2013-01-24, 00:25
Medlem
RevisionistChannels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RevisionistChannel
Du verkar inte förstå vad en soldat är. På min tid kan jag säga så att vi sov inte en enda timmen 3 tre månader. Jag förstår att det kan vara svårt att förstå för dig, men så var det. När det var meningen att man skulle sova, så var det en typ av "låtsassömn", så var det, dock inte i Sverige.

Sverige har inga soldater. Efter tre månaders GMU är du inte soldat.

Att hantera ett vapen kan vilken barnunge som helst göra.
2013-01-24, 00:56
Medlem
Mukklers avatar
Alltså, jag vill kunna mäta min motion, om hur bra den är för att komma in på GMU. Något tips?
Finns det någon beskrivning om alla tester osv? Har hört talas om cykeltestet, men hur är det egentligen? Är det uthållighet, man börjar på låg nivå och stigande? Provade idag på gymmet, 5 minuter, från nivå 1 till 20 (högst möjliga). Stod på mätaren 103 kcal när jag var klar, och kollade min heart rate, som högst var den 188. Vet inte riktigt hur bra dessa mätningar stämmer.

Sedan, har ni tips hur jag kan öka chanserna för att komma in? För nuvarande så promenerar jag cirka 1-3 timmar dagligen, sedan kör jag tung styrketräning (3-split schema) en 5-6 gånger i veckan, cirka 45 minuter och sedan cardio i cirka 30 minuter.

Siktar på att komma in på GMU i Augusti(?) då dom börjar. Har fått hem brev, men inte svarat på frågorna ännu. Osäker hur jag ska svara riktigt, har aldrig fått göra provet, vill jättegärna göra det nu.
Varit aktiv i 4 månader och kört hårt på gymmet.

Osäker riktigt när testerna är? är ju någon gång i februari som man senast måste svara på frågorna, så antar det är någon/några månader efter det.

Verkligen bestämt mig för att satsa på att göra GMU. Är bara rädd nu hur jag ska svara på frågorna då jag aldrig ens verkar kunna få göra testet.

Något tips? någon som kan dela med sig av erat träningsschema?

[edit]
Sedan undrar jag om ni har tips på vart jag ska söka GMU?
Funderar lite om transporten är gratis eller om man betalar den själv? tänkte om man tar på någon plats långt härifrån om det vore mer chans att komma in (om det nu spelar någon roll vart man söker)?
Intresserad av att bli soldat, markstrid eller liknande.

[Edit igen]
Hittade en bra PDF fil angående träning ( http://www.forsvarsmakten.se/upload/dokumentfiler/publikationer/broschyr%20Tr%C3%A4na.pdf )
Senast redigerad av Mukkler 2013-01-24 kl. 01:30.
2013-01-24, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Welpuo
Nej alla som gör GMU har samma befattning och rang/rank. Alla gör samma sak oberoende av var i Sverige dom utför den. Eller vilken roll som man sökt.

Efter GMUn om du söker en vidare anställning inom FM så kommer du att tränas mera specifikt. Man blir inte gruppchef för att en psyotant på RM ger dig en 7-9 i Befälslämplighet. No offence intended!

Det betyder dock att dom ha redan nu från dag 1 på GMUn har ett getöga inriktat på dig angående befälslämplighet. Det är no testet börjar!

Lycka till!

Tackar för ett bra svar! Fortsätta ska jag däremot! Jobba ett år sen in till officershögskolan!

Men det är alltså ingen som ska till F17 som nötar den här tråden?
2013-01-24, 01:42
Medlem
Welpuos avatar
Citat:
Du verkar inte förstå vad en soldat är. På min tid kan jag säga så att vi sov inte en enda timmen 3 tre månader. Jag förstår att det kan vara svårt att förstå för dig, men så var det. När det var meningen att man skulle sova, så var det en typ av "låtsassömn", så var det, dock inte i Sverige.

Sverige har inga soldater. Efter tre månaders GMU är du inte soldat.

Du verkar ju inte heller förstå vad en soldar är heller där den delen.

Citat:
"På min tid kan jag säga så att vi sov inte en enda timmen 3 tre månader"
Citat:
"När det var meningen att man skulle sova, så var det en typ av "låtsassömn""

Ser du inte själv hur urbota kortat det där låter? Det finns inte en människa som skulle klara av att vara vaken så länge och sen "bara låtsassova".......

