Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-10-01, 22:13
  #1
Medlem
Voltecs avatar
Vet inte hur många som känner skitstaden, småstaden Olofström.
Det är en jävla ruttenhål med inte ett skit att kunna göra och man söker sig utanför för att ha skoj, då var det sagt.

I Olofström så hade Volvo en av de största svenska fabrikerna och det rådde stort brist på arbetskraft så man importerade massa finländare och i sin tur senare mycket från balkan och på något konstigt sätt var man den mest invandrartätaste kommunen till antal invånare i Sverige under ett par år under 90-talet nån gång och detta fungerar super, inga invandrarproblem alla lärde utav varandra osv det var inte samma sak som att bli kallad invandrare då som idag, invandrare var något mystiskt något okej mot idag något underkastat något.
Sen började ju automationen börja ta över fler sysslor ifrån människor så nyanställningar var inte lika aktuella och finanskris efter finanskris samtidigt som Volvo gick sämre så behövde man inte all den arbetskraft och underleverantörerna slutade att anställa i samma skala.

Arbetslösheten ökade samtidigt som andra generationens invandrare växer upp och ungarna ser sina svenska kompisar ha saker som de själva inte har osv. så man samlar sig i sin grupp och det blir en "vi mot dom" känsla, medans föräldrarna blev kompisar med svenskarna genom jobbet tex så växte ungarna upp i en frånvaro från svenskarna som hade allt och svenskarna som växte upp hoppades på att få jobb där deras föräldrar jobbat men nu kan dom inte det för invandrarna hade tagit jobben för dom så de skapar ett sorts förakt mot dessa grupperna.

Det är så jag känner Olofström, har varit där många gånger och har hört om stadens historia men sist jag var där kändes folket och staden så kall som en kall vind som drar med sig stadens tillväxt och lycka.
Det jag är orolig för är 3 generationens invandrare som sett sina föräldrar både arbetslösa och hatiska och ser detta sedan tror att det är verkligen så livet fungerar, hålla sig till sina egna, leva på soc och inte komma in i samhället riktigt.

Någon som känner igen samma sak i någon annan stad eller helt enkelt upplevt detta själv?
Är detta verkligen det som skapar integrationsproblemen som vi har idag?

Påstår inte att Olofström är en förstörd stad på något sett men detta är vad jag tror en miniatyr på Sveriges integrationsproblem.
Citera
2010-10-02, 03:32
  #2
Medlem
Gäller detta dom utomnordiska invandrarna? Jag har svårt att tro att andra generationen finska invandrare inte blivit integrerade.
Citera
2010-10-02, 03:42
  #3
Medlem
Jag är till hälften invandrare (mamma från Japan) och jag är uppväxt på den bättre sidan av Sthlm. Jag studerar förvisso men blev miljonär vid en tidig ålder. vid 20 blev det strax över 2 milj. Visst integrerades jag, tkr surströmming är prima och blir full på midsommar. Att jag kom från en välställd familj, växte upp bland svenskar och nästan uteslutande umgås med svenskar samt att mina föräldrar var noga med att uppfostra mig svenskt har väl också påverkat. Fick även många ansiktsdrag av pappa om man bortser från mitt svarta hår vilket gav att jag uppfattas som mer svensk om ngt. Ibland tkr folk jag ser italiensk ut men iövrigt ses jag som svensk, uppför mig som en svensk osv.

Visst är det en lyckad invandring men frågan är hur mkt ekonomiska faktorer det är som påverkar det och hur mkt det är just inställningen på invandraren (mamma som i mitt fall sett till att jag uppfostrats svenskt).

Vidare plugga min morsa ekonomi i USA och träffa pappa via jobbet, dvs aldrig gått på A-kassa sen hon kom hit utan jobbat.
Citera
2010-10-02, 07:43
  #4
Medlem
Voltecs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bbx
Gäller detta dom utomnordiska invandrarna? Jag har svårt att tro att andra generationen finska invandrare inte blivit integrerade.

Nej det är väldigt varierad invandring, allt från bosnier till chilenare
Citera
2010-10-02, 07:44
  #5
Medlem
Voltecs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frederic.bastiat
Jag är till hälften invandrare (mamma från Japan) och jag är uppväxt på den bättre sidan av Sthlm. Jag studerar förvisso men blev miljonär vid en tidig ålder. vid 20 blev det strax över 2 milj. Visst integrerades jag, tkr surströmming är prima och blir full på midsommar. Att jag kom från en välställd familj, växte upp bland svenskar och nästan uteslutande umgås med svenskar samt att mina föräldrar var noga med att uppfostra mig svenskt har väl också påverkat. Fick även många ansiktsdrag av pappa om man bortser från mitt svarta hår vilket gav att jag uppfattas som mer svensk om ngt. Ibland tkr folk jag ser italiensk ut men iövrigt ses jag som svensk, uppför mig som en svensk osv.

