2008-11-17, 00:46
Medlem
Paparobos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OscarGold

EDIT: vad gäller drömtolkning så är detta något *individen* endast bör göra, ingen kan tolka dina drömmar förutom du.

Det där stämmer till viss del. Visst är det den drömmande som har lättast att göra rätt associationer men ofta associerar människor lika när det gäller vissa saker. Som drömtydare kan man hjälpa till att associera men drömmaren måste själv komplettera.
Citera
2008-11-17, 11:05
Medlem
Börjar bli riktigt jobbigt nu.

I snitt kanske jag kommer ihåg vad jag drömmer 3 ggr i veckan. Det är alltid samma plot i mina drömmar, 8/10 drömmar handlar om samma sak och jag är jäkligt trött på det!

Jag drömmer jämt om domedagsscenarion! Det är ALLTID med zombies eller något virus som läckt ut och vi måste hela tiden fly undan zombies och "det där som jagar oss". Är alltid likt 28 dagar senare, Resident evil u name it! Hela tiden handlar det om att fly, de jagar oss, de omringar oss de genskjuter oss gaaah! Det är ofta mycket människor som är "normala" alltså inte zombies i drömmen med, de flyr också, det är helikoptrar i luften, militärer på gatorna och skrikande och gråtande barn samt kvinnor. En annan detalj är att det jämt är mörkt eller "sen skymning", det är aldrig ljust eller dag. Kort och gott, som vilken zombie hollywood film som helst!

Jag kan flera dagar efter en hemsk dröm komma ihåg allt (i stort sett) som hände i drömmen, vad jag tänkte, gjorde, såg osv. De är så jäkla verkliga! Känns som om jag inte kan skilja på dröm och verklighet när jag drömmer om just det, Det är inte alls samma känsla som i de andra drömmar jag drömmer, dock drömmer jag ju inte de så ofta . Hjärtat pumpar för fullt och jag riktigt känner hur adrenalin nivån i kroppen är lika hög som Gynning en kväll på Stureplan.

Är så svårt att beskriva känslan jag känner inför detta, har haft allvarliga tankar på att söka hjälp

Vaknar alltid genom blöt av svett och är livrädd för att somna om och förmodligen återuppta samma dröm igen. Detta har gjort att jag ibland är rädd för att sova. Visst ni kanske tänker att, men herregud så löjligt! Men detta är ett stort problem för mig!

Varför drömmer jag jämt det här?! Är jag väldigt rädd för världens undergång i mitt omedvetna eller vad?

Ursäkta min svenska!

//mvh Lazermonkey
Citera
2008-11-17, 11:56
Medlem
mqas avatar
I natt hade jag en mycket lång och intressant dröm, som dock gjorde mig mycket ledsen.

Den började med att jag satt i ett full klassrum. Efter en stund såg jag en mycket vacker tjej, med brunt/rött hår, och ett ansikte med väldigt fina drag. Jag tittade på henne, hon tittade på mig. Jag minns inte hur det gick till, men jag satt bredvid henne efter en stund, och vi pratade. Det visade sig att hon också spelade Anarchy Online, som jag. Jag lade till henne som vän (i Anarchy Online), och vi talade lite till. Sedan visade det sig att hon inte var där, och på något sätt fick jag reda på att hon var i skolan, som var ganska långt borta. För att komma dit, var jag tvungen att åka tåg. Av någon anledning kom jag aldrig fram, men på något sätt fick jag reda på att hon pluggade Programmering C, och kom fram till att hon var den perfekta kvinnan. Jag förlorade dock kontakten med henne, och såg henne aldrig igen (vilket lätt kan tolkas som att jag gång på gång tycker att en tjej är perfekt, och sedan förlorar henne).

Sedan började drömmens andra del. Jag och min far var i mitt hemland, Polen. Vi drack söt vodka, men blev endast lite berusade. Vi var hela tiden på väg någonstans, och kom till slut fram till en klädbutik, där två otroligt vackra tjejer arbetade. De hade båda svart hår, ljus hy, och blå ögon (en kombination jag älskar). Vi talade med dem, och far bjöd dem till en fest, som vi skulle ha. Ingen av tjejerna lade dock märke till mig.

