2023-12-23, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
ja enligt Britannica sa tog grundaren av Skull and Bones inspiation fran Tyska ”orden”-sallskap som han var i kontakt med under studie tid i Tyskand - borjan av 1800 talet ?
Vad av ”hemliga” sallskap forutom frimurarna fanns i Tyskland pa den tiden ?

https://www.britannica.com/topic/Skull-and-Bones-Yale

Verkar ha funnits om en sorts tyska studentsällskap som rektyterade sina medlemmar från de högre klasserna i samhället under 1800-talet
https://en.m.wikipedia.org/wiki/German_Student_Corps
Citera
2023-12-24, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nullheap
Om USA organiserade det varför misslyckades då ölhallskuppen?
ölhallskuppen var 1923, då viste nog inte ens USA vem hitler var

Citat:
Utländska företag investerade i Tyskland men det säger inget om något.
Det gör det, kommer jag ihåg rätt så var det 1924 de fick någon form av avbetalningsplan som var realistisk. Den tidigare taktiken var för tuff, det enda som inträffade var att tyskarna konkade överallt och det vart inga betalningar.
USA började troligen blanda sig i leken närmare 1930. Några företag hade flyttat verksamhet ut från Tyskland för att rädda vad som gick att rädda och USA hade där blivit en tillflyktsort. Men det tar nog en liten tid för att upparbeta samarbeten.
Känner inte till att utländska företag investerade i Tyskland vi denna tiden.
Efter 1930 så kom amerikanska företag och det var väl BARA amerikanska företag?

Tyskarnas sista avbetalning av deras skuld var 2010, alltså ganska nyligen.

Citat:
Det hade egentligen lika gärna varit kommunister som tog över.
Det tror jag inte.

Citat:
Hade Hitler inte genomfört de långa knivarna natt hade han aldrig fått makt.
Angående varför eller vem som når makten eller får hjälp till makten går det ju aldrig att veta. Ingen klarar av att lägga upp planer som slår in till 100%. Det handlar nog mycket om tur vid denna tiden, kanske mer tur än skicklighet. Men Att USAs möjligheter var fantastiskt bra på grund av WW1 är ju glasklart och de tog vara på de möjligheterna.
Citera
2023-12-24, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
ölhallskuppen var 1923, då viste nog inte ens USA vem hitler var

Det gör det, kommer jag ihåg rätt så var det 1924 de fick någon form av avbetalningsplan som var realistisk. Den tidigare taktiken var för tuff, det enda som inträffade var att tyskarna konkade överallt och det vart inga betalningar.
USA började troligen blanda sig i leken närmare 1930. Några företag hade flyttat verksamhet ut från Tyskland för att rädda vad som gick att rädda och USA hade där blivit en tillflyktsort. Men det tar nog en liten tid för att upparbeta samarbeten.
Känner inte till att utländska företag investerade i Tyskland vi denna tiden.
Efter 1930 så kom amerikanska företag och det var väl BARA amerikanska företag?

Tyskarnas sista avbetalning av deras skuld var 2010, alltså ganska nyligen.

Det tror jag inte.

Angående varför eller vem som når makten eller får hjälp till makten går det ju aldrig att veta. Ingen klarar av att lägga upp planer som slår in till 100%. Det handlar nog mycket om tur vid denna tiden, kanske mer tur än skicklighet. Men Att USAs möjligheter var fantastiskt bra på grund av WW1 är ju glasklart och de tog vara på de möjligheterna.

Vad var de långa knivarnas natt då?

Intressant nog så hittade jag följande citat från artikeln som jag hade missat

Citat:

https://www.theguardian.com/world/20...secondworldwar

While there is no suggestion that Prescott Bush was sympathetic to the Nazi cause, the documents reveal that the firm he worked for, Brown Brothers Harriman (BBH), acted as a US base for the German industrialist, Fritz Thyssen, who helped finance Hitler in the 1930s before falling out with him at the end of the decade. The Guardian has seen evidence that shows Bush was the director of the New York-based Union Banking Corporation (UBC) that represented Thyssen's US interests and he continued to work for the bank after America entered the war.

