2015-08-20, 15:16
Medlem
davkeis avatar
Jag hade en dröm som suttit kvar i minnet trots det gått mer än 10 år sedan jag hade den. Vissa drömmar verkar sätta sig fast i minnet av någon anledning så pass att man minns hela förloppet.

Jag befann mig i skogen vid ett tjärn där en vitklädd kvinna bär ett barn inlindat i tyg som kommer gåendes emot stranden och ger mig det.

Någon som vet vad det kan betyda eller symbolisera?
Citera
2015-08-21, 22:53
Medlem
Marwolaeths avatar
Jag har två återkommande mardrömmar som alltid lämnar mig panikslagen och andfådd.

Den första är väl ganska normal, det är en panikdröm som handlar om att jag verkligen behöver gå på toa men det är någon som inte lämnar mig ifred. Det har varit allt från min egen mamma till totala främlingar som gör allt för att få stå och titta på mig när jag kissar men samtidigt verkar de nonchalant ointresserade, ungefär som man ibland kan iaktta en duva på torget som går och pickar i sig smulor och dem beter sig ungefär som om jag vore den som uppför mig konstigt. Ofta får jag kämpa med att låsa dörrar som genast går upp eller har stora glipor i sig och inte sällan har jag försökt sätta mig i badkaret istället i ett försök att ha iaf draperiet att skyla mig med. Ibland har denna dröm avbrutit sexdrömmar och då vill personen att jag ska leka med mig själv samtidigt som jag kissar. INTE sexigt. Vaknar alltid förbannad, frustrerad och jättekissnödig.

Andra drömmen är också en panikdröm som kan utspela sig lite vart som helst men oftast i ett kök. Det börjar oftast med någon annan dröm men går snabbt över i att jag ska trycka på en knapp eller vrida på ett vred för en lampa, spisen eller liknande och någonstans bakom/över mig startar en fläkt som jag inte kan se och är av någon anledning livrädd för. Den gör mig inte illa eller så men den låter väldigt illa och det är liksom ljudet jag är rädd för. Sedan försöker jag mig på varenda knapp och vred som finns men ingen stänger av fläkten. Paniken går ibland så långt att jag börjar gråta och har ibland vaknat gråtandes.

Jag drömmer väldigt mycket och har minst 2 drömmar per natt, vanligast är 3.
Jag har även lagt märke till att jag har två "medvetanden" i mina drömmar. Ett "Drömmedvetande, alltså "karaktären" jag är i drömmen som har egna minnen och fungerar efter drömmens regler, och "jagmedvetandet" alltså Jag, mitt eget medvetande. Jagmedvetandet kan inte påverka drömmedvetandet på något sätt alls men det kan påverka drömvärlden till viss mån. Som exempel: Drömde att jag träffat en snygg kille på aktiviteten jag var på via AF (mitt jagmedvetande var inte med). Bjöd hem honom och efter en massa flirtande så skulle vi ha sex så jag gick in i sovrummet för att göra mig i ordning och precis då kom jagmedvetandet tillbaka och jag "kom ihåg" att jag har en pojkvän så runt om i sovrummet dök det upp bilder på oss två (bl.a. bröllopsfoton) och drömmedvetandet flippade ur och fick panik eftersom det var en annan kille utanför dörren som förväntade sig att få ha sex med mig fast jag egentligen var lyckligt gift.
Citera
2015-08-24, 00:46
Medlem
Marwolaeths avatar
Har två drömmar till som jag drömde samma natt. Är inte säker på om de hör ihop. Dem är ganska långa^^

Citera
2015-08-26, 11:50
Medlem
Admiral Krags avatar
Jag drömmer om julafton året om, minst 1 gång varannan vecka...lite småtjatigt sådär

Alltid är temat att jag antingen missat Kalle Anka, jag har glömt att köpa julklappar, farsan har inte köpt gran när det är 2 dagar kvar, ofta visar det sig att mardrömmen övergår till lugn...för jag har tidsmaskin som kommer fram till att jag läste fel på almanackan det är två månader kvar till jul.

Glöm inte att julen sägs vara barnens högtid när ni kommer med er analys , som bakgrund
kan sägas att jag är just såhär jobbig & manisk..att julens ska se likadan ut varje år.

