteras lika som andra sökanden som har godkänt i minst dom ämnena, det enda som kan liga andra till gagna är om dom har kurser som skulle kunna vara användbara inom den tjänst dom skulle kunna tänka sig söka.
2011-08-06, 04:15
Medlem
bananingvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikroskopisk
Möjlighet till tvättbyte + tvättmaskin finns. Räkna inte med att kunna tvätta när du vill. Finns speciella tider och oftast bara 1 maskin...
Äh, skitsnack. Brukar alltid finnas minst en maskin i varje kasern. Sen kan man även smyga iväg och göra tvättbyte i princip under alla vardagar.
2011-08-06, 05:44
Medlem
ni som hamnade på reservplats, kunde ni boka tåg resa på e-tjänsten?
2011-08-06, 06:38
Medlem
Ja. Eller menar du reservplats som i "kom inte in utan ligger fortfarande som reserv"?
2011-08-06, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diminished
Ja. Eller menar du reservplats som i "kom inte in utan ligger fortfarande som reserv"?

Ja precis. De som fortfarande står i reserv. De kan väl inte boka tågbiljetter på e-tjänst som vi som blivit antagen?
2011-08-06, 12:51
Medlem
Jag kunde inte det i alla fall. Men när jag hade blivit antagen så kunde jag ju boka resa osv. innan jag fick själva antagningsbeskedet hem i brevlådan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in