2009-09-07, 11:45
Medlem
Nott i luften

Citat:
Ursprungligen postat av The-Lix
Hej! Jag hade en väldigt konstig dröm för ett par dagar sedan. Minnet har svikit mig lite, men jag ska försöka återberätta den så bra jag kan. Here goes:

Jag var med mina två bröder ute i en stor park där vi kastade ett frisbee-liknande föremål till varandra. Min storebror råkade dra iväg den och hugga ner en riktigt stor, tjock trädstam. Den landade framför en familj som var ute och gick, och pappan som var kostymklädd började jaga oss. Vi gömde oss i buskar o dylikt innan vi lyckades komma undan, men det gjorde vi.

Sedan gjordes ett hopp i drömmen, och helt plötsligt sitter jag hemma hos en väninna. Det är jag, hon och en annan tjej som sitter i ett annat rum. Rätt var det är stiger mannen som jagade mig innan in i lägenheten, och han har en ljuddämpad pistol med sig. Det första han gör är att skjuta min väninna som sitter i rummet bredvid oss, innan han går in till mig. Han ger mig en chans till att stänga av stereon som spelar Coldplay, precis när låten är slut.
Lyckades jag inte så skulle han skjuta mig.

Jag stängde av strax innan låten var slut, och han sa "synd" och skjöt mig i huvudet. Jag hann skrika "Nej!" precis innan skottet kom, men han träffade mig precis där han skulle. Kroppen domnade sakta bort, och samtidigt som jag föll till marken hann jag tänka "Jag dör.. Jag är död". Allting blev väldigt, väldigt blurrigt innan det blev helt svart.

Så.. Vad innebär det egentligen att bli skjuten till döds i en dröm? Jag vet att det har hänt i en annan dröm. Då fick jag ta emot flera skott i bröstet, men de skadade mig aldrig. Tacksam för svar!

När det är något som skickas igenom luften brukar motsvara ord eller tankar som man har och skickar. Så den där frisbeegrejen motsvaras av någon jargong (kanske fördomar)? som du och dina bröder har.
Det är skillnad på levande trän och döda trästammar - så det har en viss betydelse. Vilket var det?
Några i närheten känner sig i alla fall hotad och börjar jaga. Att bli jagad i en dröm betyder att det finns något som pressar dej. Att han var kostymklädd (ansvarig) pappa, kan ju vara att det är vuxenlivet som jagar dig.
Det är dessutom han som tränger in i lägenheten, dvs kommit in i jaget. Musiken som spelas ska stängas av exakt som låten slutar, ett sorts test både att känna låten och kunna synkronisera. ? Eftersom du hörde att det var Coldplay så kanske du minns vilken låt? Hur som helst kommer vuxenlivet ikapp dig tillslut, och du måste dö. Att dö betyder förändring. En epok i ditt liv är färdig och en annan tar vid.
Citera
2009-09-07, 11:52
Medlem
Ojämn kamp

Citat:
Ursprungligen postat av Ramaskriet
Jag drömmer kanske två gånger i månaden, men nu har jag drömt samma dröm tre nätter i rad!

Drömmen har handlat om Djurgårdens IF Fotboll som råkar vara mitt favoritlaget. I drömmen har laget i fråga spelat mot antagonisten Aik. I drömmen betraktar jag matchen på plats och matchbilden har varit den samma i alla tre nätter! Djurgården pressar som in i helvete, men får inte in bollen. Det kan vara 18 stolpträffar i rad följt av 34 ribbträffar och 86 reflexräddningar från målvakten. Den senaste drömmen slutade med att Aik dessutom gjorde ett mål på slutet och vann med 1-0, medan skottresultat blev 1-897 ungefär till Djurgården.

Vad betyder då denna dröm?
För den som är insatt i Allsvenskan är det ingen nyhet att Djurgården presterat extremt dåligt denna säsong och att det gått desto bättre för Aik. Som DIF-supporter är detta faktum mycket svidande och jag lider verkligen. Men varför i helvete torteras jag på detta sätt även nattetid? Jag kan inte svara på frågan.
Det känns som nåon ojämn kamp. Som mycket kraft läggs med litet resultat. Sådana där sportsliga aktiviteter påminner lite om frön eller spermier som ska nå sitt mål.
Senast redigerad av Urbizzo 2009-09-07 kl. 12:50.
Citera
2009-09-07, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
När det är något som skickas igenom luften brukar motsvara ord eller tankar som man har och skickar. Så den där frisbeegrejen motsvaras av någon jargong (kanske fördomar)? som du och dina bröder har.
Det är skillnad på levande trän och döda trästammar - så det har en viss betydelse. Vilket var det?
Några i närheten känner sig i alla fall hotad och börjar jaga. Att bli jagad i en dröm betyder att det finns något som pressar dej. Att han var kostymklädd (ansvarig) pappa, kan ju vara att det är vuxenlivet som jagar dig.
Det är dessutom han som tränger in i lägenheten, dvs kommit in i jaget. Musiken som spelas ska stängas av exakt som låten slutar, ett sorts test både att känna låten och kunna synkronisera. ? Eftersom du hörde att det var Coldplay så kanske du minns vilken låt? Hur som helst kommer vuxenlivet ikapp dig tillslut, och du måste dö. Att dö betyder förändring. En epok i ditt liv är färdig och en annan tar vid.
Oj, det var många svar på den drömmen. Tack! Trädstammen min bror fick ner var en levande -den var full med grenar och gröna blad. Låten som spelades var Yellow. Jag är på gång med en tjej just nu, och hennes favoritlåt med Coldplay är just den låten..
Citera
2009-09-08, 11:17
Medlem
Jamen visst, musik i drömmar betyder någonting harmoniskt. Timingen är förstås viktig i musikaliska sammanhang också, och också när det gäller samspelet mellan människor. Några krav som du ställer som påminner om det?
Att få ner en levande trädstam betyder också att något som varit levande blir dött.

Citat:
Ursprungligen postat av The-Lix
Oj, det var många svar på den drömmen. Tack! Trädstammen min bror fick ner var en levande -den var full med grenar och gröna blad. Låten som spelades var Yellow. Jag är på gång med en tjej just nu, och hennes favoritlåt med Coldplay är just den låten..
Senast redigerad av Urbizzo 2009-09-08 kl. 11:21.
Citera
2009-09-09, 13:23
Medlem
KlausDaimlers avatar
Kan någon hjälpa mig att tyda min dröm..

Jag drömde att jag var i New York mitt i natten och letade efter en busshållplats, varifrån jag skulle ta mig hem. Jag kände mig vilsen och hopplös. När jag tillslut hittar den så heter hållplatsen cadillac och bruce springsteens låt med samma namn börjar spelas ett kort tag. Jag går fram till busshållplatsen, och där sitter en av mina bästa vänner. Hon vinkar till mig, går mot mig och plötsligt så är vi på bussen.

Lite barkgrundsfakta som kan vara relevant:
- Jag har haft en mentalt svår period under ett tag nu. Och kvällen innan så bestämde jag och samma vän att vi skulle ses och prata i veckan.

- Min pappa är i New York just nu. Och han är även ett springsteen-fan av stora mått.
Citera
2009-09-15, 07:06
Medlem
Drömde en väldigt sjuk mardröm igår natt som fick mig att må dåligt psykiskt hela dagen igår.

Drömde att min far var i badrummet och duschade. Efter vad jag tyckte var 20 minuter skulle jag gå och kolla om han var klar för han duschar inte så länge vanligtvis. Jag kommer in i duschen och då har han hängt sig och vattnet står på. På handfatet stå det skrivet: "Jag kan inte förstå hur du inte har märkt att jag har varit här inne i timmar. Tack för alla fina Januarimornar" (Vad fan betyder det?) Sen tar jag ner honom och försöker återuppliva honom, men lyckas inte.
Citera
2009-09-15, 19:25
Medlem
MichJus avatar
Jag hade en dröm som verkligen fick mig att fundera härom natten.

