2013-04-18, 21:47
Medlem
Jawmosts avatar
Hej!
Är det någon annan här som har sökt in sig på Amfibiesoldat i Göteborg till hösten?
2013-04-18, 21:59
Medlem
Vänta nu,

Simmar man under GMU?
2013-04-18, 22:20
Medlem
VikingPoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tony421
Vänta nu,

Simmar man under GMU?

Det finns inget obligatoriskt moment där man ska simma under GMU men det kan ju hända att ni på ett fyspass ger er iväg till en simhall och kör lite livräddning. Det fick vi göra iaf.
2013-04-18, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jawmost
Hej!
Är det någon annan här som har sökt in sig på Amfibiesoldat i Göteborg till hösten?

Hade väl hoppats att jag skulle hamna där

Dock inte gjort testen än
2013-04-18, 22:45
Medlem
Jawmosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.S.I
Hade väl hoppats att jag skulle hamna där

Dock inte gjort testen än

Gott!
Jag gjorde testerna och sökte in dit. 37 hade sökt vid den tiden och de tog in 53. Så man får hoppas att man blir intagen!

När gör du testerna?
2013-04-18, 22:48
Medlem
Citat:
Gott!
Jag gjorde testerna och sökte in dit. 37 hade sökt vid den tiden och de tog in 53. Så man får hoppas att man blir intagen!

När gör du testerna?

Slutet av juni, någon av dom sista dagarna dom kör test på.

Har du någon koll på hur bra resultat man lär behöva för en plats?
2013-04-18, 22:52
Medlem
Jawmosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.S.I
Slutet av juni, någon av dom sista dagarna dom kör test på.

Har du någon koll på hur bra resultat man lär behöva för en plats?

Just för Amfibie var det ändå inte så högt. Detta är vad jag kommer ihåg.
Där 4 är gränsen på att man klarar testerna och 9 är det högsta. 5 är medel, enligt försvarsmakten.

[ Minst 4 i Kunskapstestet. 4 Hos psykologen. Syn A, Hörsel A, Tjänstbarhet A, (Alltså du måste kunna vandra långt och inte ha några fel på ryggen, benen, eller fötterna). Styrka 6, Cykeln 6 eller 7.

Fick över medel på alla, fick en 7:a på styrka och 8 på cykeln. Så jag hoppas det väger över lite.

Cykeln är den de själva säger att killarna behöver oroa sig mest över. Högt på cykeln öppnar fler vägar, fick jag berättat för mig. Men just cykeln handlar mer om Benstyrka/Mjölksyretålighet snarare än kondition.
Senast redigerad av Jawmost 2013-04-18 kl. 22:57.
2013-04-18, 23:17
Medlem
Ockletts avatar
Någon som har en lista över vad för resultat man bör ha presterat på testerna för att söka till vissa regementen/inriktningar nu till GMU 4/5?
2013-04-19, 00:12
Medlem
Jawmosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ocklett
Någon som har en lista över vad för resultat man bör ha presterat på testerna för att söka till vissa regementen/inriktningar nu till GMU 4/5?

Många av inriktningarna ligger omkring 5-7. Många ''standard'' utbildningar, där du blir en vanlig soldat.
Men ska du satsa högre, tex jägare är det väl 8-9 som gäller.

Jägare kommer med fler tester. Får du högt på mönstringen kallas du till tre extra dagar där du testas.
Någon som ligger riktigt högt är pilotutbildningen. Otroligt få (5-10 personer) utbildas varje år. Där är det väldigt höga krav. Måste vara ett geni för att komma in.

Sen är det ju så att ju högre poäng du har, är större chansen att du blir antagen.
2013-04-19, 00:47
Medlem
Citat:
Många av inriktningarna ligger omkring 5-7. Många ''standard'' utbildningar, där du blir en vanlig soldat.
Men ska du satsa högre, tex jägare är det väl 8-9 som gäller.

Jägare kommer med fler tester. Får du högt på mönstringen kallas du till tre extra dagar där du testas.
Någon som ligger riktigt högt är pilotutbildningen. Otroligt få (5-10 personer) utbildas varje år. Där är det väldigt höga krav. Måste vara ett geni för att komma in.

Sen är det ju så att ju högre poäng du har, är större chansen att du blir antagen.

För att kunna söka jägare krävs inga extra tester på 3 dagar. Du gör de vanliga testerna med ett visst minimum krav, klarar du de får du göra ett extra test på plats. Det testet innebär att du gör 75 step-ups med vardera ben, ett åt gången och till detta så har du en 25kg ryggsäck.

Det är fler än 5-10 pers som antas till de olika pilotutbildningarna. Man behöver inte vara ett geni för att klara proven, det är helt vanliga killar/tjejer som klarar de och blir antagna. Självklart finns det personer som presterat oerhört bra och andra på gränsen.
Senast redigerad av MrOtippad 2013-04-19 kl. 01:19.
2013-04-19, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tony421
Först och främst vill jag säga ett stort grattis!

Jag bara undrar om hur man ska ta sig hem. För vad jag läst är att man får åka hem 5 gånger. Men tänk man inte kan vägen hem? Hur gör man då?

Sen undrar jag om det är någon längd eller viktgräns.

Edit: Hur ser sovrummen ut? Sover man själv eller med andra?

Vad är hemvärn?
Mvh
Man får som sagt 5 fria hemresor men om du vill så kan du åka hem varje dag efter tjänst när det inte är permissionsförbud(vilket det är den första veckan) mot att du betalar de resorna själv! Vi har haft längre ledigheter på 4-5 dagar så att de som bor långt ifrån ska ha haft chansen att åka hem och ta det lugnt, men de dagar då vi bara haft helgen ledig så har de stannat på regementet.

Vikt-och längdgränser har jag ingen anning om, vi har både långa och korta killar. Vi är inriktade mot markstrid.

Du bor på ett logement med hela din grupp. Där finns ett antal skrangliga våningssängar, ett bord med stolar och så naturligtvis era skåp.

Hemvärnet är soldater som endast övar några dagar om året och är således inga anställda soldater. Därför har i regel hemvärnssoldaterna ett vanligt civilt jobb, och har då militären som en extra syssla.
2013-04-19, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaanT
Hejsan,

Är det markstrid som du har inriktat dig på? Isåfall, vilka resultat fick du på mönstringen?

Jag har nämligen sökt markstrid på P7 till omgång 4/5 så jag vill bara veta hur stor chans jag har att komma in
Det är markstrid!

Cykel 6
Styrka 7
Psykolog 6
I-prov 9
Fult frisk

Nu säger mina resultat inte så mycket då P7 hade många platser till den omgång jag sökte, men jag önskar dig lycka till. P7 är ett jätte bra regemente enligt mig och många andra!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in