2014-03-16, 22:15
Medlem
Tuxedos avatar
Tycker någon här i ärlighetens namn att det är värt att gå GMU även om man redan vet om att man antagligen inte kommmer fortsätta jobba vidare efter avklarad GMU med goda vitsord? (Helst inget gnäll om hur man kommer ta en plats som kunde gått till en framtida soldat).
2014-03-16, 22:53
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinywalrus
I ärlighetens namn så är inte styrkan det viktigaste, ett välgjort "IQ-test" och en bra kondition så kommer du långt, sen så söker du ändå tre olika tjänster så att bli antagen till någon av dem är relativt stor. Som sagt, så länge du presterar bra under mönstringen. Efter du gjort GMU så har inte resultaten på mönstringen något värde alls.

Kan man söka till alla tre tjänster? Vart hittar man information om vilka tjänster det handlar om?
2014-03-17, 00:43
Medlem
Valvantos avatar
Jag fullbordade min värnplikt 2009. Funderar nu över att söka in som soldat, inte bestämt mig för inriktning ännu. Bör jag avklara GMU eller ska jag söka direkt till ett jobb? Känns som att man glömt en hel del eller finns det möjlighet till en snabbkurs vid nya jobbet?

Någon annan som gjort värnplikt men ändå sökt till GMU för att ''refresha'' minnet?
2014-03-17, 01:43
Medlem
tuppruskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valvanto
Jag fullbordade min värnplikt 2009. Funderar nu över att söka in som soldat, inte bestämt mig för inriktning ännu. Bör jag avklara GMU eller ska jag söka direkt till ett jobb? Känns som att man glömt en hel del eller finns det möjlighet till en snabbkurs vid nya jobbet?

Någon annan som gjort värnplikt men ändå sökt till GMU för att ''refresha'' minnet?
Jag gjorde värnplikt 2010 och blev anställd tre månader efter muck. Sökte förvisso inte GMU, men vill minnas att vi hade ungefär en månads utb. för att fräscha upp på vissa lite äldre innan vi drog igång med vår huvudtjänst.
2014-03-17, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuxedo
Tycker någon här i ärlighetens namn att det är värt att gå GMU även om man redan vet om att man antagligen inte kommmer fortsätta jobba vidare efter avklarad GMU med goda vitsord? (Helst inget gnäll om hur man kommer ta en plats som kunde gått till en framtida soldat).

Du kostar samhället pengar, du skapar problem för FM som redan har tunna resurser att kriga med och du tillför inget till ditt CV. Svar nej.
2014-03-17, 02:59
Medlem
tuppruskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOtippad
Du kostar samhället pengar, du skapar problem för FM som redan har tunna resurser att kriga med och du tillför inget till ditt CV. Svar nej.
Det är pengar som FM skulle fått och som skulle delats ut på förbanden i vilket fall som helst. Hellre att dem går till att utbilda en rekryt än att den fete majoren tar pengarna till sin räkmacka vid 9-fikat.
Klart som fan att GMU tillför något på ett CV. Även om en framtida arbetsgivare inte bryr sig om militära utb. ser det i varje fall bättre ut än ett tomt vitt papper.
2014-03-17, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuppruskarn
Det är pengar som FM skulle fått och som skulle delats ut på förbanden i vilket fall som helst. Hellre att dem går till att utbilda en rekryt än att den fete majoren tar pengarna till sin räkmacka vid 9-fikat.
Klart som fan att GMU tillför något på ett CV. Även om en framtida arbetsgivare inte bryr sig om militära utb. ser det i varje fall bättre ut än ett tomt vitt papper.

Dem går inte till en fet major, dem går till en annan rekryt som som förhoppningsvis har rätt motivation och som inte ser till att det blir dubbelt så dyrt och att FM ytterligare en gång står med en person för lite då de bara kan beställa antalet de behöver och ej med marginaler.

Eller så pluggar man/fortsätter jobba och det ser ännu bättre ut på pappret i dagens samhälle.
2014-03-17, 11:19
Medlem
tuppruskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOtippad
Dem går inte till en fet major, dem går till en annan rekryt som som förhoppningsvis har rätt motivation och som inte ser till att det blir dubbelt så dyrt och att FM ytterligare en gång står med en person för lite då de bara kan beställa antalet de behöver och ej med marginaler.

