2012-12-07, 08:46
Medlem
1911s avatar
Det där är inte helt solklart och har varit ämne för debatt under ganska många år, ibland kopplat till vilken uppgift som lösas skall, ibland av ren kukmätning.
Inte ens pliktverket/rekryteringsmyndigheten och FM har detta helt klart för sig, eller är samstämmiga i vad som är vad.

Oavsett så tycker jag att det kan vara rimligast att, om man nu måste, se till de krav som krävs för att ansöka, anställas och godkännas för befattningen.

Uppgifterna skiljer sig, listigt är att välja den befattning som av olika anledningar intresserar.

Ex: vill du arbeta med hund så är FBJS ett bra val, FJS inte lika bra.

Citat:
Ursprungligen postat av skateollie
[/b]
Ursäkta om jag inte har så bra koll. Men räknas inte Fallskärmsjägare, Kustjägare och Flygbasjägare till kategorin "jägarsoldat"? Eller har jag missförstått allt, haha?
2012-12-07, 09:30
Medlem
Sitter på RM nu och har pratat med YV som själv anser att jägarsoldater i Sverige finns i Ajb, k3, amf1, F17 och till viss del MPJ på Lg.

(Han var officer på AJB)
2012-12-07, 14:02
Medlem
Tjenare!

Är det någon som mönstrade sent inför omgång ett, och vet hur många som sökt till förbandsområde LG och P7? Jag sökte inriktning markstrid på LG som förstaval och P7 som mitt andra val.

Jag såg lite diskussion om när de skickar ut antagningsbeslut. Hittade lite information på Försvarsmaktens egna hemsida som känns relevant.

Grundläggande militär utbildning januari 2013 (GMU 1)
Utbildningen startar 28 januari 2013.
•Vi skickar ut kallelser till test med början den 27 september. Observera att det tar några dagar från att vi skickar kallelsen till att du får hem den i din brevlåda.

• Antagningsprövningen genomförs från och med den 8 oktober till och med den 23 november.

• Antagningsbeskeden skickas ut via sms och brev från och med den 12 december. Du kan få besked om du har blivit antagen till utbildningen fram till utbildningen startar.
Länk: http://rekryteringsmyndigheten.se/datum

Med vänliga hälsningar
Adrastus
2012-12-07, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av msnjah
Precis, tradition, det är vad jägarbågen står för hos K3, varken mer eller mindre.

Det heter inte LBB och und.bat, högkvarteret har fastställt att det heter 7 bat.(det är inte upp till enskilt bat/regemente/komp att döpa om sina enhet) och det är inte oviktigt eftersom uppgifterna som 7 bat har skiljer sig avsevärt mot vad den gamla K3-jb hade.

K3s del av 7 bat är varken mer eller mindre luftburen (som helhet) än vad LGs del är. Dock så har 7 bat på K3 genomfört hopputbildning med vissa sold. för att kunna hävda att "man är luftburen" pga att man har en förmåga som inte LG har. Men det är en sån liten del av K3s 7 bat sold. som har utbildningen att den i verkligheten inte kan användas på ett effektivt sätt.

Det här är ett stort problem när det kommer till rekrytering av GMUare, förbandet säger en sak, RM säger ytligare en sak men när verkligheten träffar GMUarn så står han där och är rövkrängd.

Haha, var får du din information ifrån? Jag jobbar på LBB, i princip samtliga på förbandet har hopputbildning, med undantag de nyanställda. Det är även inplanerat en hopputbildning för nytillkomna inom en snar framtid. Ang. 7 manöverbat kontra Luftburen Bataljon. Sist jag kollade på mitt anställningsbevis så står det att jag är anställd på 31. Luftburen bataljon, på min namnbricka står det Luftburen soldat och på min arm sitter en pegasus, tecken för LBB. Jag skulle rekommendera dig att sluta sprida lögner.
Senast redigerad av nisseg1 2012-12-07 kl. 14:16.
2012-12-07, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adrastus
Tjenare!

Är det någon som mönstrade sent inför omgång ett, och vet hur många som sökt till förbandsområde LG och P7? Jag sökte inriktning markstrid på LG som förstaval och P7 som mitt andra val.

