2010-10-19, 21:35
Medlem
Jag är också från norrland luleå mer bestämt, fick mönstringen i göteborg 24 november.

och så vitt som jag vet så ser uttagningen ut som mönstringen som jag fick göra för 3 år sen,

sen var det ju en kille här på tråden som förklara att det var som förr, så det är cykla på cykeln tills du inte orkar mer det tar stopp helt enkelt någon gång,

styrketest dra en skivstång från marken upp mot hakan,

iq test,

läkarundersökning syntest hörsel osvosv...

Känns skönt att man fick i göteborg den 24 november. då får jag ännu mer tid att träna och komma i form =) vart sjuk 2 veckor nu så känner mig jäkligt risig inte kul före mönstring.
2010-10-19, 21:45
Medlem
Är de som tidigare gjort värnplikt portade från att ansöka om GMU? Har skumläst försvarets hemsida men inte hittat något med bra innehåll.

Satt uttråkad för några veckor sen och mest som ett tidsfördriv fyllde jag i en ansökan och skickade in. Nu har jag, mot alla odds, blivit kallad till mönstring. Känns nästan som att jag slösat med era skattepengar bara genom ansökan. Så, kära FB, vad ska jag göra? Hålla masken och dyka upp, göra testerna etc? Eller ringa upp och avboka, eller kan någon bekräfta svaret på min första fråga?
2010-10-19, 22:00
Medlem
sgtpepper1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madness86
Är de som tidigare gjort värnplikt portade från att ansöka om GMU? Har skumläst försvarets hemsida men inte hittat något med bra innehåll.

Satt uttråkad för några veckor sen och mest som ett tidsfördriv fyllde jag i en ansökan och skickade in. Nu har jag, mot alla odds, blivit kallad till mönstring. Känns nästan som att jag slösat med era skattepengar bara genom ansökan. Så, kära FB, vad ska jag göra? Hålla masken och dyka upp, göra testerna etc? Eller ringa upp och avboka, eller kan någon bekräfta svaret på min första fråga?

Jag misstänker att du inte kommer att fågöra GMU:n med tanke på att den är till för dom som inte gjorde värnplikten.

Om du gjorde hela din värnplikt så har ju du det som krävs för att söka till soldat/sjöman.
2010-10-19, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sgtpepper1
Jag misstänker att du inte kommer att fågöra GMU:n med tanke på att den är till för dom som inte gjorde värnplikten.

Om du gjorde hela din värnplikt så har ju du det som krävs för att söka till soldat/sjöman.

Okej! Vi får se om någon här vet svaret. Misstänker precis som dig att jag inte klassas som tillåten att göra GMU'n, men vore fortfarande bra att få en länk där de faktiskt klargör detta.

Klart jag har, dock så kan jag enbart söka inom de befattningar jag haft tidigare, om jag inte är helt ute och cyklar. Det finns alltså inga större chanser att omskola sig. Det är som sagt mest av nyfikenhet jag spinner på det här ämnet.
2010-10-19, 22:07
Medlem
Ring till pliktverket, dom har garanterat svaret.
2010-10-19, 22:21
Medlem
Vi (iallafall jag) som verkligen vill göra GMU och kanske fortsätta vidare inom det militära tycker nog att det skulle vara lite 'orättvist' om en som redan gjort värnplikt skulle mönstra (och därmed kanske 'stjäla en plats'), men sen om du får göra det eller inte kan jag tyvärr inte svara på.

Det logiska vore dock (behöver ju absolut inte vara rätt, vi pratar ju om FM) att du inte får göra det.
2010-10-19, 22:27
Medlem
Attalions avatar
Citat:
Okej! Vi får se om någon här vet svaret. Misstänker precis som dig att jag inte klassas som tillåten att göra GMU'n, men vore fortfarande bra att få en länk där de faktiskt klargör detta.

Klart jag har, dock så kan jag enbart söka inom de befattningar jag haft tidigare, om jag inte är helt ute och cyklar. Det finns alltså inga större chanser att omskola sig. Det är som sagt mest av nyfikenhet jag spinner på det här ämnet.

Men borde inte du kunna söka på samma premisser som GMU:are kommer kunna söka på efter grundutbildning? Jag menar, du har redan gjort värnplikt och kan allt som man får lära sig på GMU:n så då borde du kunna söka de tjänster som annonseras. Fast som föregående skrivare skrev, detta behöver knappast vara rätt (eller logiskt), det är FM vi talar om
2010-10-19, 22:30
Medlem
Ska ringa de i veckan och kolla så vi får glasklart svar på min fråga!

Hesten1: Jag förstår hur du tänker, men undrar om du anser det orättvist om man också plockar bort folk man t.ex anser verkar ha fel världsbild, politisk ståndpunkt eller dylikt? Frågan kan diskuteras i oändligheten, varav jag vill vara kortfattad med att livet i sig verkligen inte, ingenstans eller någonstans, är rättvist.

Om jag för min del ska motivera intresset till en GMU är det att börja från scratch och vandra uppåt. Men, som sagt, ringer och kollar med PV i veckan.
2010-10-19, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Attalion
Men borde inte du kunna söka på samma premisser som GMU:are kommer kunna söka på efter grundutbildning? Jag menar, du har redan gjort värnplikt och kan allt som man får lära sig på GMU:n så då borde du kunna söka de tjänster som annonseras. Fast som föregående skrivare skrev, detta behöver knappast vara rätt (eller logiskt), det är FM vi talar om

Ja, fast samma premisser gäller antagligen inte om jag t.ex är utbildad på den gamla versionen av AK5 liksom att gamla system de använt inom samband etc kan ha sållats bort? Bara en fråga.
Antar dock att alla soldater/sjömän genomgår en ganska saftig rep-utb.
2010-10-19, 22:35
Medlem
Attalions avatar
Citat:
Ska ringa de i veckan och kolla så vi får glasklart svar på min fråga!

Hesten1: Jag förstår hur du tänker, men undrar om du anser det orättvist om man också plockar bort folk man t.ex anser verkar ha fel världsbild, politisk ståndpunkt eller dylikt? Frågan kan diskuteras i oändligheten, varav jag vill vara kortfattad med att livet i sig verkligen inte, ingenstans eller någonstans, är rättvist.

Om jag för min del ska motivera intresset till en GMU är det att börja från scratch och vandra uppåt. Men, som sagt, ringer och kollar med PV i veckan.

Gör det, tycker i alla fall det är slöseri att utbilda en värnpliktig en gång till, man borde använda de soldater man redan utbildat! Förutom förstås om det var lång tid sedan man gjorde sin värnplikt eller tappat stora delar av kunskapen. Då är det väldigt vettigt att göra GMU
2010-10-19, 22:52
Medlem
ja förstår inte ens varför man skulle vilja göra gmu när man kan söka för högre
2010-10-19, 23:09
Medlem
Oswaldos avatar
All right, då var tågbiljetterna bokade.

Den här hälsodeklarationen som ska fyllas i, är det någon som lyckats hitta den? Verkar som den inte är upplagd ännu.

Vet inte om det finns något korrekt svar på det här men psyktestet, vad för sorts frågor kan man vänta sig? Undrar samma gällande provet man gör innan. Kan det vara allt från att namnge fem statsministrar till att lösa en rubikskub?

Ni som tänkt fortsätta efter GMU, har ni bestämt er för vad ni ska söka till?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in