2010-10-04, 16:51
Medlem
-Johan-s avatar
Körde den på låg temperatur i 10 min, tog sedan ut den och bröt sönder den i mindre bitar medans den var frusen. Körde sen i ca 5 min till och då var den tillräckligt tinad för att göras till köttbullar, vilka för övrigt ligger i min mage numera

Tack för er hjälp!
Citera
2010-10-05, 09:06
Medlem
RosaMaggans avatar
Så bra att det löste sig.

Till en annan gång kan det vara värt att veta att när det gäller köttfärstining så är inte snabbaste sättet samma som det bästa sättet.

Det bästa är att ta ut den i god tid (typ på morgonen om du ska ha den på kvällen) innan den ska användas och låta den tina i kylskåpet. Bra för köttfärsen, bra för energiförbrukningen.
Citera
2010-10-05, 10:16
Medlem
pdngs avatar
Tina den lite lite grann i micro och sen riv skiten (ja, eller köttfärsen) på rivjärn.
Så brukar jag göra, funkar asbra.
Citera
2010-10-05, 10:45
Moderator
^Eazs avatar
Ljummet vattenbad är det bästa om det är lite bråttom.

Dock, har man tid (vilket inte TS hade i det här fallet), så är det bara att lägga påsen i kylskåpet, vilket även sänker kostnaden på kylskåpet iom att påsen drar ner temperaturer där inne.
Citera
2010-10-05, 10:48
Medlem
Varmvatten i diskhon. Dock suger jag på matlagning.
Citera
2010-10-05, 11:54
Medlem
Quorthons avatar
Kallvatten duger utmärkt, ingen större skillnad om man använder ljummet eller varmt vatten.
Citera
2010-10-07, 06:27
Medlem
No_fears avatar
Ha kvar den i påsen och sätt den i ett kall bad, helst även platta ut dom innan du fryser men det är kanske ett tips som inte hjälper så mycket just nu men till nästa gång.

Skippa varmbad och micro, tycker den blir en del tillagad och blir bara äcklig i lukt och konsistens, ingen fara säkert men jag brukar äcklas av det iallafall.

Så kallbad och är det bråttom gå och vänd på den emellanåt och och bryt den i bitar om det är möjligt för att snabba på processen.
Citera
2010-10-07, 12:33
Medlem
OliTs avatar
Rinnande kallt vatten är annars mycket bra för att tina frusen mat. I och med att vattnet rinner transporteras kylan bort snabbare från det man försöker tina och att använda kallt vatten är bättre ur matsäkerhetssynpunkt.
Citera
2018-08-20, 02:36
Medlem
kashats avatar
Svarar på sent ämne, Men säg vid stambyte och man endast kommer över en mikro.
Kan man tillaga nötfärs i en vanlig mikro?
I en värmetålig skål med tex olivolja?
Citera
2018-08-20, 03:25
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kashat
Svarar på sent ämne, Men säg vid stambyte och man endast kommer över en mikro.
Kan man tillaga nötfärs i en vanlig mikro?
I en värmetålig skål med tex olivolja?

Jodå. T ex: http://kokboken.ikv.uu.se//receptsida.php?recid=421
Citera
2018-08-21, 00:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Johan-
Som titeln säger, hur gör jag?

Har precis tagit ut en klump köttfärs ur frysen och vill gärna få det att tina så snart som möjligt då mitt
sug efter köttbullar är näst intill oumbärligt. Någon som kan ge några bra tips?

Använd hjärnan, gör köttbullar av färset innan , stek dom , frys.
Sen bara värma dom när man är sugen.

Är du ändå trött och seg så kan du ta fram det dagen innan ifrån frys, flytta till kyl.
Sen göra lite halvdanna köttbullar av fryst färs

Om du vill grisa riktigt vidrigt, så kan du cancertina dom i micro med cancer strålning sen.

Mitt första tips ger köttbullar som är goda värma, dom ska göras av färskt färs,
sen frysa det överblivna, och värma nästa gång
Citera
2018-08-21, 06:08
Medlem
klybans avatar
Har man väldigt bråttom och en bra micro, så är den överlägset snabbast.
Sen fryser man in köttfärs som man tryckt ut till en platta, och skapar en större yta.
Som sen är väldigt snabbtinad.
Kanske sämre hållbarhetstid i frysen, men betydligt enklare när man tar ut den och inte är förutseende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in