2011-08-04, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thede.palm
Ta inte illa up thede.palm, vill bara göra lite tillägg från egna erfarenheter...
"Bra att ha"-saker är:
- Skavsårsplåster - Blev vi tilldelade
- Multitool (godkända i FM är tex Gerber, Leatherman) - tas inte med först, tag med det efter första hemresan då vissa befäl annars kommer titta snett på er
- Kniv (Beroende på vilken ni blir tilldelade, Mora 2000 är att föredra bland FM's knivar, får ni en vanlig gammal morahora, köp en egen tex, Mora 2000, fällkniven A1, F1 etc. Kom INTE med ett shabrak på 50cm, då kommer ni bli utskrattade!) - Samma sak, kan köpas en Mora 2000 på förråder om ni "måste" ha en bättre kniv de första veckorna
- Nål och tråd, Olivgrön + björntråd. (Det kommer bli krig om det ni blir tilldelat) - Sant, dock fick inte vi det problemet, fick mer nål och tråd än vad som behövdes, problemet var tid att hinna sy...
- Badbyxor (kronans är som tighta speedos )
- Tofflor att ha på logement - bästa tipset hittils!
- Extra pennor. - Också riktigt bra att ha!
- Kompass (det är inget nödvändigt, men bra att ha, tex en liten man kan ha på nyckelringen)
- Våtservetter.
- Pannlampa, alt ficklampa - HELST med rött filter! - MED RÖTT FILTER! Annars får ni inte använda det utanför tältet i förläggning, hörde många utskällningar pga detta under min GMU, inte nödvändigtvis med pannlampa, oftast med ficklampa 3.
- Klocka! Se dock till att ta med en som inte piper varje timme eller liknande.. Som befäl kan man bli galen på idioter ibland... - True, true.. Klocka är det viktigaste redskapet man själv kan ordna inför GMU då tiden är ALLT

Kan komma på en del annat bra att ha, men det får räcka så länge.

Tillägg.. En till MYCKET bra sak kan vara att ta med en klädhängare av mycket kraftig modell. Ibland bli man tilldelad, ibland inte..

Edit: Blev lite knas men hoppas ni ser vad jag skrivit.
2011-08-04, 18:39
Medlem
Citat:
"Bra att ha"-saker är:
Ska jag vara ärlig så låter allt det du tog upp som "nice-to-have" men ingenting som är nödvändigt för en blöj-rekryt. Skavsårsplåster är väl det jag kan se som väldigt bra att ha i vissa fall men sådan kirurgtejp bör väl tilldelas? Det ingår väl i utbildningen att lära sig vårda sina fötter, blir svårt utan tejp...

Jag var under uppfattningen att befälen förutsätter att rekryter är civila och dumma i huvet och därmed inte bör släpa med sig en ryggsäck full med bös hemifrån första dagen de dyker upp. Så hade jag resonerat iaf om dom kom och sa att "det stod på flashback att det var asviktigt!!"... Men vad vet jag.
2011-08-04, 18:57
Medlem
thede.palms avatar
Ang min lista, Visst det kan säkert finnas befäl som anser att rekryter som tar med egen materiell är dumma i huvudet, men det finns också dem som tycker att det är ganska bra att folk tar sin utbildning på allvar.
Jag håller med om en sak, och det är att man kanske inte skall släpa med allt detta vid inryck.

Vad man blir tilldelad, och i vilken kvantitet varierar mellan förband, kompani, pluton.. Hur vida man som rekryt kan köpa på förrådet varierar också kraftigt.

Kan väl tycka att det viktigaste att ta med sig är sunt förnuft, något som kan betyda att man tar med sig extra paket med skavsårsplåster tex. Dumt att tvingas lida i onödan, speciellt om det kan påverka rekrytens prestation. Bara för att man tar med sig en F1'a betyder inte det att man måste springa och flasha den hela tiden. Personligen har jag fällknivens A1'a och F1'a för att det är jävligt bra knivar!

Jag ser inga problem med att man som rekryt tar med sig "bra att ha"-materiell - det visar enbart på ambition. Tycker dock inte att man skall handla upp lagret på coldskills bara för att man vill vara förbered.
2011-08-04, 19:04
Medlem
Citat:
Jag ser inga problem med att man som rekryt tar med sig "bra att ha"-materiell - det visar enbart på ambition.

Men så tycker inte alla.
2011-08-04, 19:05
Medlem
thede.palms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av willhelmut
Men så tycker inte alla.

Ne så skrev jag också att alla befäl inte tycker det heller. Därför har jag påpekat att man skall undvika att släpa med en massa egen skit vid inryck.
2011-08-04, 20:02
Medlem
Blev antagen som reserv på FMTS i Halmstad, rycker in på måndag! Någon som vet om utbildningen kommer hållas på FMTS eller LV6? Har inte fått något brev från regementet alls, vet bara att det är på "måndag innan 12:00". Är hursom väldigt taggad och även lite nervös!

En annan sak jag undrar är hur det är med löpträningen vid starten av GMU? Hur långt tvingas/förväntas man springa den första tiden? Konditionen är inte direkt min starka sida för tillfället.
2011-08-04, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knishenager
Blev antagen som reserv på FMTS i Halmstad, rycker in på måndag! Någon som vet om utbildningen kommer hållas på FMTS eller LV6?
Lv6
2011-08-04, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knishenager
Blev antagen som reserv på FMTS i Halmstad, rycker in på måndag! Någon som vet om utbildningen kommer hållas på FMTS eller LV6? Har inte fått något brev från regementet alls, vet bara att det är på "måndag innan 12:00". Är hursom väldigt taggad och även lite nervös!

En annan sak jag undrar är hur det är med löpträningen vid starten av GMU? Hur långt tvingas/förväntas man springa den första tiden? Konditionen är inte direkt min starka sida för tillfället.

Ungefär 3 km på 15 min, de anpassar träningen för att bygga upp alla veka rekryter då de är rädda för att träna dem för hårt och därigenom få en massa skadade rekryter i onödan.
2011-08-04, 21:08
Medlem
Hej, jätteviktig fråga, finns det möjlighet att tvätta där och hur funkar det? )
2011-08-04, 21:15
Medlem
Canias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av escaape
Hej, jätteviktig fråga, finns det möjlighet att tvätta där och hur funkar det? )

Alltså under GMUn?
2011-08-04, 21:25
Medlem
Citat:

Vi hade 3 st tvättmaskiner nere i källaren där vi fick tvätta persedlar och civila kläder när vi kände för det.
2011-08-04, 21:27
Bannlyst
Citat:

Man får göra tvättbyte en gång varje Torsdag. Ibland varrannan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in