2011-07-02, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diminished
Det var 30 till det jag sökte iaf (ledning). Vet inte hur många till logisitik men bör ju varit motsvarande.

Okey, så här är det. På LedR finns 4 bataljoner, en av dom är vilande, och sätts upp vid krig. Dom tre som finns/ska sättas upp är Telekrig, Ledningsplats, och sambands bataljonen. I varje bataljon finns det 2-4 kompanier. i Varje kompani finns det 4-5 plutoner.

tex.Logistik plutoner finns i varje bataljon, i varje kompani.

Så, 80 st platser finns till förfogande över hela LedR, för anställning. Dessa 80 är tillängnade rekryter som ska genomföra gmu. Dessa placeras ut i 2 st GMU plutoner, där man blandar alla olika befattningar ni rekryter sökt till, det vill säga att du som sökt ledning kommer att göra gmu med personer som sökt till logistik, samband, telekrig osv osv. Efter GMU, då kommer du hamna på ledning, och på den ledningsplutonen så finns det 30 st platser som skall fyllas upp.
2011-07-02, 02:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HejSverige
Jag tror det är väldigt enkelt. Det är inte plikt längre. Hade man haft valmöjligheten att sluta lumpen på samma sätt som man nu kan sluta sin GMU så skulle procentsatsen varit minst lika hög då.

Visst är det så, plötsligt har man "valfrihet" som blivande knekt att hoppa av, vilket man inte hade som pliktslusk. Sedan var det iofs inte överdrivet svårt att avbryta under plikten heller men det var trots allt en annorlunda kultur där det inte var ok att ge upp på samma sätt som idag.

Men det bådar inte gott för FM att så pass många avbryter, enligt officiell utsago från dem är GMU bara en "orientering" med uttalat lägre krav på rekryterna än vad det var under plikten. Att avbryta under såna omständigheter talar inte väl för kvalitén på de uttagna.
2011-07-02, 04:50
Medlem
MalinLindquists avatar
Citat:
Jag tror det är väldigt enkelt. Det är inte plikt längre. Hade man haft valmöjligheten att sluta lumpen på samma sätt som man nu kan sluta sin GMU så skulle procentsatsen varit minst lika hög då.

GMU är mjukislumpen.

De som inte klarade eller orkade vpl utbilndingen avskildes helt enkelt. Så i praktiken fanns det inga hinder för att sluta om du verkligen ville det.

Probelemet med de som påbörjar GMU är deras förväntningar och drömmar (för mycket reklamfilmstittande) och att de under GMUn tappar motivationen när de upptäcker den gråa verkligheten. GMUn har ju heller inte den status som den betydligt mer krävande värnpliktsutbindlingen hade på sin tid. Därför kanske GMU-arna känner sig som skräp och lämnar av den anledningen också.

De som påbörjade värnplitken var inte speciellt motiverade i början men blev det under tiden de lumpade eftersom de uppstod en unik kamratskap, känsla av att de tillhörde eliten och gjort ett redigt uppskattat jobb för rikets försvar. GMU-are kommer alldrig att känna av något liknande villket får till följd att motivationen blir låg bland GMU folket under och efter GMUn.
Senast redigerad av MalinLindquist 2011-07-02 kl. 05:22.
2011-07-02, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MalinLindquist
GMU är mjukislumpen.

De som inte klarade eller orkade vpl utbilndingen avskildes helt enkelt. Så i praktiken fanns det inga hinder för att sluta om du verkligen ville det.

Probelemet med de som påbörjar GMU är deras förväntningar och drömmar (för mycket reklamfilmstittande) och att de under GMUn tappar motivationen när de upptäcker den gråa verkligheten. GMUn har ju heller inte den status som den betydligt mer krävande värnpliktsutbindlingen hade på sin tid. Därför kanske GMU-arna känner sig som skräp och lämnar av den anledningen också.

De som påbörjade värnplitken var inte speciellt motiverade i början men blev det under tiden de lumpade eftersom de uppstod en unik kamratskap, känsla av att de tillhörde eliten och gjort ett redigt uppskattat jobb för rikets försvar. GMU-are kommer alldrig att känna av något liknande villket får till följd att motivationen blir låg bland GMU folket under och efter GMUn.

