Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-03, 17:46
  #1
Awaiting Email Confirmation
Testishs avatar
Tja!
Flytta gärna om det är fel ämne, men jag tänkte att det här kanske är en serverfråga(?)

Det är så att jag har tänkt att göra ett system (vad det ska innehålla är nog inte viktigt) som ska fungera på flera olika domäner.

I varje domän ska man t.ex. kunna skriva en text säger vi. Men låt oss säga att jag vill lägga till en ny funktion i det här systemet. Jag vill t.ex. att man ska kunna ändra bakgrundsfärg, så jag lägger till den funktionen.

Hur ska jag gå till väga för att detta ska vara möjligt? Alltså ett system som kan uppdateras centralt och användas på flera olika domäner. Det här är säkert skitlätt för er som kan det, men jag kan inte komma på hur jag ska gå till väga, eller vilken teknik jag ska använda
Citera
2010-10-03, 18:52
  #2
Medlem
Sorkus avatar
1. Peka alla domäner mot samma ip
2. Ställ in dokumentrooten på webbservern så att samma kod körs oavsett vilken domän du går in genom (har du exempelvis bineros webhotell heter det alias)
3. Skapa olika databaser som används beroende på vilken domän man är inne på
4. Profit!
Citera
2010-10-03, 20:09
  #3
Awaiting Email Confirmation
Testishs avatar
Tack så mycket! Ska kika på det och återkommer om det inte skulle lösa sig
Citera
2010-10-04, 11:28
  #4
Awaiting Email Confirmation
Testishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorku
1. Peka alla domäner mot samma ip
2. Ställ in dokumentrooten på webbservern så att samma kod körs oavsett vilken domän du går in genom (har du exempelvis bineros webhotell heter det alias)
3. Skapa olika databaser som används beroende på vilken domän man är inne på
4. Profit!
Hmm, den lösningen var visst inte exakt vad chefen letade efter. Kunderna ska ha olika FTP-konton m.m, men det är just bara det skriptet som ska vara gemensamt för dessa kunder. Däremot så ska inte det gälla alla konton, utan bara utvalda konton
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback