2013-01-20, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaanT
Så för att förbereda sig så mycket så möjligt så bör man egentligen köra styrkelyftet i en smith-maskin? Förutsatt att man inte har tillgång till en isokai.

Isokaien funkar inte riktigt som i smith-maskinen då det blir tyngre ju hårdare du drar. Jag föreslår kanske marklyft, frivändningar? Det är vad jag kör för att förbereda mig för just den övningen.
Tänk på att själva draget till hakan är väldigt oergonomiskt så att du inte pajjar en axel nu innan du rycker in.

När mönstrar du?
2013-01-20, 16:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ft.
Fasen, jag är lite nojjig.

Har sökt till GMU och jag har alltid varit taggad på det, och det är något jag verkligen verkligen vill.

Men vad jag har förstått kan det vara ett problem att ha astma? Jag tar det regelbundet, men när jag får den fungerar jag som vem som helst.

Känns så orättvist om det skulle sätta hinder för mig då jag är fruktansvärt vältränad och har spelat fotboll på elitnivå i flera år (dvs tränat ~8 ggr/veckan i flera år). Tror ni att detta kan bli ett problem, eller kan de överse det eftersom mina fysiska egenskaper ändå är såpass bra?
Kul för den som har dig som stridspartner och blir skjuten, då kan du inte undersätta stridspartnern eftersom du ska ta astmamedicin (ELLER) så får du ett astmaanfall och inte har tillgång till medicin under skarp strid. Orimligt och ett stort problem tyvärr.
2013-01-20, 16:50
Medlem
Ockletts avatar
Vad är mina chanser att komma med om jag är under 180 cm? Känns som de har något märkligt krav av att man måste vara ganska lång för att delta. Kan någon bekräfta eller avfärda detta påstående?
2013-01-20, 16:53
Medlem
HaanTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asp17
Isokaien funkar inte riktigt som i smith-maskinen då det blir tyngre ju hårdare du drar. Jag föreslår kanske marklyft, frivändningar? Det är vad jag kör för att förbereda mig för just den övningen.
Tänk på att själva draget till hakan är väldigt oergonomiskt så att du inte pajjar en axel nu innan du rycker in.

När mönstrar du?

Tackar för svaret!

Jag har sökt till GMU 4-5, så jag har inte blivit kallad än. Men med tanke på att jag inte har något i belastningsregistret, ingen allergi eller skada så bör jag bli kallad. Känner att det är lika bra att börja förbereda sig så tidigt så möjligt så att man kommer in på sitt förstaval.
2013-01-20, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ocklett
Vad är mina chanser att komma med om jag är under 180 cm? Känns som de har något märkligt krav av att man måste vara ganska lång för att delta. Kan någon bekräfta eller avfärda detta påstående?
Det är jävligt felaktigt! Jag är 178 och rycker in om en vecka.
Däremot har vissa tjänster krav på att du inte får vara allt för lång. Ex pilot!
2013-01-20, 17:02
Medlem
Ockletts avatar
Om man vill verkligen testa sig till det yttersta både fysiskt, psykiskt och socialt. Vilket förband skulle ni rekommendera nu till GMU 4/5 -2013? Lite skillnad borde det vara ändå. Skulle föredra ett förband som inte ligger i närheten av Stockholm då jag är uppvuxen och bor här. Vilket förband är era förstahandsval och varför?¨

Jag lutar lite åt ett förband i norra Sverige då jag har en liten aning om att befälen kan vara lite extra arga, skärpta och roliga där!
Senast redigerad av Ocklett 2013-01-20 kl. 17:04.
2013-01-20, 17:12
Medlem
Spelar det roll vad man valde för förband på rekryteringshemsidan eller sköter man valen på mönstringen?
2013-01-20, 17:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mann1
Spelar det roll vad man valde för förband på rekryteringshemsidan eller sköter man valen på mönstringen?
Valen sköts på mönstringen
2013-01-20, 17:20
Medlem
Quiksilverrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asp17
Kan man då utgå från att var 100:e Nm är 1p i betyget?
Ex. Jag drar 700Nm och får en sjua?

varje poäng är inte värd precis 100 skalan är något annorlunda men i runda svängar så är det där det hamnar, jag drog ~750 och fick en 7:a och jag hade aldrig i hela mitt liv testat marklyft innan så för den normaltränade ska det inte vara några problem. Ta i tills du nästan dör är ett hett tips

Citat:
Ursprungligen postat av ft.
Fasen, jag är lite nojjig.

Har sökt till GMU och jag har alltid varit taggad på det, och det är något jag verkligen verkligen vill.

Men vad jag har förstått kan det vara ett problem att ha astma? Jag tar det regelbundet, men när jag får den fungerar jag som vem som helst.

Känns så orättvist om det skulle sätta hinder för mig då jag är fruktansvärt vältränad och har spelat fotboll på elitnivå i flera år (dvs tränat ~8 ggr/veckan i flera år). Tror ni att detta kan bli ett problem, eller kan de överse det eftersom mina fysiska egenskaper ändå är såpass bra?

Scenario: du ligger i ett skyttevärn och FI har spärrat av flyktvägen så ni tvingas att hålla er kvar på plats i väntan på förstärkning, din astma inhalator gick sönder när du fick slänga dig på mage för att ta skydd. Hur länge pallar du utan inhalator i 35grader öken med damm och skit precis överallt?

kan inte mycket om astma och kanske ett dåligt exempel men du måste förstå att du kan hamna i en situation där du måste klara dig utan en viss tid utan att bli en last för dina kamrater..

astma/diabetes och liknande saker ska man vara försiktig med och tänka en extra gång innan man chansar tycker jag.
2013-01-20, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ocklett
Om man vill verkligen testa sig till det yttersta både fysiskt, psykiskt och socialt. Vilket förband skulle ni rekommendera nu till GMU 4/5 -2013? Lite skillnad borde det vara ändå. Skulle föredra ett förband som inte ligger i närheten av Stockholm då jag är uppvuxen och bor här. Vilket förband är era förstahandsval och varför?¨

Jag lutar lite åt ett förband i norra Sverige då jag har en liten aning om att befälen kan vara lite extra arga, skärpta och roliga där!

Samma här, är dock från norrland, men funderar också på att bege mig lite längre norrut. Kiruna verkar trevligt imo!

Är det någon som vet om det är skillnad på de olika ställenas gmu? ÄR det till exempel hårdare i gävle än i boden?
2013-01-20, 18:06
Medlem
Ockletts avatar
För att påbörja ansökan så ska man skicka in några uppgifter. Jag har en posto residente för tillfället (tillfällig brevlåda i princip). Kommer FM skicka sin post till min bokföringsaddress eller till min posto residente? Eller bör jag skriva addressen till min posto residente som den address där jag är folkbokförd?
2013-01-20, 18:10
Medlem
ft.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etux
Kul för den som har dig som stridspartner och blir skjuten, då kan du inte undersätta stridspartnern eftersom du ska ta astmamedicin (ELLER) så får du ett astmaanfall och inte har tillgång till medicin under skarp strid. Orimligt och ett stort problem tyvärr.

Jag får inga astmaanfall. Allt jag gör är att jag tar min medicin på morgon och kväll. Känns inte som en biggie men vad vet jag, någon fet orimlig jävla människa får väl min plats då.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in