• 1
  • 2
2010-10-04, 15:48
Medlem
-Johan-s avatar
Som titeln säger, hur gör jag?

Har precis tagit ut en klump köttfärs ur frysen och vill gärna få det att tina så snart som möjligt då mitt sug efter köttbullar är näst intill oumbärligt. Någon som kan ge några bra tips?
Citera
2010-10-04, 15:50
Medlem
lägg köttet inneslutet i påse i ett varmbad med vatten i diskhon
Citera
2010-10-04, 15:51
Medlem
DenUltimatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av owalskik

Smart
Citera
2010-10-04, 15:52
Medlem
videostars avatar
Och i förebyggande syfte: Platta ut köttfärsen så mycket du kan innan du fryser den.
Citera
2010-10-04, 15:53
Medlem
-Johan-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenUltimata
Smart

Inte det alltså?

Citat:
Ursprungligen postat av videostar
Och i förebyggande syfte: Platta ut köttfärsen så mycket du kan innan du fryser den.

Jo ska försöka tänka på det. Den här klossen kan man ju med lätthet ha ihjäl någon med. Hårdare än en tegelsten fanimej.
Citera
2010-10-04, 15:54
Medlem
tuzzens avatar
I micron.
Citera
2010-10-04, 15:55
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av owalskik

Håller med om detta, det är nog bästa sättet.

I micron blir den ju nästan kokt ^^
Citera
2010-10-04, 16:00
Medlem
Kruzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av videostar

Håller med. Detta gör jag alltid när jag handlat köttfärs, jag plattar ut dom i vanliga fryspåsar till tunna kakor, tar då inte lika lång tid att tina som en vanligt paket köttfärs gör. Tar inte heller lika mycket plats i frysen heller för den delen.
Citera
2010-10-04, 16:00
Medlem
Inte i varmvatten, kör den i ett kallt vattenbad, annars blir den brun och ser äcklig ut om man kör den i varmt vatten, gör väl egentligen inte större skillnad för hur slutresultatet blir men det ser betydligt mycket mer aptitligt ut och det tar inte särskillt mycket längre tid.
Citera
2010-10-04, 16:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kruz
Håller med. Detta gör jag alltid när jag handlat köttfärs, jag plattar ut dom i vanliga fryspåsar till tunna kakor, tar då inte lika lång tid att tina som en vanligt paket köttfärs gör. Tar inte heller lika mycket plats i frysen heller för den delen.
Så gör vi också här hemma, tar ca 5 minuter innan man kan lägga färsen i pannan. Riktigt bra knep så jag quotar och promotar !
Citat:
Ursprungligen postat av Lellel2
Inte i varmvatten, kör den i ett kallt vattenbad, annars blir den brun och ser äcklig ut om man kör den i varmt vatten, gör väl egentligen inte större skillnad för hur slutresultatet blir men det ser betydligt mycket mer aptitligt ut och det tar inte särskillt mycket längre tid.
Hur var vatten har du egentligen?
Citera
2010-10-04, 16:06
Medlem
Helhetens avatar
defrost på micro?
Citera
2010-10-04, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kekambas
Så gör vi också här hemma, tar ca 5 minuter innan man kan lägga färsen i pannan. Riktigt bra knep så jag quotar och promotar !

Hur var vatten har du egentligen?

utgår ifrån att det är temperaturen du frågar efter. brukar köra strax över det kallaste på kranen, 7-8 grader kanske? sen låter jag det stå ute i rumstemp. varmt vatten på kranen ligger väl upp till kring 50 grader? varmt nog för att få till koagulering i köttfärsen om man spolar iaf.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in