2010-12-06, 16:38
Medlem
Flygplatss avatar
Skulle nog säga att det är minst lika många tjejer som söker markstrid som ledning.
2010-12-06, 16:43
Medlem
fick också besked idag och jag kom inte in.

äh jag fick ändå inte söka in på det jag ville... sen hade jag haft luftrörskatar i 8 veckor så jag cyklade inte mer än en 5a.

sen så råkade jag säga att jag var lite allergisk mot nötter och de har ju tydligen nolltolerans mot det.
.
men jag fick iaf söka efter många om och men

aja ska skaffa ett intyg till nästa gång om jag ska mönstra på hur allergisk jag är skala 1-10 osv sa dem.

kanske inte alls är allergisk nåmer heller har som inte direkt testat att trycka i mig en jordnätspåse heller sen jag var typ 11-12 år heller

bara att vänta till omgång 3

mina betyg nu var

IQ : 7

Styrka : 7

Cyekel : 5

Psykolog : 5

allt perfekt hos läkare och sköterska också.

. minst en 7a ska jag ha på cykel iaf :P

lycka till ni andra =)
Senast redigerad av mattethias 2010-12-06 kl. 16:46.
2010-12-06, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flygplats
Skulle nog säga att det är minst lika många tjejer som söker markstrid som ledning.

nä det håller jag verkligen inte med om. Men en del gör det ju såklart. Tjejer har svårt att få 4 på styrketestet vilket är kravet för markstrid.
2010-12-06, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simper02
nä det håller jag verkligen inte med om. Men en del gör det ju såklart. Tjejer har svårt att få 4 på styrketestet vilket är kravet för markstrid.

är det inte 5 styrka, 6 cykel för skyttesoldat?
2010-12-06, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thund
är det inte 5 styrka, 6 cykel för skyttesoldat?
Krav skyttesoldat:
Inskrivningsprov: 3 ( är nog 4 nu)
Plikttjänstförmåga: 5
Max: 190cm lång
Min: 161 cm lång
Muskelstyrka: 4
Fysiskarbetskapacitet: 6
Syn: B
Hörsel: godkänd
Färgseende: inget krav
Hälsa: B

nån informatör på luckan hade skrivit det
Senast redigerad av simper02 2010-12-06 kl. 16:52.
2010-12-06, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hesten1
Om jag kommer hem innan 4 imorgon så ska jag ringa till PV och fråga om man kan få reda på beskedet lite tidigare, återkommer med resultat!

Har du fått tag på någon på pliktverket idag? Annars kanske man kan ringa till HR-kontoret i Stockholm, det är väl de som tar sista och avgörande beslutet?

Själv ställde jag en fråga till gonom deras webbsida och har inte fått svar än, mer än att de har mycket att göra just nu, detta var en vecka sedan.
2010-12-06, 19:24
Medlem
keeess avatar
Har vart i kontakt med HR idag och jag fick inte reda på om jag hade blivit antagen eller petad, kunde inte hon svara på.
Hon sa däremot att dem som inte kom med skulle få reda på det mycket tidigare, så får man ett brev nu i veckan är det väll kört.
2010-12-06, 20:42
Medlem
Då har man fått svar från pliktverket. Fick reda på att det tydligen inte var alla som behövde ta foto under mönstringen. De berättade också att det var 13 sökande till 6 platser på den befattningen jag blivit preliminärt antagen till. Det verkar ju som att vissa befattningar varit populära och är överfulla, det måste väl i praktiken innebära att vissa befattningar saknar sökande, eller åtminstone har få sökande.
Kommer man inte in på sitt första val kanske man ska överklaga och försöka komma in på någon av dessa tjänster istället. Är det någon som vet vilka möjligheter det finns att göra detta?
2010-12-06, 20:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av simper02
Krav skyttesoldat:
Inskrivningsprov: 3 ( är nog 4 nu)
Plikttjänstförmåga: 5
Max: 190cm lång
Min: 161 cm lång
Muskelstyrka: 4
Fysiskarbetskapacitet: 6
Syn: B
Hörsel: godkänd
Färgseende: inget krav
Hälsa: B

nån informatör på luckan hade skrivit det

Trea på inskrivningsprovet? Vad är det högsta man kan ha på det idag? När jag mönstrade var det en skala på 1-10. Minst 7 för jägare och 5 för skytte. Det är väl inte så illa att man kan vara lätt retarded och ändå bli skyttesoldat?

I övrigt är kravspeccen ung vad företag ställer på en väktare, känns ju skönt att FM håller kvalitetsfanan högt.
2010-12-06, 20:52
Medlem
Jaurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Trea på inskrivningsprovet? Vad är det högsta man kan ha på det idag? När jag mönstrade var det en skala på 1-10. Minst 7 för jägare och 5 för skytte. Det är väl inte så illa att man kan vara lätt retarded och ändå bli skyttesoldat?

I övrigt är kravspeccen ung vad företag ställer på en väktare, känns ju skönt att FM håller kvalitetsfanan högt.

9 är väl vad som idag är toppbetyg. Jag kommer till minnes att någon under testdagarna sade att man med en fyra på inskrivningsprovet endast kan söka GMU med vidareinriktning Hemvärnet, att 5 då blir lite av ett "officiellt" krav. Någon som kan styrka eller dementera?

5 eller mer tycker jag ändå varenda människa med gymnasiala studier avklarade borde klara av.
2010-12-06, 21:23
Medlem
lies, jag skrev en 4a och jag är placerad som skyttesoldat efter GMU.
minst 5 som gäller om man ska bli befäl däremot.
2010-12-06, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaur
9 är väl vad som idag är toppbetyg. Jag kommer till minnes att någon under testdagarna sade att man med en fyra på inskrivningsprovet endast kan söka GMU med vidareinriktning Hemvärnet, att 5 då blir lite av ett "officiellt" krav. Någon som kan styrka eller dementera?

5 eller mer tycker jag ändå varenda människa med gymnasiala studier avklarade borde klara av.

nej om man får under 4 så är det bara hemvärnet som gäller. Får man 4 så får göra gmu på förband men dock inte bli befäl då 5 är kravet.

Jag klarade gymnasiet utan problem, pluggar nu kriminologi. Jag tycker att inskrivningsprovet var grymt svårt de svenska orden gissa jag typ på varje fråga. Detta var för 1 år sedan däremot tycker jag de fysiska kraven är larviga men alla personer är olika och tur är väll det .

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in