Artikeln påvisar alltså enbart att Bush jobbade på en bank som förvaltade pengar åt tyskar. Situationen verkar vara samma som med Credit Suisse och är snarare kopplat till girighet men fortfarande inte något bevis.
Korrelation och kausalitet är inte detsamma.
Citera
2023-12-25, 20:27
Medlem
Citat:
Vad var de långa knivarnas natt då?
Kan du utveckla frågan, är inte säker på vad du menar eller hur du tänker där

Citat:
Artikeln påvisar alltså enbart att Bush jobbade på en bank som förvaltade pengar åt tyskar. Situationen verkar vara samma som med Credit Suisse och är snarare kopplat till girighet men fortfarande inte något bevis.
Korrelation och kausalitet är inte detsamma.
Först: Det går inte att bevisa något, omöjligt för självklart gör alla som håller på med förbjuden aktivitet vad de kan för att dölja det.

Har man hittat detta är det sannolika att det finns mer som de inte hittat, det är inte säkert det finns mer men troligen finns det, kanske ganska mycket.
Men även om de inte hittat mer så tycker jag att om man har en önskan om att förstå ett sammanhang då behöver man läsa på i olika områden.

Bara en sådan sak som varför krig startas, vilka är drivkrafterna och vad krävs för att få _ANDRA_ att offra livet för "något". Detta tror jag många glömmer av. Krig har alltid en mycket viktig psykologisk faktor.

Jag vet självklart inte säkert men en spekulation som jag ser som logisk. USA kan ha sett möjligheter i Hitler, att använda honom som nyttig idiot.
För vad alla lätt kan granska är efterspelet, vad händer efter WW2. Den stora vinnaren på WW2 var USA, varför det?

Vet inte om du spelar något dataspel? eller kanske känner till kortspelet poker.
Om man spelar dataspel där flera krigar mot varandra, dessa dataspel liknar ibland vanliga krig och en term som ibland används är "third party". Det innebär enkelt att om det är tre som strider. Lag 1 och Lag 2 kanske börjat strida, Lag 3 har insyn men låter bli att lägga sig i till läget blir bättre. Bra läge innebär att Lag tre väntar till Lag 1 och 2 försvagat varandra. Lag 3 bestämmer sig för att strida först när de tycker att Lag 1 och 2 är maximalt svaga. Det är en mycket effektiv taktik .
Kortspelet poker har mycket psykologi i sig. Det gäller att vinna när potten är stor, man kan lura andra genom att på olika sätt i syfte att få in storvinster. Denna taktik används ofta av stora företagsägare (fonder).

Enligt mig (och det finns massor av saker jag läst i ämnet) handlade WW2 om energi, framförallt olja och transporter. Det primära målet för USA var sovjet.
För att tjäna maximalt på energi och transporter krävs att man kontrollerar hela marknaden, om USA skulle lyckas med det så kan de trycka obegränsat med pengar.

WW2 var USAs genombrott men det var ingen åtgärd som var en 100% seger men tillräckligt för att fortsätta arbetet med att ta över all handel med energi.

Arbetet med att ta över energi har fortsatt, NATO som skapades 1949 är en viktig händelse.
Israel har kanske varit lika viktigt som NATO och det beror på att Israel blev vakthund åt finanssektorn i USA, USA tog över helt efter Suezkrisen. Även där använde USA tekniken "third party" mycket effektivt med Suezkrisen.

Det finns betydligt mer att skriva i området. Poängen är att med att se på händelse efter händelse, samma part är involverad hela tiden med en mycket tydlig riktning. Då blir det ganska lätt att dra slutsatser och de är mycket säkra
Citera
2023-12-25, 21:28
Medlem
Citat:
Kan du utveckla frågan, är inte säker på vad du menar eller hur du tänker där

Först: Det går inte att bevisa något, omöjligt för självklart gör alla som håller på med förbjuden aktivitet vad de kan för att dölja det.

Har man hittat detta är det sannolika att det finns mer som de inte hittat, det är inte säkert det finns mer men troligen finns det, kanske ganska mycket.
Men även om de inte hittat mer så tycker jag att om man har en önskan om att förstå ett sammanhang då behöver man läsa på i olika områden.

Bara en sådan sak som varför krig startas, vilka är drivkrafterna och vad krävs för att få _ANDRA_ att offra livet för "något". Detta tror jag många glömmer av. Krig har alltid en mycket viktig psykologisk faktor.

Jag vet självklart inte säkert men en spekulation som jag ser som logisk. USA kan ha sett möjligheter i Hitler, att använda honom som nyttig idiot.
För vad alla lätt kan granska är efterspelet, vad händer efter WW2. Den stora vinnaren på WW2 var USA, varför det?