Eller så pluggar man/fortsätter jobba och det ser ännu bättre ut på pappret i dagens samhälle.
Om vi bortser från att du inte fattade det underliggande i delen med fetknoppen, nämn istället en utbildning där du har lön samt gratis kost och logi i tre månader som klingar så bra i öronen som "militär grundutbildning". Den enda som väger tyngre är ju faktiskt om det står något i stil med "20XX - Värnplikt".
Placera GMU bredvid nästan vad som helst på ett CV och det ser för jävla bra ut, jag kan inte begripa hur du resonerar.

Fun fact är att jag hade en liknande konversation för några veckor sedan med två egenföretagare. Står dem i valet och kvalet att anställa en ny medarbetare med ungefär samma utb. och då ser att en utav dessa har lite mil. utb. i ryggsäcken, då är det allt som oftast denne som får jobbet.
2014-03-17, 13:13
Medlem
Citat:
Om vi bortser från att du inte fattade det underliggande i delen med fetknoppen, nämn istället en utbildning där du har lön samt gratis kost och logi i tre månader som klingar så bra i öronen som "militär grundutbildning". Den enda som väger tyngre är ju faktiskt om det står något i stil med "20XX - Värnplikt".
Placera GMU bredvid nästan vad som helst på ett CV och det ser för jävla bra ut, jag kan inte begripa hur du resonerar.

Fun fact är att jag hade en liknande konversation för några veckor sedan med två egenföretagare. Står dem i valet och kvalet att anställa en ny medarbetare med ungefär samma utb. och då ser att en utav dessa har lite mil. utb. i ryggsäcken, då är det allt som oftast denne som får jobbet.

Klart jag förstod att du skämtade, men det var en så oerhört dum grej att skriva till att börja med så jag kände att det krävdes ett svar.

En empirisk studie måste vara sanning. Det finns egenföretagare som är likgiltiga, de som ser positivt på det och även de som ser negativt på det. Förmodligen ska du söka dig mot ett litet företag med chef/chefer som gjort vpl, mansdominerat yrke skadar förmodligen inte och tro ta mig fan att hantverks branschen kryddar till detta lite extra också. Kunde ha skrivit att det är sant, eftersom att det är en empirisk studie som jag gjort.

Faktum kvarstår att du förstör för FM som redan har det jävligt jobbigt, du -tar- faktiskt platsen från någon som ev. ser en framtid i FM och du kostar mig pengar som inte ger någon som helst avkastning.
2014-03-17, 13:51
Medlem
Valvantos avatar
Citat:
Jag gjorde värnplikt 2010 och blev anställd tre månader efter muck. Sökte förvisso inte GMU, men vill minnas att vi hade ungefär en månads utb. för att fräscha upp på vissa lite äldre innan vi drog igång med vår huvudtjänst.

Låter bra med en uppdateringskurs. Kanske är olika beroende på förband. Får väl kolla upp det närmare när jag vet vad jag ska söka. Undviker ju helst GMU om jag kan det, då jag redan muckat tidigare.
2014-03-17, 14:10
Medlem
REALINs avatar
Här är dom kommande inriktningarna som går att söka!

http://rekrytering.forsvarsmakten.se/sv/borja-har/ansokningsperioder/
2014-03-17, 16:47
Medlem
Jag var hos optikern idag och fick beskedet att jag har amblyopi. Innebär alltså att jag har nedsatt synskärpa. Har 0,5 i vänster och 0,8 i höger okorrigerat med 0,8 binokulärt. Har 0,6 i vänster och 1,0 i höger korrigerat, med 1,0 binokulärt. Som jag kan förstå det så innebär det C i syn, eftersom jag inte överstiger 0,8 i mitt sämre öga.

Innebär detta att jag inte alls kan få några stridande befattningar, t.ex. marksoldat, stridsfordonsförare eller liknande?

Tack i förväg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in