Nästa del äger rum på själva festen. Många är där - min far, min mor, min farmor, och några bekanta. Tjejerna är också där, men de lägger fortfarande inte märke till mig. Far sade att jag borde gå tillbaka till klädbutiken och byta om, så att tjejerna skulle lägga märke till mig. Jag går till klädbutiken, som nu också är ett kafé med omklädningsrum. I omklädningsrummet finns kläder som jag vet att jag har lämnat där tidigare, samt flaggor och halsdukar med lagfärger. Jag tar ett par kängor och ett par jeans, samt en svart/röd halsduk (då jag vet att det är laget tjejerna hejar på). Jag kommer dock aldrig fram till festen.
Citera
2008-11-18, 14:31
Bannlyst
Schysst tråd. Kanske jag få hjälp av Er

Varje natt, i några år har jag drömt om att jag ligger på en strand i Thailand. Ljudet av att vågarna slår mot stranden och ljudet av stillsamheten tränger in i mina öron. Att jag även sitter på just thai airways b747 från Arlanda förekommer varje gång i mina drömmar. Jag drömmer precis samma dröm, att jag ligger på en öde strand med simfötter på mig och snorkel på sidan.

Vad sker hos mig?
Citera
2008-11-19, 22:52
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Drömde att Stålmannen var gay. Han hade sådana där striptease byxor av läder där man ser strjärthalvorna. Jag såg vid stjärthöjd när han entrade en telefonkiosk, och klädde om sig till jeans.
Citera
2008-11-20, 18:32
Medlem
Grandesporross avatar
Jag är själv ganska skeptiskt till en generell drömtolkning men har via min mor blivit tipsadom en bok som är ganska intressant, och hjälper en att tolka sina drömmar.
Drömlexikon är titeln och författaren Tony Crisp. Just denna bok lämnar mycket för drömmaren själv att tolka och visar bara vissa generella uttryck som drömmar kan ta.

Sedan jag kollat i boken och jämnfört infon där med mina drömmar och min livsituation/ångest/problem/tankar etc. så är de faktiskt slående hur precist detta faktiskt träffar

Jag kan sätta ett exempel.

Jag drömde att jag var i något rum som liknade ett bibliotek (enligt lexikonet betyder det ens medvetna), i det rummet fanns det en orm som följde efter mig VÄLDIGT ihärdigt (för ormen finns många olika betydelser, men i mitt fall betyder den min livsprocess/mognad/utveckling) när jag i min desperation och fruktan vill fly från ormen så hittar jag en trappa som går neråt(just att trappan går neråt betyder att jag går ner i min livsprocess/mognad tolkade jag det som enligt boken och min enga tolkning) och i samma stund blir jag biten av ormen som precis innan var minst 20 m bort. Ormen betyder både giftaren men också läkaren. Så den är både min vän och min ovän, jag tolkade detta som min ångest över min livsituation, och ångest är ju inte bara dåligt som bekant utan även en överlevnadsinstinkt som kan vara konstruktiv.
Att ormen bet mig tolkade jag det som att jag måste göra något åt detta snarast innan ångesten tar över helt, att inte stanna i min livsprocess mer konkret sagt. Jag måste helt enkelt sluta fly från min ångest.

.

Boken baserar sig på studier som gjort på tusentals människor och på detta sätt har man hittat gemensamma objekt,symboler etc. som många i västvärlden iaf har i sina drömmar.

Jag är fortfarande tillviss del skeptisk men många saker som finns med i lexikonet är faktiskt generella uttryck som vi människor får i drömmar.

hoppas någon får hjälp av detta.

PS de går inte att tyda någon annans drömmar, de måste man göra själv med hjälp av lexikonet
Senast redigerad av Grandesporros 2008-11-20 kl. 18:34.
Citera
2008-12-11, 07:06
Medlem
cabbages avatar
Ålar

Inatt drömde jag om ålar.
Var hos någon välbärgad familj där de hade två stycken pooler, en mindre och en större.

Jag minns att jag stod på deras gräsmatta och beskådade de två poolerna samtidigt som en manlig figur (ägaren till dem) var bredvid mig
och pratade om att han skulle hoppa i och ta ett dopp i den största.

Jag berättar för honom att "det är skönt när det är lite storlek på poolen så att man kan ta några simtag" och han höll med.

Fast båda var otroligt smutsiga, och när han väl är i vattnet senare plockar han upp en stor ål som han slänger upp på gräsmattan bredvid mig,
jag frågar vad den gör i poolen och han berättar att han lagt i den där själv.

Jag beskådar ålen på närmare håll och beslutar mig för att försöka få i den i vattnet igen så jag letar efter något att knuffa i den med,
(ville inte ta i den, slemmig och motbjudande).

