Citat:
Ursprungligen postat av
Nullheap
Vad var de långa knivarnas natt då?
Kan du utveckla frågan, är inte säker på vad du menar eller hur du tänker där
Citat:
Ursprungligen postat av
Nullheap
Artikeln påvisar alltså enbart att Bush jobbade på en bank som förvaltade pengar åt tyskar. Situationen verkar vara samma som med Credit Suisse och är snarare kopplat till girighet men fortfarande inte något bevis.
Korrelation och kausalitet är inte detsamma.
Först: Det går inte att bevisa något, omöjligt för självklart gör alla som håller på med förbjuden aktivitet vad de kan för att dölja det.
Har man hittat detta är det sannolika att det finns mer som de inte hittat, det är inte säkert det finns mer men troligen finns det, kanske ganska mycket.
Men även om de inte hittat mer så tycker jag att om man har en önskan om att förstå ett sammanhang då behöver man läsa på i olika områden.
Bara en sådan sak som varför krig startas, vilka är drivkrafterna och vad krävs för att få
_ANDRA_ att offra livet för "något". Detta tror jag många glömmer av. Krig har alltid en mycket viktig psykologisk faktor.
Jag vet självklart inte säkert men en spekulation som jag ser som logisk. USA kan ha sett möjligheter i Hitler, att använda honom som nyttig idiot.
För vad alla lätt kan granska är efterspelet, vad händer efter WW2. Den stora vinnaren på WW2 var USA, varför det?
Vet inte om du spelar något dataspel? eller kanske känner till kortspelet poker.
Om man spelar dataspel där flera krigar mot varandra, dessa dataspel liknar ibland vanliga krig och en term som ibland används är "third party". Det innebär enkelt att om det är tre som strider. Lag 1 och Lag 2 kanske börjat strida, Lag 3 har insyn men låter bli att lägga sig i till läget blir bättre. Bra läge innebär att Lag tre väntar till Lag 1 och 2 försvagat varandra. Lag 3 bestämmer sig för att strida först när de tycker att Lag 1 och 2 är maximalt svaga. Det är en mycket effektiv taktik

.
Kortspelet poker har mycket psykologi i sig. Det gäller att vinna när potten är stor, man kan lura andra genom att på olika sätt i syfte att få in storvinster. Denna taktik används ofta av stora företagsägare (fonder).
Enligt mig (och det finns massor av saker jag läst i ämnet) handlade WW2 om energi, framförallt olja och transporter. Det primära målet för USA var sovjet.
För att tjäna maximalt på energi och transporter krävs att man kontrollerar hela marknaden, om USA skulle lyckas med det så kan de trycka obegränsat med pengar.
WW2 var USAs genombrott men det var ingen åtgärd som var en 100% seger men tillräckligt för att fortsätta arbetet med att ta över all handel med energi.
Arbetet med att ta över energi har fortsatt, NATO som skapades 1949 är en viktig händelse.
Israel har kanske varit lika viktigt som NATO och det beror på att Israel blev vakthund åt finanssektorn i USA, USA tog över helt efter Suezkrisen. Även där använde USA tekniken "third party" mycket effektivt med Suezkrisen.
Det finns betydligt mer att skriva i området. Poängen är att med att se på händelse efter händelse, samma part är involverad hela tiden med en mycket tydlig riktning. Då blir det ganska lätt att dra slutsatser och de är mycket säkra