Citat:
Randy Gardner holds the scientifically documented record for the longest period of time a human being has intentionally gone without sleep not using stimulants of any kind. Gardner stayed awake for 264 hours (11 days), breaking the previous record of 260 hours held by Tom Rounds of Honolulu. Lt. Cmdr. John J. Ross of the U.S. Navy Medical Neuropsychiatric Research Unit later published an account of this event, which became well-known among sleep-deprivation researchers.
Boese also says that the Guinness World Records record stands at 449 hours (18 days, 17 hours), held by Maureen Weston, of Peterborough, Cambridgeshire in April, 1977, in a rocking-chair marathon.

18 dagar, 17 timmar är det absolut längsta någon har varit vaken. Så grattis du har slagit rekordet med 70ish timmar!
2013-01-24, 01:55
Medlem
Welpuos avatar
Citat:
Att hantera ett vapen kan vilken barnunge som helst göra.

Men varken barnsoldater eller vuxna människor som lider av sömnbrist är en definitionen av bra soldater.

Sömnbrist leder dessutom till att hjärnan börjar lida av syrebrist och påverkar tex omdömet på samma sätt som alkohol och droger.

Sömndeprivation under en längre tid leder också till psykiska störningar. Och har använts som tortyrmetod eftersom de psykiska följderna är så grava

Är det den typen av soldat som du var/är? Och vill ha inom Försvarsmakten
2013-01-24, 05:45
Medlem
RevisionistChannels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Welpuo
Men varken barnsoldater eller vuxna människor som lider av sömnbrist är en definitionen av bra soldater.

Sömnbrist leder dessutom till att hjärnan börjar lida av syrebrist och påverkar tex omdömet på samma sätt som alkohol och droger.

Sömndeprivation under en längre tid leder också till psykiska störningar. Och har använts som tortyrmetod eftersom de psykiska följderna är så grava

Är det den typen av soldat som du var/är? Och vill ha inom Försvarsmakten

Du har inte tjänstegjort i någon utländsk armé, absolut inte Franska Främlingslegionen, va? Det märks tydligt.

På nittiotalet fungerade det just så som jag beskrev i tidigare inlägg. Men du har svårt att förstå det, eftersom du är uppvuxen och fostrad inom Svea rikes gränser. Du överskattar sömn, men jag hoppas inte du överskattar legionen.

Kom ihåg att jag pratar om de fyra månadernas grundutbildning angående sömnen.
2013-01-24, 06:04
Medlem
jnystroms avatar
Citat:
Du har inte tjänstegjort i någon utländsk armé, absolut inte Franska Främlingslegionen, va? Det märks tydligt.

På nittiotalet fungerade det just så som jag beskrev i tidigare inlägg. Men du har svårt att förstå det, eftersom du är uppvuxen och fostrad inom Svea rikes gränser. Du överskattar sömn, men jag hoppas inte du överskattar legionen.

Bara för att du varit med i den jätte häftiga och tuffa legionen så innebär det inte att du är någon typ av superhjälte som inte behöver sömn. Och om vi leker med tanken att du faktiskt inte sovit på 3-4 månader, så skulle du vara så sjukt borta att du inte skulle kunna hålla vapnet i anläggning eller bära din ryggsäck, eller ens tillfredsställa dig själv. Legionen är inte så häftig som du tror. Punkt.
2013-01-24, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jarlmeistro
ID-brickan har from 2010 slutat tillverkats hos skatteverket. Mig veterligen borde alla födda före det datumet fått en bricka

http://www.skatteverket.se/innehallao/dokument/idbrickor.4.6efe6285127ab4f1d25800017387.html?posi d=2&sv.search.query.allwords=Identitetsbricka

PS står det verkligen att du ska ha med ID-bricka? i mina brev som jag fick från I19 står endast Id-handling, dvs körkort eller annan godkänd ID-handling...

Jo, jag vet att man BORDE fått ID-brickan, men jag är knappast ensam om att inte ha fått den om man kollar runt på lite forum och liknande. Det verkar ha varit ett väldans strul med dessa ID-brickor!

Och ja, jag är säker på att jag läser rätt när jag ser att det står " Ta med ID-bricka med tillhörande metallkedja ". Det är ingen annan som ska till Karlsborg och som kan bekfräfta detta?

Jag antar att jag får slänga iväg ett mail till regementet, men det är ju alltid bra att kolla med Flashback först om det är någon som redan kollat upp det hela!
2013-01-24, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wolleiy
Om du mönstrar igen (inom ett år sen din senaste mönstring) slipper du göra om psykolog & Int testet, däremot måste du göra styrka och cykel igen. Då din kondition och styrka kan ändras drastiskt på ett år.
Fel! Det var så förut men det är ändrat så även de fysika bitarna är giltiga i ett år. Dock så får man om man vill göra om styrkelyftet och cykeltestet, men det är inget krav.

(Jag mönstrade nämligen i maj förra året inför GMU 4/5, men kom inte in. Sökte GMU 1 och mönstade i november men brydde mig inte om att göra om några tester. Allt jag behövde göra var att prata med yrkesvägledaren sen åka hem igen, tog max 15 minuter.)
2013-01-24, 09:15
Medlem
Welpuos avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av jnystrom
Bara för att du varit med i den jätte häftiga och tuffa legionen så innebär det inte att du är någon typ av superhjälte som inte behöver sömn. Och om vi leker med tanken att du faktiskt inte sovit på 3-4 månader, så skulle du vara så sjukt borta att du inte skulle kunna hålla vapnet i anläggning eller bära din ryggsäck, eller ens tillfredsställa dig själv. Legionen är inte så häftig som du tror. Punkt.

Det handlar inte om som vad var eller hur jag har tjänstgjort. Utan att du lever i någon bubbla om vad en bra soldat är. Man kan inte överleva utan sömn.

Det är medicinsk bevisar att redan efter 4 dygn(ca90h) Så får man bestående men för resten av sitt liv. Efter 15-20 dagar så har man fallit så en så djup psykos att man inte fungerar som en vanlig person. Sömnbehovet är så stort att alla andra känslor slås ut, smärta, hunger, törst etc märks inte all kraft all kraft läggs på att överkompensera för den sömnbrist man liver av och man har räknat sig till att en människa skulle dö inom 77 dagar av kronisk, total sömndeprivation.

Sen vill jag inte sitta och kasta skit på Franska Främlingslegionen. Dom har gjort mycket bra! Men det finns ju en solklara resultat av att Legionen består av folk som oftast inte platsar i sina egna länders arme eller rentutav är före detta brottslingar. Franska Främlingslegionen får göra allt pissjob som ingen annan vill göra. Men måste göras!

Sen går ju GMUn i sverige inte ut på att utbilda några elitsoldater eller soldater över huvud taget!

GMUn har som funktion att introducera folk till vad livet i det militära kan innebära. Det är först efter det som folk utbildas till soldater.
2013-01-24, 11:56
Medlem
Badassoverheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mukkler
Alltså, jag vill kunna mäta min motion, om hur bra den är för att komma in på GMU. Något tips?
Finns det någon beskrivning om alla tester osv? Har hört talas om cykeltestet, men hur är det egentligen? Är det uthållighet, man börjar på låg nivå och stigande? Provade idag på gymmet, 5 minuter, från nivå 1 till 20 (högst möjliga). Stod på mätaren 103 kcal när jag var klar, och kollade min heart rate, som högst var den 188. Vet inte riktigt hur bra dessa mätningar stämmer.

Kolla in posten som jag gjorde i denna tråden ett tag tillbaka. Beskrev hur mycket jag tog i olika övningar och hur jag konditionstränade, vad testen går ut på, och slutligen hur långt min styrka osv räckte.
2013-01-24, 11:58
Medlem
Badassoverheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warmupp
Tackar för ett bra svar! Fortsätta ska jag däremot! Jobba ett år sen in till officershögskolan!

Men det är alltså ingen som ska till F17 som nötar den här tråden?

Jodå, det är allt fler i tråden som ska till F17 för GMU.
Jag och Little.Geezer ska till F17, vi ska dock röra oss mot jägarutbildning efter genomförd GMU.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in