2010-10-02, 20:56
Medlem
Skruva loss nätagget och kolla om det står något på de andra sidorna av nätagget.
Om du har tur så vet någon om ditt är känd för problem eller inte.

Jag antar nu att det INTE är en märkes dator utan ett hemma bygge.
Citera
2010-10-02, 21:41
Bannlyst
Det är inget hemmabygge nej, nätaggets namn är lite-on PS-5301-08HF
Citera
2010-10-04, 20:11
Bannlyst
Vart det rätt?
Citera
2010-10-04, 23:00
Medlem
Gustaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faderchristmys
Jag hade inte kollat loggen förrän jag skrivit mitt senaste inlägg.
Nej jag får inte upp några felmeddelande eller något sådant, direkt efter en krasch så syns ingenting på skärmen, det är bara svart fast den är på! Skärmen fungerar som den ska inget fel på den det vet jag.

EDIT: Nu tex när jag startar den, så hörs bara datorn, medans på skärmen står det " entering sleep mode"

Jag tycker det verkar tyda på överhettning, snurrar samtliga fläktar? titta speciellt på grafikkortet.
Citera
2010-10-04, 23:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gustaa
Jag tycker det verkar tyda på överhettning, snurrar samtliga fläktar? titta speciellt på grafikkortet.
Det är okej att ha öppet luckan på sidan, när datorn är på?
Citera
2010-10-04, 23:09
Medlem
Gustaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faderchristmys
Det är okej att ha öppet luckan på sidan, när datorn är på?

Ja det är inga problem, undvik att sladdar åker in i fläktar o dyl bara. Pilla inte för mycket heller.
Det kan va lättare att se om du lägger datorn ner också.
Citera
2010-10-04, 23:15
Bannlyst
Båda fläktarna snurrar, fast skiten stängs av likförbannat.. Nu kom jag inte ens in på windows menyn, den startades om och skärmen gick i sleep mode.
Citera
2010-10-04, 23:17
Medlem
Gustaas avatar
Om det är så att någon fläkt inte snurrar, kan du försiktigt se om du kan snurra igång den själv. Kan sitta något klet som håller fast den. Är det mycket damm ( kan bli så mycket att motorn i fläkten inte orkar dra runt bladen) i datorn skulle jag stänga av den dra ur strömsladden och börja plocka damm, det går dammsuga lite försiktigt i fläktarna annars brukar de funka bra med fingrarna o tops.

(vet ej om det är nödvändigt egentligen det där med strömsladden men jag gillar inte att pilla i datorn om den är kopplad till väggen.)
Citera
2010-10-04, 23:18
Bannlyst
Redan dammsugit den nyligen. Och fläktarna funkade somsagt.
Citera
2010-10-04, 23:21
Medlem
Gustaas avatar
Jag skrev mitt städarinlägg utifall att du inte skulle hinna svara innan jag går och lägger mig om det var problemet, sitter nu och funderar på vad det skulle kunna vara istället.
Du får absolut inga förvarningar innan datorn stängs av? den bara dör? (ingen blåskärm eller dyl med något systemfel)
Vet du hur man går in i bios och tittar CPU temperaturen?
Citera
2010-10-04, 23:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gustaa
Jag skrev mitt städarinlägg utifall att du inte skulle hinna svara innan jag går och lägger mig om det var problemet, sitter nu och funderar på vad det skulle kunna vara istället.
Du får absolut inga förvarningar innan datorn stängs av? den bara dör? (ingen blåskärm eller dyl med något systemfel)
Vet du hur man går in i bios och tittar CPU temperaturen?
Uppskattar din hjälp
Nej inga som helst förvarningar,den bara dör helt enkelt ungefär som när man startar om datorn, fast skärmen går i viloläge och fläktarna spinner.(datorn är givetvis på)
Nej vet inte hur man kollar det,men gissar på F1 i setup innan man loggar in.
Vill även tillägga att det verkar som datorn dör när jag gör nåt mer än o bara vara kvar på skrivbordet,( den kraschar alltså snabbare då istället för 5 minuter)
Citera
2010-10-04, 23:30
Medlem
Gustaas avatar
det kan va f1, del beror lite på vilken bios. Men precis när du startat datorn brukar det stå i de första fönsterna du ser nere i kanten av skärmen, "någon knapp" to enter setup. För mig står det tillexempel Press del to enter setup. Om du väl tar dig in där kan du försöka hitta någon flik med System information, hittar du inte någon sån kan du titta igenom alla flikar och se om du hittar något som verkar avslöja någon temperatur. Gör gärna detta precis efter en krasch så kan vi se om temperaturen är orimligt hög. (Var inte orolig för att ändra något, när du tar Exit har du alternativet "without saving"

Dock brukar processorn om den bli för varm automatiskt stänga av datorn helt, grafikkortet däremot bara släcker skärmen men låter datorn vara på, därav mina starka misstankar om att det är grafikkortet som strular.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in