2010-10-22, 17:30
Medlem
Freshprinces avatar
Var och gjorde mitt antagningtest idag, cykeln säger jag bara, wow vilken mjölksyra i benen man hade efteråt. Fick överlag bra resultat vilket jag är riktigt nöjd med.

Är preliminärt antagen som Gruppbefäl-Markstridssoldat på ett regemente i Småland. Nu är det väll bara att hoppas
2010-10-22, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shariqdupont
Fyfan alltså. Blir riktigt irriterad när jag ser att du får dessa frågor varför fan skulle du vara emot vapen bara för att du inte har vapenlicens? Och varför är det relevant att veta hur många vänner du har på facebook eller hur mycket information du lägger ut om dig där? Vad är ett rätt svar på de slags frågorna egentligen..

Du tänkte inte speciellt länge på detta va?

ALLA frågor som psykologen ställer är relevanta!
Om man tittar på exempel på olika svar, Facebook-frågan:

Har du många vänner på Facebook?
Nej, inte så många vänner!
Därefter kommer följdfrågor om varför etc. som kan avslöja om personen i fråga är social eller är en så kallad 'ensamvarg'.

Ja, jag har hundratals!
Därefter kommer säkerligen en fråga om hur många 'nära' vänner man har och vad man tycker om att jobba i grupp!

Vapenlicens-frågan är simpel och logisk, om svaret är att man hatar vapen, vad blir det då för beslut tror du?
Om svaret däremot är att man älskar vapen, skitkul att skjuta människor etc., vad drar psykologen för slutsats då?

2010-10-22, 17:42
Medlem
Freshprinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hesten1
Vapenlicens-frågan är simpel och logisk, om svaret är att man hatar vapen, vad blir det då för beslut tror du?
Om svaret däremot är att man älskar vapen, skitkul att skjuta människor etc., vad drar psykologen för slutsats då?

Fick också den fråga, jag svarade bara "Nej det har jag inte". Och så var det inte något mera med det...
2010-10-22, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freshprince
Fick också den fråga, jag svarade bara "Nej det har jag inte". Och så var det inte något mera med det...

Det var bara exempel som jag tog upp, men det är fortfarande så att alla frågor är relevanta.
I ditt fall kan psykologen skaffat sig en uppfattning om att du är en reko kille/tjej och inte behövde fråga mer om det!
2010-10-22, 17:47
Medlem
facebook frågan kan ju vara säkerhets relaterad också, så man inte är en som sitter och spammar på facebook om allt man gör/ska göra, diverse bilder. sådant är ingen höjdare, speciellt inte när man på en mission.

om det är socialt så, ja. då får jag skaffa mig mer än 50 vänner på facebook .(
2010-10-22, 17:49
Medlem
shariqduponts avatar
Citat:
Du tänkte inte speciellt länge på detta va?

ALLA frågor som psykologen ställer är relevanta!
Om man tittar på exempel på olika svar, Facebook-frågan:

Har du många vänner på Facebook?
Nej, inte så många vänner!
Därefter kommer följdfrågor om varför etc. som kan avslöja om personen i fråga är social eller är en så kallad 'ensamvarg'.

Ja, jag har hundratals!
Därefter kommer säkerligen en fråga om hur många 'nära' vänner man har och vad man tycker om att jobba i grupp!

Men jag tycker ändå inte att det spelar roll hur många vänner man har på facebook, jag har minst 50 personer på min vänlista som jag inte ens skulle hälsa på om jag såg dom. Jag tycker att man istället kan fråga rakt på sak ifall man har många vänner och hur många nära vänner man har. Och ifall man tycker om att jobba i grupp.

Ja vapenlicens frågan är logisk. Men för att man svarar nej till att man inte har vapenlicens behöver psykologen inte anta att man har något emot vapen, ellerhur?
2010-10-22, 17:50
Medlem
shariqduponts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attalion
Hmm... I'm thinking out load men...
Kanske psykologerna letar efter beteenden som kan leda till att personer avslöjar säkerhetsklassad information? Borde väl vara ganska relevant att ha personal som inte pratar snett stup i kvarten?

Fast... Äh, kan konstatera att jag vet lika lite som alla andra :P
Ja så kan det också vara. I alla fall frågan om man lägger ut mycket information om sig själv på facebook.
2010-10-22, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shariqdupont
Men jag tycker ändå inte att det spelar roll hur många vänner man har på facebook, jag har minst 50 personer på min vänlista som jag inte ens skulle hälsa på om jag såg dom. Jag tycker att man istället kan fråga rakt på sak ifall man har många vänner och hur många nära vänner man har. Och ifall man tycker om att jobba i grupp.

Ja vapenlicens frågan är logisk. Men för att man svarar nej till att man inte har vapenlicens behöver psykologen inte anta att man har något emot vapen, ellerhur?

Du läste inte va? Nej, trodde väl det.
Det är svaret som räknas, inte summan av vänner man har.
Dom har väl som alla andra företag fattat att alla (~90%) använder Facebook och blandar inte det i frågan, inte svårare än så.

Vapenlicens:
Vem sa det?
Om man svarar nej så kommer det ganska säkert en följdfråga om varför!
2010-10-22, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freshprince
Var och gjorde mitt antagningtest idag, cykeln säger jag bara, wow vilken mjölksyra i benen man hade efteråt. Fick överlag bra resultat vilket jag är riktigt nöjd med.

Är preliminärt antagen som Gruppbefäl-Markstridssoldat på ett regemente i Småland. Nu är det väll bara att hoppas
vad fick du för resultat?
2010-10-22, 18:46
Medlem
shariqduponts avatar
Citat:
Du läste inte va? Nej, trodde väl det.
Det är svaret som räknas, inte summan av vänner man har.
Dom har väl som alla andra företag fattat att alla (~90%) använder Facebook och blandar inte det i frågan, inte svårare än så.

Vapenlicens:
Vem sa det?
Om man svarar nej så kommer det ganska säkert en följdfråga om varför!
Varför denna arrogans? Jag förstår vad du menar men du verkar inte förstå vad jag menar, tyvärr.

Ja, det är väl klart att det kommer en följdfråga! Men när han hade fått frågan om han har vapenlicens och svarar "nej jag har aldrig funderat på det"så säger psykologen: Så du är emot vapen? Jag får känslan av att psykologen antog att han är emot vapen bara för att han svarade att han inte har vapenlicens eller ens funderat på det.

Jag personligen skulle inte tro att någon var emot vapen bara för att personen inte har vapenlicens.
2010-10-22, 20:47
Medlem
Ni lägger alldeles för stor fokus på vad pskyologen ställde för frågor och vad ni svarade. Det är inte alltid era svar i ord som är viktiga utan kanske sättet ni svarade på eller hur ni reagerade. Vilka ord vi säger kan vi kontrollera, men vi kan sämre kontrollera kroppsspråk m.m. Allt ni gör så fort ni kommer in till psykologen kommer vägas samman till någon slags helhetsbedömning. Hur ni hälsar, om ni håller ögonkontakt eller stirrar ner i bordet, om ni håller överdrivet mycket ögonkontakt för att verka extra intresserad, om rösten sviker när ni pratar, ja ni fattar.

Detta kan ju låta rätt märkvärdigt, men det är det egentligen inte. Tänk själva hur ni bygger erat intryck av en person som ni träffar första gången. Så är då skattningen hos psykologen alltid rättvis? Nej, naturligtvis inte. Det är en person som på begränsad till ska skaffa tillräckligt med underlag för att kunna göra sin klassificering. Oftast blir det rätt och ibland blir det fel.
För övrigt har jag träffat tonvis med människor som minsann skulle ha blivit attackdykare, prickskyttar eller värnpliktiga piloter på JAS39 om det inte vore för den där jävla psykologen som ställde sina korkade frågor.

Edit: Snyggade till en mening utan att ändra innebörden.
Senast redigerad av Womack 2010-10-22 kl. 21:12.
2010-10-22, 23:26
Medlem
shariqduponts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Womack
Ni lägger alldeles för stor fokus på vad pskyologen ställde för frågor och vad ni svarade. Det är inte alltid era svar i ord som är viktiga utan kanske sättet ni svarade på eller hur ni reagerade. Vilka ord vi säger kan vi kontrollera, men vi kan sämre kontrollera kroppsspråk m.m. Allt ni gör så fort ni kommer in till psykologen kommer vägas samman till någon slags helhetsbedömning. Hur ni hälsar, om ni håller ögonkontakt eller stirrar ner i bordet, om ni håller överdrivet mycket ögonkontakt för att verka extra intresserad, om rösten sviker när ni pratar, ja ni fattar.

Detta kan ju låta rätt märkvärdigt, men det är det egentligen inte. Tänk själva hur ni bygger erat intryck av en person som ni träffar första gången. Så är då skattningen hos psykologen alltid rättvis? Nej, naturligtvis inte. Det är en person som på begränsad till ska skaffa tillräckligt med underlag för att kunna göra sin klassificering. Oftast blir det rätt och ibland blir det fel.
För övrigt har jag träffat tonvis med människor som minsann skulle ha blivit attackdykare, prickskyttar eller värnpliktiga piloter på JAS39 om det inte vore för den där jävla psykologen som ställde sina korkade frågor.

Edit: Snyggade till en mening utan att ändra innebörden.
Tror nog att du har väldigt rätt!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in