2009-06-19, 22:35
Medlem
din under-värld

Citat:
Ursprungligen postat av moosbricka
För ungefär ett år sedan hade jag en mycket märklig dröm.

Jag satt i ett rum med ett runt bord med massa stolar runt det. Rummet var som en liten källare i betong. Sedan kommer det in en man med lång svart rock och solglasögon och börjar slänga stolarna och bordet mot mig. När allting är trasigt sitter jag uppkrupen i ett hörn och han kommer gående emot mig. Jag frågar varför han vill döda mig och då säger han, för att jag är du. Därefter drar han av sig sin mask, som såg ut som ett helt vanligt ansikte. Under masken var det jag. Därefter vaknade jag med ett ryck.

Har funderat väldigt mycket på denna dröm och undrar om det finns någon mening i den.

Den där sagan om Alice i underlandet är en bra saga om en under-värld. Drömmar om källare är klart mysko. Det händer alltid intressanta - och svårtydbara saker i dom. Det är i alla fall klart att allt som händer i en nivå under markytan är lite speciellt i drömmar, här har du tydligen mött dig själv. Det är inte illa, med tanke på hur många människor som söker experter och gurusar världen över bara för att komma i kontakt med sig själva!
Helt säkert är i alla fall att vi har flera olika sidor, och huset är en symbol för dom. Den här händelsen verkar vara en sorts inre - undre uppgörelse, vem är du egentligen, vem är den understa personen. Det verkar som en ganska bra dröm, om masken kommer av, och du får se dig själv.
Citera
2009-06-19, 22:40
Medlem
Självkänslan

Citat:
Ursprungligen postat av sidys
Jag har haft vidriga drömmar de senaste veckorna, väldigt återkommande. Dessa drömmar har jag minst en gång i veckan, tror att rekordet är 3 gånger under en vecka.

Drömmarna har att göra med att mina tänder går sönder på ett eller annat sätt. Dom kan bli totalt krossade, spricka så att jag i drömmen drar ut halva tänder med fingrarna. jag biter inte i något i drömmarna utan de bara faller isär eller spricker av sig självt.

Det kan knappast vara en slump att jag drömmer om trasiga tänder flera gånger i veckan.

Jag skulle gärna vilja veta vad i helvette det betyder.

Det brukar betyda att man förlorat någon kraft, kan vara självkänslan som fått sig en knäck..
Citera
2009-06-19, 22:47
Medlem
Befrielse

Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Passenger
tjena! nu är det såhär att jag hade en riiiiktigt skum dröm för två dagar sedan, kan inte riktigt släppa den för den var sjukt intensiv och rätt sjuk.
Jag kommer inte riktigt ihåg alla detaljer men försök tyda det jag får fram i alla fall.

Jag drömmer att jag är inspärrad i ett slags zoo med stora portar och att vi(jag och några andra svarta gangstrar i stil med rappare) blir vaktade av militärer.
Jag blir transporterad till en egen bur och jag pratar med de som vaktar mig, ganska casual samtal, och helt plötsligt så känner jag att jag inte kan andas.
Jag ställer mig på alla fyra och börjar spy hejdlöst, grejen är att jag inte spyr det man brukar spy utan krossat glas och glasskärvor i mängder som senare går över till järnflisor och muttrar.
Detta tycker vakterna är väldigt märkligt och frågar om jag har ätit något särskilt, jag känner mig helt normal och väldigt förvånad över att jag inte har skurit upp mina inälvor och halsstrupe och att det inte kommer en enda droppe blod.
Efter detta kommer jag inte ihåg mycker mer av drömmen men den var jääävligt skum och lite läskig men inte som en mardröm utan bara läskig för att den var så intensiv och verklig...

Att du spyr verkar vara det centrala. Att känna sig instängd talar väl för sig själv.. Samtalet med vakten verkar vara det som hjälper dig att bli av med det som du bär på. Det är inte så lätt att tyda drömmar om sånt som kommer inifrån, men själva känslan är att du blivit av med sånt som är vasst och som skulle kunna skada dig. Det är så mycket skit man får ta - och man kanske sväljer för att slippa konsekvenser. Men att spy måste väl vara ett bra tecken. Metall i drömmar brukar ha betydelsen något som är känslokallt.
Citera
2009-06-22, 15:37
Medlem
slashing_swords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Den första drömmen
Bilen är i drömmar ett typiskt socialt fordon för familj och nära vänner. Att själv köra betyder att du har initiativet i ditt liv. Vägen från barndomen är väl inte så svår att tyda - livsvägen alltså. Att dö betyder att barndomen tagit slut, att du inte färdas med det fordonet längre och de två som satt i baksätet är två personer som du nu inte längre har samma behov av. Att köra i diket går ju också att tolka. Om du minns något från själva körningen typ i vilket dike etc.