Men vad symboliserar julen undermedvetet för mig? narcisism i Jesu födelse?...
Inatt var det bråk om pyntet som vanligt..att morsan gör motstånd och inte plockar fram allt.
Om vi ska tro Klasses julkalenders intro så symboliserar granen något väldigt majestätiskt.
Senast redigerad av Admiral Krag 2015-08-26 kl. 12:11.
Citera
2015-08-26, 21:28
Medlem
Eastmancolors avatar
Jag brukar i regel komma ihåg drömmar och de är inte sällan rätt lika men har varierat genom livet.

(1) Bussar. Drömmer då och då att jag åker buss och att de håller på att köra omkull, ned i stup etc. T o m att vissa linjer har vurpar förutbestämda varmed jag avstår att ta dem.
(2) Hissar. Har alltid varit hissrädd och lätt klaustrofobisk. Under många år drömde jag att jag klev in i hissar som bara fortsatte uppåt.
(3) Hem. Återkommande drömmer jag antingen om barndomshemmet som jag plötsligt flyttat tillbaka till eller min nuvarande bostad. Konflikt med mamma brukar ingå i den första typen. I den andra typen är hemmet aldrig identiskt med den faktiska bostaden utan är oftast större med oväntade, "hemliga" rum. Under en period drömde jag att bostaden hade olika typer av strandläge eller utsikt mot vatten. Har bott på tre olika ställen där jag haft denna typ av läge.
(4) Trappor. Vanligt förekommande. I regel fallfärdiga eller mer eller mindre omöjliga att passera p g av konstiga konstruktioner. Lider av svindel.
(5) Skolan. Perioder när jag inte pluggat har jag drömt att jag återkommer till skolan lagom till terminsavslutet.
(6) Språk. Drömmarna upplevs ju efter att man vaknat som "tankelösa" så det är svårt att veta om man tänker på något språk i drömmen. Däremot händer det att jag talar med folk i drömmen på andra språk, exempelvis tyska.
(7) Thrillers. En del drömmar har en sorts metaform där jag närmast ser en film och då i regel en thriller. Brukar skriva ned dessa som uppslag till eget skrivande. Drömmer sällan mardrömmar nu för tiden.
(8) Humor. Då och då har jag vaknat av att jag skrattar för att drömmen varit så komisk.
(9) Musik. Komponerade i drömmen under period. Väldigt intressant.
(10) Persongalleri. Förutom mamma har en tidigare flickvän som jag var väldigt förtjust i men där relationen tog slut (rätt kaotiskt efter fyra år) börjat figurera. Hon dyker upp och är "sams" med mig. I övrigt är nästan alla i drömmarna helt främmande slumpmässigt förekommande personer som inte kopplar till existerande personer.

Realism visavi absurditeter är den stora skillnaden. De flesta drömmar är logiska vad gäller handling och rum men vissa är snarare "flytande"; ett hus blir en bil och en person blir något annat etc.

Senaste drömmen:

Jag är på väg över gatan med en hund från barndomen. En buss som är målad som en blå elefant kommer från höger och verkar vilja köra över till vänsterfilen och på oss. Jag springer i väg med hunden och hamnar på en gård som är i närheten av barndomsbostaden. Det förvånar mig att man har byggt om den så att den återtagit det ursprungliga utseendet. (Man anlade park där när jag var 16 år.) Jag kommer in i ett rangligt trapphus och går in i en lägenhet och där är mamma. Jag säger att jag inte vill bo där utan ska åka hem till min egen samtida bostad. Lägenheten har ostadigt golv och ger mig svindel. Jag tar hunden med mig och går mot en tunnelbanneuppgång. Rulltrappan är av en hittills för mig okänd karaktär där man åker ned som i en rutschkana och hamnar i ett snabbköp. Ungefär här vaknar jag.
Senast redigerad av Eastmancolor 2015-08-26 kl. 21:43.
Citera
2015-08-31, 01:34
Medlem
MrEchozs avatar
Hej!

Har i flera år säker 10-15 år, drömt om att jag har ett vapen( pistol för det mesta) och jag kan inte trycka av avtryckaren då den sitter för hårt eller kanske för att jag är för svag? Jag brukar även ha panikkänsla när jag inte luckas trycka av avtryckarn. Minns ej situationerna när jag har pistolen i min hand och skall skjuta, men kan tro att det kanske är när jag försöker hjälpa någon, rädda eller skydda någon.