Vet inte om du spelar något dataspel? eller kanske känner till kortspelet poker.
Om man spelar dataspel där flera krigar mot varandra, dessa dataspel liknar ibland vanliga krig och en term som ibland används är "third party". Det innebär enkelt att om det är tre som strider. Lag 1 och Lag 2 kanske börjat strida, Lag 3 har insyn men låter bli att lägga sig i till läget blir bättre. Bra läge innebär att Lag tre väntar till Lag 1 och 2 försvagat varandra. Lag 3 bestämmer sig för att strida först när de tycker att Lag 1 och 2 är maximalt svaga. Det är en mycket effektiv taktik .
Kortspelet poker har mycket psykologi i sig. Det gäller att vinna när potten är stor, man kan lura andra genom att på olika sätt i syfte att få in storvinster. Denna taktik används ofta av stora företagsägare (fonder).

Enligt mig (och det finns massor av saker jag läst i ämnet) handlade WW2 om energi, framförallt olja och transporter. Det primära målet för USA var sovjet.
WW2 var USAs genombrott men det var ingen åtgärd som var en 100% seger men tillräckligt för att fortsätta arbetet med att ta över all handel med energi.

Arbetet med att ta över energi har fortsatt, NATO som skapades 1949 är en viktig händelse.
Israel har kanske varit lika viktigt som NATO och det beror på att Israel blev vakthund åt finanssektorn i USA, USA tog över helt efter Suezkrisen. Även där använde USA tekniken "third party" mycket effektivt med Suezkrisen.

Det finns betydligt mer att skriva i området. Poängen är att med att se på händelse efter händelse, samma part är involverad hela tiden med en mycket tydlig riktning. Då blir det ganska lätt att dra slutsatser och de är mycket säkra

De långa knivarnas natt är en händelse som är väldigt specifik. Det kan bara innebära en sak.

Jag funderade på att svara mer men sedan insåg jag att du påstår att USAs primära mål var sovjet. Vet du ens varför USA gav sig in i andra världskriget? Det primära målet var ett annat land.
Citera
2023-12-25, 21:42
Medlem
Citat:
Jag funderade på att svara mer men sedan insåg jag att du påstår att USAs primära mål var sovjet. Vet du ens varför USA gav sig in i andra världskriget? Det primära målet var ett annat land.
Japp det vet jag, jag vet den VERKLIGA anledningen.

Låt höra vad du tror deras anledning var?
Varför tror du USA tvingade Japan till att attackera dem?
Citera
2023-12-26, 22:08
Medlem
Citat:
De långa knivarnas natt är en händelse som är väldigt specifik. Det kan bara innebära en sak.

Nu vet jag mycket mer
Finansfamiljen Rothschild, de var judar och den första rothschild växte upp i Tyskland/Frankfurt.
Hans namn är Mayer Anschel Rothschild

Mayer Anschel levde under mycket fattiga förhållanden i getton, judar på den tiden var inte mycket värda och placerades i fattiga getton. Han var en av 8 barn, blev föräldralös när han var 13.

Mayer Anschel byggde upp en makalös förmögenhet, trots att han mer eller mindre styrde olika länder fick han aldrig lämna gettot. Judar på denna tiden hade speciella regler, de var tvungen att vara i gettot (Judengasse) efter 19:00 och på helger. Och skulle någon slå eller kanske göra något dumt mot en jude var det ingen som brydde sig.

Mayer Anschel läste allt vad han kom över och lärde sig beräkna varors värde eller förutse, på så sätt byggde han upp sin förmögenhet. Senare in hans liv blev han så rik så att han började låna ut pengar till stater.
Mycket intressant. Mayer Anschel Rothschild var så rik att han kunde kontrollera länder men knappt någon visste vem han var. Han var livrädd för att någon skulle komma på hur rik han var för då hade de dödat honom. Det var andra judar som blivit dödade för att ta deras ägodelar, dödade under brutala omständigheter.

Mayer Anschel fick 5 barn. Han undervisade dem och fostrade dem till att hålla ihop. Dessa fem barn är de fem pilarna för rothschilds symbol.
Till slut fick de lämna gettona, det infördes nya regler och judar fick mer frihet men det var fortfarande mycket strikt för judar. Rothschilds flyttade ut i Europa och höll samman i var sitt land.

Judar på denna tid var alltså tvingade att hålla sig för sig själva, skulle någon anställas så fick man anställa andra judar. "Vanliga" ville inte jobba för judar.
Detta är bakgrunden till att det idag är så mycket rika judar i toppen få finanssektorn och andra likartade verksamheter. De som började jobba för Rothschild blev också mycket rika och det var då judar hela höga, de kunde självklart inte mäta sig med rothschilds. Men de kunde bada i pengar.

Rothschilds affärsmetoder var ofta brutala, kanske på grund av att de blivit behandlade så illa. Det var eventuellt någon slags hämnd mot samhället.

Rothschild låg också bakom WW1 och var anledningen till att Hitler hatade judar. Det var flera judar som gjort väldigt mycket pengar på WW1.
Banque Rothschild var precis innan WW2 den absolut största banken.

De förstod dock att det inte gick längre, de var tvungen att bygga upp fronter som gjorde affärerna. Rothschild hade under väldigt många år odlat kontakter inom stater för det var så de gjorde pengar. Förmodligen var skull and bones en de använde sig av. Skull and Bones hade gott om opportunister som passade deras verksamhet.

Men för att sammanfatta. Rothschild är deep state och jag är 100% säker.
Citera
2023-12-27, 00:08
Medlem
Rättning: Mayer Anschel Rothschild fick 10 barn men det var 5 pojkar.
Citera
2023-12-27, 05:41
Medlem
Citat:
Nu vet jag mycket mer
Finansfamiljen Rothschild, de var judar och den första rothschild växte upp i Tyskland/Frankfurt.
Hans namn är Mayer Anschel Rothschild

Mayer Anschel levde under mycket fattiga förhållanden i getton, judar på den tiden var inte mycket värda och placerades i fattiga getton. Han var en av 8 barn, blev föräldralös när han var 13.

Mayer Anschel byggde upp en makalös förmögenhet, trots att han mer eller mindre styrde olika länder fick han aldrig lämna gettot. Judar på denna tiden hade speciella regler, de var tvungen att vara i gettot (Judengasse) efter 19:00 och på helger. Och skulle någon slå eller kanske göra något dumt mot en jude var det ingen som brydde sig.

Mayer Anschel läste allt vad han kom över och lärde sig beräkna varors värde eller förutse, på så sätt byggde han upp sin förmögenhet. Senare in hans liv blev han så rik så att han började låna ut pengar till stater.
Mycket intressant. Mayer Anschel Rothschild var så rik att han kunde kontrollera länder men knappt någon visste vem han var. Han var livrädd för att någon skulle komma på hur rik han var för då hade de dödat honom. Det var andra judar som blivit dödade för att ta deras ägodelar, dödade under brutala omständigheter.

Mayer Anschel fick 5 barn. Han undervisade dem och fostrade dem till att hålla ihop. Dessa fem barn är de fem pilarna för rothschilds symbol.
Till slut fick de lämna gettona, det infördes nya regler och judar fick mer frihet men det var fortfarande mycket strikt för judar. Rothschilds flyttade ut i Europa och höll samman i var sitt land.

Judar på denna tid var alltså tvingade att hålla sig för sig själva, skulle någon anställas så fick man anställa andra judar. "Vanliga" ville inte jobba för judar.
Detta är bakgrunden till att det idag är så mycket rika judar i toppen få finanssektorn och andra likartade verksamheter. De som började jobba för Rothschild blev också mycket rika och det var då judar hela höga, de kunde självklart inte mäta sig med rothschilds. Men de kunde bada i pengar.

Rothschilds affärsmetoder var ofta brutala, kanske på grund av att de blivit behandlade så illa. Det var eventuellt någon slags hämnd mot samhället.

Rothschild låg också bakom WW1 och var anledningen till att Hitler hatade judar. Det var flera judar som gjort väldigt mycket pengar på WW1.
Banque Rothschild var precis innan WW2 den absolut största banken.

De förstod dock att det inte gick längre, de var tvungen att bygga upp fronter som gjorde affärerna. Rothschild hade under väldigt många år odlat kontakter inom stater för det var så de gjorde pengar. Förmodligen var skull and bones en de använde sig av. Skull and Bones hade gott om opportunister som passade deras verksamhet.

Men för att sammanfatta. Rothschild är deep state och jag är 100% säker.
judars affarssinne stracker sig langt back i historien.
att juda p.g.a att de var ogillade pa sa satt ”hamnades” genom att berika sig stammer nog inte riktigt.
Till Kina kom judar valdigt tidigt, under historiens gang har de mestadels blivit val mottagna. Genom manga av Kinas dynastier tog judar hoga ambetsposter da de gjorde bra ifran sig i de kejserliga examitationerna for sadana poste i samhallet.
Senare i historien har vi i Kina/ost/sydost-asien motsvarigheterna till europas rotschilds i de judiska familjerna Kadoorie och Sassoon som utan att varit fortryckta kom att kontrollera ost-asien.
Kanske man kan peka pa att de som verkade i ost asien var framst Persiska judar medans de i europa var kahzarer, kanske de persiska judarnas mentalitet var mer i samklang med t.e.x Kinesernas .
Citera
2023-12-27, 13:30
Medlem
Citat:
judars affarssinne stracker sig langt back i historien.
Det är fel, judar har lättare att vara hänsynslösa och det är en mycket bra egenskap om man vill göra bra affärer.
Orsaken är bl.a. att judar inte behandlats bra av resten av samhället. Blir du utstött av samhället så varför skall man bry sig

Citat:
Till Kina kom judar valdigt tidigt, under historiens gang har de mestadels blivit val mottagna. Genom manga av Kinas dynastier tog judar hoga ambetsposter da de gjorde bra ifran sig i de kejserliga examitationerna for sadana poste i samhallet.
Njae, judar kontrollerade stora delar av opiumhandeln bl.a.
Speciellt släkten Sassoon. Men även där låg rothschilds bakom med finansiering.
Senast redigerad av KlokOchSnygg 2023-12-27 kl. 13:34.
Citera
2023-12-28, 04:12
Medlem
Citat:
Det är fel, judar har lättare att vara hänsynslösa och det är en mycket bra egenskap om man vill göra bra affärer.
Orsaken är bl.a. att judar inte behandlats bra av resten av samhället. Blir du utstött av samhället så varför skall man bry sig

Njae, judar kontrollerade stora delar av opiumhandeln bl.a.
Speciellt släkten Sassoon. Men även där låg rothschilds bakom med finansiering.
jo jag namnde Sassoon familjen, men i vad du citerar mig namner jag att judar fran persien invandrat till Kina och varit framgangsrika dar sedan tidiga sidenvagens dagar, langt langt innan Sassoon familjen.
jo som du namner Sassoon(och Kardoorie)familjerna var dominanta i opium handeln.
Klart att Rothschilds ville lagga sig i, de forsoker sno at sig andras framgang, liksom i Ryssland dar dom tillsammans med Rockefellers ville sno at sig Nobels olje tillgangar.

Om affars och finnans/bank verksamhet, i europa sa vad jag forstar var det Lombarderna som utvecklade detta framgangsrikt.
Lombards/Langobard sags harstamma fran en germansk grupp kallad Winnill som hade sitt ursprung i sodra Sverige kanske Skane pa 400-talet, ganska langt fran Judiska influencer ?
Lombardernas finnasiella skicklighet och metoder kan ha inspirerat tempel-riddarna och deras penga hantiring.
Men klart ar att senare med Medici familjen var att deras framgang var sprungen ur vad Lombarderna lade grund....
Judar har i.o.f varit pa plats i sodra europa sedan romarrikets dagar men lyckades inte ta de framgangsrika positioner man onskade, Dock verkar det som att under Medicis imperium sa till viss del kom judar in i dess finnasiella system.
Senast redigerad av Kirev 2023-12-28 kl. 04:16.
Citera
2023-12-29, 15:41
Medlem
En av anledningarna att de har skallar och benknotor som namn och symbol, är därför att venetianerna kontrollerade piraterna på de stora sjöarna - världshaven. Man var tvungen att betala beskyddarpengar till venetianerna om ett skepp med sin värdefulla last skulle få lov att nå hamn utan att plundras av piraterna. Allt handlar nämligen om det, att få fartygen att lasta på varor och sedan lasta av dem någon annanstans, och har gjort så sedan ancient regime förstördes, det är handelsmännen som kontrollerar världen. Skull and Bones är en del av detta nätverk. Som en sidnot kan man lägga till att USA:s flagga är hämtad från Ostindiska kompaniets flagga, och det är förstås inte en slump. USA är handelsmännens nya värld, där de kan göra vad de vill, och så får andra tiga helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in