2011-06-27, 16:01
Medlem
Någon som vet hur det är med reservplatser? Om man fått en, står det i brevet då eller får man det som en överraskning om någon skulle banga?
2011-06-27, 16:27
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brevor
Beror väl lite på vad du vill söka På vissa krävs det mer än andra. Jag tyckte jag själv var i någorlunda form och fick väl över medel på allt förutom cykeln (vilket är ett helvete), men det räckte tydligen inte =/
Jag är beredd att ta vad helst jag får. För min del spelar det ingen roll bara jag får min grundsoldatutbildning och kan gå med i hemvärnet på min ort.
2011-06-27, 18:46
Medlem
Vill man in i armen som soldat så är det ett val man har till GMU 1!

"Soldater - armén
Anställande förband: Ledningsregementet (LedR)
Utbildningsplats: Enköping
Arbetsområde: Ledning"

Först lägger de typ ner hela GMU 3 och 4 och sen den här jävla skiten! Jag blir så jävla less!!
2011-06-27, 20:49
Medlem
Nu har man inte fått något brev på posten idag, ska man vara glad eller ledsen?
För det är väl så att de som är nekad får sina brev direkt medan de andra får dem nästa vecka?
2011-06-27, 22:21
Medlem
Du ska nog inte ropa hej förrän i övermorgon eller så... Posten kan ju vara sega och alla brev kanske inte har gått ut än.
2011-06-27, 23:42
Medlem
1Sics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejSverige
Vill man in i armen som soldat så är det ett val man har till GMU 1!

"Soldater - armén
Anställande förband: Ledningsregementet (LedR)
Utbildningsplats: Enköping
Arbetsområde: Ledning"

Först lägger de typ ner hela GMU 3 och 4 och sen den här jävla skiten! Jag blir så jävla less!!

Nej, så är det ju inte riktigt. Finns ju fortfarande flygvapnet och marinen. Någon som vet om man kommer att behöva göra en helt ny antagsprövan igen? Eller slipper man vissa moment? Har för mig att fysdelarna skulle räcka i 3 mån men är inte säker.
2011-06-28, 00:27
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1Sic
Nej, så är det ju inte riktigt. Finns ju fortfarande flygvapnet och marinen. Någon som vet om man kommer att behöva göra en helt ny antagsprövan igen? Eller slipper man vissa moment? Har för mig att fysdelarna skulle räcka i 3 mån men är inte säker.

Han menade ju dom som ger anställning i armén, vilket framgår i hans post.
2011-06-28, 01:24
Medlem
JonathanFreeloaders avatar
Detta är en jävla skandal!

Har ju hållt mig uppdaterad här så jag visste väl egentligen att jag inte skulle komma med eftersom P4, P7 och LG inte tar in folk men ändå så blev man både förvånad och förbannad när brevet kom idag. Förstår verkligen inte varför de beslutade det där. Känns som att de tre ställena dessutom är dit flest sökt så vafan? Är det pga ekonomiska själ som gnager så kanske de borde ha tänkt på det lite tidigare, speciellt vare gäller reklamen som man sett ÖVERALLT under hela våren ("har du det som krävs?" "memorera samtliga passagerare i den här bussen och kom ihåg var alla satt om ett år" osv)

Tänkte överklaga imorgon och be att få komma till något annat ställe (vilket som helst där markstrid-utbildning sker) åker precis var som helst i Sverige. Tror ni det kan funka eller är man helt körd?

Grattis ni som kom in!
2011-06-28, 01:38
Medlem
Facebacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Får man hemvärnets befäl om man går GMU med inriktning mot hemvärn?
Svar nej, högst troligt kommer du till att få 1:a sergeanter som närmsta befäl, men även fänrikar och en plutonschef med graden kapten. Troligen kommer en hel del av dina befäl även ha erfarenheter av utlandstjänst i nacken.

Efter avklarad Gmu så kan du även söka andra tjänster inom försvarsmakten, inte bara hemvärns-tjänst.
2011-06-28, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanFreeloader
Detta är en jävla skandal!

