2013-02-07, 00:51
Medlem
Market-Gardens avatar
Allmänbegåvningstestet.
Jag skulle vilja veta hur man på bästa möjliga sätt förbereder sig inför inskrivningsprovet.
Gärna så lika tester som möjligt. Nämn gärna exempel på uppgifter som kommer och hur jag ska göra för att löser dom.

http://www.officer.nu/ - fick 28.
http://oi48.tinypic.com/egol03.jpg
Finns det någon av dom testerna som kommer under mönstringen?
2013-02-07, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Market-Garden
Allmänbegåvningstestet.
Jag skulle vilja veta hur man på bästa möjliga sätt förbereder sig inför inskrivningsprovet.
Gärna så lika tester som möjligt. Nämn gärna exempel på uppgifter som kommer och hur jag ska göra för att löser dom.

http://www.officer.nu/ - fick 28.
http://oi48.tinypic.com/egol03.jpg
Finns det någon av dom testerna som kommer under mönstringen?
Passar på att copypasta min beskrivning av mönstringen inför omgång 3 där står både lite om teori testet och om dagen i allmänt ifall någon mer som ska mönstra är intresserad av att läsa.

Yes box, då har man varit på rekryteringsmyndigheten i Kristianstad och mönstrat inför gmu omgång 3!
Tyckte det hela gick ganska bra, fick hyggliga resultat och är preliminärt antagen till gruppbefäl markstrid i boden

Mina Resultat:
Styrka 9.
Perfekt syn, färgseende och hörsel.
Kondition 7.
Teoritest 8 (9 på verbal förmåga, 9 på spatial förmåga och 8 på iq).
Befälslämplighet 6.
Psykisk funktionsförmåga 6.
Sammanvägd tjänstbarhet A.

Tänkte att jag skulle dela med mig lite av mina mönstringserfarenheter till er som ska göra testerna. Varning för lång text

Jag skulle infinna mig på rekryteringsmyndighetens kristianstadavdelning klockan 08.00 på morgonen, vilket innebar att jag fick ställa klockan på halv sex... sen så vaknade jag i och för sig strax efter fyra och kunde inte somna om så det gjorde inte så mycket.

När jag väl kom dit fick man en mapp i vilken man skulle lägga sina papper (sin kallelse, medicinsk hälsodeklaration, betyg, cv och så vidare) och blev ombedd att låsa in sina grejer i ett skåp. Därefter fick man gå in i en datorsal och göra teoriprovet. Först fick man kolla på en liten film om försvaret i allmänhet och om dagen som kommer, samt om hur provet man ska göra kommer gå till. Det är ett teoretiskt flervalsprov i tio delar som testar din iq, rumsuppfattningsförmåga och spatiala intelligens samt din verbala förmåga och ordkunskap. Iqtestet går helt enkelt ut på att du ska se mönster, lägga till fortsättningen i en serie bilder eller plocka bort ett objekt som inte hör dit. Se mönstret och jobba utefter det helt enkelt, sifferserier, talföljder, bokstavsföljder, alfabetet, matte etc etc. Även lite fysik involverat, du får se en bild på en situation och ska säga vad som händer rent fysiskt. Två objekt faller, vilket träffar marken först? och den typen av frågor. Där fick jag en åtta av nio, och saknade en poäng (dvs ett rätt svar till) upp till nian...

Spatialtestet gick ut på att du fick se en kloss eller enklare konstruktion med utskjutande bitar ur en vinkel och sen fick du se ett antal alternativ och skulle avgöra vilket av alternativen som föreställer originalklossen ur en annan vinkel. Du måste alltså veta hur du kan vrida klossen för att den ska kunna se ut som något av alternativen ur en annan vinkel, så titta på hur klossens olika utskjutande delar sitter i förhållande till varandra och om ett hörn eller en sida måste sitta på en viss sida om något annat när du vrider klossen. Samma test involverade även tärningar där varje sida har olika bilder och du får se tre av sidorna. Sen får du se en annan bild där tärningen vridits och du ska bedöma om den första tärningen kan ha vridits och vänts till att stå på det sättet som den nya tärningen gör, dvs om de två tärningarna kan vara identiska eller om de måste vara olika. Även här får du ju titta på bilderna, hur de är placerade i förhållande till varandra och vartåt de pekar och sen bedöma om tärningen kan vridas så att den ser ut som den nya eller om den måste ändras. exempel: Du ser en tärning med en triangel på ena sidan och ett klot på en annan sida. Triangelns ena flatsida pekar mot sidan som har klotet på sig. Den nya tärningen är vriden och du kan inte längre se den tredje sidan, den har ersatts med en ny bild. Däremot kan du se att triangeln nu har spetsen riktad mot klotet, således kan tärningen inte vara identisk med den första. Och så vidare... samma tests tredje del går ut på att du får se en utklippt mall med linjer utefter vilka du kan vika ihop mallen till en 3d figur, och du ska säga vilket 3d figur av exemplen som mallen kan vikas ihop till. Delar av dessa tester kan dessutom gå på tid där du ska bestämma dig och svara inom 15 sekunder eller något sånt...

