Citat:
Ursprungligen postat av MalinLindquist
GMU är mjukislumpen.
De som inte klarade eller orkade vpl utbilndingen avskildes helt enkelt. Så i praktiken fanns det inga hinder för att sluta om du verkligen ville det.
Probelemet med de som påbörjar GMU är deras förväntningar och drömmar (för mycket reklamfilmstittande) och att de under GMUn tappar motivationen när de upptäcker den gråa verkligheten. GMUn har ju heller inte den status som den betydligt mer krävande värnpliktsutbindlingen hade på sin tid. Därför kanske GMU-arna känner sig som skräp och lämnar av den anledningen också.
De som påbörjade värnplitken var inte speciellt motiverade i början men blev det under tiden de lumpade eftersom de uppstod en unik kamratskap, känsla av att de tillhörde eliten och gjort ett redigt uppskattat jobb för rikets försvar. GMU-are kommer alldrig att känna av något liknande villket får till följd att motivationen blir låg bland GMU folket under och efter GMUn.
Precis, i praktiken! Skillnaden är att det fanns en stolthet och tradition i att klara av värnplikten. Det var 11 månader som bara skulle klaras av, din far och din farfar hade gjort det! Värnplikten och GMU är inte samma sak och ska inte vara det heller? GMU är inget prov alla män
ska klara av. Det är en utbildning du gör för att få ett jobb . Märker du under utbildningen att det är ett jobb du inte vill ha, varför då fortsätta utbildningen?
Att rekryter skulle känna sig som skräp för att GMU har lägre status än värnplikten hade och slutar av den anledningen köper jag inte. Helt enkelt för att alla fattar att du inte kan lära dig lika mycket på 3 som 11 månader. Det kan aldrig bli lika hårt att göra 3 som 11 månader.
Att en kamratskap växer fram bland rekryterna har vi redan sett. Att den inte är lika stark som under värnplikten är självklart. Pga den kortare utbildningstiden och att alla är där frivilligt. Men att en rekryt skulle hamna utanför kamratskapen när den anställs på ett regemente eller är på mission bara pga att han eller hon har gjort GMU + befattningsutbildning istället för värnplikt har jag svårt att tro. Det kommer snarare avgöras av vad man presterar på sitt arbete, hur hårt man sliter osv. Precis som en junior som plockas upp i A-laget så måste man bevisa och förtjäna sin plats i gruppen/laget och därefter accepteras och tas in i gemenskapen fullt ut.
Men min åsikt kvarstår det är inte människorna som är olika det är värnplikt kontra GMU som är olika och fyllde/fyller olika funktioner. Man gör helt enkelt inte GMU av samma anledningar som man gjorde värnplikt. Märker man under sin GMU att det här är inget jobb för mig så finns ingen stolthet eller status att hålla ut sina 3 mån och har man dessutom möjligheten att sluta så gör man självklart det.