Har ju hållt mig uppdaterad här så jag visste väl egentligen att jag inte skulle komma med eftersom P4, P7 och LG inte tar in folk men ändå så blev man både förvånad och förbannad när brevet kom idag. Förstår verkligen inte varför de beslutade det där. Känns som att de tre ställena dessutom är dit flest sökt så vafan? Är det pga ekonomiska själ som gnager så kanske de borde ha tänkt på det lite tidigare, speciellt vare gäller reklamen som man sett ÖVERALLT under hela våren ("har du det som krävs?" "memorera samtliga passagerare i den här bussen och kom ihåg var alla satt om ett år" osv)

Tänkte överklaga imorgon och be att få komma till något annat ställe (vilket som helst där markstrid-utbildning sker) åker precis var som helst i Sverige. Tror ni det kan funka eller är man helt körd?

Grattis ni som kom in!

Må så vara att det är flest folk som sökt till de förbanden du sökt, men anledningen av att det bara finns några få utvalda regementen som genomför de närmaste GMU, är för att dom har gjort det fruktansvärt bra (HKV besökte under första GMU omgången alla förband=Rapport), och framför allt, har de hållit sig till utbildningsplanen för GMU och inte gjort som flera andra förband (tex. k3 som genomförde övning under 12 timmar hur man viker ihop och rullar ut regnställ, och andra påhitt, för att i andra hand lära ut det som varje soldat ska lära sig under GMUn), utan att säga för mycket var man inte speciellt nöjd över att de soldater som gjort gmun på tex. p7, p4, k3 och ing2 och tog anställning på andra förband, då de inte kunde det mest grundläggande (enskild-strid, stridspars-strid, framryckningssätt, tecken, kartläsning o kompassorientering tex) som de SKALL kunna efter GMU. DÄRFÖR min herre, så har man valt några få utbildningsplatser.
Sen kan jag redan nu säga att du har fruktansvärt dårlig koll på det hela. OAVSETT vilket regemente du kommer till, så skall du kunna samma sak som alla andra som genomför GMU på andra förband.
Sen ett tillägg, ALLA förband har någon form av markstridstjänst, även 3 sjöstrid, 4 sjöstrid, f7, f17, f21, LedR, TrängR. Du ska inte tro att det bara är pansarregementena som har markstrid, och stridsfordon. Även LedR, Ing2 har Cv90 vagnar (finns säkert på fler förband), samtliga förband har fordonet "Patria" etc. Så titta upp vad som finns på det förbandet du har blivit antagen till, genomför gmun och sök en tjänst som passar dig.
2011-06-28, 03:01
Medlem
JonathanFreeloaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScuL
Må så vara att det är flest folk som sökt till de förbanden du sökt, men anledningen av att det bara finns några få utvalda regementen som genomför de närmaste GMU, är för att dom har gjort det fruktansvärt bra (HKV besökte under första GMU omgången alla förband=Rapport), och framför allt, har de hållit sig till utbildningsplanen för GMU och inte gjort som flera andra förband (tex. k3 som genomförde övning under 12 timmar hur man viker ihop och rullar ut regnställ, och andra påhitt, för att i andra hand lära ut det som varje soldat ska lära sig under GMUn), utan att säga för mycket var man inte speciellt nöjd över att de soldater som gjort gmun på tex. p7, p4, k3 och ing2 och tog anställning på andra förband, då de inte kunde det mest grundläggande (enskild-strid, stridspars-strid, framryckningssätt, tecken, kartläsning o kompassorientering tex) som de SKALL kunna efter GMU. DÄRFÖR min herre, så har man valt några få utbildningsplatser.
Sen kan jag redan nu säga att du har fruktansvärt dårlig koll på det hela. OAVSETT vilket regemente du kommer till, så skall du kunna samma sak som alla andra som genomför GMU på andra förband.
Sen ett tillägg, ALLA förband har någon form av markstridstjänst, även 3 sjöstrid, 4 sjöstrid, f7, f17, f21, LedR, TrängR. Du ska inte tro att det bara är pansarregementena som har markstrid, och stridsfordon. Även LedR, Ing2 har Cv90 vagnar (finns säkert på fler förband), samtliga förband har fordonet "Patria" etc. Så titta upp vad som finns på det förbandet du har blivit antagen till, genomför gmun och sök en tjänst som passar dig.

Du måste ha missförstått mig isf. (händer ganska ofta) Jag menade bara att jag åker till vilket ställe som helst (inte bara pansarregementena) så länge dom har markstridstjänst då det är det är den utbildningsinriktningen jag är ute efter.
2011-06-28, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1Sic

Jo precis så är det! Flygvapnet och marinen är inte arme'n!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in