Jag såg lite diskussion om när de skickar ut antagningsbeslut. Hittade lite information på Försvarsmaktens egna hemsida som känns relevant.

Grundläggande militär utbildning januari 2013 (GMU 1)
Utbildningen startar 28 januari 2013.
•Vi skickar ut kallelser till test med början den 27 september. Observera att det tar några dagar från att vi skickar kallelsen till att du får hem den i din brevlåda.

• Antagningsprövningen genomförs från och med den 8 oktober till och med den 23 november.

• Antagningsbeskeden skickas ut via sms och brev från och med den 12 december. Du kan få besked om du har blivit antagen till utbildningen fram till utbildningen startar.
Länk: http://rekryteringsmyndigheten.se/datum

Med vänliga hälsningar
Adrastus

Svarat på PM.
2012-12-07, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisseg1
Haha, var får du din information ifrån? Jag jobbar på LBB, i princip samtliga på förbandet har hopputbildning, med undantag de nyanställda. Det är även inplanerat en hopputbildning för nytillkomna inom en snar framtid. Ang. 7 manöverbat kontra Luftburen Bataljon. Sist jag kollade på mitt anställningsbevis så står det att jag är anställd på 31. Luftburen bataljon, på min namnbricka står det Luftburen soldat och på min arm sitter en pegasus, tecken för LBB. Jag skulle rekommendera dig att sluta sprida lögner.

Fram till 2014 då LBB avvecklas till fullo och övergår till 7e bataljon. Detta kommer ske oavsett vad soldater och officerare på LBB försöker intala sig. LBB skall och kommer avvecklas 2014. Det är redan beslutat från högsta instans.

Även det faktum att LBB och Und inte bär någon officiell jägarbåge är beslutat från Högkvarteret. Hoppas LBB och Und skaffar sig ett riktigt utbildningstecken som de kan va stolta över i framtiden.

andre.den: Att en enskild YV, tillika officer, säger att K3 utbildar jägarsoldater på LBB och Und betyder lika lite som att du påstår det. Däremot är det allmänt vedertaget inom FM att FJS utbildar fällskärmsjägare.
2012-12-07, 15:44
Medlem
Oddballs avatar
----------------------------------------------------------------------

Den här tråden är INTE någon kukmätartråd där det ska diskuteras vilket förband som är jägare eller inte. Såna trådar finns det i parti och minut här i forumet.

Håll er till ämnet!!!

Oddball
Moderator
2012-12-07, 16:05
Medlem
ComeAtMeCurls avatar
Om man jämför med andra år, ungefär när kommer ansökan för GMU4 2013 komma upp och i sådana fall ungefär när kommer man få göra fystester osv om man går vidare?

Mvh
2012-12-07, 17:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ComeAtMeCurl
Om man jämför med andra år, ungefär när kommer ansökan för GMU4 2013 komma upp och i sådana fall ungefär när kommer man få göra fystester osv om man går vidare?

Mvh
Gissar att det kommer upp runt mars och fys i juni-juli ungefär?
2012-12-07, 19:04
Medlem
CGXVIs avatar
Sitter och gör rekryttesten för GMU till sommaren och har stött på frågan "Har du godkänt betyg/omdöme i samhällskunskap A från gymnasiet?". Jag är lite osäker på vad jag ska svara då jag fortfarande går den kursen men kommer att ha slutfört och klarat den innan utbildningen startar.
2012-12-07, 19:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CGXVI
Sitter och gör rekryttesten för GMU till sommaren och har stött på frågan "Har du godkänt betyg/omdöme i samhällskunskap A från gymnasiet?". Jag är lite osäker på vad jag ska svara då jag fortfarande går den kursen men kommer att ha slutfört och klarat den innan utbildningen startar.
välj ja då
2012-12-07, 19:20
Medlem
MacheteRampages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CGXVI

Då kan du inte säga att du godkänt omdöme, vad säger att du ska klara kursen? (Menar inte att du inte kommer klara den, men du förstår säkert)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in