2010-10-04, 23:33
Bannlyst
Jag får göra det i morgon bitti i såfall, den måste vila i ca 1 timme eller mer nu innan den går o starta till nån meny
Så det är troligt att jag måste byta grafikkort?
Bevaka gärna tråden, återkommer med svar
Citera
2010-10-04, 23:56
Medlem
Gustaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faderchristmys
Jag får göra det i morgon bitti i såfall, den måste vila i ca 1 timme eller mer nu innan den går o starta till nån meny
Så det är troligt att jag måste byta grafikkort?
Bevaka gärna tråden, återkommer med svar

Jag tror det är något snett med grafikkortet, tycker allt du beskriver tyder på det men tycker inte du ska byta förens du testat med ett annat grafikkort först, du kanske kan låna ett grafikkort från någon du känner. Annars om du inte lyckas komma över något tror jag du ska vänta med att införskaffa ett nytt, kanske finns någon med bättre råd här på forumet.

Något annat du kan testa är att ta ut ett minne åt gången och starta datorn (räknar med att dina minnen ligger på 1gb vardera). Alltså köra datorn med bara ett minne för att sedan testa det andra.

Lycka till, jag tittar in i tråden imorgon.
Citera
2010-10-05, 15:26
Bannlyst
Jag hittade inte det med BIO..
Fanns ingen flik i setupen med bios eller nåt.
Och den kraschade som vanligt
Verkar nästan tyda på värmeproblem nu, jag flyttade ca 250 mb bilder osv till en mapp så kraschade den direkt.
Citera
2010-10-05, 19:43
Medlem
Gustaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faderchristmys
Jag hittade inte det med BIO..
Fanns ingen flik i setupen med bios eller nåt.
Och den kraschade som vanligt
Verkar nästan tyda på värmeproblem nu, jag flyttade ca 250 mb bilder osv till en mapp så kraschade den direkt.

försök kom över ett grafikkort o testa med, så får vi i allafall se om det är det som är problemet eller inte.
Citera
2010-10-05, 20:22
Medlem
SwAxXs avatar
Värmeproblem skulle jag tippa på. Töm den på damm. Men dammsug inte!!
Citera
2010-10-05, 20:56
Bannlyst
Redan dammsugit så det är försent
Kommer ta ett tag att få tag på ett grafikkort.. Har ingen som kan låna ut, och har inga pengar.
Citera
2010-10-06, 00:01
Bannlyst
EDIT: Rensat fläkten på damm nu, men hittar inte grafikkortet, sitter det under fläkten tro? Kan jag ha pajat elektroniska kretsar när jag har vart där o skruvat, pillat?
Datorn startar knappt nu, skärmen går i vilo läge direkt vid uppstart..
Citera
2010-10-06, 19:36
Medlem
Gustaas avatar
Grafikkortet är det kortet du sätter skärmen i, titta efter det. Alltså klart du kan ha haft sönder om det är så du lekt rövare med skruvmejsel slitit i sladdar o dyl. men det tror jag inte.
att den går direkt vid uppstart till viloläge nu tycker jag är konstigt..
Citera
2010-10-06, 20:33
Medlem
Stationär märkes datorn = Delarna är skräp och nätagg av dålig kvalitet.

Dammsuga = Elektroniska knytnävar bildas i luften som förstör delarna = förkortat livsländen på delarna så det är normalt att det tog tid innan delarna slutade att funka.

Du har nu dammsugit ihjäl din dator.

Du kan trösta dig med att den redan var trasig innan du började skruva och pilla för att göra rent (sidan 3).

Du minns de 5 viktigaste delarna jag nämnde som behövde för att få bild (sidan 1). Det som inte är sönder är väl på väg. Funkar det inte med ett grafikkort du lånat får du spara ihop för att byta alla 5 viktiga delarna och hoppas att hårddiskar och de andra klarat sig bättre.
Senast redigerad av panpo98 2010-10-06 kl. 20:38.
Citera
2010-10-06, 21:14
Bannlyst
Kan bekräfta att många i min närhet har dammsugit utan att datorn dött i förtid..
EDIT: Hittar inte mitt grafikkort än, var exakt sitter den? Under den innersta fläkten?
Senast redigerad av faderchristmys 2010-10-06 kl. 21:22.
Citera
2010-10-06, 21:43
Medlem
Är du förvånad att din dator för tre femhundralappar gick sönder efter 3 år? Är man snål och köper ren skit så händer sånt här. Satsa nästa gång på en dator som kostar mer än 2000
Citera
2010-10-06, 21:44
Medlem
Ser du kabeln så går från skärmen till datorn?
Följ kabeln in i datorn och berätta vilken del den sitter i.

Finns personer som har tappat bärbara, externa hårddiskar, vält stationära och kunnat köra vidare. Samtidigt är forumet fullt med folk som INTE har haft samma tur. Kanske såg dina bekanta inte sambandet mellan dammsugning och att något gått sönder utan byter och kör vidare.
Senast redigerad av panpo98 2010-10-06 kl. 21:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in