Visst är det en lyckad invandring men frågan är hur mkt ekonomiska faktorer det är som påverkar det och hur mkt det är just inställningen på invandraren (mamma som i mitt fall sett till att jag uppfostrats svenskt).

Vidare plugga min morsa ekonomi i USA och träffa pappa via jobbet, dvs aldrig gått på A-kassa sen hon kom hit utan jobbat.

Inte ekonomisk utan samma klassfaktor som inte skapar ett vi och dom, du tycker säkert mer om att umgås med folk som ligger i din klass så ni kan snacka om samma prylar eller göra samma saker än att att umgås med någon som inte har prylarna eller inte kan göra dem sakerna.
Citera
2010-10-02, 14:41
  #6
Medlem
Såsom boende i kommunen ifråga kan jag ju säga några ord om vad jag tycker om integrationen.

På det hela taget fungerar den nämligen utmärkt. Vilket jag tror beror på två saker:

1. Det är en mycket liten ort vi talar om. Det blir ingen segregation för det finns inte plats för segregation. Visst umgås människor från samma land med varandra, men kommunen är helt enkelt inte stor nog för att de ska kunna isolera sig, kort sagt finns det inga invandrarghetton.

2. De invandrare som kom kom för att arbeta snarare än för att isolera sig. Det säger sig självt att "bra" invandrare, sådana som har som ambition att integrera sig, är lättare att integrera än "dåliga" invandrare. Som referens kan nämnas att något nöt i kommunhuset tyckte det var en bra idé att öppna flyktingförläggning i samhället i början på 2000-talet. Det blev naturligtvis katastrof med en massa sysslolösa utlänningar som drev runt i det mycket lilla samhället. Stora protester (SD tog flera mandat 2002, som de för övrigt inte kunde fylla, det fanns nämligen inga sverigedemokrater på orten vid den tiden, bara en massa människor som ville rösta mot flyktingförläggningen) ledde till att flyktingarna avskaffades 2003 och sedan dess har allt återgått till det normala.

Sammanfattningsvis förstår jag inte alls pratet om att andra generationens invandrare och svenskar skulle alieneras från varandra. Har aldrig stött på något sådant. Snarare är det så att både invandrarungdomar och svenska ungdomar försvinner från kommunen på grund av arbets- och nöjesbrist. Men det är ett mer allmänt fenomen för glesbygdskommuner och har knappast något med den andelen invandrare att göra.
Citera
2010-10-02, 14:56
  #7
Medlem
Kommer själv från Olofström, och integrationen är väl sisådär. Äldre invandrare är inte problemet, utan det är deras barn.
Tidningar skriver inte riktigt vad som händer, men som många redan vet - Olofström är inte den fina lilla byn som det kunde varit.

De flesta misshandlar i Olofström begås av invandrarungdomar, andra generationen tål att tilläggas. Det är hobbygangsters vi har att göra med i Olofström, och många är stortjuvar, använder utpressning och slåss för att visa vem som har "makten".

Jobbade på Friidrottsanläggningen i Olofström, och upprepade gånger fick jag städa upp efter "buslivet i byn" (som tidningar kallar det). Det brändes ner ett soprum, klottrades flitigt och kördes med moped på fotbollsplanen, och även en bil på fotbollsplanen i Jämshög (som jag även hade hand om på samma arbete).

Rykten går och folk skryter mycket väl om vad de gör, och det visar sig att samtliga fall handlar om att det är just dessa hobbygangsters, som är en grupp på 20~st andragenerations invandrare och 2-3 svenskar.

Olofström är inte ett praktexemplar längre. Det har varit. Upprepar även att det är inte förstagenerations invandrarna som är problemet, utan deras barn.
Citera
2010-10-02, 18:53
  #8
Medlem
jumpcuts avatar
Grejen är att människor har en tendens av att skylla sin situation på någon annan hela tiden. Titta på Östermalm i Stockholm - en helt galen hög procent utlandsfödda. Högst i Stockholm faktiskt. Inte särskilt många problem där... Inte heller är det särskilt stora problem med invandrare i villaförorter eller radhusområden. Men så fort det börjar bli lite fattigare så hittar man rasister (dumma invandrare, det är deras fel!) och tattarblattar (dumma svennar, de hatar oss!)...

Som du själv säger, så fort det började bli lite krisigt så började segregeringen...
Citera
2010-10-03, 14:54
  #9
Medlem
Ykakoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Grejen är att människor har en tendens av att skylla sin situation på någon annan hela tiden. Titta på Östermalm i Stockholm - en helt galen hög procent utlandsfödda. Högst i Stockholm faktiskt. Inte särskilt många problem där... Inte heller är det särskilt stora problem med invandrare i villaförorter eller radhusområden. Men så fort det börjar bli lite fattigare så hittar man rasister (dumma invandrare, det är deras fel!) och tattarblattar (dumma svennar, de hatar oss!)...

Som du själv säger, så fort det började bli lite krisigt så började segregeringen...

Jag tror att det är människorna som skiljer här och inte kontostorleken. Det är helt enkelt intelligentare människor med mer driv som lyckats bli rika och flytta till fina områden. Dessa ger sina barn en bättre uppfostran och bättre gener. Lägg till att barnen umgås med liknande "exemplariska" elever i skolan och du har ett lyckat bostadsområde.
Citera
2010-10-04, 06:48
  #10
Medlem
Voltecs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Som du själv säger, så fort det började bli lite krisigt så började segregeringen...

Man har likadana leksaker att leka med om man säger så
Citera
2010-10-04, 07:19
  #11
Medlem
MalinLindquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voltec
Vet inte hur många som känner skitstaden, småstaden Olofström.
Det är en jävla ruttenhål med inte ett skit att kunna göra och man söker sig utanför för att ha skoj, då var det sagt.

I Olofström så hade Volvo en av de största svenska fabrikerna och det rådde stort brist på arbetskraft så man importerade massa finländare och i sin tur senare mycket från balkan och på något konstigt sätt var man den mest invandrartätaste kommunen till antal invånare i Sverige under ett par år under 90-talet nån gång och detta fungerar super, inga invandrarproblem alla lärde utav varandra osv det var inte samma sak som att bli kallad invandrare då som idag, invandrare var något mystiskt något okej mot idag något underkastat något.
Sen började ju automationen börja ta över fler sysslor ifrån människor så nyanställningar var inte lika aktuella och finanskris efter finanskris samtidigt som Volvo gick sämre så behövde man inte all den arbetskraft och underleverantörerna slutade att anställa i samma skala.

Arbetslösheten ökade samtidigt som andra generationens invandrare växer upp och ungarna ser sina svenska kompisar ha saker som de själva inte har osv. så man samlar sig i sin grupp och det blir en "vi mot dom" känsla, medans föräldrarna blev kompisar med svenskarna genom jobbet tex så växte ungarna upp i en frånvaro från svenskarna som hade allt och svenskarna som växte upp hoppades på att få jobb där deras föräldrar jobbat men nu kan dom inte det för invandrarna hade tagit jobben för dom så de skapar ett sorts förakt mot dessa grupperna.

Det är så jag känner Olofström, har varit där många gånger och har hört om stadens historia men sist jag var där kändes folket och staden så kall som en kall vind som drar med sig stadens tillväxt och lycka.
Det jag är orolig för är 3 generationens invandrare som sett sina föräldrar både arbetslösa och hatiska och ser detta sedan tror att det är verkligen så livet fungerar, hålla sig till sina egna, leva på soc och inte komma in i samhället riktigt.

Någon som känner igen samma sak i någon annan stad eller helt enkelt upplevt detta själv?
Är detta verkligen det som skapar integrationsproblemen som vi har idag?

Påstår inte att Olofström är en förstörd stad på något sett men detta är vad jag tror en miniatyr på Sveriges integrationsproblem.

Invandring av finnar är som invandring från Norrbotten, alltså inte mycket till invandring.
Citera
2010-10-04, 18:09
  #12
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Grejen är att människor har en tendens av att skylla sin situation på någon annan hela tiden. Titta på Östermalm i Stockholm - en helt galen hög procent utlandsfödda. Högst i Stockholm faktiskt. Inte särskilt många problem där... Inte heller är det särskilt stora problem med invandrare i villaförorter eller radhusområden. Men så fort det börjar bli lite fattigare så hittar man rasister (dumma invandrare, det är deras fel!) och tattarblattar (dumma svennar, de hatar oss!)...

Som du själv säger, så fort det började bli lite krisigt så började segregeringen...

Andelen MENA-folk på Östermalm lär dock vara försvinnande liten...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback