Citat:
Ursprungligen postat av
hockex
Har läst lite böcker av Carl Jung och fört en egen drömbok men är ingen jungian expert precis.
Var mycket detaljer men det verkar som huvudtemat i drömmarna har med din "anima" att göra, dvs den kvinnliga sidan. Hysteri och en släng av "galenskap" är kännetecken när "den" har för mycket kontroll.
När kvinnorna tar på dig och är hysteriska samt när du blir förvandlad till en trans-frisör verkar som tecken på detta. Att du försöker ta kontroll och lösgöra dig är förmodligen tecken på att du är medveten om detta i det vakna livet men inte vet hur du ska göra. Vilket är betydelsen av att du försökte ta dig därifrån och visste att det gick men inte kom på det.
Just det där med en förhäxade anima nämns mycket av Jung och det är ett problem många män handskas med, man ska integreras med den och inte bli kontrollerad.
Sarkofagen på väggen har förmodligen samma betydelse som när du ligger i det mörka rummet, samma symbolik
Bra input! Jag har inte lagt ner tid än på att tolka denna drömmen, men jag förstod ganska snabbt, eller anade, att det var anima i drömmen igen. Jag har haft många otäcka drömmar med anima. Väldigt starka och tydliga och skrämmande. Det var länge sen jag läste Jung, men jag ska ta upp det igen och fokusera på att bli vän med anima. Min Anima är riktigt jävlig och vill ha kärlek typ, tolkar jag det som. Vill bli uppmärksammad. Hon agerar väldigt galet och intensivt när hon stöts bort. Är skadad på nått sätt. Som att hon gör allt för att få kärlek och blir fientlig annars.