2013-02-19, 05:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atheistanton
Kan man söka till GMU om man är med i belastningsregistret?

Tyvärr inte. Den måste vara ren eller. Det försvinner efter 3, 5, 10 år beroende hur gammal du var och vad du blev dömd för.

http://www.polisen.se/Service/Belastningsregistret-begar-utdrag/Gallring-ur-belastningsregistret/
Senast redigerad av Kazim 2013-02-19 kl. 05:08.
2013-02-19, 05:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigAanton
Hej! Jag vet inte om jag hittat rätt men söker råd angående s.k lumpen. Fyller 18 år nu i mars och har drömt om att jobba i det militära sedan barnsben, farfar har jobbat som militär (dock inom Sverige bara) och pappa skulle innan han Blev handikappad. Det jag undrar är om gymnasie utbildningen borde vara fullbordad innan man söker? För just nu går jag en praktisk linje som inte passar mig in (ta mig inte fel på att jag ska vara lat etc.) jag känner helt enkelt för att jag vill söka till lumpen och göra militära till ett yrke, d.v.s jobba som fredssoldat stationerad utomlands. Har alltid sett upp och respekterat dessa personer med största hjärta och längtar ofattbart efter en chans att bevisa mig värdig att få dela detta yrke. Men har inte gått klart gymnasiet ännu, går 2:a år nu och undrar därför om det är nånting övervägande i detta yrke? Väldigt känsligt ämne att ta upp hemma, söker därför efter ett bra svar och möjliga saker att tänka på innan ja gör detta beslut? tack för hjälpen på förhand. Hoppas jag inte stör någon om jag nu kommit fel!

Tja !.
Om du är positiv till att hjälpa människor runt om i världen så bör du absolut söka till GMU (grundläggande militärutbildning). Du måste vara högskolebehörighet för att söka till GMU.
"minst godkända betyg i ämnena matematik A, svenska A, engelska A och samhällskunskap A från gymnasieskolan eller ha motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt."

Tycker att du bör kolla in Försvarsmaktens hemsida så att du får en bredare syn på vad det innebär
http://www.forsvarsmakten.se/Jobba/Bli-soldatsjoman/

Lycka Till ! .
2013-02-19, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ironsparrow
Nu har jag som tidigare nämnt inte gjort GMU men jag vet att jag gav upp om vanliga linser i hemvärnet. I alla fall när man ligger ute i fält. Främsta orsaken var att jag sällan har tillräckligt rena fingrar för att vilja pilla mig i ögonen. Sedan vill jag kunna nicka till och sova en stund här och där under dagen när det finns möjligheter och då blir jag torr i ögonen. Samt att man kanske blir väckt när som för att snabbt ta sig upp och då måste man ändå ha glasögon till hands.

Har planer på att i framtiden skaffa veckolinser (som man har i 1 vecka i sträck) och se hur det funkar. Nån som har prövat det?

jag har jobbat i försvaret i 3 år snart, funkar alldeles utmärkt att ha vecko/månadslinser
blir lite drygt bara.. men när man har tillfälle så tar man ur o tvättar dem.
2013-02-19, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TompaTheMan
Är möjligen ny så vet inte riktigt hur man gör med inlägg och sådant just nu Blir GMU i Östersund i Juni tror jag det är, blir en bra bit att åka eftersom man är från Vimmerby. Gäller bara att börja träna kondition och sluta röka

Välkommen!

Du har alltså sökt GMU 3 om du rycker in i juni, vilket betyder att du inte fått svar ännu. Ha lite is i magen min vän! Vad har du sökt? Visste inte att det fanns andar utb.orter än Boden och Göteborg under denna omgång?
2013-02-19, 21:52
Medlem
Mukklers avatar
Ungefär när får man reda om man blir antagen till testet? Vad jag läste så var sista anmälningsdagen 10 Februari (men på försvarmaktens facebooksida har jag för mig att dom skrev 19 Februari är sista för att svara på frågorna).

Har svarat väldigt bra, enligt mig själv. Tog max i allt förutom styrka. Annars tycker jag mig ha mycket bra kondition m.m, inga problem med allergier förutom en som är så liten att jag inte ens kryssade i den då jag t.o.m tror jag inte har det mer.

Tror på att jag kommer lyckas komma in på testet denna gång. Och nyfiken på om någon vet om ungefär när jag får reda på det och när testet kommer vara?

Det jag hört är att testet börjar på morgonen, vid kl 8. Och pågår till eftermiddag.
Jag som inte har körkort eller liknande, är dock osäker på om hur jag ska kunna ta mig dit, samt smått osäker om direkt VART jag ska utföra testerna. (bosatt i Luleå, sökt Luleå i första hand och Boden i andra hand, så antingen F21 eller i19 Boden).
Läst också någonstans att man kan boka tid för buss!? att man isåfall börjar testet senare, vid kl 12.

Har för mig jag läst detta i denna tråd, eller vart jag än läst det ifrån.

