2013-01-22, 16:25
Medlem
skogspromenads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Configuration
Huyja! Fyfan hoppas inte det är sådär, låter sjukt mesigt och bekvämt. Vill ha en riktigt utmaning ju. Måste väl varit på något mesigt hemvärns regimente :S

Tror hon nämnde LV6(Luftvärnsregementet). Men det verkar vara lite slappt ja, men det spelar ingen roll, iaf inte för mig som är intresserad av jobbet och inte bara utmaningen...
2013-01-22, 16:27
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurka1991
Många har frågor om hur GMU kommer att vara. Igår googlade jag lite och hittade en blogg av en brud som gjort GMU. Allt finns där, från dag 1. Intressant läsning, gör att man får en liten aning om vad som väntar.

http://juliasjoblom.wordpress.com/

PS. Jag har ingen koppling till bloggen och känner inte tjejen.

Herrejävlar vilket evighetslångt kafferep... Skandal att skattepengar går till sånt skit.

Känns stabilt:

Citat:
Vi skulle vakta byggnader och ha post och patrull dagarna igenom. Det var faktiskt ganska kul, mem ibland blev det riktigt långtråkigt att stå post.
Det år något man får ta!
Tror doxk inte att jag passar som skyddsvakt…under natten mellan torsdag och fredag så skrämde 2 killar mig.
Jag är grymt mörkrädd så det hjälpte ju inte direkt. Min reaktion blev att stå blixt stilla och inte säga något alls. Hum… Kanske inte så bra?
2013-01-22, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogspromenad
Tror hon nämnde LV6(Luftvärnsregementet). Men det verkar vara lite slappt ja, men det spelar ingen roll, iaf inte för mig som är intresserad av jobbet och inte bara utmaningen...

LV6 har ett väldigt bra rykte, men tjejen var ju överpositiv till allt. "Det var så himla kul idag och man lär sig så mycket!!!" "Jag längtar redan till imorgon". Jag tror att det är mycket bull bakom de orden med.
2013-01-22, 17:55
Medlem
Joliet-Jakes avatar
När börjar en normal dag? Alltså är det väckning vid 6-7 eller hur funkar det?
2013-01-22, 18:03
Medlem
Tjena!

Funderar på att söka GMU omgång 4-5. Men jag är inte helt säker på att jag vill fortsätta inom Försvarsmakten efter detta. Jag ser GMU mer som en chans att testa på hur det är i Försvarsmakten, för att sedan eventuellt söka vidare.

Men hur ser Försvarsmakten på folk som söker GMU men inte är säkra på att de vill söka anställning efter avslutad GMU?
2013-01-22, 18:07
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qUad94
Tjena!

Funderar på att söka GMU omgång 4-5. Men jag är inte helt säker på att jag vill fortsätta inom Försvarsmakten efter detta. Jag ser GMU mer som en chans att testa på hur det är i Försvarsmakten, för att sedan eventuellt söka vidare.

Men hur ser Försvarsmakten på folk som söker GMU men inte är säkra på att de vill söka anställning efter avslutad GMU?
Inga problem, mer än så förväntar dem sig inte. När du har gjort GMU:n så har du ju en mycket bättre uppfattning av vad det innebär.
2013-01-22, 18:37
Medlem
Antagen till AJB!
Ser att vi är ett par stycken här! Kul!
2013-01-22, 18:53
Medlem
jnystroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangew
Nu börjar det närma sig!

Hur mycket plats får man för privata saker? Mobil, laddare, hygiens artiklar, en bok kanske.
Tänkte även på en stock snus, hur ser dom på detta?

Du får inte alls mkt plats för privata saker så ta inte med ngt onödigt. Snus är soldatens valuta x) så det är lugnt.
2013-01-22, 18:55
Medlem
jnystroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joliet-Jake
Inga problem, mer än så förväntar dem sig inte. När du har gjort GMU:n så har du ju en mycket bättre uppfattning av vad det innebär.

Fel. De förväntar sig i alla största grad att du ska ta anställning efteråt. Det är ju själva syftet med GMU. Och egentligen så får man inte jätte stor uppfattning om hur det är att vara anställd. Skillnaden är stor mellan rekryt och soldat.
2013-01-22, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pangew
Fick du ett brev med packlista?
Då har dom missat mig!

Använder mig endast av denna. http://www.forsvarsmakten.se/upload/Rekrytering/20120910_Inf%C3%B6r_GMU.pdf
Pratade precis med min plutonchef. Hans beskrivning var.
En vanlig ryggsäck(inget större får plats):
Hygienartiklar som tandborste, tandkräm, duschtvål, schampo, rakhyvel, lödder.
ETT par underkläder (då man får underkläder och strumpor på plats)
Väckarklocka
En liten ficklampa
En bok och mp3 spelare om man vill.
Telefon och laddare tillåts men måste lämnas i skåpet under arbetsdagen.
När man är där går man aldrig någonsin runt i civila kläder utan det har man endast då man åker på permission.
Därför rekommenderar de bara 1 av varje plagg.
2013-01-22, 20:51
Medlem
oRuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joliet-Jake
När börjar en normal dag? Alltså är det väckning vid 6-7 eller hur funkar det?

Är ingen väckning men man kliver upp kl 6, sen får man själv se till att hinna klä på sig, städa sina områden som skall vara städade, käka frukost och ställa upp i korridoren 07:30.
2013-01-22, 20:57
Medlem
Ni som nu har fått reda på att ni kom in, vad hade ni på mönstringen?? :-) Var det höga krav på markstrid samt sjöstrid? :-)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in