Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-09-30, 10:52
  #1
Medlem
Jolle103s avatar
Hejsan, nu vet jag överhuvudtaget inte om denna tråd är rätt placerad, i värsta fall får väl någon behörig mod flytta den vidare.

Hursomhelst, ända sedan jag köpte min iPhone 3GS förra vintern har jag haft problem; den har kopplat bort pågående samtal, den har stundvis heller inte gått att ringa till då man kommit direkt till telesvar.

För någon månad sedan hände dock något värre, helt plötsligt blev skärmen helt vit såfort telefonen hamnade i vänteläge, blev tvungen att "resetta" den varje gång detta hände, dock fungerade den utmärkt förutom det, så jag bestämde mig för att vänta lite med att lämna in den då jag inte orkade med väntetid osv.
Efter lite snabbt googlande förstod jag det som att detta var mycket vanligt (över 14 miljoner hits), och var väldigt snarligt Xbox360's "Red Ring of Death", därför tog jag det för givet att Telia eller Apple skulle stå för reparationskostnaden.
Lämnade hursomhelst in den förra veckan, fick ett brev nu om att jag skulle behöva betala nästan 4000kr för att få tillbaka den, då det uppstått ett "mellanrun" mellan displayskärmen och övre högra sidan (på ca 0,5mm?), något som jag med 99% säkerhet kan säga att det uppstod när jag rensade bort skit därifrån, långt efter att problemet med skärmen uppstod.

Nu sitter jag iallafall med en räkning på 4000 om jag vill ha tillbaka min iPhone, vilket är ren jävla idioti då detta nästan är nypris, dessutom är jag helt bombsäker på att problemet de beskriver inte är orsaken till att telefonen inte fungerar.
Jag har överhuvudtaget ingen erfarenhet av liknande situationer, så jag frågar nu, finns det något jag kan göra? Överklagan eller liknande? Ta ut det på någon försäkring? Kanske lite försent att stöldanmäla den, men drulle?

Uppskattar alla svar, tack på förhand!
Citera
2010-09-30, 11:31
  #2
Medlem
edge22s avatar
Lätt och enkelt - yttra påverkan och det är kört!

Om det finns ett glapp mellan skärmen och chassit är det att uppfatta som yttre påverkan och alltså är det ditt fel, då betalar inte Apple eller Telia för reparationen.
Citera
2010-09-30, 13:00
  #3
Medlem
Haha, jag lämnade in min iphone 3Gs oxå för att baksidan får massa sprickor. ett fel som oxå ska gå på garantin.
De kom med samma kommentar till mig. att det va en liten springa mellan plasten bak och silverkanten.
Ett fel som jag vet varit från början! dom sa life's a bitch typ. Jag blev förbannad o gick till min telenorbutik i solna centrum o skällde lite o bad o få träffa deras chef. Fick återkomma en dag då hon var där. Jag kom dit o förklarade läget o att jag inte tänker acceptera det. Fick se hennes telefon o såg att hon hade samma fel med springan o pekade.
Hon ringde upp mig 5 minuter senare o sa att de skickar en ny telefon =)
Citera
2010-09-30, 15:34
  #4
Medlem
Konsult TTs avatar
Intressant läsning: http://www.gp.se/konsument/konsument...n-iphone-lagad

Det verkar som verkstaden letar efter spår efter yttre påverkan för att kunna hävda att garantin inte gäller.

/ TT
Citera
2010-09-30, 20:00
  #5
Medlem
loogamans avatar
Börja med att kontakta din konsumentvägledare. Givetvis kan Telia inte bara slänga fram en kostnad på 4.000 kronor utan att du fått ta ställning till detta innan.

Det finns flera vägar att välja vad gäller att få tillbaka telefonen kostnadsfritt. Du kan förmodligen även kräva reparation, omleverans eller därefter häva köpet. Du kan i sista hand kräva ränta på pengarna och begära skadestånd.

Men börja vid din konsumentvägledare. Det blir enklast så.

/L
Citera
2010-10-01, 02:31
  #6
Medlem
Jolle103s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konsult TT
Intressant läsning: http://www.gp.se/konsument/konsument...n-iphone-lagad

Det verkar som verkstaden letar efter spår efter yttre påverkan för att kunna hävda att garantin inte gäller.

/ TT

Utgår man från vad som står i artikeln lär det ju chansen vara väldigt liten att jag har något att vinna på detta, då det också var mindre repor i min iPhone är detta alltså ännu en faktor till att de kan vägra reparera den?

Jag formulerade mig hursomhelst fel förut, mina alternativ är att antingen betala ca 500-700kr för en 'undersökningsavgift' eller dylikt, alternativt betala runt 4000kr för att få telefonen utbytt.
Nu har jag ingen aning om hur detta fungerar, men kan drulleförsäkring då täcka dessa 4000kr?



Hittade detta under en konsumentväglednings-FAQ, borde inte detta innebära att säljaren (dvs Telia) har ett visst ansvar mot mig som kund när de säljer en vara som slutar fungera pga fabriksfel, oavsett Apples "reparationspolicy"?
Citera
2010-11-30, 13:08
  #7
Medlem
Nire431s avatar
Hur kunde det bli en faktura på 4000kr? :S Hur löste du det?
Citera
2010-11-30, 16:29
  #8
Medlem
Min farsa hade exakt samma story, Telia, telefonen cpade, Telia hävdade yttrepåverkan, 4k att laga.
Så fick han med en bild på telefonen på glipan, som han sa att han aldrig någonsin sett innan han lämnade in den. Iaf han hämtade ut den, jag bankade/tryckte till uppe i hörnet, glipan stängde, restorade och visps så fungerade den igen. Har fungerat i 6månader nu... yttrepåverkan my ass, skit kvalitet borde vara ordet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback