2013-01-05, 01:56
Medlem
Mayorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vicish
Jo, allt anpassas ju efter vikten. Har en skaplig grund till kondition samt mycket bra styrka för min vikt på 70 kg. Ska löpa mycket nu för att få upp konditionen inför cykeltestet. Jag är främst orolig för om man inte kommer in, vad ska man då hitta på i livet? Känns som att detta är en grej man ska göra och ta sig igenom så jag kommer ge allt för att klara av det!

186 cm och 90 kg lät inte för mycket utan helt rimligt om det är som du säger att du är stor och kraftig, alltså stark.
Är man någorlunda vettig, kan tala för sig och har en okej fysik så borde det vara lugnt.

Spelat hockey i 10år och har tränat regelbundet på gym efter det så styrkan finns där. Men jag har aldrig haft speciellt bra uthållighet i löpning eller sådant så det blir mest löpning och spinning inför mönstringen. Höll även på med orientering/scouterna som ung och nu jobbar jag i en butik som säljer friluftslivsprylar så jag hoppas att det ska kunna öka mina chanser något
2013-01-05, 02:35
Medlem
steffen13s avatar
Citat:
Jag hade planerat att ansöka till gmu 4. Bara hoppas att man klarar det. Man är skapligt nervös.

Fråga, hur ser chanserna ut för kortare killar, säg 170 cm? Är det samma chans att komma in som längre individer?

Jag är 165 cm och hade inga problem med att komma in. Det ända längdkravet som finns på GMUn är att man måste vara över 150cm lång.
2013-01-05, 07:23
Medlem
Jag hade inget särskilt intresse för GMU när jag skulle mönstra vid 18 års ålder så jag tackade nej.
Idag är jag 27 år och väldigt mer motiverad, finns chanserna tro, och vart söker jag?
2013-01-05, 10:52
Medlem
MacheteRampages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glamscum
Jag hade inget särskilt intresse för GMU när jag skulle mönstra vid 18 års ålder så jag tackade nej.
Idag är jag 27 år och väldigt mer motiverad, finns chanserna tro, och vart söker jag?

Självklart. All information du behöver finns på denna sida.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-soldatsjoman/Aktuell-information-om-GMU/
2013-01-05, 10:52
Medlem
Citat:

Gå in på mil.se o klicka dig vidare till GMU. Finns betydligt äldre som genomfört GMU.
2013-01-05, 11:07
Medlem
Citat:

Jag är 35 år och rycker in 28:e Janurai så din ålder på 27 ska inte ha någon avgörande betydelse.
2013-01-05, 11:56
Medlem
Citat:
Jo, allt anpassas ju efter vikten. Har en skaplig grund till kondition samt mycket bra styrka för min vikt på 70 kg. Ska löpa mycket nu för att få upp konditionen inför cykeltestet. Jag är främst orolig för om man inte kommer in, vad ska man då hitta på i livet? Känns som att detta är en grej man ska göra och ta sig igenom så jag kommer ge allt för att klara av det!

186 cm och 90 kg lät inte för mycket utan helt rimligt om det är som du säger att du är stor och kraftig, alltså stark.

Hett tips är att cykla också. Man blir bra på det man gör. Själv satte jag mig en månad innan mönstring och körde 5min "uppvärmning" på medel-nivå och ökade 1-2 nivåer ungefär varannan minut eller något liknande tills jag var på max vid 20min, då pumpade jag allt jag hade kvar till 21min.

La av efter att jag fick en 8:a då jag tyckte det började bli jobbigt, men jag är rätt nöjd med tanke på min benstyrka och tidigare icke-existerande träning
2013-01-05, 12:49
Medlem
Whiner2000s avatar
Tja, svarade ja till antagandet av Gmu, men efter jag hade klickat ja så fick man ingen bekräftelse eller så? Var det likadant för er andra?
2013-01-05, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whiner2000
Tja, svarade ja till antagandet av Gmu, men efter jag hade klickat ja så fick man ingen bekräftelse eller så? Var det likadant för er andra?
Du får ingen bekräftelse! Men kan du fortfarande boka resa till GMUn så är det nog inga konstigheter
2013-01-05, 13:25
Medlem
hp91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sajked
Hett tips är att cykla också. Man blir bra på det man gör. Själv satte jag mig en månad innan mönstring och körde 5min "uppvärmning" på medel-nivå och ökade 1-2 nivåer ungefär varannan minut eller något liknande tills jag var på max vid 20min, då pumpade jag allt jag hade kvar till 21min.

La av efter att jag fick en 8:a då jag tyckte det började bli jobbigt, men jag är rätt nöjd med tanke på min benstyrka och tidigare icke-existerande träning
This! Du kommer knappt ha någon användning för löpträningen vid mönstringen. Satsa istället på 2-3 pass i veckan med hårdintensiv cyckelträning med tungt motstånd (räcker med 10-15min/pass). Fick en 9:a med detta upplägg, sedan körde jag kanske 1löppass utöver det. För styrkan är det väldigt bra att köra mkt marklyft, samt en allsidig styrketräning, 9:a där också. Sedan gäller det ju givetvis att vara stark mentalt vid cyklingen, bara att kriga!
2013-01-05, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hp91
This! Du kommer knappt ha någon användning för löpträningen vid mönstringen. Satsa istället på 2-3 pass i veckan med hårdintensiv cyckelträning med tungt motstånd (räcker med 10-15min/pass). Fick en 9:a med detta upplägg, sedan körde jag kanske 1löppass utöver det. För styrkan är det väldigt bra att köra mkt marklyft, samt en allsidig styrketräning, 9:a där också. Sedan gäller det ju givetvis att vara stark mentalt vid cyklingen, bara att kriga!

Man tackar för alla svar. Då blir det att hoppa upp på cykeln istället. Marklyft tar jag bra med vikt i så styrkan skall inte vara något problem.
2013-01-05, 15:29
Medlem
För er som snackar om proteinbars kan jag ju tipsa om detta.

http://www.svensktkosttillskott.se/#!produkter/core_protein_bar

10 kr/bar. Tyvärr inte fri frakt då man måste komma över 600kr för att få det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in