Precis, i praktiken! Skillnaden är att det fanns en stolthet och tradition i att klara av värnplikten. Det var 11 månader som bara skulle klaras av, din far och din farfar hade gjort det! Värnplikten och GMU är inte samma sak och ska inte vara det heller? GMU är inget prov alla män
ska klara av. Det är en utbildning du gör för att få ett jobb . Märker du under utbildningen att det är ett jobb du inte vill ha, varför då fortsätta utbildningen?

Att rekryter skulle känna sig som skräp för att GMU har lägre status än värnplikten hade och slutar av den anledningen köper jag inte. Helt enkelt för att alla fattar att du inte kan lära dig lika mycket på 3 som 11 månader. Det kan aldrig bli lika hårt att göra 3 som 11 månader.

Att en kamratskap växer fram bland rekryterna har vi redan sett. Att den inte är lika stark som under värnplikten är självklart. Pga den kortare utbildningstiden och att alla är där frivilligt. Men att en rekryt skulle hamna utanför kamratskapen när den anställs på ett regemente eller är på mission bara pga att han eller hon har gjort GMU + befattningsutbildning istället för värnplikt har jag svårt att tro. Det kommer snarare avgöras av vad man presterar på sitt arbete, hur hårt man sliter osv. Precis som en junior som plockas upp i A-laget så måste man bevisa och förtjäna sin plats i gruppen/laget och därefter accepteras och tas in i gemenskapen fullt ut.

Men min åsikt kvarstår det är inte människorna som är olika det är värnplikt kontra GMU som är olika och fyllde/fyller olika funktioner. Man gör helt enkelt inte GMU av samma anledningar som man gjorde värnplikt. Märker man under sin GMU att det här är inget jobb för mig så finns ingen stolthet eller status att hålla ut sina 3 mån och har man dessutom möjligheten att sluta så gör man självklart det.
2011-07-02, 20:43
Medlem
Citat:
Precis, i praktiken! Skillnaden är att det fanns en stolthet och tradition i att klara av värnplikten. Det var 11 månader som bara skulle klaras av, din far och din farfar hade gjort det! Värnplikten och GMU är inte samma sak och ska inte vara det heller? GMU är inget prov alla män
ska klara av. Det är en utbildning du gör för att få ett jobb . Märker du under utbildningen att det är ett jobb du inte vill ha, varför då fortsätta utbildningen?

Att rekryter skulle känna sig som skräp för att GMU har lägre status än värnplikten hade och slutar av den anledningen köper jag inte. Helt enkelt för att alla fattar att du inte kan lära dig lika mycket på 3 som 11 månader. Det kan aldrig bli lika hårt att göra 3 som 11 månader.

Att en kamratskap växer fram bland rekryterna har vi redan sett. Att den inte är lika stark som under värnplikten är självklart. Pga den kortare utbildningstiden och att alla är där frivilligt. Men att en rekryt skulle hamna utanför kamratskapen när den anställs på ett regemente eller är på mission bara pga att han eller hon har gjort GMU + befattningsutbildning istället för värnplikt har jag svårt att tro. Det kommer snarare avgöras av vad man presterar på sitt arbete, hur hårt man sliter osv. Precis som en junior som plockas upp i A-laget så måste man bevisa och förtjäna sin plats i gruppen/laget och därefter accepteras och tas in i gemenskapen fullt ut.

Men min åsikt kvarstår det är inte människorna som är olika det är värnplikt kontra GMU som är olika och fyllde/fyller olika funktioner. Man gör helt enkelt inte GMU av samma anledningar som man gjorde värnplikt. Märker man under sin GMU att det här är inget jobb för mig så finns ingen stolthet eller status att hålla ut sina 3 mån och har man dessutom möjligheten att sluta så gör man självklart det.

Skillnaden är ju att det är skillnad på folk. Det finns de som hårdsatsar och de som faktiskt bara söker in för att de ska söka in. Jag har ett antal vänner som planerar på att göra GMU, men hoppa därefter. Bara för att ha gjort det. Sen var det ju skillnad även förr i tiden på hur det var med vpl. Det var inte alltför hårt då heller. ( Med undantag för ett antal förband).

Dessutom var det ju så pass vanligt med skador och drop outs, att det inte var värt att ta upp i tidningen. Nu iochmed att Regering och riskdag beslutat om ett yrkesförsvar så finns det mycket att kritisera. DÄRFÖR målar man upp hur många som hoppar.
2011-07-02, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trummslagarvinkel
Skillnaden är ju att det är skillnad på folk. Det finns de som hårdsatsar och de som faktiskt bara söker in för att de ska söka in. Jag har ett antal vänner som planerar på att göra GMU, men hoppa därefter. Bara för att ha gjort det. Sen var det ju skillnad även förr i tiden på hur det var med vpl. Det var inte alltför hårt då heller. ( Med undantag för ett antal förband).

Dessutom var det ju så pass vanligt med skador och drop outs, att det inte var värt att ta upp i tidningen. Nu iochmed att Regering och riskdag beslutat om ett yrkesförsvar så finns det mycket att kritisera. DÄRFÖR målar man upp hur många som hoppar.

Alltså nu blir jag lite förvirrad? Jag svarade på en fråga om varför fler hoppar av GMU än som hoppade av värnplikten. Jag har aldrig sagt att det är fel att de skriver om det. Det är mycket bra. 30% är en hög siffra men det är ett regemente och en GMU omgång. K3 hade 11% avhopp. FM räknade med ca 15% totalt. Sen får man nog ta det en eller möjligtvis två anonyma personer säger med en nypa salt. Jag har svårt att se det konstiga i att en del väljer att sluta en frivillig utbildning och att skadorna är fler när rekryterna är äldre än de värnpliktiga. Det är det enda, förstår inte alls det konstiga.

Jag vet också att det finns folk som bara vill göra sin GMU o sen drar men jag resonerade utifrån att de flesta söker o genomför utbildningen för att sen börja jobba där, vilket ju är fallet.
2011-07-03, 01:26
Medlem
Såg just att en av de mer populära trådarna i vapen och militär forumet handlade om antalet rekryter som hoppar av gmun. Antingen på grund utav psykisk svaghet, fysisk svaghet eller av andra skäl. Men ni som är antagna, inklusive mig, hur tror ni att ni kommer klara militärtjänsten? Är ni vana vid att göra tunga grejer flera dagar i rad? Själv mötte jag en del "gymkillar" på mönstringen som jag tänker ser jävligt stora och köttiga ut men som inte orkar med själva utbildningen. Men jag ska inte ha förutfattade meningar om dem, eftersom jag bara träffade dem under en dag eller två.

Själv är jag van vid att iaf vandra med packning, men inte med sömnbrist eller i annan jävlig situation. För oftast gör man mycket i det civila under bra förhållanden, då man själv kan välja hur mycket man ska pusha sig själv. Även om du har sovit dåligt kan du köra lite lugnare på jobbet/träningen, men antar att så är inte fallet i det militära, vilket jag fruktar lite inför. Så jag tror fan att vissa grejer kommer bli tuffa, men förhoppningsvis är jag inte de procenten som hoppar av, men man vet aldrig förens man är där.

Hur ser ni själva på eran förmåga inför utbildningen, och hur väl ni kommer klara av den? Skulle vara roligt att veta, då många av oss kommer befinna sig i Enköping tillsammans.
2011-07-03, 01:55
Medlem
Lillaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.choma
Såg just att en av de mer populära trådarna i vapen och militär forumet handlade om antalet rekryter som hoppar av gmun. Antingen på grund utav psykisk svaghet, fysisk svaghet eller av andra skäl. Men ni som är antagna, inklusive mig, hur tror ni att ni kommer klara militärtjänsten? Är ni vana vid att göra tunga grejer flera dagar i rad? Själv mötte jag en del "gymkillar" på mönstringen som jag tänker ser jävligt stora och köttiga ut men som inte orkar med själva utbildningen. Men jag ska inte ha förutfattade meningar om dem, eftersom jag bara träffade dem under en dag eller två.

Själv är jag van vid att iaf vandra med packning, men inte med sömnbrist eller i annan jävlig situation. För oftast gör man mycket i det civila under bra förhållanden, då man själv kan välja hur mycket man ska pusha sig själv. Även om du har sovit dåligt kan du köra lite lugnare på jobbet/träningen, men antar att så är inte fallet i det militära, vilket jag fruktar lite inför. Så jag tror fan att vissa grejer kommer bli tuffa, men förhoppningsvis är jag inte de procenten som hoppar av, men man vet aldrig förens man är där.

Hur ser ni själva på eran förmåga inför utbildningen, och hur väl ni kommer klara av den? Skulle vara roligt att veta, då många av oss kommer befinna sig i Enköping tillsammans.

