Citat:
Oj där trampade jag på en öm tå, tror du läste in lite för mycket i mitt inlägg, det var inte menat som någon attack på någon eller något.Ehm... Engelska är inte det officiella språket i USA och hade det definierats som det hade det så hade det varit i konstitutionen.
https://youtu.be/snOHLxoyAZ4?si=CBKmg_8TYKW5iACW gå till 1:22. Personen är Devin Stone, amerikansk jurist med flera års erfarenhet.
Coca-cola company Tyskland bildades 1930 medan Nazityskland inte existerade förän 1933. I valet 1930 så fick nsdap 107 platser och Socialdemokraterna. Amerikanska nazister fick inget stöd från större delen av den amerikansk-germanska befolkningen.
Och ja det är irriterande att du istället för Tyskland skriver Nazityskland eftersom det endast existerade från 1933 medan Versaillesfreden slöts 1919. Du kanske ska bekanta dig med det politiska landskapet i Tyskland under mellankrigs tiden för att faktiskt förstå varför NSDAP oväntat lyckades ta makten (det var verkligen inte något som var självklart).
https://youtu.be/snOHLxoyAZ4?si=CBKmg_8TYKW5iACW gå till 1:22. Personen är Devin Stone, amerikansk jurist med flera års erfarenhet.
Coca-cola company Tyskland bildades 1930 medan Nazityskland inte existerade förän 1933. I valet 1930 så fick nsdap 107 platser och Socialdemokraterna. Amerikanska nazister fick inget stöd från större delen av den amerikansk-germanska befolkningen.
Och ja det är irriterande att du istället för Tyskland skriver Nazityskland eftersom det endast existerade från 1933 medan Versaillesfreden slöts 1919. Du kanske ska bekanta dig med det politiska landskapet i Tyskland under mellankrigs tiden för att faktiskt förstå varför NSDAP oväntat lyckades ta makten (det var verkligen inte något som var självklart).
Men jo du har rätt din viktigpetter

Vilket som är det mest pratade språket i USA var dock inte poängen med mitt inlägg, utan det var mer att påvisa att där fanns en hyfsat stor immigrant pool från Tyskland i USA, kejsar tyskland, fuhrer tyskland eller förbundskansler tyskland, så var och är där fortfarande många tysk-amerikaner som bryr sig.
Och det där jag skrev angående valet och kvalet mellan Tyskan och Engelskan som ”officiellt” språk i usa plockade jag från minnet av något jag läst för länge sedan(innan internet eran), jag snabb surfar nu ämnet och ser att påståendet är kontroversiellt, och kan visa sig vara en feltolkning av nån författare någonstans i historien.
Att jag skrev ”nazityskland” kom av bara farten för jag kom att tänka på vad en bekant(judisk börd) från USA berättade om företag i USA som än idag bojkottas av judar för att de engagerade sig för Tyskland under nazismens dagar där, vad jag nu kom att minnas så nämnde han inte CC.
Senast redigerad av Kirev 2023-12-20 kl. 08:47.
Senast redigerad av Kirev 2023-12-20 kl. 08:47.