Verbalförmågan testar de genom att du får ett ord och sen ska plocka ett ord ur exemplen som antingen betyder ungefär detsamma (dvs förklarar ordet) eller som betyder motsatsen av utgångsordet. du får info om vad som gäller inför varje test.

Du får 80 minuter på dig till hela testet, dvs de tio olika delarna av det ska vara avklarade på 80 min. du får dock inte veta hur mycket tid du har förbrukat. jag kunde iallafall inte se några klockor i lokalen och min enda klocka har jag i mobilen som man inte fick ha med sig. Såg dock inte några förbud mot armbandsur så ta ett sånt på dig ifall du vill veta tiden! Jag gjorde testet på halva tiden eftersom jag var rädd att bli sen... Psykologen undrade både om jag var lättstressad och hur smart jag egentligen var om jag lyckades prestera så bra med mer än halva testtiden till godo...

Jag tror dock att min snabbhet med första testet gjorde att resten av min dag förflöt ganska smidigt, jag var ju i stort sett först klar av alla och slapp således sitta och vänta på de övriga testerna. Jag var nog den enda som var klar med alla tester innan lunch, och sen var det bara yrkesvägledarmötet kvar för min del. Jag fick åka hem vid två, beräknad sluttid var oficiellt fyra.

Hur som helst, efter teoritestet fick man sitta och prata med en psykolog i ca 35 minuter och mitt råd är att man bara är sig själv och tar det lugnt. Såhär i efterhand hade jag nog försökt styra in samtalsämnena på mer relevanta saker som hur mycket jag vill göra utbildningen och vad mina mål och drömmar med gmu är, för som det blev nu ville min psykolog mest prata om mina familjeförhållanden, syskonrelationer etc etc och jag förstår inte riktigt hur hon bedömde att jag inte var tillräckligt motiverad utifrån det (för det var antagligen bristande engagemang och entusiasm som gjorde att jag "bara" fick en sexa och inte den sjua som jag behövde för att söka jägare)... Men håll dig lugn och sansad och var dig själv, men försök på ett disciplinerat sätt få dem att förstå vad du kan och vad du brinner för så att de inte virrar bort sig i komplicerade familjeförhållanden och hur du ser på eventuella halvsyskon etc...

Efter psykologen är det dags att träffa sköterskan, där får du göra syn- och hörseltest, ta blodtryck och ekg, göra styrketestet samt genomgå en lättare toplessgranskning där de kollar efter sned ryggrad, dålig hållning, plattfötter och hudsjukdomar. Ett stort tips är att andas djupt och lugna ner dig, annars kommer din puls visa helt fel på ekg:n (jag fick vilopuls 85 när den i vanliga fall är under 60) och du kommer inte höra något annat än ditt hjärta som dunkar i hörlurarna under hörseltestet. Mitt hörseltest höll på att gå åt helvete för jag hörde helt enkelt inte de små pipen man skulle lyssna efter över ljudet av mitt hjärta och min andning... Och då blir man ju ännu mer nervös och får svårt att lugna sig... Tiull slut kunde jag dock slappna av och fick bedömt perfekt hörsel!

Styrkelyftet var lättare än jag hade trott, du får stå på en låda och lyfta en skivstång vars motstånd ökar ju hårdare du drar. Och du ska dra så hårt du kan och få upp ståmngen så snabbt som möjligt. du får dra tre gånger, ett test och två riktiga. Ta det lugnt vid testlyftet och bara känn hur stångens motstånd ökar när du drar hårdare så vet du hur du ska lyfta sen. Bara ta i så går det bra, det är mest teknik att börja lyfta med benen och sen armarna etc.

Sen är det läkarundersökning, han kommer testa dina knäreflexer, be dig att följa finger med blicken, avgöra vilket finger han viftar på ute i periferin och lite annat sånt. I mitt fall testade han även om en gammal skada i min dåliga axel kunde bli ett problem genom att be mig lyfta armarna utåt medan han försökta hålla ner dem, men det är ju bara för att jag har en gammal skada. Bedömdes inte vara något hinder och jag fick tjänstbarhet A

Sen. cykeltestet då, du cyklar i fem minuter på konstant (lätt) motstånd och sen ökar motståndet med en watt varannan sekund tills du inte orkar hålla igång längre. Du ska sitta ner hela tiden och cykla med ett konstant tramptempo, trampar du för sakta blir du diskad om du inte rättar till takten inom ett visst antal sekunder. Du får en lampa som lyser grönt när du ligger på lagom varv. Sen är det i snitt en och en halv minut mellan varje nivå, en femma (minimikrav för normala tjänster, på en fyra får du bara söka hemvärn...) är du uppe på ganska snabbt och lätt men efter det börjar man bli trött och tre-fem minuter extra (för att nå en sjua eller åtta) är ganska mycket... Jag pallade som sagt en sjua, sen gav jag mig då jag inte hade hållit ut till åtta. Och efter det var jag knäsvag... Så fpkusera på konditionen när du tränar inför testerna, det betalar sig.

Någon gång under dagen får du en lättare lunch, värre än skolmat i vårt fall...

Efter det är det bara handledarmötet kvar, där får du alla dina resultat och vilka tjänster du är godkänd att söka. Där kan du även ställa frågor om du undrar över saker och så vidare. Det finns dessutom antagligen n eller flera små vägledare som jobbar på ett närliggande regemente som du kan gå runt och prata med och ställa frågor till. De kommer bland annat att fråga vad du vill med GMU och poängtera att detta är inget man gör på prov utan det är att betrakta som en anställning och ett karriärval. tar man en plats "på kul" så tar man en plats från någon som kanske vill jobba inom militären, och det är inte ok.

MEn det var väl ungefär det... Ledsen för lång text, läs vad du orkar... Lycka till med din ansökan!
2013-02-07, 03:15
Medlem
Mukklers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sparris
Du gör 3 lyft på isokai-maskinen. Det är som en skivstång med vajrar så du drar från knähöjd till hakan, den har ett och samma motstånd oavsett hur hårt du lyfter. den räknar då ut hur många watt du lyfter genom att du pressar dig ner på vågen som du står på. det där med ryggsäck är jägarprovet. osäker på hur det fungerar.

Sedan har du cykeltestet. cykla som ett tok och lyft aldrig anus från sadeln, i några minuter. det är sjukt jobbigt för bena.

Okej, tackar!
Jag och polaren testade den där "isoaki övningen" idag. Fast i smith-maskinen samt även med en friviktsstång.
Tror inte vi får tekniken rätt, vi liksom drar upp stången, men när vi dragit upp den till hakans höjd, så pekar knogarna ner mot golvet på något vis, och man får ganska ont i handleden (om jag minns rätt).

Finns någon tips på teknik?

Sedan tänkte jag på cykeln, hur är det ungefär?

Jag läste om dessa 2 övningar på denna sida
http://www.angelfire.com/ultra/monstring
Står dock om lumpen, något som inte finns mer då det ersatts av GMU om jag fattat det rätt.
Men funderar om det ändå kanske är ganska lika?

Så, hur är cykeltestet? Är det 4-6 minuter uppvärming och sedan ökar motståndet allt eftersom? och ungefär hur snabbt ökar det?

Tänker lite på hur jag ska träna cykla. Och om det är smart det med att cykla lätt i 2 minuter, sedan dra igång högt motstånd i 2 minuter, för att sedan repetera.

