2013-03-02, 17:40
Medlem
Nu har alla för GMU 3 mönstrat. Då är det bara att vänta på svar som borde komma från och med den 20 mars.

Är det någon som såg hur många som sökt ledning soldat resp. logistik soldat på I 19 denna omgång?
2013-03-02, 17:45
Medlem
bothniensiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drabanta
Nu har alla för GMU 3 mönstrat. Då är det bara att vänta på svar som borde komma från och med den 20 mars.

Är det någon som såg hur många som sökt ledning soldat resp. logistik soldat på I 19 denna omgång?

Sökte Markstrid och sista dagen var det 77 stycken som hade sökt och det fanns 150 platser, detta trots deras enorma reklamjippo!
2013-03-02, 18:18
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgel
Vad jag fick förklarat för mig av ett av mina befäl så finns egentligen inte krigsplacering kvar i den bemärkelsen, utan det är bara soldater, möjligtvis poliser, som har en klar uppgift i händelse av krig. Inom soldater räknas även de som har fullgjort militärutbildning men inte valt att fortsätta. Krigsplaceringen håller i 10 år efter att du har fått beskedet.

Den krigsplacering jag fick ut förklarade att jag var krigsplacerad som bevakningssoldat men inte vilket förband jag skulle vara på (vad jag minns, har inte pappret framför mig). Det är mer en "Om det blir krig, ska vi kunna kalla in dig eftersom du har gjort en militär utbildning"-typen. De har lagligt stöd att kalla mig för tjänstgöring med andra ord.

Vad jag vet så fick alla jag gick GMU med, som fick en krigsplacering, just placering som bevakningssoldater.

Vad jag förstår av RMs hemsida så kan du inte ha fler än en krigsplacering. Krigsplaceringen får man efter genomförd utbildning eller tjänstgöring. Det borde vara så att din krigsplacering efter värnplikten inte gäller längre iom att du har uppgifter att lösa på annat håll(?) eller annan befattning.

Stämmer, det finns ingen krigsplacering för redan utbildade som inte är anställda inom försvaret.
2013-03-02, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bothniensis
Sökte Markstrid och sista dagen var det 77 stycken som hade sökt och det fanns 150 platser, detta trots deras enorma reklamjippo!

Synd där för min egna del. Hade jag klarat 30 sek till på cykeln så hade jag fått garanterad plats då... Benen la av efter 30 sek in på 5:an. Skulle trampat i lite högre tempo än grön nivå OCH kanske sovit och ätit lite mer innan ;-).

Då har väl du i princip fått en plats? Grattis!
2013-03-02, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bothniensis
Du råkar inte ha koll på siffrorna för gruppbefäl markstrid, eller är det kanske rentav inräknat i markstrid som en total? Tror det fanns typ 50 platser totalt men jag mönstrade ganska tidigt och har ingen aning om hur många som sökt i slutändan... var typ 12 stycken preliminärt antagna varav jag var en när jag mönstrade. Enligt yrkesvägledaren så hade jag goda chanser att bli antagen, men jag har inte fått höra något som att "du kan räkna med att bli antagen" så det är klart man är lite nervös...
2013-03-02, 21:33
Medlem
Citat:
Synd där för min egna del. Hade jag klarat 30 sek till på cykeln så hade jag fått garanterad plats då... Benen la av efter 30 sek in på 5:an. Skulle trampat i lite högre tempo än grön nivå OCH kanske sovit och ätit lite mer innan ;-).

Då har väl du i princip fått en plats? Grattis!

Vad hade du för resultat i övrigt då för att vara garanterad plats?
2013-03-02, 22:21
Medlem
Nabokis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTrey
Härligt, hur länge fick du vara hemma? Om man inte tar med resan då

Från 7 på fredagkvällen till halv sex på söndag, så det var ganska länge, beror lite på om man har tur med flyget eller inte
2013-03-02, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGriffinPiper
Vad hade du för resultat i övrigt då för att vara garanterad plats?

I-test: 8
Psykolog: 7/7
Styrka: 7
Cykel: 5
Syn: A
Hörsel: A

Tjänstbarhet: A

Är väl medel förutom cykeln då som jag klantade till.
2013-03-03, 00:04
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
I-test: 8
Psykolog: 7/7
Styrka: 7
Cykel: 5
Syn: A
Hörsel: A

Tjänstbarhet: A

Är väl medel förutom cykeln då som jag klantade till.
5 på cykel? Hur fet är dagens ungdom? Hur "klantade" du till cykeln?
2013-03-03, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
5 på cykel? Hur fet är dagens ungdom? Hur "klantade" du till cykeln?

