Citat:
Ursprungligen postat av JonathanFreeloader
Detta är en jävla skandal!
Har ju hållt mig uppdaterad här så jag visste väl egentligen att jag inte skulle komma med eftersom P4, P7 och LG inte tar in folk men ändå så blev man både förvånad och förbannad när brevet kom idag. Förstår verkligen inte varför de beslutade det där. Känns som att de tre ställena dessutom är dit flest sökt så vafan? Är det pga ekonomiska själ som gnager så kanske de borde ha tänkt på det lite tidigare, speciellt vare gäller reklamen som man sett ÖVERALLT under hela våren ("har du det som krävs?" "memorera samtliga passagerare i den här bussen och kom ihåg var alla satt om ett år" osv)
Tänkte överklaga imorgon och be att få komma till något annat ställe (vilket som helst där markstrid-utbildning sker) åker precis var som helst i Sverige. Tror ni det kan funka eller är man helt körd?
Grattis ni som kom in!
Må så vara att det är flest folk som sökt till de förbanden du sökt, men anledningen av att det bara finns några få utvalda regementen som genomför de närmaste GMU, är för att dom har gjort det fruktansvärt bra (HKV besökte under första GMU omgången alla förband=Rapport), och framför allt, har de hållit sig till utbildningsplanen för GMU och inte gjort som flera andra förband (tex. k3 som genomförde övning under 12 timmar hur man viker ihop och rullar ut regnställ, och andra påhitt, för att i andra hand lära ut det som varje soldat ska lära sig under GMUn), utan att säga för mycket var man inte speciellt nöjd över att de soldater som gjort gmun på tex. p7, p4, k3 och ing2 och tog anställning på andra förband, då de inte kunde det mest grundläggande (enskild-strid, stridspars-strid, framryckningssätt, tecken, kartläsning o kompassorientering tex) som de SKALL kunna efter GMU. DÄRFÖR min herre, så har man valt några få utbildningsplatser.
Sen kan jag redan nu säga att du har fruktansvärt dårlig koll på det hela. OAVSETT vilket regemente du kommer till, så skall du kunna samma sak som alla andra som genomför GMU på andra förband.
Sen ett tillägg, ALLA förband har någon form av markstridstjänst, även 3 sjöstrid, 4 sjöstrid, f7, f17, f21, LedR, TrängR. Du ska inte tro att det bara är pansarregementena som har markstrid, och stridsfordon. Även LedR, Ing2 har Cv90 vagnar (finns säkert på fler förband), samtliga förband har fordonet "Patria" etc. Så titta upp vad som finns på det förbandet du har blivit antagen till, genomför gmun och sök en tjänst som passar dig.