Sedan andra test, som testet där man ser en röd text med texten "BLÅ" på, för att sedan snabbt välja rätt alternativ, hur det nu än fungerar (kört det testet förut någonstans, men kommer inte ihåg exakt hur det fungerar).
Vart kan jag hitta detta test? så man kan träna, om dom kanske kan ha detta test.

[EDIT]
Citat:
Ursprungligen postat av TheGriffinPiper
(TEXT...)
Läste just ditt inlägg, och det besvarade nog alla mina frågor tack!
Vet du om det går att göra om testet? Tänkte, ifall jag skulle vilja bli jägare, men mina tester når upp till endast hemvärnssoldat, finns det chans att ta hemvärnssoldat för att sedan jobba upp sig till jägare?

Samt om man misslyckas helt och hållet, om man får söka igen efter ett halvår eller ett år igen efter man kämpat på med det som kan förbättras?

Lite smått orolig om jag klarar dessa tester. Tränat aktivt i ett halvår nu, mest styrketräning men även motion och just träning inför dessa tester den senaste veckan.
Senast redigerad av Mukkler 2013-02-07 kl. 03:31.
2013-02-07, 03:54
Medlem
Ockletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mukkler
Okej, tackar!
Jag och polaren testade den där "isoaki övningen" idag. Fast i smith-maskinen samt även med en friviktsstång.
Tror inte vi får tekniken rätt, vi liksom drar upp stången, men när vi dragit upp den till hakans höjd, så pekar knogarna ner mot golvet på något vis, och man får ganska ont i handleden (om jag minns rätt).

Jag kan ge dig generella tips när det gäller teknik inom all typ av idrottsaktiviteter. Det är att lägga så lite press på muskler och framförallt små muskler som möjligt. Fördela arbetet hos dina muskler jämnt efter storleks och styrkeskala. Stora muskler ska jobba mer än små.

Och då brukar det vara viktigt att tänka 90% vinklar och vara rak i kroppen osv. Försök att lära din kropp att vara mer effektiv så kommer du vara väl förberedd inför fystesten såvida du inte är en heffaklump. Kondition kan vara något att öva sig på.

Bygg muskler symetriskt och inte stå och pumpa biceps om du hade tänkt att gymma eller något sånt.

Och man får antagligen göra mycket lyft och bära tynga ryggsäckar under GMU. Så lär dig att bära saker rätt, vilket innebär som jag har sagt innan. Rak i ryggen, osv.
2013-02-07, 09:02
Medlem
Welpuos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ocklett
Så pass? Haha det var mitt 3:e val. Ville bara komma så långt bort från Stockholm som möjligt. Helst långt uppe i Sverige där luften är kall och skön och naturen vacker och de andra "deltagarna" jordnära. Men jag kanske får tänka om det hela. Jag bara undrar om det går att ändra sina val vid testerna på något sätt..

Aja Kiruna vore något för mig iallafall. Och jag undrar liksom som skribenten över mig om hur det är med att bo i kasernerna och boendet generellt. Måste man åka hem under helgerna? Får man bekosta färden hem ur egen ficka eller finns det något schysst avtal där man liksom får busskort och hela köret tillsammans med GMU.

Citat:
Ursprungligen postat av Ocklett
Vilken ångestframkallande ramsa du har skrapat ihop.
Får hoppas att jag är värsta maskinen på testerna så jag får hamna på antingen mitt första eller andrahandsval. Fan att de tänker prioritera folk som bor där. Får kanske ändra mitt 3:e val till något här i Stockholm så att jag iallafall inte behöver oroa mig över att inte hamna i Boden. Vill flyga flygplan också. :O

Ja boden som stad är väll kanske ingen höjdare om man kommer från en "storstad" eller kanske "stad" över huvud taget. Men å andra sidan så drar man itne iväg på GMU eller för den delen vidareutbildning inom Försvarsmakten för att uppleva stadslivet eller hur?

Det kommer inte va mycket tid ni kommer att ha över till att "röja runt på stan".
2013-02-07, 09:03
Medlem
Welpuos avatar
Citat:
Hur många styrke- och motionsövningar är det på GMU testet?
På styrketräning så har hört att det är någon slags marklyft övning, där man kör marklyft för att sedan föra upp stången till bröstet? Vad heter den övningen egentligen?

http://www.isokai.se/

Citat:
Sedan på motion är enda jag vet cykel.

Det är itne specielt mycket motion. Det handlar om mjölksyretålighet och vilja. Cykla mycket, långa och TUNGA intervaller om du vill få bra resultat.

Citat:
Men är väl fler styrke- och motionsövningar, eller?

Nej inte under mönstringen till GMU. Det är en helt annan sak om du söker dig vidare efter gmu.

Citat:
På bilder förut har jag sett där man har en ryggsäck med tung packning för att sedan steppa upp och ner från en bänk?

Om du ansökt att få göra GMU på ett jägarförband så är detta ett krav. Bara då.
2013-02-07, 09:08
Medlem
Welpuos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
Till ni som vet.

Om man blir sjuk när man utbildar sig på GMU, alltså något mindre allvarligt man blir magsjuk eller blir förkyld och känner sig yr. Vad händer då om man utbilar sig till jägare?

Kan man "sjukskriva" sig under några dagar så man blir fit for fight igen?

Blev nyligen förkyld och ja jag blir så yr och vek under de värsta perioderna. Hade inte varit kul att släpa på tung packning eller ligga i en blöt skog någonstans då...

Förstår att man inte kan ta sån hänsyn om man ligger i krig men under utbildningen kanske det är ok?

Finns ju risk att man smittar de andra i gruppen annars med...

Bara om du sökt till att få göra GMU i "Auschwitz" med inriktningen "Arbeit macht frei"??

Nämen skämt o sido! Du kommer absolut inte bli tvingad till att göra någonting annat än att gå till sjukstugan om du är sjuk eller skadad. Det behöver du inte oroa dig för! Dom kommer inte tvinga dig att springa runt i skogen med kräksjukan eller brutet ben
2013-02-07, 10:52
Medlem
skogspromenads avatar
När man kör cykeltestet, får "ligga" ner med överkroppen när man trampar, eller måste man sitta upp?? Vet att rumpan skall vara.
2013-02-07, 11:15
Medlem
Badassoverheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogspromenad
När man kör cykeltestet, får "ligga" ner med överkroppen när man trampar, eller måste man sitta upp?? Vet att rumpan skall vara.

Du får ligga i vilken position du vill så länge röven stannar kvar på sadeln.
2013-02-07, 12:42
Medlem
Welpuos avatar
Citat:
Okej, tackar!

Knogarna ska vara rakt ner mot marken. Det är inte bekvämt men det ska det inte heller vara.

Det bästa tipset du kan få är. Dra så in i helvete från början och sluta aldrig. Sikta på o dra den längre än till hakan(Så du inte saktar ner i förtid.)
Men viktigast av allt! Testet testar inte hur mycket du drar uppåt! Det testar hur mycket du trycker dig själv neråt på den våg du står på. Så lyft inte föterna!!!

Citat:
Sedan tänkte jag på cykeln, hur är det ungefär?

Som intervaller fast utan vila och det blir bara mer och mer motstånd ju längre tiden går.

Citat:
Så, hur är cykeltestet? Är det 4-6 minuter uppvärming och sedan ökar motståndet allt eftersom? och ungefär hur snabbt ökar det?

Hur svara man på detta? Ja inte långsamt men inte snabbt heller. Du märker det iaf.

Citat:
Tänker lite på hur jag ska träna cykla. Och om det är smart det med att cykla lätt i 2 minuter, sedan dra igång högt motstånd i 2 minuter, för att sedan repetera.

Mitt tips är hitta det motståndet som du känner syra efter cirka 10sek när du cyklar "allt vad du pallar".
Sen cyklar du intervaller! Sikta på 50sek cykling 50sek vila och repetera 7-8ggr. Men det är helt ok att börja på cirka 5-6ggr och med 50sek cykling och upp tom kanske 2min vila mellan intervallerna i början.

Citat:
Sedan andra test, som testet där man ser en röd text med texten "BLÅ" på, för att sedan snabbt välja rätt alternativ, hur det nu än fungerar (kört det testet förut någonstans, men kommer inte ihåg exakt hur det fungerar).
Vart kan jag hitta detta test? så man kan träna, om dom kanske kan ha detta test.

Jag antar att du syftar på en av deltesten under I-provet?

