2013-01-06, 11:15
Medlem
GC990s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nisseg1
Vad snackar du om? I dag är oket det enda rätta till sv 2000. Samtliga på min bat, skavdron och pluton använder oket. Sv2000-västen är dåligt rakt igenom. Med oket kan man ju göra den till en hyfsat nice "chest-rig"...

Dock kommer du nog inte få ut oket förrän efter gmun, så vänta med det.

Jag pratar om precis samma sak som du.
Oket kommer han inte att få ut under sin GMU, den tillhör den matriel som han kan hämta ut efter GMU+FSU som jag nämner i slutet.
Det är även den jag syftar på när jag skriver "riktig sele".
Vad jag menar i början av mitt inlägg är att han inte skall ta av bältet på västen, vilket jag tror är vad hans polare menar.
Eftersom detta är den enda modden som är möjlig under GMU.
Senast redigerad av GC990 2013-01-06 kl. 11:31.
2013-01-06, 18:08
Medlem
Nu är det kanske annorlunda på varje förband, vad man får ut för materiel, men vi fick ut både stridsvästen och de här "remmarna" som bildar en sele tillsammans med SV-bältet. Dock fick inte vi använda dessa förrän sent på utbildningen. Befälen sa åt oss att köra på SV2000 tills KMU, och då kunde man göra lite ändringar.

Under GMU så vill befälen att man testar på vad FM har att erbjuda och därför kommer man inte få använda mycket egna lösningar, så alla som funderar på att modda och hålla på med sin utrustning under GMU kan mer eller mindre glömma detta eftersom ni ska få känna på hur det är att ha reglementsenlig utrustning på er innan ni får göra något annat. Undantaget kniv och möjligtvis kängor förstås. Kängorna kommer ni dock inte få byta ut direkt, utan där vill oftast PlutC att man ska känna på det bra (och dåliga) med 90-kängan innan man kör på sina egna.
2013-01-06, 20:24
Medlem
MacheteRampages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgel
Nu är det kanske annorlunda på varje förband, vad man får ut för materiel, men vi fick ut både stridsvästen och de här "remmarna" som bildar en sele tillsammans med SV-bältet. Dock fick inte vi använda dessa förrän sent på utbildningen. Befälen sa åt oss att köra på SV2000 tills KMU, och då kunde man göra lite ändringar.

Under GMU så vill befälen att man testar på vad FM har att erbjuda och därför kommer man inte få använda mycket egna lösningar, så alla som funderar på att modda och hålla på med sin utrustning under GMU kan mer eller mindre glömma detta eftersom ni ska få känna på hur det är att ha reglementsenlig utrustning på er innan ni får göra något annat. Undantaget kniv och möjligtvis kängor förstås. Kängorna kommer ni dock inte få byta ut direkt, utan där vill oftast PlutC att man ska känna på det bra (och dåliga) med 90-kängan innan man kör på sina egna.

Som sagt, egna lösningar på allt får man ta under provanställningen. Vi fick inte ens till exempel välja vart vi ville ha vårt riktmedel någonstans, alla skulle ha på samma ställe, alla SV skulle se likadana ut.
Men detta kan som sagt ha lite med förbandet och PlutC att göra, men generellt sätt ska alla ha lika utrustning som ser lika ut.
2013-01-06, 23:01
Medlem
Mayorns avatar
Öppnar ansökningen nu efter midnatt eller måste jag vänta tills imorgobitti? Otålig kille här
2013-01-07, 00:08
Medlem
steffen13s avatar
Finns det ett exakt antal personer som utgör en pluton eller är det olika?
2013-01-07, 00:09
Medlem
Mayorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steffen13
Finns det ett exakt antal personer som utgör en pluton eller är det olika?
Olika! 20-40 ca
2013-01-07, 12:32
Medlem
Hej !
Jag är ganska ny på hela GMU uppfattningen och undrar vilka förband det är som kan anställa en efter GMU 4-5 som är sökbar just nu (Har kollat på FM sida men hitta inget om just 4-5). Alla GMU 1,2,3,4,5 har väl i princip samma "träning" eller har jag fel. Spelar det någon roll vilken GMU man tar om man vill fortsätta med KMU ?

Det enda jag hitta var. (Ansökan är ju öppen från och med idag)
"Information om sökbara arbetsområden publiceras i samband med att ansökan öppnar."
Senast redigerad av Kazim 2013-01-07 kl. 12:48.
2013-01-07, 13:31
Medlem
Mayorns avatar
Varför har dem inte publicerat vilka arbetsområden som är sökbara?
Eller är det bara jag som inte vet var jag ska leta?
2013-01-07, 14:12
Medlem
skogspromenads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kazim
Hej !
Jag är ganska ny på hela GMU uppfattningen och undrar vilka förband det är som kan anställa en efter GMU 4-5 som är sökbar just nu (Har kollat på FM sida men hitta inget om just 4-5). Alla GMU 1,2,3,4,5 har väl i princip samma "träning" eller har jag fel. Spelar det någon roll vilken GMU man tar om man vill fortsätta med KMU ?

Det enda jag hitta var. (Ansökan är ju öppen från och med idag)
"Information om sökbara arbetsområden publiceras i samband med att ansökan öppnar."

Citat:
Ursprungligen postat av Mayorn
Varför har dem inte publicerat vilka arbetsområden som är sökbara?
Eller är det bara jag som inte vet var jag ska leta?

De kommer nog upp under dagen, de finns inte än. Men om du kollar på tex Ing2's sida så ser du att de kommer söka folk efter GMU.

Update: http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-soldatsjoman/Aktuell-information-om-GMU/Forband-som-anstaller-efter-omgang-45---2013/
Senast redigerad av skogspromenad 2013-01-07 kl. 14:38.
2013-01-07, 14:20
Medlem
Såg precis att det har kommit upp.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-soldatsjoman/Aktuell-information-om-GMU/Forband-som-anstaller-efter-omgang-45---2013/

Någon som vet när man kan söka till GMU1 igen ? Är det efter avslutad utbildning som kommer starta under januari ?
Senast redigerad av Kazim 2013-01-07 kl. 14:22.
2013-01-07, 14:50
Medlem
Mayorns avatar
Fina förband som rekryterar! om jag tolkar rätt så rekryterar K3 - Luftburna

Anställande förband: Livregementets husarer (K 3), Karlsborg
Arbetsområde: Markstrid, logistik, teknik
Utbildningsplats: Karlsborg

Anställande förband: Blekinge flygflottilj (F 17), Ronneby och Malmen (Linköping)
Arbetsområde: Jägare, logistik, ledning, strid, teknik
Utbildningsplats: Ronneby och Kvarn
Senast redigerad av Mayorn 2013-01-07 kl. 14:55.
2013-01-07, 14:56
Medlem
Japp, K3 Rekryterar.
Har du någon aning om det spelar någon roll vilken GMU 1-5 man väljer om man vill fortsätta med KMU ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in