2011-04-05, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Tja, jag är öppen för det också, men just nu koncentrerar jag mig mest på hur jag ska klara mönstringen till GMU, och sen gå med i hv.

Det jag inte gillar med fyskraven är att man ska klara armhävningar, sit-ups osv. Jag är verkligen dålig på sånt, och hatar att träna på det. Ska börja löpträna i vår dock.

Hoppas hv har lägre krav vad gäller fysisk styrka, så jag iaf kan komma igång med hemvärnandet innan jag bestämmer mig för om det är värt att bli träningsfreak för att komma med i försvarsmakten som anställd soldat/sjöman.

Gör det nu, ingen poäng med att vänta att träna (om det inte finns andra anledningar som sätter stop för det självklart.). Sedan när det gäller Situps och armhävningar så tycker jag också det är svin tråkig övning (skulle hellre gå till gym, synd att man har dåligt med cash nu) men började med detta för någon vecka sedan nu när löpningen går fin fint, och i början klarade jag inte en situp (vanlig från liggande till sittande position) men nu klarar jag flera stycken. Tror det handlade om att mina muskler inte ville samarbeta med "tekniken" riktigt, så nu när man hittat "rätta" sättet är det riktigt trevligt att göra!

Du behöver absolut inte vara en träningsfreak, men du bör nog sätta mål som du kanske känner att du vill klara av, inte bara för Försvarsmakten men personliga, självklart kan försvarsmaktens "tabeller" vara en vägledning hur dom ska se ut.

Mitt första mål var att kunna springa en kilometer, springer nu säkert fyra-fem på under 25 minuter (inte super bra, men började springa för en månad sedan), och detta har gett mig en "ego boost" inte bara inom träningen men att allt är möjligt bara man sätter sig in i det. I mitt fall är det ganska extremt, har aldrig i hela mitt liv tränat om man bortser ifrån knatte fotbollen..

PS: Du vet säkert allt detta, men vill bara poingtera att vissa saker är jobbiga tills man har en rutin på det, och vad är det för mening att satsa halv hjärtat? Att gå hemvärnet när du kan få så mycket mera inom GMU och KMU känns lite knäppt, men sedan respekterar jag ditt val och det är absolut inget fel på hemvärnet, men tror bara du kan få ut mera av andra val!

/Adrastus, hoppas jag inte trampade på några tår nu..
Senast redigerad av Adrastus 2011-04-05 kl. 13:41.
2011-04-05, 13:44
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --o--o--
hahaha, ber så mycket om ursäkt. Jag formulerar om min fråga

Varför gå med i hemvärnet när du kan få fast anställning inom Försvarsmakten ?
https://www.flashback.org/sp29900501
2011-04-05, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
https://www.flashback.org/sp29900501

oj då, då missupfattade/läste jag din fråga, ber så mycket om ursäkt! ^^
2011-04-05, 17:39
Medlem
Neos-Ones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Shakermaker
Inte för att göra dig besviken, men siktar du på att ha en "ledning/kontorstjänst" får du nog leta vidare, finns nog inga soldatplatser som detta (vad jag vet).

Man kan ju visst söka ledning!
Nu den 26 rycker det in folk på AMF1 som sökt sig till Sjöstrid, logistik och även till ledning.
Dock gör alla GMU, sen får man söka till ledning och annat..
2011-04-05, 19:01
Medlem
Whitesnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neos-One
Nu den 26 rycker det in folk på AMF1 som sökt sig till Sjöstrid, logistik och även till ledning.

Och teknik
2011-04-05, 20:25
Medlem
Silvermoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --o--o--
Varför gå med i hemvärnet när du kan få fast anställning inom Försvarsmakten ?

Jag tar mig friheten att svara på den här frågan också, trots att den itne var riktad till mig.

Jag vill kunna vara med och försvara Sverige OM det händer någonting, samt vara behjälplig vid katastrofer osv. Jag vill inte åka på utlandsmission och strida för andras demokrati, det är jättebra att folk gör det men personligen har jag noll motivation för det.

Dessutom har jag en framtid som ingenjör som jag odlar och ser fram emot. Därför passar hemvärnet bra för mig.
2011-04-05, 21:07
Medlem
fondezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neos-One

Ledning finns ja, men "kontorstjänst" har jag svårt att se att det finns soldatplatser som..
2011-04-05, 23:35
Medlem
Fantomernas avatar
Hur är det nu, kräver Försvarsmakten grundläggande högskolebehörighet av sina aspirerande GMUare?
2011-04-05, 23:57
Medlem
Kommer ni in på försvarsmaktens hemsida? I alla fall jag har sökt här men hittar massa annan info. När börjar de kalla in folk till testerna? Och när får man veta om man blir kallad eller inte? Får man nåt nej vi vill inte ha dig brev om man inte blir kallad?
2011-04-06, 00:26
Medlem
Det är som så att jag har skadat knät lite smått men det börjar ordna sig. Jag ska mönstra i juni för GMU 3/4 och jag vet inte om jag kommer att kunna vara i toppform på grund av detta avbrott i träningen. Om jag inte klarar av styrke- och fys-testerna med fulla poäng och på grund av det inte blir antagen till jägarutbildning få jag då chans att söka till en senare GMU eller är jag körd för all framtid? Hur många gånger kan man mönstra? Om jag skulle komma in på en annan utbildning men tackar nej till den får jag söka till GMU i framtiden då och komma in och mönstra igen?
2011-04-06, 11:40
Medlem
Whitesnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxup
Det är som så att jag har skadat knät lite smått men det börjar ordna sig. Jag ska mönstra i juni för GMU 3/4 och jag vet inte om jag kommer att kunna vara i toppform på grund av detta avbrott i träningen. Om jag inte klarar av styrke- och fys-testerna med fulla poäng och på grund av det inte blir antagen till jägarutbildning få jag då chans att söka till en senare GMU eller är jag körd för all framtid? Hur många gånger kan man mönstra? Om jag skulle komma in på en annan utbildning men tackar nej till den får jag söka till GMU i framtiden då och komma in och mönstra igen?

Du får söka hur många gånger som helst så det är ingen fara. Men sen är det vissa resultat som är kvar i systemet i ett (1) år framöver som du inte kommer kunna ändra på. Dessa resultat är Psykologtesterna och I-testet. Dom fysiska testerna (isokai och fysisk arbetsförmåga) får du göra om varje gång du mönstrar. Tänk på att om du får göra jägartesterna så ska du kunna resa dig på ett ben ett par gånger, vilket kan ta en del på knät. Så gå genast till en sjukgymnast och få det uppklarat!

Hoppas du fått svar på dina frågor. Lycka till!
2011-04-06, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitesnake
Du får söka hur många gånger som helst så det är ingen fara. Men sen är det vissa resultat som är kvar i systemet i ett (1) år framöver som du inte kommer kunna ändra på. Dessa resultat är Psykologtesterna och I-testet. Dom fysiska testerna (isokai och fysisk arbetsförmåga) får du göra om varje gång du mönstrar. Tänk på att om du får göra jägartesterna så ska du kunna resa dig på ett ben ett par gånger, vilket kan ta en del på knät. Så gå genast till en sjukgymnast och få det uppklarat!

Hoppas du fått svar på dina frågor. Lycka till!

Tack för bra info. Men vad är I-testerna för något?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in