Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-09-30, 00:46
  #1
Medlem
Caens avatar
Tanken slog mig idag när ett packe av dessa sköna mongoloider klev på bussen..
Om alla föddes med Down's syndrom, skulle mänskligheten då sakta men säkert dö ut?
Dvs inga "friska" människor fanns kvar utan endast mongoloider.
Skulle de kunna sammarbeta för att överleva?
Citera
2010-09-30, 00:54
  #2
Medlem
johanness avatar
eftersom personer med downs inte kan fortplanta sig (pga kromosomuppsättningen) skulle det väl ta c:a 40-50 år, ja.
Citera
2010-09-30, 00:56
  #3
Medlem
epost72s avatar
Övrigt-►Medicin och hälsa
/Mod
Citera
2010-09-30, 00:56
  #4
Medlem
Caens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
eftersom personer med downs inte kan fortplanta sig (pga kromosomuppsättningen) skulle det väl ta c:a 40-50 år, ja.
Jaha, det visste jag inte, se så obildad man blivit
Där slog du minst sagt spiken i kistan
Citera
2010-09-30, 01:04
  #5
Medlem
HalvardHalvHuves avatar
Kan inte en downie föröka sig med en annan downie, som rimligen har lika många kromosomer?
Citera
2010-09-30, 01:06
  #6
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalvardHalvHuve
Kan inte en downie föröka sig med en annan downie, som rimligen har lika många kromosomer?
nej, inte som jag har förstått det. de flesta människor har 46 kromosomer per cell vilket låter sig delas upp i 23 kromosomer per könscell. men har man 47 kromosomer, eller 46,5, då blir det tydligen klydd i könscellerna. det finns säkert en mycket bättre förklaring till detta om man frågar i genetikforumet.
Citera
2010-09-30, 06:32
  #7
Medlem
PhasersOnFunks avatar
Men om vi bortser ifrån det där och förutsätter att downisar HADE kunnat fortplanta sig, hur hade det då gått måntro? Jag tror att den starkaste och smartaste downisen hade blivit en grym härskare som höll de andra downisarna i schack i ett slags terrorvälde med betrodda henchmen vid sin sida. Det går dock inte att styra med piskan alena så ibland blev det nog disco med saft och bulle.
Citera
2010-09-30, 20:22
  #8
Medlem
Heller78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
eftersom personer med downs inte kan fortplanta sig (pga kromosomuppsättningen) skulle det väl ta c:a 40-50 år, ja.
Även om fortplantning kan vara ett problem så är inte alla med Downs sterila. Männen är i större utsträckning sterila än kvinnorna men det finns exempel på vuxna män med Downs som fått barn.
Citera
2010-09-30, 20:27
  #9
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heller78
Även om fortplantning kan vara ett problem så är inte alla med Downs sterila. Männen är i större utsträckning sterila än kvinnorna men det finns exempel på vuxna män med Downs som fått barn.
ser man på. ja då finns det hopp för din utopi, ts.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback