2013-02-20, 21:45
Medlem
Ribbentrops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cattivo
Snabb fråga.. Läste nånstans här på fb att man var tvungen att ha högskolebehörighet för att söka till GMU, stämmer detta? Står på deras krav på sidan att man behöver minst (E) i matte1, svenska 1, engelska 5 och samhällskunskap 1?

mvh
Nej du behöver inte högskolebehörighet för att söka till GMU men det kan behövas senare om du vill söka till officer. Sålänge du har godkänt/E i dem ämnena så är det lugnt
2013-02-20, 21:52
Medlem
cattivos avatar
okej tack för snabbt svar! då är det lungt för mig!
2013-02-20, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papa_smurf
Någon som gjort GMU med gräsallergi ? Jag vill så gärna göra det men har gräsallergi som jag äter mediciner mot, kan strunta i att ta dem men känner av det i ögon och näsa då. Är det helt kört för mig ?

Berätta inte om sånt för någon, knapra på dina piller i hemlighet under GMU för att må bra. Bara för en sån strunt allergi kvalificeras din hälsolämplighet som B eller C. Jag känner Folk som hade typ 1 diabetes o höll det hemligt för både RM o FM och genomförde hela GMU.
2013-02-20, 22:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av papa_smurf
Någon som gjort GMU med gräsallergi ? Jag vill så gärna göra det men har gräsallergi som jag äter mediciner mot, kan strunta i att ta dem men känner av det i ögon och näsa då. Är det helt kört för mig ?
Jag påbörjar min GMU i mars och jag har gräspollen allergi. Jag var helt enkelt ärlig till sjuksköterskan och berättade vilka mediciner jag tog och hon verkade inte tycka det var något större problem! Så nej det är inte kört för dig
2013-02-21, 01:02
Medlem
Hur är det om man är tjej och vill göra GMU?
Det är så jäkla många sidor här att jag inte orkar leta upp enskilda inlägg som behandlar mina frågor.
Finns här någon vänlig själv som vill svara på mina undringar så blir jag glad!

.Hur fungerar det med fystesterna egentligen? Vad genomgår man för styrke- och konditionstester?
.Vad får man absolut inte ha för "brister"? Är inte allergisk eller har något kroniskt. Tar inga mediciner men har haft anorexi. Är dock friskförklarad sedan ett tag tillbaka.
Kommer detta utgöra något slags hinder på psykologitesterna?
Kommer de anse att jag inte har stark psyke nog bara för detta?
2013-02-21, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjjlarsson
Hur fungerar det med fystesterna egentligen? Vad genomgår man för styrke- och konditionstester?

Styrkan mäter du i en isokai. Du står på en slags våg och skall dra en stång som sitter fast i maskinen från marken till hakan. Konditionen, eller snarare din mjölksyretålighet, mäter du på en motionscykel. Motståndet blir lite tyngre varannan sekund och det är bara att trampa på tills man inte orkar cykla längre.

Citat:
Vad får man absolut inte ha för "brister"? Är inte allergisk eller har något kroniskt. Tar inga mediciner men har haft anorexi. Är dock friskförklarad sedan ett tag tillbaka.
Kommer detta utgöra något slags hinder på psykologitesterna?
Kommer de anse att jag inte har stark psyke nog bara för detta?

Lägg fram det på ett bra sätt, dvs att du har stärkts av det och är en erfarenhet rikare. Är du friskförklarad så borde du inte trilla ur på det.
2013-02-21, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snabelberg
Styrkan mäter du i en isokai. Du står på en slags våg och skall dra en stång som sitter fast i maskinen från marken till hakan. Konditionen, eller snarare din mjölksyretålighet, mäter du på en motionscykel. Motståndet blir lite tyngre varannan sekund och det är bara att trampa på tills man inte orkar cykla längre.

Lägg fram det på ett bra sätt, dvs att du har stärkts av det och är en erfarenhet rikare. Är du friskförklarad så borde du inte trilla ur på det.

