2013-01-12, 20:59
Medlem
Levelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbopanda
Haha, bara markstrid?

Nån som vet hur många som totalt sett är antagna till GMU på LG?

Ganska säker på att det var 59 stycken.
2013-01-12, 23:21
Medlem
steffen13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Levels
Okej. Jomen alla är ju inte inriktade Markstrid kanske därför :P.
Byt namn till bara GMU 1 2013 LG, Kungsängen så kanske lite fler går med :P

Inte min grupp, men jag blev inbjuden dit
2013-01-12, 23:27
Medlem
Y.N.W.A.s avatar
Tjena!
Har gjort rekryterings- ansökan till gmu nu men är lite nojig över en fråga som handlade om vilken högsta utbildning som man har. Eftersom jag är 94 så är jag inne på min sista termin på gymnasiet och därför tog jag grundskola eftersom det har jag avslutat.
Men blev lite nojig nu om jag inte kommer gå vidare för de kanske tror jag inte går på gymnasiet!
Är det någon som gjort samma sak? Vilka betyg ska man isf visa upp på antagningsprövningen?
Tacksam för svar!
2013-01-12, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mayorn
Sitter och funderar bara, länge kvar tills dess att jag eventuellt rycker in. Men hur värt är det att köpa en egen kniv? Hört att man får en röd mora och om man har "tur" en Mora 2000. Har kollat på Fällkniven A1 och M9 bland annat. Vad tycker ni? Är det värt att lägga ut 2000+ för en riktigt bra kniv? Tänker då inte bara till GMU utan kommer försöka få anställning efteråt

Att köpa din egen kniv till GMU är bortkastade pengar iom att du kommer ANTAGLIGEN inte få lov att använda den. Du skall klara dig på den mtrl du får tilldelad dig. Vänta tills anställning och om du ser behovet. Jag har inte behövt en superkniv i tjänst än.
2013-01-13, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogspromenad
Yeah, jo menade kompaniet. Men som sagt så vet jag inte, och vad jag läst så tror jag att man börjar alltid med CMD och eventuellt får söka sig vidare sedan. Kan ha missuppfattat..

Okej. Så går det oftast till och det är väl det som är tanken, men ibland anställer de folk direkt in i IEDD, till A-Sök behöver man dock inte vara CMD soldat innan man söker det.
2013-01-13, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Y.N.W.A.
Tjena!
Har gjort rekryterings- ansökan till gmu nu men är lite nojig över en fråga som handlade om vilken högsta utbildning som man har. Eftersom jag är 94 så är jag inne på min sista termin på gymnasiet och därför tog jag grundskola eftersom det har jag avslutat.
Men blev lite nojig nu om jag inte kommer gå vidare för de kanske tror jag inte går på gymnasiet!
Är det någon som gjort samma sak? Vilka betyg ska man isf visa upp på antagningsprövningen?
Tacksam för svar!

Det är ju vissa krav på några få ämnen från gymnasiet som du måste ha och har du inte dem så kommer du icke bli kallad.
Simply as that!
2013-01-13, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stettler...
ska mönstra 1 feb fast i stockholm!
har en fråga som tär inom mig och gör mig orolig! jag är 18 fyller 19 :Feb 4: jag har inte gått ut gymnasiet än och saknar omdöme på några kurser som inte startat än alltså står jag vid mönstringen med ofullständigt betyg, men jag sökte för att komma in den 10 jun då jag kommer ha fullständigt betyg, hur kommer det påverka?

Tack på förhand!

Citat:
Ursprungligen postat av martin_jmp
Det är ju vissa krav på några få ämnen från gymnasiet som du måste ha och har du inte dem så kommer du icke bli kallad.
Simply as that!

Men om du är inne på sista året av din gymnasium tid kan du be din skola skriva ut de ämnen som krävs för GMU. Du behöver inte något slutbetyg från skolan, utan be dem skriva ut ämnena matematik A, svenska A, engelska A och samhällskunskap A.

GMU behörighets krav från Försvarsmakten (Grundkrav):
  1. Svensk medborgare. Även dubbla medborgarskap accepteras.

2. Vid ansökningstillfället ha lägst fyllt 18 år.

3. Grundläggande behörighet: Sökande som påbörjat gymnasiet före den 1 juli 2011 minst godkända betyg i ämnena matematik A, svenska A, engelska A och samhällskunskap A från gymnasieskolan eller ha motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt.

