2011-02-06, 13:27
Medlem
MittensKims avatar
Då blir det att börja höka framför brevlådan nu framöver då och hoppas på det bästa. De som får brev hem först är de som inte klarar register-kontrollen I assume?
2011-02-06, 13:33
Medlem
Kipdrordys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nova1990
En fråga till er kunniga!

Utbildas bara vanliga jägare och bergsjägare vid Norrbottens regemente? Mvh

Bara och bara,du får ju den bästa utbildning i subarktiskt miljö till skillnad från resten av de andra jägarna som inte får lika mycket. Men "vanliga" jägare och bergspluton ja (rätta mig om jag har fel)
Arvidsjaur alltså

Citat:
Ursprungligen postat av MittensKim
Då blir det att börja höka framför brevlådan nu framöver då och hoppas på det bästa. De som får brev hem först är de som inte klarar register-kontrollen I assume?

Kolla in Pliktverkets e-tjänster,där kommer du se ifall du har kommit in innan brevet dimper ner.
Senast redigerad av Kipdrordy 2011-02-06 kl. 13:35.
2011-02-06, 13:34
Medlem
Gruppenfuhrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nova1990
En fråga till er kunniga!

Utbildas bara vanliga jägare och bergsjägare vid Norrbottens regemente? Mvh

Vid Norrbottens Regemente I19 utbildas, skyttesoldater, ingenjörer, strf och strv soldater samt bevakning, vakt. Det mesta helt enkelt. Sedan ingår Armens jägarbataljon i I19 men de har utbildningen i Arvidsjaur. Men bataljonen tillhör I19.
2011-02-06, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MalinLindquist
Självklart förutsatter jag att det är GRUNDKRAV vi disskuterar, annat hade jag inte i åtanke. Jag ber om ursäkt för min förvåning över så låga GRUND krav för att bli jägare.

Eftersom kvaliten och kvantiteten på de som mönstras för att bli yrkessoldat är betydligt lägre än vad den var för värnpliktiga

Är den det?
Hur vet du det, du ställer så många korkade frågor så jag börjar tvivla på att du vet något över huvud taget.

Jag vill även minnas att det finns ett förbud mot så kallade "trollkonton" här på FB.
Vill du vara så vänlig och upphör existera.
2011-02-06, 13:56
Medlem
Citat:
Självklart förutsatter jag att det är GRUNDKRAV vi disskuterar, annat hade jag inte i åtanke. Jag ber om ursäkt för min förvåning över så låga GRUND krav för att bli jägare.

Eftersom kvaliten och kvantiteten på de som mönstras för att bli yrkessoldat är betydligt lägre än vad den var för värnpliktiga, så kommer alla som just klarar grundkraven att tas ut till GMU vid I19/AJB. Jag tror inte AJB kommer att kunna lösa jägaruppgifter eller uppgifter som ställs lätta infanteriföband eftersom soldaters psykiska och fysiska styrka samt sociala kompetens blir alltför låga i det nya yrkesförsvaret i allmanhet och i jägar/skytteförband i synnerhet.

Dessa grundkrav har jag ju hittat från värnplikten. Alltså du tycker att värnpliktens krav är för låga
2011-02-06, 13:58
Medlem
Silvermoons avatar
Är det några som tänker söka hemvärnsplats på GMU 3?

Jag pratade med en kompis igår som tyckte att jag skulle smussla till mig en plats på t.ex. K3 istället och sen säga att jag ändrat mig i slutet. Han trodde att dom skulle vara bättre på att utbilda för strid där trots att det ska vara standardiserat.

Vad tror ni?
2011-02-06, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gruppenfuhrer
Vad menar du med det ? Är det "jönsigt" prat i denna tråd om andra förband ? :S

Nej, men han syftar på alla de, i regel nyinryckta eller folk som endast gjort vpl motsv, som hela tiden ska jämföra och hävda sig genom att snacka skit/osanning om andra förband samt skryta om hur jävla hårda de själv är. Jävligt oprofessionellt, och minst sagt pinsamt.

Citat:

Eftersom kvaliten och kvantiteten på de som mönstras för att bli yrkessoldat är betydligt lägre än vad den var för värnpliktiga, så kommer alla som just klarar grundkraven att tas ut till GMU vid I19/AJB. Jag tror inte AJB kommer att kunna lösa jägaruppgifter eller uppgifter som ställs lätta infanteriföband eftersom soldaters psykiska och fysiska styrka samt sociala kompetens blir alltför låga i det nya yrkesförsvaret i allmanhet och i jägar/skytteförband i synnerhet.

Först och främst så är den viktigaste egenskapen hos en jägare pannbenet, man behöver inte vara något fysmonster för att klara av tjänsten med goda resultat. De grundkrav som skrivs duger mer än väl till att börja med när man rycker in, det är trots allt organisationens uppgift att träna upp och forma den soldat man vill ha. Som någon skrev tidigare så är detta grundkrav, och de flesta uppfyller dessa med råge (grundkrav under gamla vpl. var t.ex. inofficiellt 45min/10km, de flesta är nere runt 40 och under).

Specialförbandens grundkrav på liknande övningar är ju dessutom ej mycket högre, du kanske även tror att dessa individer ej kommer att kunna lösa sin uppgift?

Specialförbanden konkurrenskraftiga resultat
2011-02-06, 17:45
Medlem
Bara för att man klarar de ganska lätta "jägartesterna" på pliktverket så betyder inte det att man "blir jägare". Man berättigas bara att söka utbildningen, ingen som säger att du kommer klara den bara för det.
2011-02-06, 19:46
Medlem
Fan kan inte FM lägga ut vilka befattningar man kan söka till GMU3 för, har ingen aning vilka befattningar det finns fram tills dess...

Någon mer som väntar ivrigt?
Senast redigerad av 567 2011-02-06 kl. 19:51.
2011-02-06, 21:27
Medlem
Olvards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 567
Fan kan inte FM lägga ut vilka befattningar man kan söka till GMU3 för, har ingen aning vilka befattningar det finns fram tills dess...

Någon mer som väntar ivrigt?

Här är en till.

Jag antar att markstrid/soldat på K3 innebär luftburen soldat, eller? Jag hoppas iallafall att det kommer att gå att söka till LBB nu i GMU3.
2011-02-06, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olvard
Här är en till.

Jag antar att markstrid/soldat på K3 innebär luftburen soldat, eller? Jag hoppas iallafall att det kommer att gå att söka till LBB nu i GMU3.
Som det ser ut just nu tillhör båda bataljonerna på K3 ( undbat och LBB) markstrid. Frågan är bara hur fan FM kan knyta an Undbat till markstrid!?

De enda soldaterna som har strid som Huvuduppgift på K3 är LBB.

Undbat är spaning.

Samma sak gäller Ammunitionsröjare och Beriden högvakt.
Senast redigerad av 567 2011-02-06 kl. 23:11.
2011-02-07, 02:46
Medlem
MalinLindquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olvard
Här är en till.

LBB läggas ner. Istället sätts det upp en lätt skyttebataljon (icke luftburen) i K3s regi.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in