I samma skede som jag försöker hitta något att peta i den med kommer den manliga figuren upp igen och har hittat ytterligare en mindre ål som han bär på,
och han kör upp hålen nära mitt ansikte precis som han vill jävlas, (han kanske såg att jag inte ville ta i den första ålen).

Det går en kort stund då jag försöker undvika hans ål som han försöker att trycka upp i nyllet på mig/jävlas,
så jag går runt honom med visst avstånd för att undvika, och säger även till honom att sluta.

Inte mycket mer än så minns jag...någon som har en hint om vad det kan betyda?
Citera
2008-12-11, 14:13
Medlem
Gremlin666s avatar
Drömde att jag skulle lägga in en påse med mynt i en atm-maskin inne på ett dagis mitt ute i skogen.
Byggnaden var 1 plan på ca 100 kvm utifrån sett men stor till oändlighet inuti, som en labyrint som både gick upp och ner och det var ganska mörkt ända tils vi kom till rummet där mynten skulle läggas.
Blev guidad av en man som sade sig jobba där, han är i verkliga livet min kollega men i drömmen kände han inte igen mig men jag kände igen honom men sade ingenting.
Sedan åkte jag, en kamrat och min bebis (9 månader och existerar i verkliga livet) därifrån med bil, vi alla satt i baksätet och ingen körde.
Min bebis frågade "vart ska vi då?" på någon skum Lidköpingsdialekt och jag blev själaglad då det var hans första ord och jublade. (är från Göteborg så vart dialekten kommer ifrån vet jag inte, känner ingen därifrån)
Jag ville så gärna krama honom men min vän satt emellan oss så jag nådde inte, men låtsades inte bry mig om att jag blev ledsen då jag visste att jag ändå inte kunde ändra på det utan fortsatte att berömma och glädjas över orden.

Snälla NÅGON, vad faan betyder den drömmen???
Citera
2008-12-17, 20:16
Medlem
Ziltoids avatar
Har nyligen lagt ner med mitt Cannabis missbruk och är väldigt svettig om nätterna vilket gärna leder till väldigt klara mardrömmar.
Inatt drömde jag att jag blödde ur ena ögat.
Ofta när jag drömmer så kan jag ha någon aning om vart jag kan ha snappat upp det hela ifrån.

Men blöda ur ögonen.. Vem var det som gjorde det? Något helgon eller nåt.
Hursomhelst hur ska jag tolka det? Minns tydligt att det var otroligt obehagligt i drömmen.
Citera
2008-12-17, 20:24
Medlem
speeeds avatar
...

Jag har haft samma drøm "ofta" kanske 2 gånger per månad eller så ænda sen jag var runt 10-11 år eller så længe jag minns det iaf.

Den børjar alltid med att jag står på ett plant underlag typ en platta och runt omkring ær allt svart, på denna platta rullar det runt små jærnkulor som jag sparkar runt på. Efter ett tag førsvinner alla kulor och det ær bara svart, sen kommer alla kulor tillbaka sjukt mycket større typ 10 meter høga och førsøker rulla øver mig.

Jag får panik och førsøker springa ifrån dom men jag ramlar bara hela tiden och liksom kravlar på marken ser den komma men den kommer aldrig riktigt fram, kænns som att jag ligger och førsøker kravla ifrån den i flera timmar sen vaknar jag.

Ær det någon som vet vad det kan betyda? Vore tacksam før ett seriøst førsøk att tyda drømmen...
Citera
2008-12-18, 11:21
Medlem
GreatRedDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziltoid
Har nyligen lagt ner med mitt Cannabis missbruk och är väldigt svettig om nätterna vilket gärna leder till väldigt klara mardrömmar.
Inatt drömde jag att jag blödde ur ena ögat.
Ofta när jag drömmer så kan jag ha någon aning om vart jag kan ha snappat upp det hela ifrån.

Men blöda ur ögonen.. Vem var det som gjorde det? Något helgon eller nåt.
Hursomhelst hur ska jag tolka det? Minns tydligt att det var otroligt obehagligt i drömmen.

Sankta Lucia fick ju sina ögon utstuckna... Det är väl en passande dröm såhär juletid .
Citera
2008-12-18, 14:52
Medlem
Ziltoids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreatRedDragon
Sankta Lucia fick ju sina ögon utstuckna... Det är väl en passande dröm såhär juletid .

Ah misstänkte att det var Lucia men var inte säker.
Spännande att det kom runt lucia tiden.

Det undermedvetna är bra spännande =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in