4. Sökande som påbörjat gymnasiet efter den 1 juli 2011: minst godkända betyg (E) i ämnena matematik 1 (1a, 1b eller 1c godtas, 100p), svenska 1 (100p), engelska 5 (100p) och samhällskunskap 1a1 (50 p) enligt skollagen 2010.

5. Sammantaget godkänd kravuppfyllnad mot någon/några av Försvarsmaktens kravprofiler. (Rekryteringsmyndighetens bedömning, diskuteras med din yrkesvägledande vilken typ av "kravprofil" du har)

6. Godkänd säkerhetsprövning med registerkontroll. (Efter att du varit på Rekryteringsmyndigheten görs en s.k. säkerhetsprövning och är du inte fälld för något bör du inte vara orolig heller)

Källa för ovanstående: http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-soldatsjoman/Behorighetskrav/

//A
2013-01-13, 12:09
Medlem
Levelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steffen13
Inte min grupp, men jag blev inbjuden dit

Okej.
2013-01-13, 14:36
Medlem
stettler...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrastus
Men om du är inne på sista året av din gymnasium tid kan du be din skola skriva ut de ämnen som krävs för GMU. Du behöver inte något slutbetyg från skolan, utan be dem skriva ut ämnena matematik A, svenska A, engelska A och samhällskunskap A.

GMU behörighets krav från Försvarsmakten (Grundkrav):
  1. Svensk medborgare. Även dubbla medborgarskap accepteras.

2. Vid ansökningstillfället ha lägst fyllt 18 år.

3. Grundläggande behörighet: Sökande som påbörjat gymnasiet före den 1 juli 2011 minst godkända betyg i ämnena matematik A, svenska A, engelska A och samhällskunskap A från gymnasieskolan eller ha motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt.

4. Sökande som påbörjat gymnasiet efter den 1 juli 2011: minst godkända betyg (E) i ämnena matematik 1 (1a, 1b eller 1c godtas, 100p), svenska 1 (100p), engelska 5 (100p) och samhällskunskap 1a1 (50 p) enligt skollagen 2010.

5. Sammantaget godkänd kravuppfyllnad mot någon/några av Försvarsmaktens kravprofiler. (Rekryteringsmyndighetens bedömning, diskuteras med din yrkesvägledande vilken typ av "kravprofil" du har)

6. Godkänd säkerhetsprövning med registerkontroll. (Efter att du varit på Rekryteringsmyndigheten görs en s.k. säkerhetsprövning och är du inte fälld för något bör du inte vara orolig heller)

Källa för ovanstående: http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-soldatsjoman/Behorighetskrav/

//A
Tack så mycket för det! jag hade för mig att man var tvungen att ha ett fullständigt gymnasiebetyg, jag får då be skolan skriva ut de betygen som krävs!

Ha det!
2013-01-13, 16:26
Medlem
Y.N.W.A.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stettler...
Tack så mycket för det! jag hade för mig att man var tvungen att ha ett fullständigt gymnasiebetyg, jag får då be skolan skriva ut de betygen som krävs!

Ha det!

Inte bara jag som var nojig då ;-) Men detta svar var verkligen till hjälp och har som tur är gjort alla dessa kurser!

Tror ni om man går räddningstjänst/omvårdnad och är utbildad undersköterska samt har högsta betyg i alla medicinska kurser och mvg i organisation/ledarskap kursen att det är ett stort plus eller är det bara de ämnena som nämndens i tidigare inlägg som är intressanta ??
2013-01-13, 16:34
Medlem
MacheteRampages avatar
Citat:
Inte bara jag som var nojig då ;-) Men detta svar var verkligen till hjälp och har som tur är gjort alla dessa kurser!

Tror ni om man går räddningstjänst/omvårdnad och är utbildad undersköterska samt har högsta betyg i alla medicinska kurser och mvg i organisation/ledarskap kursen att det är ett stort plus eller är det bara de ämnena som nämndens i tidigare inlägg som är intressanta ??

Det är självklart ett stort plus om du väljer att ta anställning efter GMU.
2013-01-13, 16:54
Medlem
Citat:
Tjena!
Tacksam för svar!

Grejen är just den att du måste ha kunskaper som personen ovan skrev, men eftersom du inte har kryssat i att du har dem så kommer du inte ens bli kallad till mönstring. Så ja du gjorde fel du borde ha kryssat för att du hade gymnsiebetyg istället!
Rätta mig gärna om detta är fel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in