2021-10-14, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galdar
Sun maids russin med vattenmelon smak är riktigt goda , finns även bär smak.

Dom lät ju intressanta! aldrig sett förut
Citera
2021-10-14, 15:28
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Det där är bara olika rön, frågar du en läkare om man kan vara hälsosam trots att man har ett BMI på 40 så kommer alla säga att man bör gå ner en del i vikt. Oavsett om du har byggt upp den genom att äta pumpafrön eller godis. Allt annat är bara önsketänkande.

https://rugbyoldbloke.files.wordpres...brick-wall.jpg
Citera
2021-10-14, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
https://rugbyoldbloke.files.wordpres...brick-wall.jpg

Ja ska du övertyga mig om att det är hälsosamt att vara smällfet får du jobba lite hårdare.
Citera
2021-10-14, 15:32
Medlem
Kul med så många tips! skålar med lite ingefärs tee

Dadlar och lägga en pekan nöt i blir som pekannötskola. Speciellt med medjool dadlar, dom är mer kolaaktiga.
Citera
2021-10-14, 15:35
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ja ska du övertyga mig om att det är hälsosamt att vara smällfet får du jobba lite hårdare.

Det har jag aldrig påstått, men så gör ju vissa när de inser att de har fel, halmgubbar. Acceptera att du har fel nu, och gå vidare.

https://www.stuff.co.nz/life-style/w...comings-of-bmi
Citera
2021-10-14, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Jag håller med! Dave and Jon’s saltlakritsdadlar är väldigt goda och väldigt lakritsiga! Ett fullgott substitut för lakritsgodis!
Jag tycker också om torkad mango. Torkade aprikoser har betydligt färre kolhydrater men är å andra sidan inte lika söta som mangon, förstås. Funderar på att droppa över lite citronsaft? Kanske smakar som sötsurt godis då… 🤤
Annars är Zeinas hummus väldigt god! Trevligt att doppa morotsstavar i.
Gurka i skivor/stavar med salt eller soya på är också gott!
Popcorn är väl en trevlig klassiker?
Och svenska höstäpplen! De är underbara nu! Rubinola, Aroma, Gravensteiner… trevligt att skära i bitar och knapra på som godis.
Att ugnsbaka äpplen är också väldigt gott! Tar ju verkligen fram sötman.
Nu kanske inte kakor räknas till snacks direkt men nötkakor innehåller ju, trots att de även har socker i sig, massa nyttigheter från hasselnötterna och protein från äggvitan. Man kan också byta ut sockret mot färska, mjuka dadlar (stavmixra ihop). Blir förstås en annan konsistens och smak men riktigt gott! Många recept på nötkakor består av hasselnötter, äggvita och socker, så man slipper även kolhydraterna från vetemjölet.
Edit: vet inte om fruktsallad räknas till snacks heller? Men det är ju så gott! Häll i lite (apelsin)juice och eventuellt pyttelite likör och en tesked socker, rör om, låt dra ett tag. Supersmarrigt. Och tja, åtminstone nyttigare än en påse lösgodis…

Va lite besviken på deras salted caramell daldar, inget sallt alls, bara LITE jordnötssmör på :/ saltade själv.

Torkad mango är riktigt gott! kan dock inte äta mycket av det tyvärr Får skum mage då
Citera
2021-10-14, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Det har jag aldrig påstått, men så gör ju vissa när de inser att de har fel, halmgubbar. Acceptera att du har fel nu, och gå vidare.

https://www.stuff.co.nz/life-style/w...comings-of-bmi

Jag har inte fel, att ha ett högt BMI och ändå vara hälsosam rör vissa gränsfall. Så att därför skilja på kalorier och kalorier har ingen direkt mening. Högt BMI är skadligt och det kommer man inte ifrån.
Sen kanske det är ovanligare och svårare att bygga övervikt på pumpafrön för att det inte är lika gott och enkelt att äta som godis och chips.
Citera
2021-10-16, 00:20
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fellowvessel
https://gottebiten.se/anthon-berg-ma...d-5-pack-175-g
och dadlar men jag föredrar icke smaksatta.
mandel & dadlar är på topplistan över nyttigaste man kan äta så jag köper delvis för det plus att ha något att snacka på & för att det är gott.
fanta citron är kanske nyttig, citron användes mycket förr av läkare.
Vad skriver ni för smörja? Vilken topplista skulle det vara och varför skulle dadlar vara nyttigt? Det är ju snudd på rent socker och kroppen reagerar på samma sätt som när man äter gelehallon.

