2025-02-27, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Jag vaknade vid tvåtiden inatt och blev nästan lite rädd för mig själv. Jag hade en rätt otäck dröm, när jag plötsligt kom till insikt om att det var just en dröm.
Eftersom det är en dröm kom jag till insikt om att det är jag som styr vad som kommer att hända.
Så blev det. Jag kunde styra händelseutvecklingen i drömmen och mina värsta sidor kom fram. Alla människor som på ett eller annat sätt irriterat mig den senaste tiden, blev brutalt (oftast sexuellt) förnedrade. Jag bestämde enväldigt vad som skulle hända.
Själv hänger jag mig åt fullständigt amoraliska laster och njutningar. Jag tappade alla spärrar om vad som är rätt och fel och jag njöt verkligen av det.

Jag är annars en snäll och timid person,. Jag har verkligen inga sådana önskningar.

Vad säger denna dröm om mitt inre?

Låter som du ständigt låter folk köra över dig i det sociala livet och du är lite småbitter över det, för du vill ju egentligen säga ifrån. Ett utlopp för detta behov uttrycker sig i din dröm.

Verkar som du behöver inse att du har en djurisk, våldsam sida inom dig, och den behöver integreras och göras medveten - om du inte redan uppnått detta.
Citera
2025-04-14, 08:19
Medlem
ekerilars avatar
I natt, eller rättare sagt tidigt i morse drömde jag att jag skulle passa ett litet barn.

Jag fick veta detta i god tid innan och var väl förberedd och taggad inför uppgiften.

Barnet kommer, och allt går bra. Efter ett tag kommer mina föräldrar och min syster och tar ifrån mig barnet. jag undrar om jag gjort något fel, men de försäkrar att det har jag inte.

Det blir ändå bäst om min syster tar hand om barnet istället.

Jag blir ledsen och sårad över att inte duga som barnvakt. Jag har varit vaken i snart två timmar och jag känner mig fortfarande lite förnärmad, fast det bara var en dröm.

Vad kan detta betyda?
Citera
2025-04-17, 01:22
Medlem
Citat:
Jag har haft starka och liknande drömmar vid minst två tillfällen de senaste dagarna,

Min flickvän gick mycket oväntat bort för snart 4 år sedan.

Jag drömmer att jag är min svägerskas (flickväns syster) älskare. Vi smyger iväg till olika ställen för att ha sex. Vi är i drömmen mycket passionerade, men lite rädda att bli upptäckta, p g a att hon är gift.

Jag blir lite äcklad av drömmen. Jag har absolut inga sådana begär i verkliga livet. Det känns dock som om mitt omedvetna/undermedvetna försöker säga mig något.
Vad kan det vara?

Du säger det själv i sista stycket. Jag tolkar svägerskan som en symbol för en annan kvinna än din framlidne flickvän. Den passionerade sidan av dig vill ha uppmärksamhet, men du undantrycker det. Ditt undermedvetna vill ha fram denna sida av dig, men du stoppar det.
Citera
2025-04-25, 22:52
Medlem
Citat:
I natt, eller rättare sagt tidigt i morse drömde jag att jag skulle passa ett litet barn.

Jag fick veta detta i god tid innan och var väl förberedd och taggad inför uppgiften.

Barnet kommer, och allt går bra. Efter ett tag kommer mina föräldrar och min syster och tar ifrån mig barnet. jag undrar om jag gjort något fel, men de försäkrar att det har jag inte.

Det blir ändå bäst om min syster tar hand om barnet istället.

Jag blir ledsen och sårad över att inte duga som barnvakt. Jag har varit vaken i snart två timmar och jag känner mig fortfarande lite förnärmad, fast det bara var en dröm.

Vad kan detta betyda?

Jag tolkar din dröm som att du i något sammanhang inte blir sedd för hur talangfull du är. Om det är i skolan, hemmet, jobbet eller nån sport, var det nu är, har du potential att ta större ansvar. Så tolkar jag det, vad tror du?
Citera
2025-04-25, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Varför drömmer jag ca 100 dagar av 364 dagar (under skottavdrags-natten sover jag inte alls) om året om min skolavslutning! från mellanstadiet eller högstadiet eller gymnasiet

Det måste väl finnas någon annan än jag på internet som har detta som återkommande tema så att ovetenskapen hunnit gjort en ljungiansk tolkning av vad skolavslutningen symboliserar?

Kan du minnas eller beskriva fler detaljer från drömmen eller drömmarna. Är det samma återkommande dröm under flera år om just en särskild skolavslutning du har i nutid var tredje natt?
Citera
2025-04-25, 23:15
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griftetal
Kan du minnas eller beskriva fler detaljer från drömmen eller drömmarna. Är det samma återkommande dröm under flera år om just en särskild skolavslutning du har i nutid var tredje natt?
Nej det är högstadiet eller gymnasiet, det är helt fiktiva scenarios, inget som har hänt, och känslorna i drömmarna är att jag inte vill bli övergiven av klasskompisarna från mellanstadiet som inte ens längre går i min klass, så det är ju inte så mycket att tolka egentligen fast jag vill veta vad det symboliserar allmängiltigt, nämligen att gå i skolan borde ha nått att göra med att skjuta upp saker till förmån för att bli lite lärdare bara! och i skolan i drömmarna så kan jag inte förstå eller komma igång med uppgifterna & känner mig dum i huvudet
Citera
2025-04-25, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Nej det är högstadiet eller gymnasiet, det är helt fiktiva scenarios, inget som har hänt, och känslorna i drömmarna är att jag inte vill bli övergiven av klasskompisarna från mellanstadiet som inte ens längre går i min klass, så det är ju inte så mycket att tolka egentligen fast jag vill veta vad det symboliserar allmängiltigt, nämligen att gå i skolan borde ha nått att göra med att skjuta upp saker till förmån för att bli lite lärdare bara! och i skolan i drömmarna så kan jag inte förstå eller komma igång med uppgifterna & känner mig dum i huvudet

Jag kollade tre sidor från google och de var alla överens om att skolan symboliserar känslomässiga trauman från skoltiden, helt enkelt, nått en lätt ådrar sig i skolan.