Försvarsmakten har en del test som är snarlika och sen går det ju att göra mensaliknande test dom brukar vara snarlika.......

Citat:
Vet du om det går att göra om testet?

Nej under mönstringen får du bara 1 chans.

Citat:
Tänkte, ifall jag skulle vilja bli jägare, men mina tester når upp till endast hemvärnssoldat, finns det chans att ta hemvärnssoldat för att sedan jobba upp sig till jägare?

Oberoende om du gjort ditt GMU på ett Hemvärnsförband eller Jägarförband så så kan du söka till GUJ(Grundlägande Jägarutbildning).

Under ”INDIVIDUELL VECKA”(Vecka 10) så kommer jägarförbanden ha SANS(Särskild ansökan)-tester och dit får alla komma oberoende var dom kommer ifrån. Se bara till att du meddelar detta i förväg till ditt förband och jägarförbandet du vill göra testerna hos.

Detta görs inför varje GUJ om AJB eller FBJS väljer att hålla en utbildning det året du gör GMU. I år så händer detta under GMU 2 - 2013. Så gör man GMU under omgång 1 & 2 eller tidigare så kan man göra dessa tester. Annars får man vänta till 2014. Om AJB eller FBJS väljer att hålla en GUJ då(Troligen gör dom det).

Om man vill bli jägare på KJS eller FJS så måste man ha jobbat inom FM 1 år för att kunna söka deras utbildningar.

Citat:
Samt om man misslyckas helt och hållet, om man får söka igen efter ett halvår eller ett år igen efter man kämpat på med det som kan förbättras?

Ja du kan söka till "nästa" GMU om du tycker att du underpresterat på dina tester eller inte fått en plats du vill ha.

Psykologiska och Medicinska-resultaten håller dom kvar i 12 månader och dom fysika i 3 månader har jag för mig.

Citat:
Lite smått orolig om jag klarar dessa tester. Tränat aktivt i ett halvår nu, mest styrketräning men även motion och just träning inför dessa tester den senaste veckan.

Då klarar du definitivt testerna. Det krävs inte och antas inte att du ska vara någon typ av elitform för att kunna komma in på en GMU.
2013-02-07, 13:22
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGriffinPiper
Haha, värst vad det snackas skit om boden... Är det verkligen så illa? Jag som hoppas få göra gmu:n där, är ju i princip enda stället som kör omgång 3 och jag ville inte dra tillbaka min ansökan och vänta till nästa... Vill ju komma igång så fort som möjligt! Inte kan det väl vara så illa? Norrland som är så vackert...

Nej Boden är grymt! Trots försvarets bantade storlek nu för tiden så finns det ändå mycket förband i och kring Boden. Bara i Boden finns två st mekaniseradebataljoner (strf 90), ett stridsvagnskompani och två st artilleribataljoner med Archer (snart leverans). I Luleå några mil mot kusten så finns F 21 med två divisioner JAS 39 Gripen och en helikopterskvadron som snart ska få 9st Hkp 14 (NH 90). I Arvidsjaur finns Arméns jägarbataljon (AJB) som detachment av I 19. Finns även en hemvärnsbataljon knuten till Boden. En bitbort finns Umeå med sitt CBRN-kompani. I Boden finns även 2:a brigadstaben samt staben för norra militärregionen. Detta innebär att Boden ofta blir centrum för övningar. Det har varit lite väl lite övningar senaste åren men nu när förbanden börjar byggas upp och man ska återta brigadförmågan så kommer det hållas mer och mer övningar kring Boden. Det finns gott om stora övningsfält och vacker natur.

Försvarsmaktens vinterförmåga
MHS Vinterutbildning

Med tjänstgöringsort Boden kommer man lära sig mästra den subarktiska förmågan. Riktig vinter och riktig sommar. Rekommenderar helhjärtat Boden till er!
Senast redigerad av REALIN 2013-02-07 kl. 13:28.
2013-02-07, 13:32
Medlem
Fattar fortfarande inte hur det är menat att man ska utföra styrketestet. Folk säger att det är bra att träna marklyft, men sedan läser jag att man ska lyfta stången till brösthöjd. Hur är det egentligen menat att man ska utföra övningen på bästa sätt och hur ska jag träna för att få ett så bra resultat som möjligt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in