Så länge du ger dig fan på att klara av det så är det inga problem. När jag gick utbildningen så vägde jag ca 65kg och var 180 lång, dålig kondis hade jag också när jag ryckte in. Men som sagt så länge du har viljan är det bara att köra på. Under löprundor tillbaks till regementet med stridsutrustningen och packning så kräktes det en hel del sista biten men det var bara till att spotta ut, tänka på något roligt som man skulle få komma hem till på nästa permis och fortsätta springa.

Så som jag jag inledde med. Så länge du ger dig fan på att klara av det så är det inga problem.
2011-07-03, 03:17
Medlem
Citat:

Tänkte också säga bara ge dig fan på det så klarar du det, du kommmer ha det tufft men man klarar mer än man tror, det handlar mer om det mentala. Nu är jag ganska full men det är så det ligger til...
2011-07-03, 05:31
Medlem
MalinLindquists avatar
Vad jag inte förstår är varför GMU-are lägger av när det bara är en till två månader kvar av utbildningen. Det är ju bara att bita ihop, slutföra GMU och skriva in GMUn i sin CV. GMUn är en bra merit även om man inte väljer en militär bana. Mitt råd är att gå GMU+KMU för CVns skull, men inte mer.

Syftet men en extremt kort och relativt lätt utbildning var att eliminera avhopp och att få flera att söka enligt övlt Landström, HKV/PERS. Ett bortfall på 30% är ju katastrofalt dåligt på en lätt 3 månaders GMU, och hade säkert varit 60% om GMUn varit på 6 månader och kanske tom 75% om dessutom utbildningen varit lika krävande som en värnpliktsutbildning. Hur stort skulle bortfallet vara om GMUn varit lika lång som 9-11 månaders värnplikt?

Det går ju inte att producera fungerande förband om situationen inte förbättras avsevärt! Hur skall bortfallet reduceras?

När jag påbörjade lumpen så låg hela 15 dryga månader framför mig i snö och köldehelvetet, men ingen i avdelningen (KBS/skytte) hade någon tanke på att hoppa av, trots att motivationen vid inryck var nära noll för många KBS elever.

Paradoxalt nog, så var en av huvudargumenten för en övergång till ett yrkesförsvar att motivationen bland soldater ökar. Nu har vi svart på vitt att motivationen är i topp vid GMU inryck men sjunker till botten under utbildningen. Omvänt gäller värnplikten, där var motivationen vid inryck noll men växer sig mycket stark fram till utryck.

Det kan ha en psykologisk förklaring: Aspirerande GMU-are är fullladdade med höga förväntningar och tappar lusten helt när de inte är så som i reklamfilmen. Under värnpliktstiden förekom ingen reklam och ingen ville göra skiten, men under tiden så kom de underfund med att det var rätt skoj det där med lumpen och hemskt trevligt med kamratandan.

Vad kan då göras för att få bukt på problemet? Ett sätt är att FM slutar med reklam och satsar pengarna på att ge de med godkänd GMU en utbildningspremie istället!
Senast redigerad av MalinLindquist 2011-07-03 kl. 06:30.
2011-07-03, 12:18
Medlem
Citat:

Jäkligt mycket skitsnack om GMU nu jämfört med värnplikten tråkigt att läsa om.
det är såhär försvarsmakten ser ut nu bara att inse..

jag själv börjar GMU i Augusti och jag tvekar inte en sekund på att klara dessa 3 månader.
och vad jag har hört så är GMU jäkligt intensivt jämfört med värnplikten.
Pratat med olika personer på jobbet och de sa att lumpen bara var ett enda jäkla väntande, nu var det säkert inte så för alla men för många som jag pratat med.

Jag har även sagt upp mig från mitt jobb för GMU och jag kan då säga att jag tjänade bra mycket mer pengar där än vad jag skulle göra som anställd hos FM och det är jag fullt medveten om.
Jag är motiverad och vill verkligen jobba som soldat samt jag vill ha mina egna uppfattningar om jobbets fördelar och nackdelar ingen annans.
2011-07-03, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JHFNcrew
På vilket regemente var du första reserv?

Ni som var/är reserver till gmun på ledr, har ni blivit antagna än eller väntar ni besked ?
Själv är man nummer 3 på listan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in