Den andra drömmen
Samma här - alltså att du rör dig genom en park - är en bild av hur du tar dig fram i livet. Betongplatån eller bunkern, är en bild av en position som du befinner dig i nu, och hur du försöker ta dig ifrån den. Att ta sig neråt är en bild av att försöka ta sig tillbaka i tiden - eventuellt försöker du mentalt ta dig tillbaka till barndomen..
Hon som är med dig skulle kunna vara en sorts ledsagare, som är rätt vanliga i drömmar. /typ inre personer med lite högre medvetande/. I alla fall betong betyder något som är ganska känslokallt. Du börjar med att klättra i lönnen och övergår sedan till att klättra enbart på bunkerns kanter. Lönnen är en symbol för liv. Ditt liv. Du försöker använda dig av det som är din livskänsla för att ta dig ner från betongen. Om du lever i en stad skulle man kunna ta det lite mer bokstavligt typ du försöker ta dig från betongbunkern med hjälp av det som är liv. Jag antar att det är sättet som du tänker när du vill förändra ditt liv, som har att göra med klättringsmetoden. Alltså om du försöker komma från "betongen", så är det rätt att anväda sig av lönnen, men sedan övergår du till att klättra på betongen, alltså dina händer tar i betonkanter, och det är inte helt ok, om det är betongen som du försöker komma ner från.. Händer har att göra med begrepp - mentala begrepp alltså.
Regn förekommer i drömmar som vill visa att det har med ditt känsloliv att göra.
Det är bra att lägga märke till små variationer i återkommande drömmar.

Tack så mycket, mycket av det du säger stämmer faktiskt väldigt bra in på hur jag känner och vilken fas i livet jag befinner mig i. Fick verkligen lite att fundera över nu, tack återigen!
Citera
2009-06-22, 18:26
Medlem
Kul med feedback

Citat:
Ursprungligen postat av slashing_sword
Tack så mycket, mycket av det du säger stämmer faktiskt väldigt bra in på hur jag känner och vilken fas i livet jag befinner mig i. Fick verkligen lite att fundera över nu, tack återigen!
Kul med feedback, jag ägnar mig åt drömtolkning
Har en sida som heter Drömtydningen
Citera
2009-06-22, 18:40
Medlem
Damnaturs avatar
två "trevliga" drömmar

Jahopp nya drömmar att ge sig i kast med:

1) Återkommande drömm som enbart består av att en grönsvart jättelik orm med enorma huggtänder krälar in i spädbarns munnar och äter upp dom innifrån. Funderar på om det kan ha med en kompis graviditet att göra....

2) Denna drömm har återkommit flertalet gånger under hela min uppväxt, det ända som ändras är landskapet.

JAg sitter i en stor kub, den existerar men existerar ändå inte. Förutom mig i denna kub finns en jämnårig kille i tvångströjja, man ser inte mycket av ansiktet då denna har långt svart hår. I vart fall förändras landskapet runt denna kub som alltid är stilla upp i luften, typ flygfotoavstånd, Landskapet kan endera visa en fantastisk skog, ibland rena domedagen, städer och platser. Men aldrig några andra människor än just han och mig. Under hela tiden pratar han via på något främande språk, totalt ovetande om min närvaro. Jag själv känner inga direkt känslor utan står där i denna kub och väntar, på vad har jag ingen aning om. Skulle vara ytterst intressant att höra om någon kan klura ut vad detta kan symbolisera
Citera
2009-06-23, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damnatur
Jahopp nya drömmar att ge sig i kast med:

1) Återkommande drömm som enbart består av att en grönsvart jättelik orm med enorma huggtänder krälar in i spädbarns munnar och äter upp dom innifrån. Funderar på om det kan ha med en kompis graviditet att göra....

2) Denna drömm har återkommit flertalet gånger under hela min uppväxt, det ända som ändras är landskapet.

JAg sitter i en stor kub, den existerar men existerar ändå inte. Förutom mig i denna kub finns en jämnårig kille i tvångströjja, man ser inte mycket av ansiktet då denna har långt svart hår. I vart fall förändras landskapet runt denna kub som alltid är stilla upp i luften, typ flygfotoavstånd, Landskapet kan endera visa en fantastisk skog, ibland rena domedagen, städer och platser. Men aldrig några andra människor än just han och mig. Under hela tiden pratar han via på något främande språk, totalt ovetande om min närvaro. Jag själv känner inga direkt känslor utan står där i denna kub och väntar, på vad har jag ingen aning om. Skulle vara ytterst intressant att höra om någon kan klura ut vad detta kan symbolisera
Jaha, jag försöker väl lite med den andra drömmen.. Den där killen du. Och du känner dig instängd i en mycket fyrkantig värld. Som är som en bubbla, Förhindrad att tänka fritt - ialla fall begränsad rörelseförmåga (mentalt sett). Egentligen skulle du (han) vara mer i kontakt med världen (landskapet utanför) Det som förändras. Jag får en känsla av något nördigt - instängt. (kanske som virtuella världar)? det främmande språket tyder på någon exotisk miljö. Det långa håret tyder på någon sorts styrka i denna miljön.. Att inte se ansiktet kan ju vara någon sorts anonymitet. Kontaktlösheten - att han inte är medveten om din närvaro - kan vara en förstärkning av den där isolerade känslan.

Den första drömmen.. Spädbarn är nya sidor i livet. Det kan vara en ny mänsklig kontakt eller ett nytt intresse..
Det är vanligt att drömma om spädbarn som man inte tar hand om på rätt sätt.. Det betyder att man missar meningen av den nya sidan i livet.. Det finns olika sätt at missa sina "barn" på. Ormar är visdomssymboler, och att se en stor orm betyder att du kommit i kontakt med något vist.. Vishetssymbolen som kryper in i munnen - har ju en viss sexuell prägel förstås.. skulle kunna vara en missriktad vishet, som förtär inifrån istället för att ge..
Citera
2009-06-23, 11:41
Medlem
Frimodigs avatar
I natt drömde jag att min egen mamma planerade att mörda mig genom att skjuta mig. Vi tog taxi hem till en gammal släkting, och hon sa att jag lika gärna kunde betala eftersom jag ändå inte har någon nytta för pengarna när jag är död. Sedan tog vi tunnelbanan in till stan och hon hade pistolen på sig hela tiden. Jag låg i hennes famn och grät och försökte övertyga henne att inte skjuta mig, men hon var orubblig. Sedan försökte jag komma på sätt att få henne gripen eller se till att hon inte dödade mig. En tanke var bland annat att knuffa ner henne framför tunnelbanan när vi klivit av.
Jag grät och mådde illa när jag vaknade. Vad betyder denna dröm?

Det kanske hör till saken att jag och min mor har en minst sagt speciell relation, hon har varit en mycket dålig mor och behandlat mig rätt illa under min uppväxt. Känns som om den här drömmen verkligen betyder något.
Citera
2009-06-23, 12:22
Medlem
Frigörelse

Citat:
Ursprungligen postat av Frimodig
I natt drömde jag att min egen mamma planerade att mörda mig genom att skjuta mig. Vi tog taxi hem till en gammal släkting, och hon sa att jag lika gärna kunde betala eftersom jag ändå inte har någon nytta för pengarna när jag är död. Sedan tog vi tunnelbanan in till stan och hon hade pistolen på sig hela tiden. Jag låg i hennes famn och grät och försökte övertyga henne att inte skjuta mig, men hon var orubblig. Sedan försökte jag komma på sätt att få henne gripen eller se till att hon inte dödade mig. En tanke var bland annat att knuffa ner henne framför tunnelbanan när vi klivit av.
Jag grät och mådde illa när jag vaknade. Vad betyder denna dröm?

Det kanske hör till saken att jag och min mor har en minst sagt speciell relation, hon har varit en mycket dålig mor och behandlat mig rätt illa under min uppväxt. Känns som om den här drömmen verkligen betyder något.