Jag var huvudpersonen i drömmen. Jag hade hela tiden känslan av att vara jagad av någonting genom hela drömmen, samtidigt som jag själv jagade/sökte någonting eller strävade efter ett mål. Låter lite diffust, men hoppas att ni förstår ändå.

Jag for runt på lite olika välkända ställen i min vardag, alltid jagad och alltid sökandes. Jag träffade olika människor som betyder något för mig och pratade och betedde mig som vanligt inför dem, även om känslan av frustration och rädsla kändes starkt inom mig.

Under hela drömmen gick jag runt och slog, sparkade eller bara allmänt skadade olika random utvalda personer (inga som jag känner). Det konstiga var att det var aldrig personerna jag slog som fick skador utav det, utan en person som jag verkligen bryr mig om och älskar. Hon blev helt sönderslagen. Men då hände det en ännu konstigare sak. Hon som blev skadad sa "förlåt, det var inte meningen.." till mig när jag kom för att se hur hon mådde och berätta att allt var mitt fel att hon blivit så skadad. (hon hade hamnat på sjukhus).

Så, kan det vara så simpelt att drömmen betyder att allt skit jag gör i mitt liv egentligen bara skadar mig och dem i min närhet, eller kan det vara mer komplicerat än så?
Citera
2009-09-15, 21:06
Medlem
Det du säger är nog sant.. det drabbar nog främst dig och henne som du bryr dig om...
Ditt beteende i drömmen motsvarar något liknande i verkligheten. Kroppar som skadas kan man lika gärna se som personliga psyken som skadas, för i drömmarna handlar det inte om kroppen för den är bortkopplad. Människor som du inte känner brukar man säga är sidor av dig själv, så det kan alltså vara självdestruktivt när du ger dig på dom..
Att känna sig jagad brukar betyda att det är något som du känner dig pressad av i vardagen. Du verkar inte stanna upp i drömmen så att du får se vad det är som jagar dig.. utan du är själv upptagen med att jaga.

Alltså du är helt uppe i att vara pressad av något samtidigt som du också pressar på - dig själv och andra..
Det betyder att du hetsar även i vaket tillstånd. Främst är det dig själv och henne som du bryr dig om som drabbas.

Sen kan du förstås fundera på varför du känner denna press? Om hon som säger förlåtär någon som du delar vardagen med, så är det ofta inte så lätt att säga varifrån en känsla kommer....

Citat:
Ursprungligen postat av MichJu
Jag hade en dröm som verkligen fick mig att fundera härom natten.

Jag var huvudpersonen i drömmen. Jag hade hela tiden känslan av att vara jagad av någonting genom hela drömmen, samtidigt som jag själv jagade/sökte någonting eller strävade efter ett mål. Låter lite diffust, men hoppas att ni förstår ändå.

Jag for runt på lite olika välkända ställen i min vardag, alltid jagad och alltid sökandes. Jag träffade olika människor som betyder något för mig och pratade och betedde mig som vanligt inför dem, även om känslan av frustration och rädsla kändes starkt inom mig.

Under hela drömmen gick jag runt och slog, sparkade eller bara allmänt skadade olika random utvalda personer (inga som jag känner). Det konstiga var att det var aldrig personerna jag slog som fick skador utav det, utan en person som jag verkligen bryr mig om och älskar. Hon blev helt sönderslagen. Men då hände det en ännu konstigare sak. Hon som blev skadad sa "förlåt, det var inte meningen.." till mig när jag kom för att se hur hon mådde och berätta att allt var mitt fel att hon blivit så skadad. (hon hade hamnat på sjukhus).

Så, kan det vara så simpelt att drömmen betyder att allt skit jag gör i mitt liv egentligen bara skadar mig och dem i min närhet, eller kan det vara mer komplicerat än så?
Citera
2009-09-15, 21:24
Medlem
dö i drömmar

Dö i drömmar är inte det samma som i vaket tillstånd. Det brukar betyda att något sker i eran relation.. Badrummet är en mycket speciell plats, som står för det innersta trygga rummet. Så det kan verka som ni har en stark kontakt även på det känslomässiga planet. Vatten som står och rinner är ju ett tecken på känslor som flödar.. Något som står skrivet är inte så vanligt, och brukar vara ganska svårt att tyda, fast i det här fallet så finns det ju en klar känsla eller två klara känslor i det. Dels känslan att du inte har sett honom tillräckligt, och dels en tacksamhetskänsla. Januarimorgnar kanske du har någon aning om? Vintermorgnar..
Handfat vet jag har förekommit i andra drömmar, som har med liv att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av JoWiOnLe
Drömde en väldigt sjuk mardröm igår natt som fick mig att må dåligt psykiskt hela dagen igår.

Drömde att min far var i badrummet och duschade. Efter vad jag tyckte var 20 minuter skulle jag gå och kolla om han var klar för han duschar inte så länge vanligtvis. Jag kommer in i duschen och då har han hängt sig och vattnet står på. På handfatet stå det skrivet: "Jag kan inte förstå hur du inte har märkt att jag har varit här inne i timmar. Tack för alla fina Januarimornar" (Vad fan betyder det?) Sen tar jag ner honom och försöker återuppliva honom, men lyckas inte.
Citera
2009-09-15, 21:36
Medlem
Kör igen för att se om nån kan förklara för mig varför mina drömmar innehåller följande:

Jag befinner mig på en flygplats, åker flygplan med start och landning.
Jag befinner mig på en båt och åker den och ibland kutar jag mellan däcken. Ibland är det en resa.
Drömmer att jag befinner mig i en storstad och åker tåg för att byta till tunnelbana.
Drömmer om att vandra i naturen och då gå över berg för att hamna på järnvägsspår.
Kör bil, nästan samma dröm alltid där jag kör och når mitt mål.

Dröm om krig, jag slåss i bunkrar och ungefär samma banor som i spel. Oftast ww2-anknytning. Springer in i hus där jag hittar gömda gångar.

Nyaste drömarna är att jag delar ut morgontidningen och åker hiss, men måste lägga mig på magen för att den går fort och inte har väggar.
Citera
2009-09-16, 09:34
Medlem
många olika

alla drömmar har nog sin förklaring, fast det kan vara svårt att komma på. Tåg och tågspår har betydelsen av lite stela föreställningar, inte ovanligt i religiösa sammanhang. Att du kan ta ett flygplan kan man se som en tillgång till någon kraft som kan föra dig upp i en annan (andlig) sfär. Drömmar om båtar är inte så olikt drömmar på land, men skillnaden att båten representerar en värld som är lite mer "flytande" (lite flummig) känslobaserad..
Striden tolkas som inre uppgörelser mellan olika föreställningar. Kan du inte berätta en hel dröm! Att springa in i hus och upptäcka saker -gångar, betyder att du upptäcker nya områden inom dig själv..
Bilen är ett typiskt fordon som symboliserar känslan att ta sig fram i den närmare kretsen (familj och vänner).
Att åka hiss kan betyda att man åker med känslorna upp eller ner men kan också vara en bild av att vakna upp, dvs, man åker upp ur sömnens djup upp i det vakna.

Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Kör igen för att se om nån kan förklara för mig varför mina drömmar innehåller följande:

Jag befinner mig på en flygplats, åker flygplan med start och landning.
Jag befinner mig på en båt och åker den och ibland kutar jag mellan däcken. Ibland är det en resa.
Drömmer att jag befinner mig i en storstad och åker tåg för att byta till tunnelbana.
Drömmer om att vandra i naturen och då gå över berg för att hamna på järnvägsspår.
Kör bil, nästan samma dröm alltid där jag kör och når mitt mål.

Dröm om krig, jag slåss i bunkrar och ungefär samma banor som i spel. Oftast ww2-anknytning. Springer in i hus där jag hittar gömda gångar.

Nyaste drömarna är att jag delar ut morgontidningen och åker hiss, men måste lägga mig på magen för att den går fort och inte har väggar.
Citera
2009-09-26, 09:10
Medlem
motsatsen till utomkroppslig upplevelse i dröm OCH verklighet?

Hej! Jag vet egentligen inte om detta är rätt forum då själva drömdelen är ganska oviktig och det var vad som hände då "jag" vakna(För ja jag är säker på att jag var vaken större delen av natten). Drömmen minns jag inte så tydligt men jag ska försöka.

Det var första gången jag drömde om de nya stället jag bodde på för övrigt, även om det inte såg likadant ut som i verkliga världen det gör de aldrig i mina drömmar(kanske inte i nåns?) men jag visste vad alla platser symboliserade. Jag har ingen tidsuppfattning i drömmen, liksom resten av kvällen. Saker som hände.
Jag cyklar runt planlöst i min nya hemstad
cyklar på väg till jobbet utan attjag är påväg till jobbet cyklar bara på samma cykelväg
Jag ser en båge i tegel som jag minns att jag tänker att den var vacker(den där bågen/valvet var ganska tydlig del i drömmen konstig nog)
Jag är på väg(återigen med hjälp av cykel har aldrig drömt att jag cyklat förr) till min mammas kompis hus jag tror hon ska ha fest. Jag kommer dit och träffar henne och det är lite diffust om de pågår en fest eller inte. Det är nog här eller i badhuset hela känslan av diffushet startar.
Jag är på ett badhus, och som vanligt i mina drömmar är badhus någonting läskigt, det var ingen annan än jag där fast det var folk där, jag var liksom i samma badhus i en parallell värld och kunde se de andra men de kunde inte se mig. Och koncentrera jag bort den i drömmen "verkligheten" eller "verkliga världen" eller vad vi ska kalla den(den med folk i) så var jag helt ensam på badhuset. Även fast den med folk i i drömmen var den "verkliga världen" och när jag var ensam var min egen parallellvärld, kändes de mer äkta då jag var ensam. Lite som att jag egentligen är ensam i hela världen och andra människor är bara mina egna projektioner.

NU händer det! Min själ börjar lämna mig, jag känner riktigt hur den pressas bakåt snett uppåt. Jag skriker tror jag och försöker stampa med benen i marken(sparkar även i verkligheten) så att den ska stanna men den försöker om och om igen till sist lyckas den och då vaknar jag och känner mig jättejättekonstig.

Det riktigt jobbiga med detta var att "jag" inte var i min själ och tittade ner på min kropp(som jag tror de ska va i OBE?). "Jag" var borta, kvar var min kropp och hjärna då såklart och nån sorts tankeverksamhet men min själ hade i drömvärlden fastnat i en parallellvärld! Jag var livrädd då jag vaknade! Var helt säker på att jag aldrig skulle hitta min själ igen. Hela natten svävade jag i ett sånt där mellan dröm och medvetande tillstånd. Jag växlade mellan att försöka hindra mig själv från att somna om i hopp om att själen skulle återvända till den här världen och att försöka somna om för att leta min själ i drömvärlden åtminstone. Det kändes som natten varade i minst 2 dygn.... Någon gång vid sextiden igårmorse är jag ganska säker på att "min själ var tillbaka" så att säga.

Kan nån hjälpa mig att tolka detta?? Kan tilläggas att jag inte haft nån OBE eller liknande tidigare, att jag såvitt jag vet är psykiskt frisk samt har inte tatt andra droger än alkohol, nikotin osv de senaste månaderna.
Senast redigerad av murer 2009-09-26 kl. 09:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in