2022-08-03, 09:19
Medlem
Sluta stressa så försvinner nog de drömmarna också.
Citera
2022-08-03, 09:54
Moderator
Maviels avatar
Drömde att jag var förvirrad och ej kunde se färg, vad betyder det? --> Drömtolkning! Här hjälper vi varandra!

/Mod
Citera
2022-08-18, 00:19
Medlem
FuckSnakePlisskens avatar
Tolka mina drömmar Jungianskt.

Jag drömde följande här om natten:

Jag låg i ett mörkt rum på rygg i en säng. Vid sidan av rummet fanns en dörr där det lös in ett ljus som kastade sig på golvet. Därifrån hörde jag att det pågick en fest, typiskt en kräftskiva. Det spelades dragspel och jag hörde folk sorla.

Till en början var jag inte rädd, jag bara låg där i sängen och tittade ut i rummet. Det var en typisk pensionärshem. Med sådan inredning. Jag låg under ett krångligt vitt svettigt lakan. Allt medan tiden gick så började festen ta slut, och folk gick hem hörde jag. Då började en dragspelsmelodi spelas i en loop. Ljudet blev mer och mer tilltagande.

Jag fick plötsligt en insyn i ett annat rum, på andra sidan. Där var det dagsljus, och det stod två sjuksköterskor därinne. De var klädda som sjuksköterskor för typ 100 år sen. Hela rummet var kaklat i vitt kakel. Och i mitten av väggen var det en sarkofag, som hade ett grovt svart nät runt sig, som satt fast i väggen. Sarkofagen hade mönster målat på sig som blå porslinsfärg som gammalt porslin är målat på.

Sedan var jag tillbaks i rummet. Jag hörde dragspelet med lite echo effekt. Det började spela högre. Plötsligt började jag höra röster som viskade och sorlade, det lät som hysteriska kvinnor, typ som hade psykos och pratade med sig själv. Helt plötsligt kände jag att någon masserade mina fötter, och när jag tittade på fötterna vid sängkanten så satt det en kvinna där med sjukhuskläder på sig, och hon stirrade på mig och småpratade tyst hysteriskt och upphetsat. Hennes blick var intensiv och galen. Blond, med rufsigt hår. När hon upptäckte att jag såg henne så började hon massera mina fötter mer intensivt, och försökte hålla kvar mig när jag försökte skaka loss henne. Plötsligt försvann hon, och hennes viskande upphörde.

Rummet var tomt igen. Och dragspelet spelade samma loop. Jag lugnade ner mig lite. Efter en stund kände jag något blött på mitt huvud och två händer som började massera min hjässa. Det var en annan kvinna, och hon började viska och fnittra och prata med sig själv. Hon hade smetat in mitt huvud i vaselin. Och när hon förstod att jag uppmärksammat henne så började hon prata snabbare och mer upphetsad. Men fortfarande viskande. Jag försökte röra huvudet för att lösgöra mig från hennes grepp men hennes händer följde mina rörelser. Och ju mer jag stretade emot, desto mer upphetsad och manisk blev hon. Masserade mer intensivt och snabbare.

Dragspelet spelade högre. Då insåg jag att jag drömde, jag började tänka hur fan jag ska ta mig därifrån. Jag visste att det fanns nått sätt men jag kunde inte komma på det. Och så där höll det på tills jag vakande. Och det första jag tänkte var fan det var bara en dröm. Men jag var klart berörd och lite skärrad när jag vakande. Det var lite som en sömnparalys.

Igår drömde jag att jag var en frisörska, smal med svarta tighta byxor, och fjollbögig. Det var min första dag på jobbet, och jag var nervös för hur det skulle gå när jag skulle klippa håret på folk.

Jag tog mod till mig och började klippa håret på en. Det blev lyckat. Sen kom en brat med page frilla och jag gjorde en frisyr på honom som oompalomperna har i Kalles chokladfabrik. Han blev missnöjd. Hans mamma bad att få mitt nummer så de kunde anmäla mig.

Sen tog jag rast och gick till Mc Donalds. Det var bara ett kvarter ner. Sen fick jag bråttom och skulle tillbaks efter rasten. Men klockan bara gick och det blev mörkare ute. Jag gick längs en massa kanaler och kom aldrig fram.

Husen började ändra form och varje gång jag trodde att jag var nära frisörsalongen så kom jag till en ny plats, och den var inte som jag mindes den. Och hela tiden så var det en kanal i vägen. Husen flyttade på sig och omorganiserade sig så att det blev nya platser. Jag kom bara längre och längre ifrån frisörsalongen.

Tolka mina drömmar enligt Jungiansk teori.
Senast redigerad av FuckSnakePlissken 2022-08-18 kl. 00:26.
Citera
2022-08-18, 03:52
Medlem
hockexs avatar
Har läst lite böcker av Carl Jung och fört en egen drömbok men är ingen jungian expert precis.

Var mycket detaljer men det verkar som huvudtemat i drömmarna har med din "anima" att göra, dvs den kvinnliga sidan. Hysteri och en släng av "galenskap" är kännetecken när "den" har för mycket kontroll.

När kvinnorna tar på dig och är hysteriska samt när du blir förvandlad till en trans-frisör verkar som tecken på detta. Att du försöker ta kontroll och lösgöra dig är förmodligen tecken på att du är medveten om detta i det vakna livet men inte vet hur du ska göra. Vilket är betydelsen av att du försökte ta dig därifrån och visste att det gick men inte kom på det.