Ät gärna lakritsdoppade dadlar men tro inte att det är annat än godis.

Se dadlar som russin, ett naturligt godis när man vill ha snabb energi i form av socker.
Senast redigerad av Readyfreddie 2021-10-16 kl. 00:23.
Citera
2021-10-16, 00:27
Selleristjälkar. Bra för dig som neurotiskt försöker kontrollera allt du äter och är livrädd för all riktig mat. Dessutom kostar det kroppen fler kalorier att smälta sellerin än vad de innehåller så rent teoretiskt kan du dö av svält med full mage om du äter tillräckligt många under tillräckligt lång tid.

Fräscht, hälsosamt och nyttigt, eller hur?
Citera
2021-10-17, 05:27
Medlem
cleovarnamnets avatar
Citat:
varför skulle dessa vara nyttigt? I princip lika mycket kcal som andra snacks.

Citat:
Det är väl kalorier som är själva sättet att näta näringen? Vad tänker du annars på?

Citat:
Du blir lika tjock oavsett vilken av dom du äter.

Visst, är väl olika vad man anser höra till ”nyttigt” men för mig, och troligen många andra, innebär nyttigt snacks mer fiber, vitaminer och mineraler än kex och godis. Sen är jag själv försiktig när det kommer till ex russin.
Att en kalori är en kalori även när den behandlas i kroppen motsäger många forskare nu för tiden. Enligt dem finns det många saker som påverkar, ex insulin och andra hormoner. Jag kan med säkerhet säga att jag inte går upp i vikt av ägg, smör, grädde men att jag gör det väldigt snabbt av vitt bröd och godis. Pannkakor går utmärkt för mig att äta, troligen eftersom vetemjölet där kombineras med proteinet i ägg och mjölk. För mig är det alltså helt uppenbart att det spelar väldigt stor roll om kalorierna kommer från protein och fett eller snabba kolhydrater. (Därav försiktigheten med russin och torkad mango skulle jag bara äta som något extra lyx. Dadlar ser jag, liksom mango, som nyttigare godis, dock betydligt bättre än russin, kanske för att de har dubbelt så många gram fibrer.) Seeing is believing!

Citat:
Ursprungligen postat av riksompsykadeliska
Va lite besviken på deras salted caramell daldar, inget sallt alls, bara LITE jordnötssmör på :/ saltade själv.

Torkad mango är riktigt gott! kan dock inte äta mycket av det tyvärr Får skum mage då
Håller med om salted caramel inte var särskild god. Men lakritsdadlarna! Mmm! Troligen eftersom dadlar är sött, mjukt och segt, som en naturens kola, och även konventionellt godis använder sig av lakritsrot och salmiak. Resultatet blir att det verkligen smakar som lakritsgodis och inte något taskigt substitut. (Tja, som ett slags lakritsgodis iaf.)
Senast redigerad av cleovarnamnet 2021-10-17 kl. 05:33.
Citera
2022-04-30, 00:38
Medlem
Dave & Jon's dadlar med saltlakritssmak är sinnesjukt goda. Lite som stora djungelvrål.
Citera
2024-01-13, 23:26
Medlem
Smarree88s avatar
Vilka nyttiga snacks finns?

I den här tråden tipsar vi varandra om vilka nyttig snacks man kan äta på kvällarna

I stället för att äta Chips, Godis och dricka Läsk, vad kan man äta då så livet inte blir så tråkigt?

Några förslag från trådens inlägg
* Jordnötter.
* Hasselnötter.
* Popcorn.
* Tunt skivade morötter som man kryddar efter tycke.
Senast redigerad av Smarree88 2024-01-14 kl. 00:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in