Citat:
Ursprungligen postat av Onutio
Kan du föreslå ett bättre, realistiskt alternativ till nuvarande rättsordning?
Jag tror det är ytterst svårt att hitta ett sådant alternativ. Den oskyldighet man har är ju "bara" gällande inför lagen, resten av samhället kan fortfarande anse att du är skyldig till det du åklagats för. Det är samhället (skilj detta begrepp från
staten) som dömer skuld eller presumtiv skuld till den som en gång blivit åtalad.
Jag tror för mitt liv inte att det skulle finnas åtgärder som kan rentvå en person och få denne tillbaka till oskyldig i folkmassans ögon. Även om domstolen skulle gå ut med ett beslut om att fastställa Mats Alm som oskyldig i alla bemärkelser skulle det finnas många som fortfarande skulle spotta på killen.
Oskyldig är ett juridiskt begrepp, men då också bara juridiskt. Även en deklaration om total oskuld från domstolen kan ju inte ändra på vad som verkligen skett. Man bör och ska dock i lagens ögon betraktas som oskyldig. Detta medför, som tydliggjorts bland annat med fallet Daddy, dock en gråzon en frikänd person ändå kan få indirekta konsekvenser av åtalet. I dessa fall får man dock ta i beaktning att han ändå ses som oskyldig för brottet han begått, men presumtivt farlig och opassande som vårdnadshavare.