Har även drömt flera gånger om att någon närstående har dött. För flera månader sedan så drömde jag att antingen min mamma som blev mördad eller så va det min ena syster, det va i ett område som jag skaffade min första lägenhet.
Den andra drömmen om att en närstående hade dött va för någon vecka sedan, och då blev min syster mördad( ej hon som jag nämnde ovanför). hennes kropp hittades på en äng, och det var höst/vår ev tidigt på morgonen, och det va grått väder, disigt och frost på ängen. Jag minns att jag försökte hjälpa polisen att hitta mördaren, och jag va väldigt ledsen och hade panikkänsla även när jag vaknade upp så hade jag en väldigt obehaglig känsla! Va rädd för att det kunde hända i verkligheten..

Någon som vet vad dessa drömmar kan betyda?
Senast redigerad av MrEchoz 2015-08-31 kl. 01:37.
Citera
2015-09-08, 15:25
Medlem
DarkuLinkus avatar
Vad kan det betyda om man drömt mycket om ormar + att någon dör?
Citera
2015-09-16, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarkuLinku
Vad kan det betyda om man drömt mycket om ormar + att någon dör?

Det kan skilja sig beroende på vem som drömt om det.(kön, sexuell läggning osv) För en del kan det stå för deras sexualitet och att någon ny händelse sker i livet.
För andra kan det stå för svek i relationer, som omvandlas till förändringar och leder till det bättre.
Citera
2015-09-16, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEchoz
Hej!

Har i flera år säker 10-15 år, drömt om att jag har ett vapen( pistol för det mesta) och jag kan inte trycka av avtryckaren då den sitter för hårt eller kanske för att jag är för svag? Jag brukar även ha panikkänsla när jag inte luckas trycka av avtryckarn. Minns ej situationerna när jag har pistolen i min hand och skall skjuta, men kan tro att det kanske är när jag försöker hjälpa någon, rädda eller skydda någon.

Har även drömt flera gånger om att någon närstående har dött. För flera månader sedan så drömde jag att antingen min mamma som blev mördad eller så va det min ena syster, det va i ett område som jag skaffade min första lägenhet.
Den andra drömmen om att en närstående hade dött va för någon vecka sedan, och då blev min syster mördad( ej hon som jag nämnde ovanför). hennes kropp hittades på en äng, och det var höst/vår ev tidigt på morgonen, och det va grått väder, disigt och frost på ängen. Jag minns att jag försökte hjälpa polisen att hitta mördaren, och jag va väldigt ledsen och hade panikkänsla även när jag vaknade upp så hade jag en väldigt obehaglig känsla! Va rädd för att det kunde hända i verkligheten..

Någon som vet vad dessa drömmar kan betyda?

Pistolen symboliserar din vrede. Din dröm visar dig att du stänger in din vrede/ilska och att du inte lyckas behärska det. Träna på att säga ifrån i vardagen till människor som behandlar andra/eller dig orättvist, innan du fullkomligen kokar inombords.

Familjerelationerna- håller på att förändras i det dagliga livet. Kan även betyda att vissa mönster hos din mor/syster har försvunnit då du nu är vuxen. I drömmen blir denna förändring absurd i form av att de dör.
Citera
2015-09-20, 13:27
Bannlyst
Vad betyder det om man drömmer om att man försvarar folk i krig?
Senast redigerad av ReageraNu 2015-09-20 kl. 13:31.
Citera
2015-09-21, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReageraNu
Vad betyder det om man drömmer om att man försvarar folk i krig?
Beskriv mer tack. Färger, känslor, ljus/mörker/blod/lik?
Citera
2015-09-22, 19:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tydligsynonym
Beskriv mer tack. Färger, känslor, ljus/mörker/blod/lik?

Nåja. Mörrker i vissa drömmar, ljus i andra. Nej det fanns inga lik eller blod.
Jag kände mig väl till mods med tanke på att det var jag som försvarade dem.
Men också allvarlig och dystterr på grund av att det var krig.
Lite press kansche. Sedan hängde miljön och grejerna runt omkring ihop med den dagens upplevelsser.
Senast redigerad av ReageraNu 2015-09-22 kl. 19:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in