Sedan funderar jag om vad man bör ha med till testet. Lär väl få någon lista på det, men är intresserad av att veta redan nu ifall jag kanske ändå inte ens kommer in, så jag vet. Träningskläder är väl något man bör ha på sig antar jag, sedan ID kort antar jag? men hur är det med t.ex vattenflaska och dylikt?
Om man nu får ens dricka vatten under fystestet på cykeln?
2013-02-19, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mukkler
Ungefär när får man reda om man blir antagen till testet? Vad jag läste så var sista anmälningsdagen 10 Februari (men på försvarmaktens facebooksida har jag för mig att dom skrev 19 Februari är sista för att svara på frågorna).

Har svarat väldigt bra, enligt mig själv. Tog max i allt förutom styrka. Annars tycker jag mig ha mycket bra kondition m.m, inga problem med allergier förutom en som är så liten att jag inte ens kryssade i den då jag t.o.m tror jag inte har det mer.

Tror på att jag kommer lyckas komma in på testet denna gång. Och nyfiken på om någon vet om ungefär när jag får reda på det och när testet kommer vara?

Det jag hört är att testet börjar på morgonen, vid kl 8. Och pågår till eftermiddag.
Jag som inte har körkort eller liknande, är dock osäker på om hur jag ska kunna ta mig dit, samt smått osäker om direkt VART jag ska utföra testerna. (bosatt i Luleå, sökt Luleå i första hand och Boden i andra hand, så antingen F21 eller i19 Boden).
Läst också någonstans att man kan boka tid för buss!? att man isåfall börjar testet senare, vid kl 12.

Sedan funderar jag om vad man bör ha med till testet. Lär väl få någon lista på det, men är intresserad av att veta redan nu ifall jag kanske ändå inte ens kommer in, så jag vet. Träningskläder är väl något man bör ha på sig antar jag, sedan ID kort antar jag? men hur är det med t.ex vattenflaska och dylikt?

Testerna tror jag inte görs i Luleå! Göteborg, Stockholm och något mer ställe har jag for mig!
13 mars börjar de skicka ut kallelser :-)
Då får du reda på vart, när, hur .
Gå in på rekryteringsmyndigheten.se så kan du läsa vad du ska ha med dig tex cv, hälsodeklaration?, kläder leg osv och vart i Sverige testerna görs :-)
2013-02-19, 23:11
Medlem
Citat:

Sthlm, GBG o Kristianstad görs testerna i. Allt du ska ha med dig står i kallelsen till antagningsprövningen. Du får dricka under cykeltestet beroende på sjuksköterska som håller i det men jag tror inte du kommer behöva/hinna m. det.
2013-02-19, 23:24
Medlem
Mukklers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Never-.Back.-Down
Testerna tror jag inte görs i Luleå! Göteborg, Stockholm och något mer ställe har jag for mig!
13 mars börjar de skicka ut kallelser :-)
Då får du reda på vart, när, hur .
Gå in på rekryteringsmyndigheten.se så kan du läsa vad du ska ha med dig tex cv, hälsodeklaration?, kläder leg osv och vart i Sverige testerna görs :-)

Citat:
Ursprungligen postat av MrTrey
Sthlm, GBG o Kristianstad görs testerna i. Allt du ska ha med dig står i kallelsen till antagningsprövningen. Du får dricka under cykeltestet beroende på sjuksköterska som håller i det men jag tror inte du kommer behöva/hinna m. det.

Aha okej, tackar
Så man tar sig dit på egen hand helt och hållet? vore surt att behöva lägga pengar på transport då jag antar det lär kosta flera hundra fram och tillbaka, och sedan kanske inte lyckas komma in på utbildningen. Iofs får man ju då veta om hur nära man ligger och troligen klarar det nästa gång om inte denna gång.
2013-02-19, 23:44
Medlem
Citat:
Aha okej, tackar
Så man tar sig dit på egen hand helt och hållet? vore surt att behöva lägga pengar på transport då jag antar det lär kosta flera hundra fram och tillbaka, och sedan kanske inte lyckas komma in på utbildningen. Iofs får man ju då veta om hur nära man ligger och troligen klarar det nästa gång om inte denna gång.

Vet att genom dina inloggningsuppgifter på rekrtyteringsmyndigheten.se så kan du boka tågbiljett så då tror jag att de står för det? Inte säker! Gå in på deras sida och kolla! Du hittar nog det :-)
2013-02-20, 11:22
Medlem
Badassoverheres avatar
Citat:
Aha okej, tackar

FM står för tågbiljett till dit du ska testa dig om du bokar via deras hemsida! Är osäker på om det även gäller för hemresa, men rent logiskt borde dom även stå för den.
2013-02-20, 21:04
Medlem
papa_smurfs avatar
Någon som gjort GMU med gräsallergi ? Jag vill så gärna göra det men har gräsallergi som jag äter mediciner mot, kan strunta i att ta dem men känner av det i ögon och näsa då. Är det helt kört för mig ?
2013-02-20, 21:40
Medlem
cattivos avatar
Snabb fråga.. Läste nånstans här på fb att man var tvungen att ha högskolebehörighet för att söka till GMU, stämmer detta? Står på deras krav på sidan att man behöver minst (E) i matte1, svenska 1, engelska 5 och samhällskunskap 1?

mvh

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in