Jag är inte fet, tack. Jag sprang 9 på beep (innan de stängde av) på Livgardet bara en månad innan. Var sjuk 2½ vecka precis innan mönstring (allt möjligt skit liksom alla andra dessa tider). Det kombinerat med dålig sömn och dålig energiintag. Cyklade på gröna lampan konstant, lite lägre. Insåg först efteråt att jag borde legat på högre rpm än rekommenderat då det blir enklare. Benen bara la av och kunde inte komma ikapp.
2013-03-03, 01:57
Medlem
OvagMaterias avatar
Har ansökt till kommande mönstringen och hoppas bli antagen till GMU ni till hösten. Dock finns ett antal frågetecken jag vill reda ut som skulle kunna hindra mig från att bli antagen...

Har en del historik hos psykolog. Det gäller då främst social-fobi, något som jag dock blivit så gott som "av med". Jag har ett mycket socialt jobb och det fungerar bra. Dock går jag för tillfället på en lättare antidepressiv medicin (ssri) för tillfället. Det är knappast så att jag brakar ihop och inte fungerar utan dom för tillfället, men de undelättar vissa saker.

Det jag undrar nu är vad jag kommer behöva säga och vad jag inte behöver säga angående detta. Låt oss då ponera att jag är fit for fight till efter sommaren och är kapabel att delta. Vilket jag är övertygad om skulle vara fallet. Kan jag säga att jag inte äter mediciner (kan dom få reda på det ändå? få ut journaler? Kan jag hävda att jag inte har den historik jag har?

Antagligen låter det som att jag inte bör ansöka över huvud taget. Själv är jag dock övertygad om att jag skulle klara utbildningen både fysiskt och psykiskt om jag skulle bli antagen. Har många vänner som gjort lumpen och har därigenom fått info om vad deras respektive utbildningar innebar vad gäller utmaningar.

Frågan är då, kan jag säga att jag inte går på medicin har diagnos. Eller finns det inget val? Vad skulle det isåfall innebära för mönstring på tex markstridsskolan?
2013-03-03, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OvagMateria
Har ansökt till kommande mönstringen och hoppas bli antagen till GMU ni till hösten. Dock finns ett antal frågetecken jag vill reda ut som skulle kunna hindra mig från att bli antagen...

Har en del historik hos psykolog. Det gäller då främst social-fobi, något som jag dock blivit så gott som "av med". Jag har ett mycket socialt jobb och det fungerar bra. Dock går jag för tillfället på en lättare antidepressiv medicin (ssri) för tillfället. Det är knappast så att jag brakar ihop och inte fungerar utan dom för tillfället, men de undelättar vissa saker.

Det jag undrar nu är vad jag kommer behöva säga och vad jag inte behöver säga angående detta. Låt oss då ponera att jag är fit for fight till efter sommaren och är kapabel att delta. Vilket jag är övertygad om skulle vara fallet. Kan jag säga att jag inte äter mediciner (kan dom få reda på det ändå? få ut journaler? Kan jag hävda att jag inte har den historik jag har?

Antagligen låter det som att jag inte bör ansöka över huvud taget. Själv är jag dock övertygad om att jag skulle klara utbildningen både fysiskt och psykiskt om jag skulle bli antagen. Har många vänner som gjort lumpen och har därigenom fått info om vad deras respektive utbildningar innebar vad gäller utmaningar.

Frågan är då, kan jag säga att jag inte går på medicin har diagnos. Eller finns det inget val? Vad skulle det isåfall innebära för mönstring på tex markstridsskolan?

Säg som det är och vad du själv anser om saken. Tänk på det som så att detta faktiskt inte är en uttagningsprocess i vilket du ska fokusera på vad du ska säga för att bli antagen utan istället berätta hur det ligger till för att se om du blir antagen. Människorna som jobbar på RM har i många fall gjort det i många år och vet oftast vad de sysslar med. Lämna bedömningen till dem efter dina förutsättningar så ska du nog se att det går bra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in