Citat:
Ursprungligen postat av Gruppenfuhrer
Vad menar du med det ? Är det "jönsigt" prat i denna tråd om andra förband ? :S
Nej, men han syftar på alla de, i regel nyinryckta eller folk som endast gjort vpl motsv, som hela tiden ska jämföra och hävda sig genom att snacka skit/osanning om andra förband samt skryta om hur jävla hårda de själv är. Jävligt oprofessionellt, och minst sagt pinsamt.
Citat:
Ursprungligen postat av MalinLindquist
Självklart förutsatter jag att det är GRUNDKRAV vi disskuterar, annat hade jag inte i åtanke. Jag ber om ursäkt för min förvåning över så låga GRUND krav för att bli jägare.
Eftersom kvaliten och kvantiteten på de som mönstras för att bli yrkessoldat är betydligt lägre än vad den var för värnpliktiga, så kommer alla som just klarar grundkraven att tas ut till GMU vid I19/AJB. Jag tror inte AJB kommer att kunna lösa jägaruppgifter eller uppgifter som ställs lätta infanteriföband eftersom soldaters psykiska och fysiska styrka samt sociala kompetens blir alltför låga i det nya yrkesförsvaret i allmanhet och i jägar/skytteförband i synnerhet.
Först och främst så är den viktigaste egenskapen hos en jägare pannbenet, man behöver inte vara något fysmonster för att klara av tjänsten med goda resultat. De grundkrav som skrivs duger mer än väl till att börja med när man rycker in, det är trots allt organisationens uppgift att träna upp och forma den soldat man vill ha. Som någon skrev tidigare så är detta grundkrav, och de flesta uppfyller dessa med råge (grundkrav under gamla vpl. var t.ex. inofficiellt 45min/10km, de flesta är nere runt 40 och under).
Specialförbandens grundkrav på liknande övningar är ju dessutom ej mycket högre, du kanske även tror att dessa individer ej kommer att kunna lösa sin uppgift?
Specialförbanden konkurrenskraftiga resultat