Okej, det finns en hel del typiska symboler i din dröm, och tillsammans ger dom en bild av en frigörelse..
Ja, det låter som ni har ett lite krångligt förhållande.
Spårbunden trafik är stela föreställningar - liksom med "skygglappar" bara ser rakt fram.. Ofta dogmatiskt inte sällan något religiöst. Vapen är någon sorts innehållen ilska. (kan vara ord som inte "avfyrats") Att hota om att dö är en förmodad möjlig förändring av er relation. Typ frigörelse från föräldrabanden. - en sån frigörelse innebär naturligtvis förändring för båda.
Att färdas tillsammans i en taxi är en bild av er relation där ni är ganska likvärdiga, alltså ingen av er kör.. Betalade du i taxin? Om du kände att du fick betala och att du förlorade något så kan det ha betydelsen av att förlora någon väredfull... På vägen till släktingen - (em var det)? - reser ni på ett sätt, och på resan in till stan reser ni på ett annat sätt. Båda sätten innebär att ni blir transporterade av någon annan.. Om ni var under marken när ni åkte tunnelbana är det "djupare" betydelse än om ni åkte ovan jord..
Citera
2009-06-23, 13:34
Medlem
Frimodigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Okej, det finns en hel del typiska symboler i din dröm, och tillsammans ger dom en bild av en frigörelse..
Ja, det låter som ni har ett lite krångligt förhållande.
Spårbunden trafik är stela föreställningar - liksom med "skygglappar" bara ser rakt fram.. Ofta dogmatiskt inte sällan något religiöst. Vapen är någon sorts innehållen ilska. (kan vara ord som inte "avfyrats") Att hota om att dö är en förmodad möjlig förändring av er relation. Typ frigörelse från föräldrabanden. - en sån frigörelse innebär naturligtvis förändring för båda.
Att färdas tillsammans i en taxi är en bild av er relation där ni är ganska likvärdiga, alltså ingen av er kör.. Betalade du i taxin? Om du kände att du fick betala och att du förlorade något så kan det ha betydelsen av att förlora någon väredfull... På vägen till släktingen - (em var det)? - reser ni på ett sätt, och på resan in till stan reser ni på ett annat sätt. Båda sätten innebär att ni blir transporterade av någon annan.. Om ni var under marken när ni åkte tunnelbana är det "djupare" betydelse än om ni åkte ovan jord..

Oj, det du säger låter verkligen som om det kunde stämma. Men varför vill hon döda mig?
Jag betalade i taxin och ville verkligen inte det, men blev tvungen ändå eftersom hon sa att jag ändå inte har nytta av sparade pengar eftersom jag skulle dö. Släktingen vi åkte hem till var min döda gammelmormor (hon var inte där, vi var bara hemma hos henne). Vad innebär det att vi bägge gångerna blir transporterade av någon annan? Vi åkte under marken när vi åkte tunnelbana...
Citera
2009-06-23, 22:44
Medlem
Frigörelse

Citat:
Ursprungligen postat av Frimodig
Oj, det du säger låter verkligen som om det kunde stämma. Men varför vill hon döda mig?
Jag betalade i taxin och ville verkligen inte det, men blev tvungen ändå eftersom hon sa att jag ändå inte har nytta av sparade pengar eftersom jag skulle dö. Släktingen vi åkte hem till var min döda gammelmormor (hon var inte där, vi var bara hemma hos henne). Vad innebär det att vi bägge gångerna blir transporterade av någon annan? Vi åkte under marken när vi åkte tunnelbana...
Frigörelse typ den som människor gör när de tar steget från sina föräldrar och står på egen ben.. Pengar är i drömmar määnskliga värden - och om du separerar dig från din mamma så finns det gen´mensamma värden som ni inte längre kommer att dela på det sättet som ni gjort tidigare..
Gammelmormor är någon kvinnlig förmoder - det handlar om din kvinnliga sida.
Försök sätta in drömmen i lite större perspektiv.. Det är inte så kortsiktigt som det verkar när du ser det med ditt vanliga sätt att se..
Citera
2009-07-08, 10:10
Medlem
Xindaks avatar
Kan ni bringa någon klarhet i detta?

Jag drömmer ofta att jag inte kan gå framåt, benen är tunga som bly och lyder inte alls. Detta löser jag i drömmen antingen genom att gå bakåt eller i sidled, det går inte lätt att gå så heller benen är fortfarande tunga och omedgörliga men jag lyckas precis få till så mycket kraft som behövs för att förflytta mig.

Det är inget som jagar mig och så i drömmen utan det är oftast bara jag som inte kan förflytta mig på normalt sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in