Det där med cykeln oroar mig en aning.
Men man får liksom ta i på vilket sätt man vill? Får man stå upp när det blir motigt?
Jag tränar bara styrketräning och ingen kondition, så jag antar att det är dags att börja?
2013-02-21, 13:27
Medlem
Citat:
Det där med cykeln oroar mig en aning.
Men man får liksom ta i på vilket sätt man vill? Får man stå upp när det blir motigt?
Jag tränar bara styrketräning och ingen kondition, så jag antar att det är dags att börja?

Du får inte stå upp, och du skall hålla ungefär samma varvtal på cykeln hela tiden. Det finns en mätare som mäter hur fort du trampar, det går lättare om man håller sig alldeles på gränsen till att cykla för fort.

Jag konditionstränade ingenting innan min mönstring. Styrketränar 3 gånger i veckan samt rör på mig när jag arbetar bara. Fick 8 i styrka och 9 på cykeln. Förmodligen har du en motionscykel på ditt gym? Bara cykla tills mjölksyran sprutar. Har du växlar så gör som jag gjorde och höj en växel varannan minut. Cykla i ungefär en kvart i stöten, det är sällan som man behöver cykla längre än så för att få en 9a.
2013-02-21, 16:17
Medlem
Sir.Fistsalots avatar
Var på prövning idag i Stockholm, lärde mig ett och annat som jag tänkte vore bra att veta för folk som ska söka. (Jag fick 8 i snitt på alla tester, inget under 7.)

Har du/har du haft lätt allergi/astma/ledvärk eller något annat som egentligen inte påverkar din prestationsförmåga utan är mer ett irriterande drag? Nämn det inte ens när de frågar, du har aldrig haft det. Jag hade väldigt lätt astma när jag var 10-12 år gammal. Det har aldrig påverkat min kondition det minsta medans utan sänkte mitt "friskhetsbetyg" ifrån A till ett E, vilket är det lägsta, trots en 8:a på cykeln.
En annan som var där nämnde att han var pollenallergiker med symptomen lätt snuva och rinniga ögon, samma hände med honom.

När det kommer till psykologen så ska du svara på alla frågor som om du är en perfekt människa. Skulle du bli stressad i eldstrid? Pfff, Nej. Är du redo att döda någon ifall du var tvungen? Pfff, Ja.
Om du ger ett svar på någon fråga som skulle ge minsta lilla hint att du inte är perfekt så kommer det sänka ditt betyg.
Jag fick frågan om jag hade gjort något kriminellt. Mitt svar: När jag var 10 år så snattade jag en chokladbit pga grupptryck. Detta ledde till att jag i 40minuter behövde övertala henne att jag inte skulle kunna tänka mig göra något kriminellt igen och att jag inte hade kriminella tendenser. Bla så sa hon att hon var orolig att det fanns en chans att jag skulle begå saker som rån och stöld bara för att jag snattade en jävla palle kuling för 10 jävla år sedan.

Så tänk på det Ljug röven av er.
2013-02-21, 17:53
Medlem
Eller så står ni för de ni är och talar sanning. Kommer gynna alla parter i slutändan, detta er själva inräknat.
2013-02-21, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.Fistsalot
Jag fick frågan om jag hade gjort något kriminellt. Mitt svar: När jag var 10 år så snattade jag en chokladbit pga grupptryck. Detta ledde till att jag i 40minuter behövde övertala henne att jag inte skulle kunna tänka mig göra något kriminellt igen och att jag inte hade kriminella tendenser. Bla så sa hon att hon var orolig att det fanns en chans att jag skulle begå saker som rån och stöld bara för att jag snattade en jävla palle kuling för 10 jävla år sedan.

Känns som att vissa psykologer har 0 livsuppfattning och livserfarenhet..
2013-02-21, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.Fistsalot
När det kommer till psykologen så ska du svara på alla frågor som om du är en perfekt människa. Skulle du bli stressad i eldstrid? Pfff, Nej. Är du redo att döda någon ifall du var tvungen? Pfff, Ja.
Om du ger ett svar på någon fråga som skulle ge minsta lilla hint att du inte är perfekt så kommer det sänka ditt betyg.

Föredrar dem korta raka svar och inga förklaringar?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in