2013-01-21, 01:06
Medlem
Little.Geezers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaanT
Vad skulle då 900Nm motsvara för ungefär vikt vid vanligt marklyft på gymmet? Så jag vet vilken vikt jag bör ligga på innan mönstringen.

Eller är det helt individuellt beroende på ens kroppsvikt?

Jag vet inte riktigt hur vikten ligger och det går knappt att jämföra. Jag har inga marklyft i mina träningsprogram men drog en nia. Tänk på att det ska jobbas mycket med ben, axlar och triceps bortsett från rygg. Helkroppsträning är det bästa att träna inför skulle jag säga.

Kroppsvikten har ingen betydelse i det här fallet, eftersom att i styrketestet mäter de tyngdkraften på en våg och det blir som så att "skivstången" pressar dig nedåt när du försöker dra upp den. Därav spelar det ingen som helst roll hur stark du är, drar du allt vad du kan så kommer det att vara väldigt trögt. Ju trögare, desto bättre

Citat:
Ursprungligen postat av Benefit
Jag har precis sökt och gjort rekryttestet online för GMU som börjar i augusti. Det skulle vara nyttigt att veta vilka tester man gör för att bli antagen, så jag vet vad jag behöver träna på. Har säkerligen postats förut och jag ber om ursäkt men tråden är så förbannat stor...

Så, vilka fysiska övningar görs innan man blir godkänd för att gå GMU?
Och, när görs detta, om start är 19onde augusti?

Tack på förhand.

Det är kondition och styrka.

Konditionstestet genomförs med hjälp av en cykel som ökar motståndet gradvis med ungefär en minut mellan varje nivå (beror lite på vad du väger och vilken nivå). Lättast är att cykla och löpa med stegrande motstånd. Träna mycket hård kondition.

Styrketestet testar nästintill hela din kropps totala styrka. I kronologisk ordning: Rygg, ben, axlar och triceps.

Utför styrketräningen över hela kroppen med helst 3-4 övning per muskelgrupp och börja lugnt för att sedan trappa upp i långsamt tempo. Viktigt att inte belasta för mycket eftersom skador lättare kan uppstå.

Från Rekryteringsmyndigheten:
Vi skickar ut kallelser till test med början den 13 mars. Observera att det tar några dagar från att vi skickar kallelsen till att du får hem den i din brevlåda.
Antagningsprövningen genomförs från och med den 25 mars 2013 till och med den 20 juni.
Antagningsbeskeden skickas ut via sms och brev från och med den 10 juli. Du kan få besked om du har blivit antagen till utbildningen fram till utbildningen startar.
2013-01-21, 02:00
Medlem
Hej! Har tänkt söka till denna GMU, är väldigt pepp på det!
Undrar vad det finns för vidareutbildningar man kan göra efter GMU och på vilka ställen 2013's GMUs kommer hållas på.
Jag skulle gärna vilja åka utomlands, chanser för det? Och vad skulle jag kunna få göra där (med eventuell erfarenhet som anställd och/eller vidareutbildningar (och vilka i så fall)
Skulle gärna jobba som soldat i Sverige och göra tjänst utomlands men vill veta vilken tjänst jag föredrar och passar till.
2013-01-21, 03:53
Medlem
Quiksilverrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giwi
Hej! Har tänkt söka till denna GMU, är väldigt pepp på det!
Undrar vad det finns för vidareutbildningar man kan göra efter GMU och på vilka ställen 2013's GMUs kommer hållas på.
Jag skulle gärna vilja åka utomlands, chanser för det? Och vad skulle jag kunna få göra där (med eventuell erfarenhet som anställd och/eller vidareutbildningar (och vilka i så fall)
Skulle gärna jobba som soldat i Sverige och göra tjänst utomlands men vill veta vilken tjänst jag föredrar och passar till.

Försvarsmakten.se alt mil.se studera sidan noga och svar du skall finna!

smidigt svar på en smidig fråga..
2013-01-21, 13:02
Medlem
Kan förövrigt tillägga att ISOKAI-maskinen INTE finns på varken Tekniska- eller Riksidrottsmuséet. Det var länge sen de hade maskinerna där.

Det enda stället de verkar ha maskinen på i Stockholmsområdet är Tom Tits Experiment i Södertälje
(180 kronor i inträde).

MVH
2013-01-21, 13:41
Medlem
Sir.Fistsalots avatar
Måste man ta anställning efter GMU?
2013-01-21, 13:45
Medlem
skogspromenads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.Fistsalot
Måste man ta anställning efter GMU?
Nej.
2013-01-21, 14:25
Medlem
Efter ett par månaders träning på löpbandet bestämde jag mig idag att springa ute i kylan. Nu är jag helt förkrossad. På löpbandet fixar jag 10 km på under 50 minuter. Nu tog jag på mig kängor och massa kläder och gick ut för att springa i 7 minusgrader. Börjar flåsa som en idiot efter bara en kilometer och efter 1,50 km var jag tvungen att stanna och andas. Totalt tog jag mig ca. 6 km, men det tog runt 40 minuter och jag stannade och gick flera gånger pga ont i lungorna, jättehög puls, ont i hjärtat, hosta, etc. Nu är jag hemma och hostar och känner obehag i halsen. Jag har inte astma.

Jag hade aldrig kunnat gissa att det skulle vara så stor skillnad. Jag kunde inte ens springa några kilometer utan att stanna och gå. Är det kylan som är boven eller är min kropp helt enkelt inte van? Rycker in om en vecka
2013-01-21, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurka1991
Efter ett par månaders träning på löpbandet bestämde jag mig idag att springa ute i kylan. Nu är jag helt förkrossad. På löpbandet fixar jag 10 km på under 50 minuter. Nu tog jag på mig kängor och massa kläder och gick ut för att springa i 7 minusgrader. Börjar flåsa som en idiot efter bara en kilometer och efter 1,50 km var jag tvungen att stanna och andas. Totalt tog jag mig ca. 6 km, men det tog runt 40 minuter och jag stannade och gick flera gånger pga ont i lungorna, jättehög puls, ont i hjärtat, hosta, etc. Nu är jag hemma och hostar och känner obehag i halsen. Jag har inte astma.

Jag hade aldrig kunnat gissa att det skulle vara så stor skillnad. Jag kunde inte ens springa några kilometer utan att stanna och gå. Är det kylan som är boven eller är min kropp helt enkelt inte van? Rycker in om en vecka

Det har med både temperaturen, vinden, mera upp och nerför, och sedan är fästet inte det samma på bandet som ute på asfalt med grus eller snö. När man springer på snö tar man i och högre kliv än sommaren eller på bandet har jag märkt. Med allt detta blir syreupptagningen större.

Vill tillägga att "ont i börstet" har nog med temperaturen att göra, fick också ont när temperaturen föll under 8-10 grader där. Ta det lite lugnt och "jogga" precis på gränsen till håll så ska det lösa sig. Om du inte är sjuk.

PS: Är bara kämpa på!
Senast redigerad av Adrastus 2013-01-21 kl. 14:40.
2013-01-21, 14:33
Medlem
Quiksilverrs avatar
Citat:

Det är stor skillnad på att springa på ett löpband och springa ute, dock så är det väll meningen att du ska utvecklas under GMUn så man kan inte starta på topp men kanske avsluta iaf?
2013-01-21, 14:36
Medlem
Citat:

Du har nog en förkylning som brutit ut.
Botas enklast med 50 cl whiskey av billigast form.
Spring inge mer innan inryck.
2013-01-21, 17:31
Medlem
Levelss avatar
Tänkte inhandla ett par riktigt bra sulor till GMUn. Någon som har några tips på några de köpt eller liknande?
Kommer också köra med hälinlägg för avlastning,
2013-01-21, 18:03
Medlem
skogspromenads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Levels
Tänkte inhandla ett par riktigt bra sulor till GMUn. Någon som har några tips på några de köpt eller liknande?
Kommer också köra med hälinlägg för avlastning,

Gå till en ortoped och be de göra ett en sula för just dina fötter? Har det till mina vanliga skor, riktigt skönt, värt pengarna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in