Eller så symboliserar skolan att du håller på att lära dig någonting andligt, känslomässigt, eller nånting annat.

Känslan som jagar i drömmen, kan det vara att du är lite ofrivilligt ensam? Jag tror den där grejen är en ledtråd till någon stängd dörr som vill upp och vill utforskas i ditt medvetna, för att råda bot på det.

Mina HELT ovetenskapliga tolkningar och analyser DD
Citera
2025-05-23, 21:08
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Jag drömmer ofta att jag plötsligt kommer på att jag äger ytterligare ett hus utöver det jag bor i, men att jag tror att huset är i mycket dåligt skick och att jag därför inte bor där. när jag skall titta till det "bortglömda huset" upptäcker jag att"det inte alls är i dåligt skick och jag blir i drömmen irriterad på mig själv för att jag inte bor där, utan köpte min verkliga bostad helt i onödan.

Ibland kan jag i drömmen, sedan jag kommit på att jag äger ett till hus, börja oroa mig för hur jag ska klara av att amortera av två hus.

En ibland förekommande variant på denna dröm kan vara att jag plötsligt upptäcker nya rum, ofta stilfullt möblerade i mitt hus. Jag blir i drömmen förvånad över att jag trots att jag bott flera år i huset inte tidigare upptäckt de dolda rummen.

Vad kan detta betyda?

Återigen en variant på denna dröm:

När jag kom hem från arbetet idag var jag jättetrött. Efter att ha ätit mat la jag mig en stund i soffan och somnade. Jag drömde att jag gick ner i källaren i mitt hus. Jag slogs av att det var så välstädat där. När jag går ner finns det minst två ytterligare rum utöver de jag har i källaren. Jag blev förvånad över att ha missat detta då jag faktiskt äger huset, och bott där i flera år.

Det ena rummet var en tvättstuga/grovkök. Här står en splitter ny tvättmaskin och jag blir jätteglad. (Jag köpte nyligen en tvättmaskin jag är lite besviken på. Jag trodde jag gjorde ett riktigt fynd, men som sagt, Man får vad man betalar för,)

I det sista rummet står ett märkligt kylskåp. Det var byggt som ett gammalt allmogeskåp med kurbitsmålningar. Återigen blir jag glad. Jag kommer inom en snar framtid att köpa ett nytt kylskåp, så nu slipper jag ju det.

Jag noterar att alla rum i drömmen är mycket välstädade. Mycket mer välstädat än verkligheten.
Senast redigerad av ekerilar 2025-05-23 kl. 21:10.
Citera
Idag, 08:58
Medlem
Varför drömmer jag att jag tappar bort min bil?
I drömmen ska jag kontrollera var bilen är och då kan jag inte hitta den. Det är oftast gatuparkering. Så det handlar inte om stora parkeringar eller parkeringshus. Jag behöver alltså gå mellan flera olika gator för att hitta bilen.

Vad kan detta betyda?
Citera
Idag, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissMjuktass
Varför drömmer jag att jag tappar bort min bil?
I drömmen ska jag kontrollera var bilen är och då kan jag inte hitta den. Det är oftast gatuparkering. Så det handlar inte om stora parkeringar eller parkeringshus. Jag behöver alltså gå mellan flera olika gator för att hitta bilen.

Vad kan detta betyda?

Sponant tänker jag att bilen är fordonet som tar dig dit du vill. Kan det vara att du har svårt att hålla dig till den väg du valt i livet? Eller att något du behöver göra inte är lika självklart som du kanske tror? Att du tänker att bilen ska vara där, men i själva verket behöver du gå en lite längre väg för att nå dit?
Citera
Idag, 09:13
Medlem
Citat:
Återigen en variant på denna dröm:

När jag kom hem från arbetet idag var jag jättetrött. Efter att ha ätit mat la jag mig en stund i soffan och somnade. Jag drömde att jag gick ner i källaren i mitt hus. Jag slogs av att det var så välstädat där. När jag går ner finns det minst två ytterligare rum utöver de jag har i källaren. Jag blev förvånad över att ha missat detta då jag faktiskt äger huset, och bott där i flera år.

Det ena rummet var en tvättstuga/grovkök. Här står en splitter ny tvättmaskin och jag blir jätteglad. (Jag köpte nyligen en tvättmaskin jag är lite besviken på. Jag trodde jag gjorde ett riktigt fynd, men som sagt, Man får vad man betalar för,)

I det sista rummet står ett märkligt kylskåp. Det var byggt som ett gammalt allmogeskåp med kurbitsmålningar. Återigen blir jag glad. Jag kommer inom en snar framtid att köpa ett nytt kylskåp, så nu slipper jag ju det.

Jag noterar att alla rum i drömmen är mycket välstädade. Mycket mer välstädat än verkligheten.

Rent spontant här också, så tänker jag att huset kan representera dig som person. Nya rum och hus och möbler skulle kunna representera saker du har inom dig, som du tror att du inte kan använda men egentligen visst kan. Kunskaper tillexempel, idéer, möjligen minnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in