Just det där med en förhäxade anima nämns mycket av Jung och det är ett problem många män handskas med, man ska integreras med den och inte bli kontrollerad.

Sarkofagen på väggen har förmodligen samma betydelse som när du ligger i det mörka rummet, samma symbolik
Citera
2022-08-18, 21:43
Medlem
FuckSnakePlisskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockex
Har läst lite böcker av Carl Jung och fört en egen drömbok men är ingen jungian expert precis.

Var mycket detaljer men det verkar som huvudtemat i drömmarna har med din "anima" att göra, dvs den kvinnliga sidan. Hysteri och en släng av "galenskap" är kännetecken när "den" har för mycket kontroll.

När kvinnorna tar på dig och är hysteriska samt när du blir förvandlad till en trans-frisör verkar som tecken på detta. Att du försöker ta kontroll och lösgöra dig är förmodligen tecken på att du är medveten om detta i det vakna livet men inte vet hur du ska göra. Vilket är betydelsen av att du försökte ta dig därifrån och visste att det gick men inte kom på det.

Just det där med en förhäxade anima nämns mycket av Jung och det är ett problem många män handskas med, man ska integreras med den och inte bli kontrollerad.

Sarkofagen på väggen har förmodligen samma betydelse som när du ligger i det mörka rummet, samma symbolik

Bra input! Jag har inte lagt ner tid än på att tolka denna drömmen, men jag förstod ganska snabbt, eller anade, att det var anima i drömmen igen. Jag har haft många otäcka drömmar med anima. Väldigt starka och tydliga och skrämmande. Det var länge sen jag läste Jung, men jag ska ta upp det igen och fokusera på att bli vän med anima. Min Anima är riktigt jävlig och vill ha kärlek typ, tolkar jag det som. Vill bli uppmärksammad. Hon agerar väldigt galet och intensivt när hon stöts bort. Är skadad på nått sätt. Som att hon gör allt för att få kärlek och blir fientlig annars.
Citera
2022-08-26, 22:56
Medlem
Kalle Anka i en dröm..

Hängde med han på stan, och några andra personer som va människor..
Sa han va skitnödig som fan .. Då gick vi in i ett stort varuhus som
bara sålde utedass av orange skranglig plast utan tak.. och hade flera 100 uppställda utan ordning som alla såg ut på samma sätt..
Han gick in i ett av dom, och alla utanför klagade på stanken.. Va kopplad en trädgårdsslang i sidan som spolade vatten hela tiden.. Någon sa "Ni måste öka trycket, det luktar illa" till nån gubbe som jobbade där.

Han kollade över kanten och Kalle Anka blev jättearg och kraxade. Den där gubben hade grått hår och grå mustasch med väldigt gay personlighet.
Extremt tydlig dröm som inte gick skilja från verkligheten.

Funkar det där med drömtydning, och hur gör man för att veta vad det betyder i så fall?
Citera
2022-08-26, 23:04
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
bara sålde utedass av orange skranglig plast utan tak.. och hade flera 100 uppställda utan ordning som alla såg ut på samma sätt..
Han gick in i ett av dom, och alla utanför klagade på stanken.. Va kopplad en trädgårdsslang i sidan som spolade vatten hela tiden.. Någon sa "Ni måste öka trycket, det luktar illa" till nån gubbe som jobbade där.

Han kollade över kanten och Kalle Anka blev jättearg och kraxade. Den där gubben hade grått hår och grå mustasch med väldigt gay personlighet.

Funkar det där med drömtydning, och hur gör man för att veta vad det betyder i så fall?

Kan du inte skilja den där drömmen från verkligheten så är drömmens betydelse av mindre vikt och det stora problemet din verklighetsuppfattning.
Citera
2022-08-26, 23:12
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Kan du inte skilja den där drömmen från verkligheten så är drömmens betydelse av mindre vikt och det stora problemet din verklighetsuppfattning.

Drömmar är bara hjärnans "windows sätt" att rensa hårddisken och starta om på "ny kula".
(CTRL+ALT+DEL)

Här är något jag tycker är knepigare, vad japaner drömmer om, visas endast i dold text:
Citera
2022-08-26, 23:15
Medlem
hippilis avatar
Citat:

Det betyder ingenting när man drömmer kan allt hända som exempelvis folk tror dom pratat med avlidna folk, ser spöken, bussar som flyger det kan bli precis vad som helst och det är inget annat än fantasier att skratta åt
Citera
2022-08-26, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Drömmar är bara hjärnans "windows sätt" att rensa hårddisken och starta om på "ny kula".
(CTRL+ALT+DEL)

Här är något jag tycker är knepigare, vad japaner drömmer om, visas endast i dold text:
Tveksam till att det bara skulle gälla Japaner.

https://media.karousell.com/media/ph...rogressive.jpg
Citera
2022-08-26, 23:26
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Tveksam till att det bara skulle gälla Japaner.

https://media.karousell.com/media/ph...rogressive.jpg

Relaterat till trådskaparens fråga så borde trådskaparen drömma om henne i så fall!
(Daisy, alltså inte Kalle!)
Citera
2022-10-01, 09:31
Medlem
Enmansdemos avatar
Jag kan känna starkare sorgkänslor i drömmen än i verkliga livet, är jag unik?

Kan ni ens känna sorg i drömmar?

Förövrigt så drömmer jag ofta att jag är inne i ett datorspel i tredje persons perspektiv.
Gör ni det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in